Φεύγοντας από την Ίμολα, το βασικό συμπέρασμα που μπορεί να εξαχθεί είναι πως η φετινή μάχη για το πρωτάθλημα θα κριθεί στα σημεία, όσο οι Max Verstappen και Lewis Hamilton θα ανταλλάσσουν χτυπήματα εντός κι εκτός πίστας. Βάζουμε το Grand Prix της Εμίλια-Ρομάνια «στο μικροσκόπιο».
Max vs Lewis
Δεν περίμενε κανείς τον αγώνα στην Ίμολα για να συνειδητοποιήσει πως αυτό το δίδυμο, αυτό το δίπολο, θα απασχολήσει φέτος το κοινό με τη μάχη του για τον τίτλο του πρωταθλητή. Απλώς στην Εμίλια-Ρομάνια επιβεβαιώθηκε πως τα πάντα θα κριθούν στα σημεία, σαν ένας αγώνας μποξ που ήταν τόσο καλός, που πήγε και στους 12 γύρους και κανείς δεν μπορεί να πει με σιγουριά ποιο χέρι θα σηκώσει ο διαιτητής στο τέλος.
Εδώ δεν υπάρχει διαιτητής, και τα «χτυπήματα» που θα καταφέρει η μία κι η άλλη πλευρά δεν θα κριθούν από ένα πάνελ κριτών, αλλά από μία σειρά γεγονότων, συγκυριών σε κάποιες περιπτώσεις, που στο τέλος θα φανερώσουν τον νικητή.
Η ουσία είναι ποιος θα αντέξει ως το τέλος με τις λιγότερες απώλειες.
Στην Ίμολα, η Red Bull ήταν το φαβορί, και ακόμα και μετά την αστοχία στο FP2 και τη χαμένη pole position το Σάββατο, όλοι γνώριζαν πως η RB16 (είτε στα χέρια του Perez, είτε του Verstappen) ήταν το μονοθέσιο με τον καλύτερο ρυθμό στην πίστα – οριακά καλύτερο από την W12.
Η βροχή ήρθε να βοηθήσει το έργο του καλύτερου οδηγού του τωρινού grid σε αυτές τις συνθήκες. Ο Verstappen γνωρίζει πώς να κερδίζει θέσεις και να μάχεται σε βρεγμένο οδόστρωμα, κι η εκκίνησή του το απέδειξε έτι μία φορά. Πέρασε τον Perez, από τονοποίον ηττήθηκε το Σάββατο, αλλά δε φάνηκε να τον πτοεί. Το δύσκολο ήταν να περάσει και τον Hamilton, και το κατάφερε. Πήρε τη σωστή γραμμή στη μέση της Κ1, ανάγκασε τον αντίπαλό του να πατήσει εκτός, και μετά να διασχίσει τα sausage kerbs. Δεν άφησε περιθώριο αντίδρασης.
Τόσο το βρόχινο stint, όσο και το στεγνό του ήταν εξαιρετικά γρήγορα, αλλά ειδικά στο δεύτερο μισό του αγώνα, μετά τη διακοπή στον 29ο γύρο, ο Hamilton μπορούσε να κινηθεί σε παρεμφερή ρυθμό, αν όχι ελαφρώς ταχύτερα από εκείνον, κάτι που αποδεικνύει πόσο έχει συγκλίνει η απόδοση της Red Bull σε εκείνη της Mercedes.
Εφόσον η εικόνα αυτή διατηρηθεί στην πλειονότητα της φετινής σεζόν, που όλα δείχνουν πως αυτό θα γίνει, τη λεπτομέρεια θα κληθούν να κάνουν οι οδηγοί. Καιρό είχε η Formula 1 να ζήσει την μάχη ανάμεσα σε δύο οδηγούς διαφορετικών ομάδων, και να είναι βέβαιη πως έχει να κάνει με τις δύο κορυφαίες ομάδες της εποχής τους και τους δύο κορυφαίους οδηγούς του grid. Είναι η μοναδική ευκαιρία πριν τη μεγάλη αλλαγή των κανονισμών για να μπορέσει το σπορ να ανακάμψει σε αυτόν τον τομέα: το σασπένς. Είναι αρκετά αναζωογονητικό για όλους να μην ξέρουν πολύ νωρίτερα ποιος θα κερδίσει στην εκάστοτε πίστα.
Στα πιο άβολα
Υπάρχει, βέβαια, το ερώτημα γιατί δεν εξετάστηκε καν το γεγονός ότι ο Hamilton επέστρεψε με την όπισθεν στην πίστα, κάτι που συχνά τιμωρείται πολύ βαριά από τους αγωνοδίκες.
Εξετάζοντας κανείς το onboard πλάνο από το συμβάν, καθώς και ακούγοντας τη στιχομυθία του οδηγού με τον μηχανικό του, Peter Bonnington, είναι προφανές ότι ο Βρετανός βάζει την όπισθεν στο κιβώτιο, και περιμένει το μήνυμα από τον ‘Bono’, ο οποίος σε όλη αυτή τη διαδικασία τον καθοδηγεί, λέγοντάς του ποια μονοθέσια περνάνε πίσω του πριν αρχίσει να κινείται προς την πίστα. Οι αγωνοδίκες συνήθως είναι αρκετά αυστηροί με τέτοια συμβάντα, παρά το γεγονός ότι δεν προκύπτει από κάπου στους κανονισμούς ότι κάτι τέτοιο είναι παράνομο, αλλά τώρα μάλλον ήταν ικανοποιημένοι απ’ το πώς γύρισε στον αγώνα ο πρωταθλητής.
Το midfield παίρνει μορφή
Φεύγοντας από τις δοκιμές του Μπαχρέιν, υπήρχε η αίσθηση πως το midfield θα έχει συνεχώς μεταβαλλόμενη μορφή, με την εκάστοτε πίστα και τα χαρακτηριστικά της να παίζουν τον καθοριστικό ρόλο για το πώς θα αποδίδει η κάθε μία.
Φαίνεται, όμως, πως ήδη υπάρχουν δύο δυνάμεις που ξεχωρίζουν.
Ο λόγος για τις McLaren και Ferrari, που αν και προέρχονται από δύο διαφορετικές θέσεις, έχουν συγκλίνει στην κορυφή του μέσου του grid, πίσω από τις Mercedes και Red Bull.
Η ομάδα του Woking έχει ανανεωθεί εδώ και τρία χρόνια, και με τον κινητήρα της Mercedes να δίνει δύναμη στα μονοθέσιά της, έχει βρει και τον τέλειο σύμμαχο για την επάνοδό της στην κορυφή. Να είστε σίγουροι, χωρίς τη μονάδα ισχύος των Γερμανών στην πλάτη του, ο Lando Norris δεν θα μπορούσε να αμυνθεί επί σειρά γύρων στον μαινόμενο Hamilton, στη μάχη τους για τη 2η θέση.
Η Scuderia διένυσε τη χειρότερη σεζόν μετά από 40 χρόνια, οπότε ο,τιδήποτε καλύτερο από αυτό θα έπρεπε να θεωρηθεί επιτυχία. Οι Ιταλοί μοιάζουν να έχουν δώσει λύση στα βασικά προβλήματα που τους ταλαιπωρούσαν, σε κινητήρα και αεροδυναμική. Δεν θα μπορούσαν να εμφανιστούν ανταγωνιστικοί στην Ίμολα αλλιώς. Ο Charles Leclerc οδήγησε υποδειγματικά, ο Carlos Sainz απέδειξε ότι έχει μπει αρκετά γρήγορα στο κλίμα, κάνοντας μία φοβερή επάνοδο από την 11η στην 5η θέση. Κι ενώ το μονοθέσιο του 2021 δεν πρόκειται να διδάξει τίποτα στη Ferrari ενόψει των δραστικών αλλαγών του 2022, εντούτοις αποτελεί απόδειξη για την ίδια, για το πώς λειτουργεί το Μαρανέλο, ότι μπορεί να θέσει έναν στόχο και τον πετύχει. Αυτό της έλειπε τα τελευταία χρόνια, και μένει πλέον να το επαναλάβει για την επιστροφή στα ψηλά.
Το συμβάν Bottas-Russell
Μία Williams θα προσπερνούσε μία Mercedes σε ρυθμό αγώνα, «στα ίσα» που λένε. Αφού βγήκε αυτό από τη μέση, μπορεί να γίνει συζήτηση για το τρομακτικό ατύχημα ανάμεσα σε Valtteri Bottas και George Russell.
Οι old-school πίστες ενέχουν κινδύνους. Όταν επισκέπτεται μία κατηγορία όπως η F1 την Ίμολα, με τα μονοθέσια και τις ταχύτητες που πιάνουν, το λάθος, η αστοχία, το ατύχημα δεν θα αργήσουν να γίνουν.
Ο Bottas είχε σαφές μειονέκτημα έναντι του Russell σε εκείνο το σημείο του αγώνα, και θα έχανε τη θέση. Επέλεξε να κινηθεί προς τη μέση της πίστας, ενώ ακόμα ο,τιδήποτε πέρα από την αγωνιστική γραμμή ήταν πολύ βρεγμένο, κι άρα με ελάχιστη πρόσφυση. Ο Russell θέλησε να περάσει πάσει θυσία, και το έψαξε από τα δεξιά του Φινλανδού. Ακούμπησε στο βρεγμένο γρασίδι, κι απογειώθηκε, συμπαρασύροντας και τον αντίπαλό του.
Τρομαγμένος από το συμβάν, ο Russell μίλησε με σκληρή γλώσσα μετά, αναφέροντας μάλιστα πως ο Bottas ενδεχομένως να κινήθηκε κι επίτηδες προς τα δεξιά.
Δεν είναι της ιδιοσυγκρασίας του οδηγού της Williams αυτή, αλλά μετά από ένα τέτοιο συμβάν, τα συναισθήματα είναι έντονα και οι λέξεις βγαίνουν από τα χείλη πολύ πιο αβίαστα, με τις όποιες συνέπειες.
Οι αγωνοδίκες το χαρακτήρισαν αγωνιστικό συμβάν, και φαίνεται πως έχουν δίκιο. Κανείς δε φάνηκε να κινείται επιθετικά προς τη μία ή την άλλη κατεύθυνση, και έτσι δεν μπορεί να αποδοθεί το 100% της ευθύνης στον έναν ή τον άλλον οδηγό. Συμβαίνει, αλλά συμβαίνει και γιατί υπάρχει ο χώρος για να συμβεί.
Τα μονοθέσια είναι πιο ασφαλή από ποτέ, οι πίστες πιο έτοιμες για τέτοια συμβάντα από ποτέ, οι ταχύτητες έχουν φτάσει σε δυσθεώρητα ύψη. Οι οδηγοί έχουν πλέον το «ελεύθερο» να κάνουν το κάτι παραπάνω, να πάρουν το ρίσκο, γνωρίζοντας πως οι δικλείδες ασφαλείας υπάρχουν, πως δεν παίζουν τη ζωή τους κορώνα-γράμματα.