X
Formula 1

GP Αμπού Ντάμπι: O Verstappen Πρωταθλητής σε ένα αμφιλεγόμενο φινάλε

Ο Max Verstappen απέσπασε τη νίκη από τον Lewis Hamilton στον τελευταίο γύρο του φινάλε της σεζόν, υπό τις συνθήκες που δημιούργησαν οι αποφάσεις της διεύθυνσης αγώνα.

Ο Max Verstappen πανηγύρισε τον τίτλο μετά το τέλος του απρόβλεπτου και αμφιλεγόμενου GP Αμπού Ντάμπι, ωστόσο η Mercedes κατέθεσε δύο διαφορετικές ενστάσεις για το τελικό αποτέλεσμα του αγώνα, οι οποίες απορρίφθηκαν από τους αγωνοδίκες. Ωστόσο, η Mercedes ανακοίνωσε ότι έχει την πρόθεση να εφεσιβάλει την απόφαση των αγωνοδικών και αν συμβεί αυτό, η υπόθεση θα περάσει υπό την δικαιοδοσία του Διεθνούς Εφετείου της FIA.

Πέραν των συμβάντων των δύο τελευταίων αγώνων, ο Verstappen είναι άξιος Πρωταθλητής, με απίστευτη απόδοση για έναν νεαρό οδηγό μόλις 24 ετών, καθώς δε λύγισε σχεδόν ποτέ υπό την πίεση μιας από τις πιο έντονες μάχες τίτλου στην ιστορία του σπορ.

Ο Verstappen κατάφερε φέτος κάτι διόλου ευκαταφρόνητο: να διαπράξει υπό αυτή την πίεση λιγότερα λάθη από έναν επτάκις Παγκόσμιο Πρωταθλητή κατά τη διάρκεια της σεζόν.

Μάλιστα, ο Verstappen είχε χάσει πολλούς βαθμούς κατά τη διάρκεια της σεζόν από περιστατικά για τα οποία δεν έφερε ευθύνη ο ίδιος, όπως η αστοχία ελαστικού στο Μπακού (κάποιοι βέβαια θα επιρρίψουν ευθύνες στη Red Bull για το συγκεκριμένο συμβάν) και η καραμπόλα που προκάλεσε ο Bottas στην εκκίνηση του GP Ουγγαρίας.

Επίσης, ο Ολλανδός έφερε μικρότερη ευθύνη στη σύγκρουση του Silverstone με τον Hamilton. Το αντεπιχείρημα εκεί, είναι ότι εκεί θα μπορούσε να είχε υποχωρήσει λίγο και να είχε διασώσει αρκετούς βαθμούς.

Ωστόσο, η προσέγγιση του Verstappen ήταν η ίδια καθ’ όλη τη διάρκεια της σεζόν: μηδενική υποχώρηση. Όλα ή τίποτα. Και αυτή η προσέγγιση είναι που εξάπτει και τα πλήθη. Αλλά μερικές φορές, όπως π.χ. στις κατατακτήριες δοκιμές του GP Σαουδικής Αραβίας (και ίσως στο Silverstone) αυτή η ίδια προσέγγιση που τον κάνει τόσο καλό, του κόστισε.

Περνώντας στα συμβάντα του Αμπού Ντάμπι, το πρόβλημα είναι ότι η σεζόν έχει -θεωρητικά- τελειώσει, αλλά υπάρχουν ακόμα αμφιβολίες όσον αφορά τον τελικό Πρωταθλητή, δεδομένης της πρόθεσης της Mercedes να εφεσιβάλει την απόρριψη των ενστάσεών της.

Σίγουρα δεν είναι προς το όφελος του σπορ να αποφασίζεται ο τίτλος στο δωμάτιο των αγωνοδικών, ή αν προχωρήσει περαιτέρω, στο Διεθνές Εφετείο, ή από το Παγκόσμιο Συμβούλιο Μηχανοκίνητου Αθλητισμού της FIA.

Εν γένει, η FIA σπανίως αντιστρέφει σημαντικές αποφάσεις των ανθρώπων της. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, οι αποφάσεις του Michael Masi έκριναν την έκβαση του τίτλου όμως… Προφανώς, η δουλειά του Αυστραλού είναι από τις πιο δύσκολες στον κόσμο.

Ωστόσο, η απόφαση του τελευταίου γύρου, ήταν εναντίον των ίδιων των αγωνιστικών κανονισμών της FIA, οι οποίοι αναφέρουν στο άρθρο 48.12 ότι όταν τελειώνει το καθεστώς αυτοκινήτου ασφαλείας, ΟΛΟΙ οι οδηγοί που βρίσκονται ένα γύρο πίσω από τον πρωτοπόρο, πρέπει να προσπεράσουν τα υπόλοιπα μονοθέσια (εφόσον κριθεί ότι είναι ασφαλές να συμβεί κάτι τέτοιο), για να συνεχιστεί ο αγώνας.

Εντούτοις, η διεύθυνση αγώνα έδωσε συγκεκριμένη εντολή: να προσπεράσουν μόνο οι ντουμπλαρισμένοι οδηγοί που βρίσκονταν μεταξύ των δύο διεκδικητών του τίτλου. Μια απόφαση η οποία δε μπορεί να στηριχθεί σε κανένα από τα υπάρχοντα άρθρα των κανονισμών…

Σε αυτό που ίσως βασίστηκε η συγκεκριμένη απόφαση, ήταν να μην τερματίσει ο αγώνας πίσω από το αυτοκίνητο ασφαλείας. Οι κανονισμοί δεν το απαγορεύουν αυτό. Έχουμε δει άλλους 9 αγώνες να τερματίζουν πίσω από το αυτοκίνητο ασφαλείας και μεταξύ αυτών και το φινάλε της σεζόν του 2012 στη Βραζιλία, που έκρινε τον τίτλο.

Ίσως η διεύθυνση αγώνα δεν ήθελε να τελειώσει με αυτό τον τρόπο η πιο συναρπαστική μονομαχία τίτλου των τελευταίων δεκαετιών. Ίσως κάτι τέτοιο δε θα αποτελούσε το επιθυμητό τηλεοπτικό προϊόν. Ακόμα κι έτσι όμως, είναι ανεπίτρεπτο να λαμβάνονται αποφάσεις οι οποίες αντιβαίνουν τους κανονισμούς.

Επιπλέον, το άρθρο 48.12 των αγωνιστικών κανονισμών, αναφέρει ότι όταν όλοι οι οδηγοί που βρίσκονταν ένα γύρο πίσω, προσπεράσουν τον πρωτοπόρο, το αυτοκίνητο ασφαλείας θα κατευθυνθεί στα pits στο τέλος του επόμενου γύρου -και όχι του ίδιου, όπως συνέβη στο Αμπού Ντάμπι- για να έχουν χρόνο οι ντουμπλαρισμένοι οδηγοί να φτάσουν στην ουρά της ακολουθίας μονοθεσίων.

Εάν η διεύθυνση αγώνα ήθελε να αποφύγει τερματισμό πίσω από το αυτοκίνητο ασφαλείας, θα έπρεπε να έχει ενεργήσει νωρίτερα. Θα μπορούσε να έχει επιλέξει να διακόψει τον αγώνα με κόκκινη σημαία, για να διεξαχθεί ένα μικρό σπριντ 5 ή λιγότερων γύρων στο τέλος, όπως είχε συμβεί στο Μπακού.

Δεδομένου ότι o Hamilton ήταν επικεφαλής, βρισκόταν σε μειονεκτική θέση, καθώς αν η Mercedes τον καλούσε στα pits, ενδέχεται να έχανε την πρωτοπορία, αφού η Red Bull θα μπορούσε να αντιδράσει, διατηρώντας τον Verstappen στην πίστα, με σκοπό να αποσπάσει την πρώτη θέση.

Αυτή φυσικά, είναι μια κατάσταση η οποία δημιουργείται από την διατύπωση των κανονισμών και έχουμε δει να κρίνει αγώνες και στο παρελθόν. Εντέλει, η Mercedes αποφάσισε να μην καλέσει τον Hamilton στα pits για να μη διακινδυνεύσει την πρωτοπορία στην πίστα, καθώς δε γνώριζε αν ο αγώνας θα προλάβαινε να επανεκκινήσει, λόγω των ελάχιστων γύρων που απέμεναν για την καρό σημαία.

Αυτό δημιούργησε την κατάσταση που έκρινε την έκβαση του αγώνα, καθώς ο Verstappen εισήλθε για 3η φορά στα pits για να τοποθετήσει ένα σετ μαλακής γόμας. Στον τελευταίο γύρο, που ξεκίνησε και πάλι ο αγώνας, ο Hamilton ήταν πλέον εύκολη λεία για τον Ολλανδό, όντας αναγκασμένος να υπερασπιστεί τη θέση του με ελαστικά σκληρής γόμας που είχαν ήδη κάνει 44 γύρους.

Οι αμφιλεγόμενες αποφάσεις της διεύθυνσης αγώνα και των αγωνοδικών, ξεκίνησαν από τον πρώτο γύρο, όταν στη μάχη του με τον Verstappen, ο Hamilton διατήρησε την πρωτοπορία βγαίνοντας εκτός πίστας, ενώ ο Verstappen παρέμεινε εντός των ορίων της, πραγματοποιώντας μια αρκετά επιθετική προσπάθεια προσπεράσματος.

Σε αυτό το περιστατικό, η διεύθυνση αγώνα αποφάσισε να διατηρήσει τη γραμμή που είχε κρατήσει στο τελικό προσπέρασμα του Hamilton επί του Verstappen στο GP Σαουδικής Αραβίας, όπου ο Βρετανός είχε προειδοποιηθεί ότι θα δεχθεί λευκή/μαύρη σημαία σε περίπτωση επανάληψης της κίνησης αυτής.

Σε εκείνη την περίπτωση, οι… διαιτητές σφύριξαν(!) υπέρ της Mercedes. Ωστόσο οι καταστάσεις που δημιουργήθηκαν για τον τελευταίο γύρο ήταν εναντίον της γερμανικής ομάδας, για αυτό και υπέβαλε δύο διαφορετικές ενστάσεις.

Η πρώτη, αφορά το άρθρο 48.8 των αγωνιστικών κανονισμών, το οποίο αναφέρει ότι απαγορεύονται τα προσπεράσματα υπό το καθεστώς αυτοκινήτου ασφαλείας.

Στον προτελευταίο γύρο, πριν ξεκινήσει ξανά ο αγώνας, ο Verstappen προσπέρασε στιγμιαία για ελάχιστα εκατοστά τον Hamilton, ο οποίος έπαιζε τα γνωστά παιχνίδια, καθυστερώντας το τρενάκι μονοθεσίων, για να αιφνιδιάσει το βασικό του αντίπαλο στην επανεκκίνηση.

Τέτοιες παρατυπίες έχουν συμβεί ξανά στο παρελθόν και θα ήταν κρίμα να κριθεί ο φετινός τίτλος από ένα τέτοιο περιστατικό, όπου ο Verstappen βρέθηκε απλά λίγο πιο μπροστά για μια φευγαλέα στιγμή, στα παιχνίδια που έπαιζαν οι δύο οδηγοί μεταξύ τους.

Η ποινή για μια ανάλογη παρατυπία, είναι ποινή προσθήκης 5 δλ., η οποία, σε περίπτωση που επιβαλλόταν στον Verstappen, θα άλλαζε το αποτέλεσμα του αγώνα και του Πρωταθλήματος, καθώς ο Ολλανδός τερμάτισε 2,256 δλ. εμπρός από τον Hamilton.

Όπως αναφέραμε, οι αγωνοδίκες δύσκολα θα βγάλουν αποφάσεις οι οποίες αντιβαίνουν τις αποφάσεις της διεύθυνσης αγώνα, προστατεύοντας την εικόνα της FIA.

Αυτό ακριβώς συνέβη και στην προκειμένη περίπτωση, καθώς οι αγωνοδίκες έκριναν ότι ο Verstappen πέρασε μπροστά για ελάχιστα εκατοστά και για πολύ μικρό χρονικό διάστημα. Επίσης, οι αγωνοδίκες ανέφεραν ότι ο Ολλανδός βρισκόταν πίσω όταν ξεκίνησε πάλι ο αγώνας, δηλαδή όταν ο Hamilton πέρασε τη γραμμή εκκίνησης/τερματισμού για να ξεκινήσει τον τελευταίο γύρο του αγώνα.

Φυσικά, η Mercedes έχει το δικαίωμα να εφεσιβάλει τη συγκεκριμένη απόφαση, οπότε δεν είναι δεδομένο ότι το συγκεκριμένο ζήτημα έχει λήξει.

Η δεύτερη ένσταση της Mercedes αφορά το άρθρο 48.12 των αγωνιστικών κανονισμών, το οποίο δεν τηρήθηκε από τη διεύθυνση αγώνα, ίσως για να δημιουργηθεί ένας πιο τηλεοπτικός τερματισμός, μια πιο ενθουσιώδης ολοκλήρωση του Πρωταθλήματος.

Προφανώς, όλοι θέλουν κάτι τέτοιο. Ωστόσο, οι κανονισμοί υπάρχουν για κάποιο λόγο. Για να τηρούνται. Όταν η ίδια η Διεθνής Ομοσπονδία όμως δεν ακολουθεί τους δικούς της κανονισμούς, τι συμβαίνει εκεί; Μπορούν να θυσιαστούν όλα στο βωμό του τηλεοπτικού προϊόντος;

Αν είναι έτσι, όπως έχουμε αναφέρει, καλό θα είναι η FIA και η F1 να μας ενημερώσουν, ότι πρόκειται για ένα τηλεοπτικό σόου, και όχι για σπορ με βαριά ιστορία, για να στρέψουμε και εμείς προς άλλη κατεύθυνση το ενδιαφέρον μας.

Είναι μεγάλο κρίμα, έπειτα από τις μεγαλύτερες μονομαχίες τίτλου των τελευταίων δεκαετιών, να συζητάμε για τις αποφάσεις της διεύθυνσης αγώνα και όχι για το εκπληκτικό θέαμα που μπορούν να μας προσφέρουν δύο από τους καλύτερους οδηγούς του κόσμου.

Η απόφαση του Masi δεν επηρέασε μόνο την έκβαση του τίτλου, καθώς οι οδηγοί που βρίσκονταν ένα γύρο πίσω, στους οποίους δεν επετράπη να προσπεράσουν τους υπόλοιπους, καθυστέρησαν τους υπόλοιπους, όπως ο εκπληκτικός, στο Αμπού Ντάμπι, Carlos Sainz.

O Ισπανός οδηγός της Ferrari, «διέσωσε» το τέταρτο φετινό του βάθρο και να εξασφαλίσει την 5η θέση στην τελική βαθμολογία του Πρωταθλήματος, για μόλις μισό δευτερόλεπτο από τον επίσης εξαιρετικό αυτό το τριήμερο, Yuki Tsunoda, με την AlphaTauri.

Ο Ιάπωνας τερμάτισε εμπρός από τον ομόσταυλό του, Pierre Gasly, ο οποίος κατάφερε να διατηρήσει πίσω του τον Valtteri Bottas στον τελευταίο γύρο, για να εξασφαλίσει την 5η θέση, αν και αυτό το αποτέλεσμα δεν κατάφερε να φέρει στην ιταλική ομάδα την 5η θέση στο Πρωτάθλημα Κατασκευαστών, την οποία κράτησε η Alpine.

Ο Lando Norris ήταν και πάλι άτυχος, καθώς όπως και στο Κατάρ, παρουσιάστηκε απώλεια πίεσης στο εμπρός δεξιό ελαστικό του, λίγους γύρους πριν την καρό σημαία, που τον ανάγκασε να επισκεφθεί τα pits και να χάσει μια θέση στο βάθρο, δεδομένης της εγκατάλειψης του Perez λόγω απώλειας πίεσης λαδιού και νερού στη μονάδα ισχύος του Μεξικανού.

Ο Perez ήταν ο οδηγός που έδωσε μια εκπληκτική μάχη με τον Hamilton, ενώ η προσδοκία ήταν ότι θα βλέπαμε μια αντίστοιχη μάχη μεταξύ των δύο διεκδικητών του τίτλου.

Ο Μεξικανός έκανε ό,τι χρειαζόταν η Red Bull σε κατατακτήριες δοκιμές και αγώνα, δίνοντας το slipstream στον ομόσταυλό του το Σάββατο και καθυστερώντας τον Hamilton 7 δλ. στον αγώνα, για να επιτρέψει στον Verstappen να πλησιάσει τον αντίπαλό του.

Οι Fernando Alonso και Esteban Ocon τερμάτισαν πίσω από τον Norris, με τον Charles Leclerc να συμπληρώνει την πρώτη δεκάδα, έχοντας χάσει θέσεις λόγω pit stop υπό το καθεστώς εικονικού αυτοκινήτου ασφαλείας λίγο μετά το μέσο του αγώνα.

Η Mercedes κατέκτησε το Πρωτάθλημα Κατασκευαστών, ωστόσο, ο τίτλος που έχει μεγαλύτερο κύρος, είναι αυτός των οδηγών. Και για αυτόν, η γερμανική ομάδα πάλεψε κι άλλο, μετά το τέλος του αγώνα, με τη βοήθεια του νομικού συμβούλου της, Paul Harris.

O συγκεκριμένος δικηγόρος, είναι αυτός που ανέτρεψε πέρυσι την απόφαση της UEFA να απαγορεύσει στην Manchester City να κάνει περαιτέρω μεταγραφές επειδή είχε ξεπεράσει το μέγιστο όριο προϋπολογισμού.

Tο θρίλερ της φετινής σεζόν δεν ολοκληρώθηκε σήμερα, καθώς η υπόθεση με τις αμφιλεγόμενες αποφάσεις της διεύθυνσης αγώνα να κατευθυνθεί στο Διεθνές Εφετείο της FIA.

Πρόκειται για μια εξέλιξη η οποία φέρνει αρνητική δημοσιότητα στο σπορ που κάποιοι από εμάς έχουμε αγαπήσει, καθώς μας έχει δώσει εκπληκτικές συγκινήσεις ανά τις δεκαετίες. Είναι κρίμα να συζητάμε μετά την καρό σημαία του τελευταίου αγώνα της σεζόν για τις αποφάσεις του Michael Masi και της FIA.

Αυτός ήταν ο χειρότερος τρόπος με τον οποίο θα μπορούσε να ολοκληρωθεί η σεζόν, όσον αφορά τις αποφάσεις της FIA, η οποία δεν έχει σταθεί στο ύψος των περιστάσεων αρκετές φορές φέτος, όπως π.χ. στο φιάσκο του GP Βελγίου.

Το ζήτημα είναι ότι η FIA θέλει να έχει ολοκληρώσει αυτή την υπόθεση μέχρι την Πέμπτη, που είναι προγραμματισμένη η απονομή των Πρωταθλητών των διοργανώσεων της Διεθνούς Ομοσπονδίας Αυτοκινήτου.

Αν η FIA άλλαζε το αποτέλεσμα του Πρωταθλήματος πλέον, θα ήταν μία κίνηση που θα αποτελούσε δημόσια παραδοχή ότι δεν έχει καταφέρει να αντιμετωπίσει την κατάσταση όπως πρέπει, και αρμόζει στην ιστορία της F1.

Αξίζει να αναφερθεί ενδεικτικά, ότι η στοιχηματική εταιρεία Paddy Power, πλήρωσε τόσο τους παίκτες που είχαν στοιχηματίσει στον Verstappen καθώς και αυτούς που είχαν ποντάρει στον Hamilton!

Η επίσημη αιτιολόγηση της FIΑ για την απόρριψη της ένστασης της Mercedes, είναι ότι το άρθρο 48.13 των αγωνιστικών κανονισμών, που αναφέρει ότι όταν η διεύθυνση αγώνα ανακοινώσει ότι το αυτοκίνητο ασφαλείας θα επιστρέψει στα pits στο τέλος του τρέχοντος γύρου, ξεκινάει ξανά η αγωνιστική δράση στον επόμενο, υπερισχύει του άρθρου 48.12.

Κοινώς, η FIA εκμεταλλεύτηκε ένα παραθυράκι της διατύπωσης των κανονισμών, το οποίο είναι αρκετά ασαφές, καθώς δεν αναφέρεται ρητά ότι το άρθρο 48.13 υπερισχύει του άρθρου 48.12.

Η απόφαση των αγωνοδικών αναφέρει επίσης ότι έχει γίνει συμφωνία μεταξύ της διεύθυνσης αγώνα και των ομάδων ότι όταν είναι εφικτό, είναι προτιμότερο να ολοκληρώνονται τα Grand Prix με κανονική αγωνιστική δράση και όχι υπό το καθεστώς αυτοκινήτου ασφαλείας.

Ακόμα και αν αυτό κρίνει το αποτέλεσμα του Παγκόμιου Πρωταθλήματος; Απ’ ό,τι φαίνεται… Η Mercedes ανακοίνωσε ότι έχει την πρόθεση να ασκήσει έφεση, κάτι που έχει το δικαίωμα να κάνει εντός 72 ωρών, από την ανακοίνωση της απόφασης των αγωνοδικών. Αν όντως υποβάλει έφεση, η υπόθεση θα εκδικαστεί στο Διεθνές Εφετείο της FIA.

Η FIA σπανίως παραδέχεται τα λάθη της, ακόμα και αν είναι τόσο καταφανή όσο το σημερινό. Αυτό δεν αφαιρεί βέβαια τίποτα από την αξία του Max Verstappen ως Πρωταθλητή.

Αντιθέτως, αφαιρεί αρκετά από την αξία της Formula 1 ως θεσμό. Αντίστοιχα ζητήματα θα πρέπει να έχουν διευθετηθεί μέχρι την έναρξη της επόμενης σεζόν κατά την προσωπική μας άποψη._Φ.Λ.

Στρατηγικές αγώνα.

Ταχύτερα pit stop αγώνα.

Βαθμολογία Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Οδηγών.

Βαθμολογία Πρωταθλήματος Κατασκευαστών.

Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!