Μπορείτε να φανταστείτε τη Formula 1 χωρίς τις ιστορικές της πίστες; Φαίνεται πως τα αφεντικά της μπορούν.
Από το 1950 ως σήμερα, συνολικά 76 σιρκουί έχουν φιλοξενήσει αγώνες Formula 1. Μόνο 4 από αυτά έχουν διοργανώσει πάνω από 50 αγώνες: Η Monza 71, το Monaco 68, το Silverstone 57 και το Spa 54.
Μπορεί κάποιος από εμάς να φανταστεί το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Formula 1 χωρίς αγώνες εκεί; Δυστυχώς, η ίδια η ηγεσία του αθλήματος μπορεί.
Όπως ανακοίνωσε ο Stefano Domenicalli, εκτελεστικός διευθυντής της Formula 1, το Spa και το Paul Ricard δε χωρούν στο Πρωτάθλημα του 2023, που θα περιλαμβάνει 24 αγώνες (2 περισσότερους από φέτος), διότι προστίθενται Grand Prix στο Las Vegas και το Qatar ενώ επιστρέφουν οι αγώνες στη Shanghai και, ύστερα από 30 χρόνια απουσίας, στο Νοτιοαφρικανικό Kyalami. Πάντως, τόνισε ο Domenicalli, αν κάποιος αγώνας ματαιωθεί, το Spa είναι το πρώτο που θα επιστρέψει στο καλεντάρι.
Όσο κι αν δε μας αρέσει, η Formula 1 είναι πρώτα μπίζνες και ύστερα ο,τιδήποτε άλλο. Χοντρικά, όποιος δίνει τα πιο πολλά χρήματα (μιλάμε για δεκάδες εκατομμύρια) παίρνει το δικαίωμα να διοργανώσει αγώνα.
Στο Monaco κάνουν σοβαρό σκόντο, λόγω ιστορίας και παράδοσης. Οι άνθρωποι του Spa ξόδεψαν 25 εκατομμύρια τους πρόσφατους μήνες σε υποδομές, με νέες εξέδρες στην Eau Rouge και ασφαλέστερες ζώνες επιβράδυνσης σε περίπτωση εξόδου. Έτσι, ζήτησαν κι αυτοί έναν σεβαστό σκόντο από τη Formula 1, έστω όχι όσο του Μονακό, αίτημα που καθώς φαίνεται δεν έγινε δεκτό.
Formula 1 χωρίς το Spa, αγαπημένη πίστα οδηγών και θεατών; Η πικρή αλήθεια είναι ότι η Formula 1 αναπτύχθηκε και χωρίς το Spa στα χρόνια 1970-82, που αυτό απουσίαζε. Ομοίως, με το Γαλλικό Grand Prix, που απουσίαζε στα χρόνια 2009-2017.
Όσον αφορά τη Γαλλία, ακούγονται προτάσεις για αγώνα στους δρόμους του Παρισιού, μα οι τοπικές Αρχές δε φαίνονται ενθουσιασμένες, ή στους δρόμους της Νίκαιας, αν και αυτό ακούγεται μάλλον ως οικονομική πίεση στο Μονακό, αφού Νίκαια και Μονακό απέχουν μισή ώρα δρόμο. Κάποιοι επίσης προτείνουν τη Dijon ή ακόμα και το LeMans, αφού εκεί διοργανώθηκε ο πρώτος αγώνας Grand Prix, το 1906.
Η απάντηση είναι, όποιος δώσει τα πιο πολλά χρήματα και τις δέουσες υποδομές, θα πάρει το δικαίωμα να διοργανώσει τον αγώνα.
Ο Mick Schumacher μάλιστα, μεταξύ σοβαρού και αστείου, πρότεινε να επιστρέψει το Γερμανικό Grand Prix, και μάλιστα στην πράσινη κόλαση του ιστορικού Nurburgring, από όπου η Formula 1 απουσιάζει λόγω ζητημάτων ασφάλειας από το 1976, και αυτά τα ζητήματα παραμένουν ως τις μέρες μας –φερ ειπείν, το ιατρικό αυτοκίνητο, που τώρα παρεμβαίνει σε δευτερόλεπτα, θα χρειαζόταν κάποια κρίσιμα λεπτά ώσπου να φτάσει στο πίσω μέρος της πίστας.
Οι αφοσιωμένοι φίλοι του αθλήματος ασφαλώς θα θέλαμε αγώνες στα ιστορικά σιρκουί, όπως το παλιό Nurburgring ή το Watkins Glen ή το Red Bull Ring με την παλιά του χάραξη και βεβαίως το Spa.
Ατυχώς, η Formula 1 μοιάζει να στοχεύει κυρίως στις νεότερες γενιές, που μεγάλωσαν με βιντεοπαιχνίδια, στους οποίους είναι οικείο το περιβάλλον ενός σιρκουί πόλης ενώ πολλοί από αυτούς αγνοούν την ιστορία του αθλήματος. Είδαμε λοιπόν φέτος την εικόνα της μαρίνας-σκηνικό στο Μαϊάμι, που για τους παλαιότερους φίλους είναι αστεία, αλλά στην τηλεοπτική εικόνα δεν έχει διαφορά.
Η επιβίωση και ανάπτυξη του αθλήματος αποτελεί βεβαίως βασική προτεραιότητα των ιθυνόντων. Μην ξεχνάμε όμως ότι στα δύσκολα χρόνια, 2013-16, τότε που η τηλεθέασή κατέρρεε λόγω μέτριου θεάματος, η Formula 1 βασίστηκε για την επιβίωσή της στους σκληροπυρηνικούς. Στους παλιούς σκληροπυρηνικούς προστίθενται όσα νεότερα παιδιά δεν αρκούνται στους σημερινούς αγώνες και μελετούν την ιστορία του αθλήματος.
Είναι οι φίλαθλοι ακριβώς που θέλουν και, πιστεύουμε, δικαιούνται αγώνα στο Spa. Αν μη τι άλλο, μία είναι η στροφή Eau Rouge σε όλο το Πρωτάθλημα και εδώ στο Spa συντελέστηκε η πιο συναρπαστική προσπέραση όλων των εποχών, του Mika Hakkinen επί του MIchael Schumacher, το 2000.