top icon
Αγώνες

F1: Team Orders

Υπήρχε μια -γνώριμη- πίκρα στα συναισθήματα των θεατών αμέσως μετά την καρό σημαία του Γερμανικού GP. Πολλοί θα θυμούνται το ίδιο συναίσθημα -σε υπερθετικό βαθμό- από την Αυστρία το 2002, ωστόσο οι πράξεις της Ferrari στο Hockenheim ήταν δικαιολογημένες σε αρκετά μεγάλο βαθμό.

Υπήρχε μια -γνώριμη- πίκρα στα συναισθήματα των θεατών αμέσως μετά την καρό σημαία του Γερμανικού GP. Πολλοί θα θυμούνται το ίδιο συναίσθημα –σε υπερθετικό βαθμό- από την Αυστρία το 2002, ωστόσο οι πράξεις της Ferrari στο Hockenheim ήταν δικαιολογημένες σε αρκετά μεγάλο βαθμό, σε αντίθεση με τα όσα εκτυλίχθηκαν στο A1-Ring πριν από 8 χρόνια.
 
Η Ferrari προσπαθούσε να αυξήσει στο μέγιστο δυνατό τις πιθανότητές της να κατακτήσει τον φετινό τίτλο και η μεγάλη διαφορά βαθμών των δυο οδηγών έκανε την επιλογή αυτόματη. Το αντεπιχείρημα σε αυτό είναι ότι απομένουν 8 Grand Prix για την ολοκλήρωση της σεζόν και ο Felipe Massa δεν έχει χάσει μαθηματικά τη δυνατότητα να διεκδικήσει το φετινό στέμμα. Επιπλέον, η Κυριακή του Γερμανικού GP αποτελούσε την πρώτη επέτειο από το περυσινό ατύχημα που παραλίγο να κοστίσει τη ζωή στο Βραζιλιάνο. Θα ήταν ο ιδανικός τρόπος για να βάλει πίσω του το πιο σκοτεινό κεφάλαιο της ζωής του και να προχωρήσει με ψηλά το κεφάλι. Αντ’ αυτού, δέχτηκε μεταχείριση Νο. 2 οδηγού. Η αντιμετώπιση της Ferrari μπορεί να μοιάζει ψυχρή, ωστόσο στη Formula 1, δε χωράνε συναισθηματισμοί. Ο μοναδικός στόχος είναι το Πρωτάθλημα -κυρίως αυτό των οδηγών- και η Ferrari ενήργησε υπό αυτό ακριβώς το σκεπτικό.
 
Το χειρότερο στοιχείο της όλης υπόθεσης ήταν το θέατρο σκιών από τους ιθύνοντες της Ferrari, με τον Stefano Domenicali να διεξάγει μια συνέντευξη Τύπου-φαρσοκωμωδία όντας αναγκασμένος να υποστηρίξει ότι ο Massa αναγνώρισε ποιο είναι το καλό της ομάδας και έκανε οικειοθελώς στην άκρη, τη στιγμή που στο βάθρο ο Βραζιλιάνος ήταν πιο κατηφής από ποτέ! Ο Domenicali ήταν αναγκασμένος να παίξει αυτό το παιχνίδι, υποστηρίζοντας μια καταφανώς ψευδή έκδοση των γεγονότων, βασιζόμενος στο ότι δεν εκφράστηκε λεκτικά η εντολή προς τον Massa, για να αρνηθεί την ύπαρξή της στη FIA και τους αγωνοδίκες, καθώς οι εντολές ομάδων απαγορεύονται από τους κανονισμούς, λόγω των συμβάντων στην Αυστρία το 2002. Οι αγωνοδίκες όμως δε… τσίμπησαν και βρήκαν το cavallino rampante ένοχο και για δυσφήμιση του σπορ, επιβάλλοντας πρόστιμο 100.000 δολαρίων στη Scuderia, ενώ προώθησαν το ζήτημα και στο Παγκόσμιο Συμβούλιο Μηχανοκίνητου Αθλητισμού, το οποίο θα αποφασίσει αν θα πρέπει να γίνει ακρόαση επί του θέματος και αν θα πρέπει να δεχτεί περαιτέρω ποινές η Ferrari -η οποία επέλεξε να μην εφεσιβάλει την απόφαση των αγωνοδικών- για τις πράξεις της.
 
Είναι ευδιάκριτη η ειρωνεία ότι η πρώτη υπόθεση που ενδέχεται να φτάσει έως το ΠΣΜΑ υπό την προεδρία του Jean Todt, αφορά έναν κανονισμό του οποίου τη θεσμοθέτηση προκάλεσαν οι πράξεις του ίδιου του Γάλλου, όταν αποτελούσε τον αγωνιστικό διευθυντή της Ferrari. Δύσκολα θα μπορούσε να έχει προβλέψει κάτι τέτοιο ο Todt, καλού-κακού όμως είχε απομακρύνει τον εαυτό του από το επιτελείο «δικαστών» του ΠΣΜΑ. Ίσως αυτή η εξέλιξη αποτελεί απτή απόδειξη ότι ο κανονισμός που απαγορεύει εντολές των ομάδων που αλλάζουν το αποτέλεσμα του αγώνα πρέπει είτε να τροποποιηθεί ή να καταργηθεί, για να αποφεύγουν όλοι οι εμπλεκόμενοι τον προαναφερθέντα εξευτελισμό, προσπαθώντας να υποστηρίζουν ότι δεν ακολούθησαν μια τακτική η οποία εφαρμόζεται από την αρχή των αγώνων.
 
Στην πρώτη κιόλας έκδοση του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος, το 1950, η Alfa Romeo είχε δώσει ένα μονοθέσιο με ισχυρότερο κινητήρα για το φινάλε της σεζόν στον Giuseppe Farina απ΄ ότι στον Juan Manuel Fangio, επειδή ήθελε Ιταλό Πρωταθλητή. Ο Ronnie Peterson χάρισε αρκετές νίκες στον Mario Andretti το 1978, καθώς το αφεντικό της Lotus, Colin Champan είχε βάλει το Σουηδό να υπογράψει συμβόλαιο δεύτερου οδηγού επειδή ήθελε να τον εκδικηθεί για τη φυγή του από την ομάδα τρία χρόνια νωρίτερα… Ο Enzo Ferrari διέταξε ότι Πρωταθλητής του 1979 θα ήταν ο Jody Scheckter και ο Gilles Villeneuve θα έπρεπε να τον βοηθήσει να τα καταφέρει, κάτι που ο Καναδός έκανε χωρίς να παραπονεθεί. Ο κατάλογος είναι μακρύς στο χρονοντούλαπο της ιστορίας.
 
Η Formula 1 είναι ένα σπορ ομάδων και οι ομάδες πάντα θα χειραγωγούν το αποτέλεσμα. Η απαγόρευση των εντολών που έχουν επιπτώσεις στην τελική κατάταξη δε σημαίνει ότι οι ομάδες δε συνεχίζουν να τις εφαρμόζουν, σημαίνει απλά ότι είναι αναγκασμένες να βρουν πιο συγκαλυμμένους τρόπους για να το κάνουν. Ενδιαφέρον έχει η παρατήρηση ότι κατά τη διάρκεια του αγώνα δεν υπήρξε κανένα μήνυμα από τη διεύθυνση αγώνα ότι οι αγωνοδίκες θα ερευνούσαν τα συμβάντα που εκτυλίχθηκαν μεταξύ των δυο οδηγών της Ferrari. Αυτό, κάνει μερικούς να εικάζουν ότι η FIA ενδεχομένως να επιστράτευσε τους αγωνοδίκες ως αντίδραση στην κακή ανταπόκριση που είχαν οι παρευρισκόμενοι στο Hockenheim θεατές, όταν σιώπησε ο θόρυβος των κινητήρων…
 
H Ferrari χρησιμοποίησε ως αφορμή για να διατάξει την εναλλαγή θέσεων μεταξύ των μονοθεσίων της το γεγονός ότι ο Sebastian Vettel αύξησε το ρυθμό του στο τελικό κομμάτι του αγώνα, πλησιάζοντας τον Alonso που, αν και ταχύτερος του Massa, δεν είχε τη δυνατότητα να τον προσπεράσει. Κάποιοι υποστηρίζουν ότι ακόμα και αν η κατάταξη παρέμενε ως είχε, με τον Massa να καθυστερεί λίγο τον Alonso και τον Vettel να τους φτάνει, οι οδηγοί της Ferrari θα είχαν και πάλι τη δυνατότητα να διαφυλάξουν το 1-2. Ίσως με περισσότερη δυσκολία. Αυτό ίσως ισχύει, ωστόσο δεν υπήρχε λόγος για τη Ferrari να το διακινδυνεύσει. Άλλωστε, ο Αlonso είχε πριν τη Γερμανία 98 βαθμούς στο ενεργητικό του και ο Massa 67, τη στιγμή που ο πρωτοπόρος Lewis Hamilton είχε αρχίσει να ξεφεύγει μπροστά, με συγκομιδή 145 βαθμών.
 
Επιπλέον, ο Αlonso ήταν ολόκληρο το τριήμερο ταχύτερος του Massa, ο οποίος βρέθηκε επικεφαλής στην πρώτη στροφή μονάχα διότι ο Vettel είχε στριμώξει τον Ισπανό στην άκρη της πίστας στα πρώτα μέτρα του αγώνα, αφήνοντας ανοικτό το πεδίο για τον Βραζιλιάνο να πάρει την πρωτοπορία. Ιδίως στις αρχές του stint των σκληρών ελαστικών, με τα οποία Massa αντιμετώπισε μεγάλες δυσκολίες να τα φέρει στην ιδανική τους θερμοκρασία, ο Alonso ήταν σαφώς ταχύτερος. Αυτό δε σημαίνει φυσικά ότι θα έπρεπε η Ferrari να έχει χαρίσει τη νίκη στον Ισπανό. Το καλύτερο θα ήταν να τα είχε καταφέρει μόνος του στην πίστα και να μην παραπονιέται ότι η κατάσταση «είναι γελοία» επειδή ο team mate του προσπαθούσε να υπερασπιστεί τη νίκη… Αλλά ο Ισπανός είχε κερδίσει το προβάδισμα με τις προηγούμενες φετινές εμφανίσεις του.
 
Σίγουρα, ο τρόπος με τον οποίο συνέβη η ανταλλαγή θέσεων αποτέλεσε πλήγμα για το ίματζ της Formula 1. Όπως και άλλοι οδηγοί πριν από τον ίδιο, o Felipe Massa φρόντισε να κάνει όσο το δυνατό πιο εμφανές το γεγονός ότι έκανε στην άκρη για να περάσει ο Alonso. Στον 49ο γύρο, στην επιτάχυνση από τη φουρκέτα 6, ο Βραζιλιάνος δεν πατούσε τέρμα το γκάζι και άλλαξε δυο σχέσεις στο κιβώτιο στις 16.000 σ.α.λ. (από τις 18.000 διαθέσιμες)… Η εικόνα –όπως πάντα σε ανάλογες περιπτώσεις- δεν ήταν καλή και οι προεκτάσεις φτάνουν πολύ μακριά, έως τους σπόνσορες που χρηματοδοτούν τις ομάδες και δεν είναι ευχαριστημένες να βλέπουν τέτοια περιστατικά.
 
Όμως, πολύ πιο σοβαρές ήταν οι επιπτώσεις στην Αυστρία το 2002, τότε που οι εντολές των ομάδων δεν ήταν καν απαγορευμένες, όπως σήμερα. Η κατακραυγή από τον Τύπο δεν είχε προηγούμενο και αυτό οφειλόταν στο γεγονός ότι τότε, η πράξη της Ferrari ήταν εντελώς αδικαιολόγητη. Ο Michael Schumacher είχε νικήσει τότε 4 από τα 5 πρώτα GP της σεζόν και είχε διπλάσιους βαθμούς από οποιονδήποτε άλλο στο Πρωτάθλημα. Ο team mate του, Rubens Barrichello, που ήταν παραδοσιακά ταχύτερος στο Α1-Ring, είχε επικρατήσει ξεκάθαρα του Γερμανού σε κατατακτήριες δοκιμές και αγώνα, ωστόσο ο Jean Todt τον κάλεσε στον ασύρματο και τον διέταξε να παραδώσει τη νίκη «για το Πρωτάθλημα» και εκείνος υπάκουσε απρόθυμα –επίτηδες- στην τελευταία στροφή. H Ferrari, παρά τις δικαιολογίες της, δε μπορούσε να μπαλώσει την κατάσταση. Η FIA της επέβαλε πρόστιμο 500.000 δολαρίων, λόγω πράξεων που κρίθηκαν ότι δυσφήμιζαν το σπορ, συν μισό ακόμα εκατομμύριο, για το γεγονός ότι ο Schumacher -έκπληκτος ίσως από την ομοβροντία γιουχαϊσμάτων- ανέβασε στο υψηλότερο σκαλί του βάθρου τον Barrichello, προσβάλλοντας το επίσημο της διαδικασίας απονομής.
 
Η περίπτωση της Αυστρίας ήταν ένα ολέθριο σφάλμα από την πλευρά της Ferrari και επέφερε τον κανονισμό που απαγορεύει τις εντολές των ομάδων. Με το μονοθέσιο που διέθετε η Scuderia το 2002, ήταν σχεδόν δεδομένο ότι ο Schumacher θα κάνει περίπατο, όπως και συνέβη εντέλει… Αντιθέτως, η φετινή Ferrari βρίσκεται πολύ πιο πίσω απ’ όσο θα έπρεπε στο Πρωτάθλημα, λόγω και των συγκυριών με τα αυτοκίνητα ασφαλείας και το συγχρονισμό των αγωνοδικών στα δυο τελευταία Grand Prix, που της στέρησαν πολλούς βαθμούς. Η Ferrari φαίνεται ότι ακόμα και όταν σημειώνει το «1-2», πρέπει να έρχεται σε αντιπαράθεση με τους αγωνοδίκες!
 
Από την εικόνα που έχουν επιδείξει μέχρι στιγμής στη φετινή σεζόν, αν κάποιος από τους δυο οδηγούς της Ferrari διεκδικήσει το Πρωτάθλημα, αυτός θα είναι σίγουρα ο Alonso, καθώς ο Massa δεν έχει καταφέρει να βρει τον καλό του εαυτό με τη φετινή γενιά των ελαστικών της Bridgestone. Ο Ισπανός οδήγησε εξαιρετικά ολόκληρο το σαββατοκύριακο του Γερμανικού GP, μόνο και μόνο για να βρεθεί να δέχεται μετά τη νίκη του ερωτήσεις του τύπου «αξιολογείς αυτή τη νίκη το ίδιο υψηλά με εκείνη στη Σιγκαπούρη το 2008;» Ο Alonso απάντησε –λόγω υποχρέωσης προς σπόνσορες και ομάδα- ευγενικά σε τέτοιες ερωτήσεις, ωστόσο ήταν εμφανές ότι αντιμετώπιζε –όχι αδικαιολόγητα- τους δημοσιογράφους σα σαρκοβόρα που προσπαθούν να εκβιάσουν από τα χείλη του την ατάκα που θα τους χαρίσει μια τρανταχτή επικεφαλίδα. Αυτός ο τρόπος αντιμετώπισης του Τύπου (πέραν του ισπανικού) από την πλευρά του Alonso δεν έχει βοηθήσει τη δημοτικότητά του, ωστόσο ο ίδιος ποσώς ενδιαφέρεται. Την Κυριακή, επισφράγισε την κυριαρχία του εντός της Ferrari και αυτό για τον ίδιο αξίζει όσο και η νίκη –ίσως και παραπάνω.
 
Τον μεγαλύτερο κίνδυνο τον αντιμετωπίζει τώρα ο Massa: να γίνει το Νο. 2 του Alonso. Άλλωστε είναι σχεδόν εμφανές ότι ο Ισπανός θεωρεί τον team mate του στη Ferrari «του χεριού του». Η συμβουλή του Martin Brundle (νυν σχολιαστής του BBC και πρώην οδηγός της F1) προς τους οδηγούς είναι να μην ακολουθούν τέτοιες εντολές, όντας πρόθυμοι να αντιμετωπίσουν τα επακόλουθα των πράξεών τους. Ο Βρετανός πιστεύει ότι ο Mark Webber τα καταφέρνει πολύ καλά σε αυτό τον τομέα. Τα πλήγματα στον εγωισμό του οδηγού αλλά και τη δημόσια αξιοπιστία του είναι πολύ μεγάλα κατά τη γνώμη του Brundle. Το παράδειγμα του –προκατόχου του cockpit του Massa στη Ferrari- Barrichello, ενισχύει την άποψη ότι εφόσον ένας οδηγός έκανε άκρη μια φορά, θα κάνει στην άκρη για πάντα μετά.
 
Ανάλογες πράξεις, σαν και αυτές της Ferrari στο Hockenheim, γίνονται αποδεκτές από το ευρύ κοινό μονάχα σε περιπτώσεις τελευταίων αγώνων της σεζόν, όταν πια ο ένας οδηγός δεν έχει ούτε καν μαθηματικές πιθανότητες να κατακτήσει τον τίτλο και μπορεί να βοηθήσει τον team mate του. Όποιος όμως έχει παρακολουθήσει μερικούς αγώνες του WTCC μπορεί να καταλάβει σε τι ακρότητες μπορεί να οδηγηθεί να κάνει μια ομάδα, στην προσπάθειά της να εξασφαλίσει τον τίτλο.
 
Ο διευθυντής της Red Bull ήταν ο πιο επιθετικός εναντίον της Ferrari, δηλώνοντας ότι η ιταλική ομάδα χειραγώγησε το αποτέλεσμα του αγώνα και ο πραγματικός χαμένος ήταν η Formula 1 και οι οπαδοί του σπορ. Βέβαια, ο Βρετανός προσπαθούσε να στρέψει τα βλέμματα που είχαν επικεντρωθεί τους τελευταίους μήνες στην ομάδα του και τον τρόπο που προσπαθούσε να διαχειριστεί την αντιπαλότητα μεταξύ των οδηγών της. Όπως τόνισε και ο Sebastian Vettel: «Είναι αρκετά κωμικό, καθώς τώρα ο κόσμος έχει άλλο θέμα να γράφει και να μιλάει. Θα είναι ήσυχη εβδομάδα για εμάς στην Ουγγαρία, που είναι καλό. Είχαμε ήδη αρκετούς μπελάδες για διάφορους λόγους φέτος, οπότε είναι καλό να μη βρισκόμαστε στο προσκήνιο αυτή τη φορά».
 
Ο γενικός διευθυντής της Mercedes, Nick Fry, δήλωσε ότι οι ομάδες θα πρέπει πάνω απ’ όλα να σέβονται τους κανονισμούς και πιστεύει ότι το θέαμα πρέπει να προέχει των συμφερόντων της κάθε ομάδας, διότι αυτό προσελκύει τους τηλεθεατές και οι τηλεθεατές τους σπόνσορες, οι οποίοι παρέχουν τα χρήματα για να λειτουργούν οι ομάδες. Ο Fry δε συμφωνεί με το επιχείρημα ότι οι εντολές των ομάδων αποτελούν μέρος του σπορ, εκφράζοντας την άποψη ότι οι καιροί έχουν αλλάξει και το pit wall θα πρέπει να επεμβαίνει μονάχα όταν η κατάσταση πάει να φύγει εκτός ελέγχου.
 
Ο διευθυντής της McLaren, Μartin Whitmarsh δήλωσε ότι έχει τη δική του άποψη για τις πράξεις της Ferrari αλλά αρνήθηκε να την αποκαλύψει δημοσίως, προσέθεσε όμως ότι θα τη διαβιβάσει στη διοίκηση της Scuderia ιδιαιτέρως. Ωστόσο, ο Βρετανός δεν έχασε ευκαιρία να διαφημίσει τον τρόπο με τον οποίο η McLaren αφήνει τους οδηγούς της να αγωνίζονται μεταξύ τους, ενώ τόνισε ότι η γεύση της νίκης δεν είναι τόσο γλυκιά όταν γνωρίζεις ότι έχεις ευνοηθεί από τεχνητές καταστάσεις ή έχεις κάνει κάτι αντιαθλητικό…
 
Ο Michael Schumacher από την πλευρά του ήταν ο μοναδικός που υποστήριξε τη στάση της Ferrari, αλλά δε θα μπορούσε να έχει κάνει και διαφορετικά, δεδομένου ότι πολλές φορές στο παρελθόν ήταν αποδέκτης των ωφελημάτων ανάλογων τακτικών και έχει δεχτεί δριμύτατη κριτική για το γεγονός αυτό. Μάλιστα, ο Γερμανός συμφώνησε εν μέρει και με τους επικριτές του, λόγω του ότι η Ferrari κυριαρχούσε με ευκολία εκείνα τα χρόνια. Ωστόσο ο Schumacher δε συμφωνεί με την αρχή ότι οι εντολές ομάδων είναι δεν πρέπει να υφίστανται, καθώς πιστεύει ότι ο μοναδικός στόχος είναι η κατάκτηση του Πρωταθλήματος. Κοινώς, ο σκοπός αγιάζει τα μέσα. Eπίσης, ο Schumacher υποστηρίζει ότι υπήρξαν ξεκάθαρες εντολές ομάδας στον προηγούμενο αγώνα, αλλά κανείς δεν παραπονέθηκε για αυτές.
 
Ο πρόεδρος της Ferrari, Luca di Montezemolo, είχε μια σκληρή απάντηση για τους επικριτές της ομάδας του Maranello. O Ιταλός τόνισε ότι τα συμφέροντα της Ferrari υπερέχουν αυτά οποιουδήποτε οδηγού της, προσθέτοντας ότι όλοι οι οδηγοί που αγωνίζονται για τη Scuderia το γνωρίζουν αυτό και ότι τέτοιες τακτικές ακολουθούνται από την εποχή του Tazio Nuvolari (δεκαετία ’30), για να δηλώσει στη συνέχεια: «Αρκετά με αυτή την υποκρισία, ακόμα και αν μπορώ εύκολα να πιστέψω ότι μερικοί άνθρωποι ίσως ήθελαν να δουν τους δυο οδηγούς μας να βγάζουν ο ένας τον άλλο έξω, αυτό σίγουρα δεν ισχύει για εμένα ή τους οπαδούς μας».
 
Στις δηλώσεις τους την Τρίτη μετά τον αγώνα, οι οδηγοί της Ferrari δεν ανέφεραν τίποτα σχετικά με εντολές της ομάδας. Αντιθέτως, ο Alonso μίλησε για τη νίκη σα να αποτελούσε ένα θρίαμβο, τονίζοντας ότι «το να κερδίζεις αποτελεί ένα καταπληκτικό συναίσθημα και έτσι συνέβη και στο Hockenheim»… Οι Alonso και Massa προσπάθησαν να τονίσουν το γεγονός που επισκιάστηκε περισσότερο από οποιοδήποτε άλλο στο Hockenheim. Ότι η Ferrari έχει σημειώσει σημαντική πρόοδο στην εξέλιξη της F10 και θα κάνει τα πράγματα ακόμα πιο δύσκολα για τη Red Bull και την McLaren. Από τον 49ο γύρο του Γερμανικού GP και έπειτα, λίγοι ενδιαφέρονταν για αυτό…
 
Ενδέχεται να έπεται και συνέχεια στις ποινές της Ferrari από το συμβάν. Aυτό μένει να αποφασιστεί από το Παγκόσμιο Συμβούλιο Μηχανοκίνητου Αθλητισμού της FIA, που σύμφωνα με τον ιταλικό Τύπο θα εξετάσει την εισήγηση των αγωνοδικών του Γερμανικού GP στις 10 Σεπτεμβρίου, στο Κόμο της Ιταλίας, την Παρασκευή δηλαδή του Ιταλικού GP.
Φ.Λ.
Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!

ΤΙΜΕΣ - ΤΕΧΝΙΚΑ