top icon
Αγώνες

Formula 1: Για ένα φρενάρισμα αναστατώθηκε ολόκληρο βασίλειο

Μεταγραφικές ραδιουργίες στο βασίλειο της Formula 1, και όλα άρχισαν από ένα φρενάρισμα στο Γαλλικό Grand Prix.

Για ένα καρφί χάθηκε ολόκληρο βασίλειο, λέει μια παροιμία, που αποδίδεται στον Βενιαμίν Φρανκλίνο: «Ένα καρφί έλειψε και ξεκαρφώθηκε το πέταλο, έπεσε το άλογο, μαζί με το άλογο τσακίστηκε ο ιππότης, λόγω ενός λιγότερου ιππότη χάθηκε η μάχη και μόλις χάθηκε η μάχη χάθηκε το βασίλειο».

Φαίνεται πως στη φετινή Formula 1 συμβαίνει κάτι ανάλογο, και όλα ξεκίνησαν από ένα φρενάρισμα στην τελευταία στροφή του τελευταίου γύρου του Γαλλικού Grand Prix.

Ας τα πάρουμε από την αρχή. Η σεζόν της Formula 1 κυλούσε ήσυχα από μεταγραφικής πλευράς. Και ξαφνικά φαίνεται να οδηγούμαστε στο πιο έντονο, από πλευράς παρασκηνίου, καλοκαίρι των τελευταίων αρκετών χρόνων.

Πριν μια εβδομάδα, η μόνη αναστάτωση στα λιμνάζοντα φέτος μεταγραφικά ύδατα της Formula 1 ήταν το γεγονός ότι η McLaren έφερε στις αρχές του μήνα τον νεαρό Αμερικανό Colton Herta να κάνει για δύο μέρες δοκιμές στο Πορτιμάο, με ένα περσινό αυτοκίνητο Formula 1.

Ο Herta εντυπωσίασε μεν τη McLaren, πλην όμως επιστρέφοντας στην Αμερική έπρεπε στο μεταξύ να πάρει κάποιες απανωτές νίκες στο πρωτάθλημα Indycar, ώστε να ανεβεί βαθμολογικά και να συμπληρώσει τους πόντους που απαιτούνται για την υπεράδεια που θα του επέτρεπε να αγωνιστεί στη Formula 1. Αυτό δεν έγινε: Στο Τορόντο του έπεσε μπροστά το τσουλούφι, ως ροκάς που είναι, και δεν έβλεπε να οδηγήσει, οπότε τερμάτισε 2ος, στην Άιοβα είχε μηχανική βλάβη και στο σιρκουί της Ινδιανάπολης εγκατέλειψε με σπασμένη ανάρτηση ενώ ήταν 1ος.

Έτσι η McLaren εκ πρώτης όψεως, έμοιαζε να μένει με «παλτό» τον Daniel Ricciardo (στην ποδοσφαιρική αργκό, «παλτό» είναι η ακριβή μεταγραφή η οποία όχι μόνο υποαποδίδει, επιπλέον η ομάδα δε μπορεί λόγω συμβολαίου να απαλλαγεί από αυτόν –ευχαριστώ την φίλη Πόπη Παπαμιχαήλ για την ορολογία και τον χαρακτηρισμό).

ricciardo

Είναι γεγονός ότι οι οδηγοί Formula 1 έχουν αγάπη στο χρήμα, και είναι λογικό. Πέρα από το κορυφαίο ταλέντο και τις μεγάλες θυσίες που απαιτούνται για να φτάσουν στη Formula 1, πέρα κι από τον κίνδυνο κάθε φορά που βγαίνουν στην πίστα, γνωρίζουν ότι θα μείνουν λίγα μόνο χρόνια στο άθλημα, στα οποία προσπαθούν να πάρουν όσο μεγαλύτερο μερίδιο δόξας και χρήματος.

Ο Sebastian Vettel έμεινε 6 χρόνια στη Ferrari (όσα ακριβώς και στη Red Bull, με την οποία πήρε τα 4 Παγκόσμια Πρωταθλήματά του) παρά το γεγονός ότι τα τελευταία 2,5 χρόνια, από την έξοδό του στο Γερμανικό Grand Prix του 2018, δεχόταν αποδιοργανωτική κριτική, συχνά άδικη, που κάποιες φορές άγγιζε τα όρια του μπούλινγκ. Ο προφανής λόγος που παρέμενε στη Ferrari ήταν η εξαιρετικά υψηλή αμοιβή, την οποία το έγκυρο Forbes υπολόγισε το 2017 σε 40 εκατομμύρια το χρόνο (πολύ ψηλότερη από αυτή που του είχε δώσει η Red Bull) την οποία γνώριζε πως δε θα βρει αλλού.

Βεβαίως ο Vettel ήθελε διακαώς να πάρει Πρωτάθλημα με τη Ferrari επειδή, σε αντίθεση με αρκετούς άλλους οδηγούς, ενδιαφέρεται ιδιαίτερα για την ιστορία του αθλήματος, και γνωρίζει καλά με τι γράμματα γράφεται σε αυτή όποιος πάρει Πρωτάθλημα με Ferrari. Όταν όμως τα τελευταία χρόνια απομακρύνθηκε αυτή η προοπτική, παρέμεινε στην ομάδα ως την τελευταία μέρα του συμβολαίου του, σφίγγοντας τα δόντια στην κριτική, και εισέπραξε τα ποσά που του αντιστοιχούσαν.

Κατέφυγε λοιπόν στην Aston Martin για τη διετία 2021-22, με προοπτική ανανέωσης του συμβολαίου, καθώς η Aston Martin του έδινε χρήματα που αντιστοιχούσαν στο βαρύ του όνομα (γύρω στα 20 εκατομμύρια το χρόνο, σύμφωνα με δημοσιεύματα, 15 στο συμβόλαιο συν μπόνους). Ταυτόχρονα, η Aston Martin είναι μια ομάδα με μεγάλες προοπτικές, χάρη στις εξαιρετικά σύγχρονες υποδομές της αλλά και τη γενναιοδωρία του αφεντικού της, Lawrence Stroll, Καναδού δισεκατομμυριούχου.

Είναι κοινό μυστικό επίσης ότι ο Stroll ήθελε έναν Παγκόσμιο Πρωταθλητή ως μέντορα του γιου του, Lance Stroll, για χάρη του οποίου, άλλωστε, αγόρασε την Aston Martin.

Vettel

Στις 16 Ιουλίου 2022 ανακοινώθηκε ότι ο όμιλος Aston Martin δέχθηκε ένεση ρευστότητας 635 εκατομμυρίων στερλινών, από τη Σαουδική Αραβία.

Λίγες μέρες λοιπόν μετά την Σαουδαραβική ένεση, διέρρευσε στο Γερμανικό AMS, που συνήθως έχει εξαιρετική εσωτερική πληροφόρηση, ότι ο Sebastian Vettel και η Aston Martin βρίσκονται πολύ κοντά στην ανανέωση του συμβολαίου και μένουν απλώς κάποιες λεπτομέρειες.

Το δημοσίευμα έμοιαζε να επιβεβαιώνεται από τις δηλώσεις του Vettel την Πέμπτη 21 Ιουλίου, παραμονές του Γαλλικού Grand Prix. Και ξαφνικά, ακριβώς μια εβδομάδα αργότερα, την Πέμπτη 28 Ιουλίου, παραμονές του Ουγγρικού Grand Prix, από κοινού η Aston Martin και ο Vettel ανακοίνωσαν ότι τερματίζουν τη συνεργασία τους. Σε επιπλέον βίντεο που έβγαλε λίγη ώρα αργότερα, ο Vettel εξηγούσε ότι σταματά τους αγώνες επειδή θέλει να αφοσιωθεί στην οικογένειά του και το φυσικό περιβάλλον.

Αληθινά υπέροχοι σκοποί και οι δύο, και ο Vettel έχει ήδη δείξει έμπρακτα πόσο σημαντικοί είναι στη ζωή του, όμως και οι δύο βρίσκονταν εκεί και την προηγούμενη Πέμπτη. Τι συνέβη ανάμεσα στις δύο Πέμπτες που έκαναν την πλάστιγγα να γύρει προς την άλλη πλευρά;

Ασφαλώς δε μπορεί να γνωρίζουμε το παρασκήνιο, όμως υπάρχει ένα περιστατικό που συνέβη μπροστά στις κάμερες: Στον τελευταίο γύρο του Γαλλικού Grand Prix είδαμε μια λυσσαλέα μάχη ανάμεσα στις δύο Aston Martin, με τον Vettel να επιτίθεται σκληρά στον Stroll κι εκείνος να αμύνεται εξίσου σκληρά, με διακύβευμα μόλις τη 10 θέση και 1 βαθμό.

Στην τελευταία μάλιστα στροφή, όπου ο Stroll φρέναρε απότομα ώστε να του ανακόψει τη φόρα, ένας εμφανώς εκνευρισμένος Vettel λίγο έλειψε να πέσει πάνω του. Θυμίζουμε το Αζερμπαϊτζάν του 2017, όπου ο Vettel στον εκνευρισμό του έριξε τη Ferrari με το πλάι στη Mercedes του Hamilton, αφού έπεσε πρώτα από πίσω του σε απότομο φρενάρισμα.

Μετά τον τερματισμό του Γαλλικού Grand Prix, ακόμη αναστατωμένος, ο Vettel έκανε δηλώσεις για τη μεταξύ τους μάχη, που κινούνταν στα όρια της απαξίωσης για τον Stroll. Και αν αυτά συνέβησαν μπροστά στις κάμερες, μήπως έγιναν χειρότερα πίσω από αυτές; Πάντως, το επόμενο που γνωρίζουμε είναι ότι η σχέση οδηγήθηκε στο διαζύγιο της Πέμπτης, 28 Ιουλίου.

Ήταν άραγε αυτός ο λόγος; Ήταν άλλος; Κάποιος θα πει, σταγόνα ήταν αυτό το περιστατικό. Όμως σε ευαίσθητες περιπτώσεις μια σταγόνα αρκεί να ξεχειλίσει. Πάντως όσο κι αν ψάξαμε δε βρήκαμε κάτι άλλο που να συνέβη ανάμεσα στις δύο Πέμπτες. Ίσως μάθουμε την απάντηση μετά από χρόνια, μέσα από τα απομνημονεύματα του Vettel ή του Stroll, ή ίσως δεν τη μάθουμε ποτέ.

Πάντως, το διαζύγιο αυτό ήταν που άνοιξε τους ασκούς του Αιόλου στο μεταγραφικό παζάρι της Formula 1.  Τη Δευτέρα 1η Αυγούστου Aston Martin και Fernando Alonso ανακοινώνουν ότι ξεκινούν πολυετή συνεργασία. Πληροφορίες μιλούν για 20-22 εκατομμύρια το χρόνο στο συμβόλαιο του Alonso, 41 ετών πλέον (o Vettel είναι μόλις 35), περίπου τα μισά μεν από όσα έπαιρνε στη Ferrari και τη McLaren, αλλά περισσότερα από όσα του έδινε η Alpine (σύμφωνα με δημοσιεύματα, 16,5 εκατομμύρια το χρόνο) συν ότι η Alpine δεν είχε πρόθεση να δεσμευτεί μαζί του πέραν του 2023 ή το πολύ του 2024.

alonso

Επιπλέον, φαίνεται ότι το διαζύγιο Alonso – Alpine δεν ήταν αναίμακτο, γιατί ο επικεφαλής της ομάδας, Otmar Szafnauer (ο οποίος προέρχεται από τη Force India / Racing Point / Aston Martin), δήλωσε ότι αιφνιδιάστηκε, αφού έμαθε ότι ο Alonso τους αφήνει από την ανακοίνωση της Aston Martin.

Έχουμε ξαναδεί τον Alonso να καίει πίσω του γέφυρες, και το έχει πληρώσει: Όταν έκαψε τις γέφυρες με τη Honda στη Formula 1, στην ουσία έκαψε την καλύτερη ελπίδα του να νικήσει στα 500 Μίλια της Ινδιανάπολης, που το έχει καημό. Κι αυτό επειδή η Andretti, μια ομάδα με την οποία είχαν αμοιβαία εκτίμηση και έχει νικήσει επανειλημμένα στην Ινδιανάπολη, τρέχει με μοτέρ Honda. Η Honda, όμως, δε θέλει πια ούτε το όνομα του Alonso να ακούσει. Σημειώστε πως ήταν η Honda αυτή που αρχικά τον προώθησε στην Ινδιανάπολη και την Andretti.

Γιατί άραγε ο Alonso αποχώρησε με αυτό τον τρόπο από τον όμιλο Renault; Γιατί δε βγάλαν μια ανακοίνωση μια μέρα πριν να ευχαριστούν ο ένας τον άλλο; Με Renault πήρε τις πρώτες του νίκες, πήρε τα 2 του Παγκόσμια Πρωταθλήματα Formula 1, στη Renault κατέφυγε δύο φορές φεύγοντας από τη McLaren, αυτός επέμενε στη McLaren να πάρουν μοτέρ Renault και, έτσι νομίζαμε, πως έχουν άριστες σχέσεις.

Μάλιστα, στο Γαλλικό Grand Prix υπήρξαν δηλώσεις αβρότητας μεταξύ των δύο πλευρών, που μας άφησαν την εντύπωση ότι θα συνέχιζαν μαζί την επόμενη χρονιά. Διότι τότε ακόμη φαινόταν ότι Vettel και Aston Martin θα συνεχίζουν επίσης μαζί.

Είναι άραγε το γεγονός ότι η Alpine δεν του έδωσε στάτους πρώτου οδηγού, όπως απαιτούσε; Πάντως την Κυριακή είδαμε τον Esteban Ocon να μάχεται πολύ σκληρά μαζί του. Να θυμίσουμε ότι ο Ocon πήρε την 1η του νίκη πέρσι στην Ουγγαρία μόνο χάρη στην άμυνα που του προσέφερε ο Alonso και ότι το ίδιο σκληρά μαχόταν απέναντι στον Sergio Perez, όταν και οι δύο οδηγούσαν για τη Force India.

Χθες το απόγευμα, η Alpine ανακοίνωσε ότι προάγει σε κανονικό οδηγό τον αναπληρωματικό της, Oscar Piastri, Πρωταθλητή Formula 2. Για να ακολουθήσει δημόσια ανακοίνωση του Piastri με την οποία διέψευσε την ανακοίνωση της Alpine και δήλωσε ότι δε θα οδηγεί για τους Γάλλους.

piastri

Γιατί η Alpine δεν τηλεφώνησε στον Piastri να του πει, «Oscar, συγχαρητήρια, προάγεσαι σε επίσημο οδηγό μας, κάνε μας μια δήλωση για το δελτίο Τύπου»; Γιατί τον άφησαν να το πληροφορηθεί από τα ΜΜΕ, μαζί με όλους εμάς;

Σημειώστε πάντως ότι το Γκρουπ Renault επένδυσε αρκετά εκατομμύρια στον Piastri, έχοντάς τον 4 χρόνια στην Ακαδημία του, χρόνια στα οποία ο Piastri πήρε τα 3 απανωτά του πρωταθλήματα, σε Formula Renault, Formula 3 και Formula 2.

Συνεπώς σε 2 ημέρες έχουμε 2 οδηγούς που είχαν στενή σχέση με το Γκρουπ Renault να αποχωρούν με τρόπο που, αν όχι καίει, τουλάχιστον τσουρουφλίζει τη γέφυρα. Και αν ο Alonso πλησιάζει στο πέρας της πορείας του στη Formula 1, o Piastri μόλις τώρα αρχίζει.

Τι συνέβη, άραγε, στο παρασκήνιο; Το Αμερικανικό δίκτυο ESPN μετέδωσε την πληροφορία ότι ο Mark Webber, πρώην οδηγός Formula 1 και νικητής LeMans, μάνατζερ του Piastri (και οι δύο είναι Αυστραλοί), ακούγοντας τις δηλώσεις αβρότητας μεταξύ Alpine και Alonso πριν ένα 10ήμερο, πριν δηλαδή αδειάσει η θέση στην Aston Martin, θεώρησε πως ούτε του χρόνου θα υπάρχει θέση στην Alpine για τον Piastri, οπότε κινήθηκε γρήγορα και βρήκε τρόπο να λυθεί κοινή συναινέσει η συνεργασία μεταξύ McLaren και (επίσης Αυστραλού) Daniel Ricciardo, ώστε ο Piastri να τρέξει του χρόνου με McLaren.

Το Βρετανικό τηλεοπτικό δίκτυο, SkySports, μετέδωσε χθες μια πληροφορία, ότι η οψιόν της Alpine στο συμβόλαιο του Piastri έληγε στις 31 Ιουλίου, ημέρα Κυριακή, οπότε είναι πλέον ελεύθερος να πάει όπου προτιμά, τόνισε όμως το κανάλι ότι η πληροφορία του αυτή δεν είναι επιβεβαιωμένη.

Θα ξεκαθαρίσει τις επόμενες μέρες το τοπίο, έστω καταλήγοντας στην ειδική επιτροπή της FIA που εξετάζει τα συμβόλαια, ώστε αυτή να αποφασίσει αν ο Piastri ανήκει ή όχι στην Alpine.

Πάντως όλα πυροδοτήθηκαν από ένα φρενάρισμα μεταξύ των δύο Aston Martin στην τελευταία στροφή του τελευταίου γύρου του Γαλλικού Grand Prix.

Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!

ΤΙΜΕΣ - ΤΕΧΝΙΚΑ