Ο 14ος αγώνας του παγκοσμίου πρωταθλήματος της Formula 1, διεξάγεται στη θρυλική Μόντσα, την πίστα που έχει το προσωνύμιο «ο ναός της ταχύτητας» και φιλοξενεί σταθερά από το 1950 το Grand Prix Ιταλίας.
Με την επιστροφή της Formula 1 στη δράση να σημαδεύεται από έναν επεισοδιακό αγώνα με νικητή σταθερά τον Max Verstappen, το παγκόσμιο πρωτάθλημα συνεχίζεται και αυτή τη φορά ταξιδεύει στη βόρεια Ιταλία για ένα από τα ιστορικότερα Grand Prix του αθλήματος. Η ιστορία του συγκεκριμένου αγώνα είναι τεράστια. Οι φανατικοί της Ferrari, γνωστοί και ως «tifosi» κάνουν αυτό το γεγονός κάθε χρόνο λίγο πιο ξεχωριστό με την ατμόσφαιρα που δημιουργούν, τις ηχηρές φωνές τους και φυσικά το ατελείωτο κόκκινο στις εξέδρες που συνοδεύεται από τα ιταλικά χρώματα.
Home is where the heart is, it’s time for the #ItalianGP! ❤️ 🇮🇹
Want to stay updated? Follow @ScuderiaFerrari and download the #SFApp!📱
Cover art by Gianmarco Veronesi ➡️ https://t.co/ZrJUthGcbj pic.twitter.com/rrHRp8PQey
— Scuderia Ferrari (@ScuderiaFerrari) August 30, 2023
Πιο πρόσφατη ανάμνηση του τι σημαίνει να κερδίζει ένας οδηγός στη Μόντσα με τη Ferrari, είναι αυτή της νίκης του Charles Leclerc το 2019. Η τελευταία φορά μέχρι σήμερα που η Scuderia πήρε την καρό σημαία στην έδρα της.
Οι «tifosi» θα ελπίζουν μέχρι τελευταία στιγμή για ένα θαύμα την Κυριακή (3/9), αλλά αυτό θα είναι λίγο… δύσκολο αν αναλογιστούμε την αστάθεια που έχει επιδείξει φέτος η SF-23 και το γεγονός πως είναι χωρίς νίκη το 2023. Μία έκπληξη πάντως δεν αποκλείεται αυτό το τριήμερο αν βάλουμε στην εξίσωση την «κατάρα της Μόντσα» τα τελευταία χρόνια.
Το 2019 ο Charles Leclerc νίκησε στην έδρα της ομάδας του, αλλά το 2020 εγκατέλειψε. Το 2020 ο Pierre Gasly έκανε την απόλυτη έκπληξη με την Alpha Tauri, κερδίζοντας το πρώτο του Grand Prix, όμως το 2021 και αυτός εγκατέλειψε. Αντίστοιχα, το 2021 ο Daniel Ricciardo πήρε την καρό σημαία και την 8η νίκη της καριέρας του, οδηγώντας τη McLaren, αλλά το 2022 δεν τερμάτισε ποτέ.
Περσινός νικητής δεν ήταν άλλος φυσικά από τον Max Verstappen, για ακόμα μία φορά. Ο Ολλανδός έχει αποδείξει στο παρελθόν ότι δεν… καταλαβαίνει από «κατάρες». Σίγουρα θα έχει σκοπό αυτό το τριήμερο στη Μόντσα, όχι μόνο να δείξει πως δεν υφίσταται «η κατάρα της Μόντσα», αλλά να «σπάσει» και το ρεκόρ του Sebastian Vettel των εννέα σερί νικών, το οποίο ισοφάρισε στο Ζάντφορτ την περασμένη Κυριακή (27/8).
Η ΙΣΤΟΡΙΑ
Το πρώτο ιταλικό Grand Prix διεξήχθη στις 10 Σεπτεμβρίου του 1922, αλλά το πρώτο στην ιστορία του παγκοσμίου πρωταθλήματος της Formula 1, ήταν το 1950, όπως και το Σίλβερστοουν. Νικητής σε αυτό αναδείχθηκε o Nino Farina με την Alfa Romeo. Ήταν το ιδανικό ξεκίνημα για τους Ιταλούς στην F1, αφού ένας Ιταλός πήρε την καρό σημαία με ιταλικό μονοθέσιο.
Το Grand Prix Ιταλίας, είναι ο αγώνας με τις περισσότερες συμμετοχές στο καλεντάρι του παγκοσμίου πρωταθλήματος, καθώς από το 1950 μέχρι σήμερα, η μοναδική χρονιά που δεν διεξήχθη στο «Autodromo Nazionale Monza», ήταν το 1980 που η Ίμολα το φιλοξένησε. Συνολικά, ο «ναός της ταχύτητας» έχει φιλοξενήσει 92 φορές αγώνα στους θρυλικούς του δρόμους.
Η ΠΙΣΤΑ ΚΑΙ ΤΑ ΕΛΑΣΤΙΚΑ
Δεν έχει άδικα το συγκεκριμένο προσωνύμιο και σίγουρα δεν είναι άδικα η δημοφιλέστερη και ίσως η πιο αγαπημένη πίστα των φιλάθλων. Η Μόντσα χαρακτηρίζεται από τις πολλές μακροσκελείς ευθείες και τα έντονα φρεναρίσματα, με πιο χαρακτηριστικό το σικέιν μετά την ευθεία εκκίνησης τερματισμού το οποίο είναι πολύ αργό και για το οποίο οι οδηγοί φρενάρουν από τα 340+ χιλιόμετρα. Σε αυτό να προστεθεί και πως οι πρωταγωνιστές είναι με τέρμα γκάζι στο 80% (!) της πίστας η οποία είναι κοντά στα 6 χιλιόμετρα.
Το δημοφιλές σιρκουί διαθέτει δύο ζώνες DRS προς βοήθεια των οδηγών για προσπέραση. Η μία φυσικά βρίσκεται στην ευθεία εκκίνησης – τερματισμού, μήκους 1,1 χιλιομέτρων και η άλλη στην ευθεία πριν το Ascari σικέιν. Τέλος, οι στροφές είναι λίγες, με την Parabolica να είναι η 11η και τελευταία πριν την ολοκλήρωση ενός γύρου.
Ο Esteban Gutierrez εξηγεί τον τρόπο, για να πετύχει κάποιος έναν ανταγωνιστικό γύρο στο «ναό της ταχύτητας»:
Η Pirelli έκανε μία τολμηρή επιλογή για το ιταλικό Grand Prix, καθώς επέλεξε τις πιο μαλακές επιλογές της γκάμας της, δηλαδή τις C3, C4 και C5. Αυτή η επιλογή είναι ένα “σκαλοπάτι” πιο μαλακά ελαστικά από αυτά που επέλεξε πέρυσι η ιταλική φίρμα. Επομένως, αυτό θα προσφέρει στις ομάδες μία πληθώρα στρατηγικών η οποία εν πολλοίς θα κριθεί και από τη χρήση που θα έχουν κάνει στις κατατακτήριες δοκιμές.
Το Grand Prix Ιταλίας θα είναι το δεύτερο event της σεζόν μετά την Ουγγαρία, στο οποίο θα δούμε την εναλλακτική χρήση ελαστικών. Άρα, στις κατατακτήριες δοκιμές της Μόντσα, οι ομάδες θα μπορούν στο Q1 να χρησιμοποιήσουν μόνο τη σκληρή γόμα, στο Q2 μόνο τη μέση και στο Q3 μόνο τη μαλακή.
Υπενθύμιση πως αυτή η νέα μορφή διεξαγωγής του Qualifying, δοκιμάζεται για να μειωθεί ο αριθμός σετ ελαστικών που μεταφέρει σε κάθε αγώνα η Pirelli (αντί για 13 σετ, 11) και για να μειωθεί το αποτύπωμα άνθρακα της Formula 1.
ΟΙ ΠΟΛΥΝΙΚΕΙΣ
Το πιο αγαπημένο παιδί της Ferrari και ένας εκ των κορυφαίων οδηγών στην ιστορία της F1, ο Michael Schumacher, κατέχει το ρεκόρ με τις περισσότερες νίκες στη θρυλική Μόντσα, μετρώντας πέντε. Δυστυχώς όμως για τους «tifosi», δεν είναι μόνος πρώτος στη σχετική λίστα, αφού μοιράζεται την κορυφή και τις ίδιες νίκες με τον Lewis Hamilton. Ο Βρετανός μάλιστα, την τελευταία φορά που πήρε την καρό σημαία στον ιταλικό βορρά, άκουσε… γιουχαρίσματα από τους φανατικούς της κόκκινης ομάδας.
Δείτε πως έζησε ο Michael Schumacher τη νίκη του στη Μόντσα το 2006, στο βάθρο, στιγμές πριν ανακοινώσει την απόσυρσή του από την Formula 1:
Η ομάδα από την άλλη που έχει βιώσει τις μεγαλύτερες χαρές στον «ναό της ταχύτητας» δεν θα μπορούσε να είναι άλλη από τη Scuderia Ferrari. Στον εντός έδρας αγώνα της, η ομάδα από το Μαρανέλο μετράει 19 νίκες και φυσικά είναι μόνη πρώτη με διαφορά στη σχετική λίστα. Το ρεκόρ γύρου στη Μόντσα, έχει επιτευχθεί επίσης με μονοθέσιο της Ferrari και συγκεκριμένα με τη θρυλική F2004 την οποία οδηγούσε ο Rubens Barrichello που στον αγώνα τότε «έγραψε» 1:21.046.
ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΑΓΩΝΑ
Πρώτο GP F1: 1950
Μήκος πίστας: 5,793 χιλιόμετρα
Ρεκόρ πίστας: 1:21.046
Αριθμός γύρων: 53
Μήκος αγώνα: 306,72 χιλιόμετρα
ΤΗΛΕΟΠΤΙΚΗ ΜΕΤΑΔΟΣΗ ΚΑΙ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
Ο 14ος αγώνας του παγκοσμίου πρωταθλήματος της Formula 1, εκκινεί την Παρασκευή 1/9 με τις ελεύθερες δοκιμές και ολοκληρώνεται την Κυριακή 3/9 με το Grand Prix. Όλη η δράση του τριημέρου στον ιταλικό, θα μεταδοθεί χωρίς καμία διακοπή στη συνδρομητική πλατφόρμα του ΑΝΤ1+.
Ο αγώνας της Κυριακής βέβαια, θα είναι διαθέσιμος και στο ελεύθερο κανάλι του ΑΝΤ1. Στην περιγραφή της σπουδαίας δράσης στον «ναό της ταχύτητας», θα είναι ο Τάκης Πουρναράκης και η δημοσιογραφική του ομάδα. Οι φίλοι της Formula 1, μπορούν επίσης να παρακολουθήσουν τη δράση στη Μόντσα και μέσω της συνδρομητικής πλατφόρμας F1 TV.
Παρασκευή 1/9
- Ελεύθερες δοκιμές 1: 14:30 – 15:30 (ΑΝΤ1+)
- Ελεύθερες δοκιμές 2: 18:00 – 19:00 (ΑΝΤ1+)
Σάββατο 2/9
- Ελεύθερες δοκιμές 3: 13:30 – 14:30 (ΑΝΤ1+)
- Κατατακτήριες δοκιμές: 17:00 (ΑΝΤ1+)
Κυριακή 3/9
Αγώνας: 16:00 (ΑΝΤ1, ΑΝΤ1+)