Ο Lewis Hamilton κι η Mercedes φτάνουν μία ανάσα από το 6ο double, 7ο για την ομάδα, κι ας το κάνουν... αντιεμπορικά. Ο Daniel Ricciardo τρίβει τα χέρια του για τη λάθος εκτίμηση της Racing Point, ενώ ο George Russell έχει μόνο τον εαυτό του να κατηγορεί για τη μεγάλη χαμένη ευκαιρία. Βάζουμε το Grand Prix της Εμίλια Ρομάνια «στο μικροσκόπιο».
Μικρές στιγμές μεγαλείου (και τύχης)
Ο Lewis Hamilton θα πάρει τον 7ο παγκόσμιο τίτλο της καριέρας του. Κανένα νέο εδώ.
Ο τρόπος που θα το κάνει, θα θυμίζει φρικτά τους προηγούμενους 5 (εξαιρώ συνειδητά το 2008). Θα πάρει τις περισσότερες νίκες από κάθε άλλον οδηγό με μεγάλη διαφορά, θα έχει ελάχιστες άτυχες στιγμές (φέτος ήταν το Silverstone που δεν του φέρθηκε καλά), θα σπάσει και κάποιο ρεκόρ (φέτος ήταν οι νίκες και τα βάθρα). Θα γίνει βαρετός, προβλέψιμος. Θα είναι χαρά η κάθε ήττα αυτού και της κακής της Mercedes, που «έχει υποβαθμίσει το προϊόν» – όπως έκαναν πριν απ’ αυτήν η Williams, η McLaren, η Ferrari και η Red Bull.
Στην Ίμολα, η Mercedes κατέκτησε το δικό της 7ο πρωτάθλημα – στη σειρά, παρακαλώ. Νέο ρεκόρ, σπάζοντας εκείνο της Ferrari την περίοδο 1999-2004.
Στην Ίμολα, όμως, ο Hamilton πήρε και μία νίκη βασισμένη κατά μεγάλο βαθμό στην οδηγική του ιδιοφυΐα και τις σωστές επιλογές του πίσω από το τιμόνι, και σε δεύτερο χρόνο στην τύχη του.
Επέλεξε να μείνει στην πίστα και να φτιάξει τη στρατηγική του διαφορετικά από τον Bottas και τον Verstappen, πίσω από τους οποίους βρισκόταν πριν μπουν στα pits, και κατάφερε να κάνει το overcut, έχοντας το Εικονικό Αυτοκίνητο Ασφαλείας αρωγό του.
Είναι αυτές οι επιλογές, ο τρόπος οδήγησης, η σκέψη ενός οδηγού που -αναμφίβολα- διαθέτει το καλύτερο μονοθέσιο. Αλλά, ένα καλό μονοθέσιο πηγαίνει μέχρι ενός σημείου. Χρειάζεται ένας καλός, ένας ταλαντούχος οδηγός, με ικανότητες πρωταθλητή για να το φέρει στην κορυφή.
Και χρειάζεται ένας ομαδικός παίκτης για να κατακτήσεις 7 double:
«Κοιτάζω την ομάδα μου, αυτήν εδώ την ομάδα, και γνωρίζω όλους τους άντρες και τις γυναίκες που εργάζονται στο εργοστάσιο, στο Brackley και στο Brixworth – είναι όλοι τους οι αφανείς ήρωες,» δήλωσε πριν ανέβει στο βάθρο ο Βρετανός.
«Εκείνοι είναι που μας έχουν φέρει εδώ και δεν τα παρατάνε ποτέ, απλά συνεχίζουν να πιέζουν, να μας ανυψώνουν και να καινοτομούν.
«Ο κόσμος μας βλέπει και πιστεύει -ίσως- ότι έχουμε συνηθίσει πια σε αυτό. Αλλά πάντα είναι σαν την πρώτη φορά, και πιστεύω πως αυτό εκπορεύεται από το πνεύμα της ομάδας.
«Επομένως, θα είμαι για πάντα ευγνώμων που είμαι μέρος όλου αυτού, που αποτελεί ένα κομμάτι αυτού του νέου ρεκόρ. Καμία ομάδα δεν το έχει καταφέρει αυτό στο παρελθόν.
«Είναι απίστευτο. Είναι απίστευτο, και το να ερχόμαστε κάθε σεζόν και να έχουμε αυτό το επίπεδο απόδοσης, δεν είναι εύκολο, δεν είναι εύκολο να συνεχίζεις να αποδίδεις κάθε Σ/Κ.
«Επτά φορές πρωταθλητές – αυτό είναι κάτι που θα λέω στα εγγόνια μου μία μέρα.»
Αν είναι όντως να φύγει από το σπορ με το τέλος της σεζόν, όπως υπαινίχθηκε το απόγευμα της Κυριακής, τότε θα έχει φύγει ως ένας εκ των κορυφαίων, χωρίς καμία αμφιβολία.
Η στρατηγική στο προσκήνιο
Η πίστα της Ίμολα ανάγκασε κάθε ομάδα να δει τη στρατηγική ως μέσο προσπεράσματος. Είχαν μόλις 90 λεπτά στη διάθεσή τους για να δοκιμάσουν και τις τρεις διαθέσιμες γόμες και να προετοιμαστούν για τον αγώνα, αλλά από νωρίς έγινε σαφές ότι η προσφιλέστερη στρατηγική θα ήταν εκείνη της μίας αλλαγής. Το ερώτημα ήταν πότε θα γινόταν αυτή.
Διότι, ελλείψει ευκαιριών για προσπέρασμα στην πίστα, στα ίσια που θα έλεγε κανείς, η στρατηγική θα μπορούσε να γίνει ο μοναδικός, ή έστω ο πιο εύκολος τρόπος για έναν οδηγό να μην περάσει όλο του τον αγώνα στο διαχύτη ενός πιο αργού μονοθέσιου, αλλά να κάνει το overcut ή το undercut και να περάσει.
Ο Sergio Perez κατάφερε με τη στρατηγική του να κάνει το overcut στον Daniel Ricciardo και να περάσει μπροστά του μετά το δικό του pit stop στον 27ο γύρο (13 γύρους μετά τον Αυστραλό).
Αργότερα, όμως, η Racing Point τον κάλεσε στον 51ο γύρο, αντιδρώντας στο Αυτοκίνητο Ασφαλείας που βγήκε μετά την εγκατάλειψη του Verstappen. Ήταν κι παραμένει μία ακατανόητη απόφαση, ένα στρατηγικό λάθος που είχε ως συνέπεια την απώλεια της 3ης θέση για τον Μεξικανό, ο οποίος αργότερα δήλωσε:
«Δεν ξέρω, πιστεύω πως δεν είχε νόημα αυτή η απόφαση, την πήραμε πολύ αργά, αλλά είναι εύκολο να σκέφτεται ποια θα ήταν η σωστή απόφαση μετά τον αγώνα.
«Το προσπέρασμα σήμερα ήταν πολύ δύσκολο. Δεν έχω μιλήσει ακόμα με την ομάδα. Πρέπει να έχουν τους λόγους τους.
«Είναι μία πολύ επώδυνη μέρα, γιατί είχαμε στο χέρι μας το βάθρο. Είναι δύσκολο να το χωνέψω. Πιστεύω πως είναι όσο απογοητευμένοι είμαι κι εγώ αυτή τη στιγμή.
«Είμαστε ομάδα, και χάνουμε και κερδίζουμε μαζί.»
Απ’ αυτή τη μυστηριώδη απόφαση επωφελήθηκε τα μέγιστα ο Ricciardo, που δεν μπήκε στα pits, δεν έχασε την θέση του, παρά κέρδισε κιόλας μία, ανεβαίνοντας στο βάθρο για δεύτερη φορά φέτος μετά το Nurburgring:
«Προφανώς ήμασταν καθ’ οδόν για την 5η θέση, αυτό μας επέτρεπε ο ρυθμός μας σήμερα. Ο Leclerc έμεινε κοντά μου, αλλά ένιωθα ότι είχα την ταχύτητα για να διαχειριστώ τη διαφορά από εκείνον.
«Αλλά ο Perez ήταν ταχύτερος, είχε το τέταρτο ταχύτερο μονοθέσιο σήμερα. Μετά ο Max είχε το πρόβλημα [σ.σ. το κλατάρισμα που έφερε την εγκατάλειψή του], και ο Perez μπήκε στα pits με το αυτοκίνητο ασφαλείας στην πίστα. Εξεπλάγην απ’ αυτό. Χαμογελούσα, γιατί σκέφτηκα ότι ανεβαίνω στην τρίτη θέση.»
Η μάχη για την 4η θέση στο πρωτάθλημα των οδηγών θα αλλάζει φαβορί συνέχεια στους τέσσερις αγώνες που απομένουν. Μετά την Ίμολα, ο Ricciardo την κατέχει, με 95 βαθμούς, έχοντας τον Charles Leclerc πολύ κοντά του στην 5η θέση, με 85 βαθμούς.
Η αψιμαχία τους στην πίστα την Κυριακή ήταν μία κυριολεκτική μεταφορά εκείνης που έχουν στο βαθμολογικό πίνακα. Μαζί με τον Gasly, είναι με διαφορά οι καλύτεροι οδηγοί του midfield φέτος.
Χαμένη ευκαιρία
Ο George Russell θα κρατήσει την θέση του στην Williams, και κατ’ επέκταση το όνειρό του να βρεθεί σε μία μεγάλη ομάδα και να παλεύει για το πρωτάθλημα, ζωντανό και ακμαίο.
Είναι ένας υπερταλαντούχος οδηγός, με φοβερές ικανότητες, ταχύτητα ισάξια των άλλων οδηγών της γενιάς του, ένας πρωταθλητής σε όλες τις μικρότερες κατηγορίες.
Την Κυριακή, είχε την ευκαιρία να πάρει τον πρώτο βαθμό της καριέρας του. Μετά την αιφνίδια εγκατάλειψη του Verstappen, είχε ανέβει στην 10η θέση, έχοντας κάνει το παν για να βρίσκεται κοντά στη δεκάδα και να μπορεί να επωφεληθεί από μία κακοτοπιά των προπορευόμενων.
Όπερ κι εγένετο.
Η απειρία, όμως, η ατυχία, η έλλειψη καθαρού μυαλό, τα ελαστικά, κάτι απ’ όλα αυτά ή κι όλα αυτά μαζί τον οδήγησαν σε ένα μοιραίο λάθος. Καθώς προετοίμαζε τα ελαστικά του για την επανεκκίνηση, έχασε τον έλεγχο του μονοθέσιου και βρέθηκε στον τοίχο.
Απαρηγόρητος μετά, έμεινε καθιστός με την πλάτη στον ίδιο τοίχο που του στέρησε αυτήν την μικρή επιτυχία. Απομάκρυνε όποιον πήγαινε να του μιλήσει, να δει αν είναι καλά. Καμία διάθεση να μιλήσει, να εξηγήσει. Ούτε καν να δικαιολογηθεί.
«Πίεζα όσο μπορούσα από τον πρώτο γύρο, δεν έχω υπάρξει πιο επιθετικός πίσω απ’ το τιμόνι,» δήλωσε αργότερα. «Ήξερα ότι πίσω μου βρίσκονταν οδηγοί με πιο φρέσκα ελαστικά, οπότε έπρεπε να είμαι επιθετικός για να έχω έστω και μία πιθανότητα για βαθμό.
«Βγήκε από τη στροφή και τα ελαστικά ήταν πολύ κρύα, έχασα τον έλεγχο του μονοθέσιου και βρέθηκα στον τοίχο.
«Είναι τρομερά απογοητευτικό, και ζητώ συγνώμη από την ομάδα. Είχαμε φοβερό ρυθμό μέχρι εκείνη τη στιγμή, πιέζαμε σκληρά σε κάθε γύρο, είχαμε καλό ρυθμό. Δεν υπάρχουν δικαιολογίες. Πρέπει να μάθω από αυτό και να επιστρέψω πιο δυνατός την επόμενη φορά.»
Τώρα, η Formula 1 κάνει ένα διάλειμμα μίας εβδομάδας προτού συνεχίσει για το τελευταίο μέρος του φετινού προγράμματος, με το Grand Prix Τουρκίας στις 15 Νοεμβρίου._Δ.Μ.