X
Αγώνες

F1: O 80χρονος «πυροσβέστης» και το παρασκήνιο

«Ρωτήθηκα μια φορά τι θα έγραφα στην περιγραφή της δουλειάς μου και είπα ότι είμαι πυροσβέστης. Πολλοί άνθρωποι πιστεύουν ότι βάζω περισσότερες φωτιές απ’ όσες σβήνω...» Bernie Ecclestone.

«Ρωτήθηκα μια φορά τι θα έγραφα στην περιγραφή της δουλειάς μου και είπα ότι είμαι πυροσβέστης. Αυτό ακριβώς είμαι -ένας πυροσβέστης. Πολλοί άνθρωποι πιστεύουν ότι βάζω περισσότερες φωτιές απ’ όσες σβήνω…»
Αυτή η άποψη για τον ίδιο του τον εαυτό, ανήκει στον Bernie Ecclestone, το δαιμόνιο «δημιουργό» της σύγχρονης εποχής της Formula 1, που στις 28 Οκτωβρίου θα γιορτάσει τα 80ά γενέθλιά του αλλά δε δείχνει σε καμία περίπτωση πρόθυμος να… εγκαταλείψει!
Ποιος είναι ο Bernie Ecclestone; Κατά τον ίδιο, «ένας πρώην πωλητής μεταχειρισμένων αυτοκινήτων… (γέλια)». Σε μια αποκαλυπτική συνέντευξη στην επίσημη ιστοσελίδα της Formula 1, o Εcclestone παραθέτει τις απόψεις του για πολλά πράγματα. Δηλώνει χαρακτηριστικά: «Δεν το κάνω για τα λεφτά» ή «Δεν έχω κάνει ποτέ τίποτα για τα λεφτά», προσθέτοντας ότι τα χρήματα, η δόξα και η ισχύς, «δε σημαίνουν τίποτα για μένα», αλλά από τα τρία, τα χρήματα είναι αυτό που προτιμάει. «Τα λεφτά είναι το υποπροϊόν αυτού που κάνω. Αυτό που μου έδινε πάντα κίνητρο, ήταν να κάνω καλές συμφωνίες -όχι να βγάλω λεφτά. Τα χρήματα βγαίνουν από καλές συμφωνίες, πράγμα που ο κόσμος δεν καταλαβαίνει».
Ο Ecclestone επαναλαμβάνει αρκετές φορές ότι έχει σταθεί τυχερός. Ο ίδιος ορίζει την έννοια της τύχης ως εξής: «Είναι να βρίσκεσαι τη σωστή στιγμή στο σωστό μέρος και να έχεις τα κότσια να αρπάξεις την ευκαιρία». Με αφορμή αυτό, αποκαλύπτει ένα ενδιαφέρον γεγονός της ζωής του όπου στάθηκε τυχερός, με τον κατάλληλο καυστικό τόνο για την κατακλείδα: «Κατά τη διάρκεια του Πολέμου, βρισκόμουν έξω μαζεύοντας πατάτες, για να βγάλω μερικά λεφτά, όταν ένα γερμανικό αεροπλάνο έπεσε λίγα μέτρα μακριά από εκεί που ήμουν. Η πρόσκρουση με πήρε και με εκτίναξε μέτρα μακριά -αλλά αυτό ήταν όλο- ούτε καν μικρούς τραυματισμούς δεν είχα. Αυτό ήταν τύχη! Προφανώς, πολλοί πρέπει να νιώθουν ότι εκείνη την ημέρα εκείνοι ήταν άτυχοι… (γέλια)»!
Σχολίασε στον ίδιο τόνο την ηλικία του, «αυτές της μέρες προσπαθώ να μην κοιτάζομαι στον καθρέφτη», ενώ λέει ότι δεν είχε ποτέ έναν άνθρωπο-πρότυπο.
Ο… κλήρος όμως, έπεσε και πάλι στις ομάδες ή καλύτερα στους διευθυντές τους, δηλαδή τη FOTA (το σύνδεσμο των ομάδων): «Θα πρέπει όλοι τους να δουν αν διαχειρίζονται σωστά τις δικές τους επιχειρήσεις και να μην ανησυχούν για άλλους. Αυτό που είναι καλό για τη Formula 1 είναι καλό για όσους εμπλέκονται -ομάδες και εταιρίες. Πολλοί άνθρωποι σκέφτονται μονάχα αυτό που είναι καλό για τους ίδιους. Είναι το ίδιο και με τους κανονισμούς -σκέφτονται μονάχα τι μπορεί να τους κάνει να νικήσουν».
«Δε θα το έλεγα εγωισμό, αλλά ηλιθιότητα. Θα έπρεπε να σκέφτονται ολόκληρη την παγκόσμια πλευρά του πράγματος. Όλες οι ομάδες είναι πολύ ανταγωνιστικές και θέλουν να νικήσουν, κάτι που υποστηρίζω απόλυτα, αλλά χρειάζονται να θέλουν να νικήσουν επί ίσοις όροις και όχι να προσπαθούν να εξασφαλίσουν ένα μεγάλο πλεονέκτημα. Εάν μπορούν να έχουν πλεονέκτημα επειδή κάποιος σχεδίασε ένα καλύτερο μονοθέσιο ή έχουν καλύτερο οδηγό ή στρατηγική, τότε σούπερ. Αλλά δεν πρέπει να προσπαθούν να σκαρφιστούν πράγματα για να εισέλθουν γνωρίζοντας ότι έχουν πλεονέκτημα. Πολλοί θα ήθελαν να μπουν μέσα και να έχουν μεγαλύτερο κινητήρα από τους άλλους, αλλά πραγματικά, δεν είναι αυτός ο σωστός τρόπος».
Τι αφορούν αυτές οι δηλώσεις; Μα φυσικά τις διαπραγματεύσεις που συμβαίνουν με τις ομάδες στα παρασκήνια, για την καινούργια Συνθήκη Ομονοίας, που θα ισχύσει από το 2013.
Αν ο Ecclestone θεωρείται ο «δημιουργός» της σύγχρονης Formula 1, η Ferrari προωθεί τον εαυτό της ως τη ραχοκοκαλιά του σπορ, με την πανταχούσα παρουσία της στην ιστορία του Πρωταθλήματος. Η Ferrari, μαζί με τη McLaren και τη Williams, ισχυρίζονται ότι παρέχουν συνοχή στο σπορ, όντας οι πιο θρυλικές ομάδες, με τη μακροβιότερη παρουσία σε αυτό.
Με αυτή τη στάση, η FOTA θέλει να εξασφαλίσει για τις ομάδες μεγαλύτερο ποσοστό από το 50% που λαμβάνουν από τα εμπορικά δικαιώματα του σπορ υπό την ισχύουσα Συνθήκη Ομονοίας και πιέζει για μεγαλύτερη ισχύ στη διαμόρφωση των κανονισμών. Ο Ecclestone από την πλευρά του, μάχεται τη FOTA, την οποία βλέπει ως απειλή.
Στο παρελθόν, η συμμαχία Ecclestone-Max Mosley (πρώην πρόεδρος της FIA), είχε κυριαρχήσει στο σπορ, κυρίως επειδή είχε καταφέρει να απομονώσει τη Ferrari από τις υπόλοιπες ομάδες (και όποιος έχει τη Ferrari με το μέρος του, κατέχει και το σπορ στα χέρια του), με παροχή διάφορων προτερημάτων ως αντάλλαγμα, όπως το ετήσιο «μπόνους» 100 εκατομμυρίων δολαρίων που απολαμβάνει η Scuderia από τα εμπορικά έσοδα, ή το δικαίωμα άσκησης βέτο στη διαμόρφωση των κανονισμών.
Πέρυσι, όταν η FIA προσπάθησε να επιβάλει ανώτατο όριο budget στις ομάδες, η Ferrari άσκησε βέτο και παρέμεινε πιστή στη FOTA μέχρι το τέλος. Κάποιοι πιστεύουν ότι τα πυρά αυτή τη φορά ανταλλάσσονται μεταξύ τριών διαφορετικών παρατάξεων (αντί για δυο που ήταν πέρυσι): της FOM (Ecclestone), της FOTA (ομάδες) και της FIA. Αναφέρεται δε, ότι η FOTA θα παίξει και πάλι το χαρτί της απειλής δημιουργίας ενός άλλου Πρωταθλήματος, όπως ακριβώς είχε συμβεί πέρυσι. Περιμένουμε να δούμε πως θα εξελιχθεί και αυτός ο πόλεμος, του οποίου το παρασκήνιο είναι αρκετά περιεκτικό…
Όπως συμβαίνει συνήθως με τις δηλώσεις ύφους «ο νοών νοείτω» που υιοθετεί ο Ecclestone όταν επιτίθεται λεκτικά σε αντιπάλους του, προσπαθούμε να αποκωδικοποιήσουμε το βαθύτερο νόημα των λεγόμενων του Βρετανού, διαβάζοντας «μεταξύ των γραμμών».
Η λέξη κλειδί στις προαναφερθείσες δηλώσεις του είναι ίσως ο «κινητήρας». Η FIA πιέζει για τη θεσμοθέτηση, από το 2013, καινούργιων προδιαγραφών όσον αφορά τους κινητήρες, αποβλέποντας στη χρήση 4κύλινδρων (εν σειρά) υπερτροφοδοτούμενων μονάδων 1,6 λίτρων με χαμηλότερη κατανάλωση καυσίμου, οι οποίες θα προσδώσουν στη Formula 1 μια εικόνα πιο φιλική προς το περιβάλλον και θα την κάνουν να πορευτεί στο τεχνολογικό πλαίσιο το οποίο ενδιαφέρει την αυτοκινητική αγορά.
Ενώ αρχικά οι ομάδες είχαν καταπιαστεί με την τελειοποίηση των κανονισμών αυτών, καθώς θα πρέπει να έχουν εγκριθεί από τη FIA μέχρι το Δεκέμβριο του τρέχοντος έτους για να τεθούν σε εφαρμογή το 2013, πρόσφατα, όπως αναφέραμε στις ειδήσεις από τα paddock της Suzuka, υπήρξαν φήμες ότι τάξεις της FOTA τάσσονται υπέρ της διατήρησης των (απαρχαιωμένων σε σχέση με την πορεία της αυτοκινητικής αγοράς) V8 2,4 λίτρων που χρησιμοποιούνται αυτή τη στιγμή, για δυο επιπλέον χρόνια.
Ο βασικότερος λόγος που προτείνoυν τάξεις της FOTA την καθυστέρηση μέχρι το 2015 για την παρουσίαση του ‘Παγκόσμιου Κινητήρα’ όπως τον έχει ονομάσει η FIA, είναι το κόστος εξέλιξής του, που ενδέχεται να επιβαρύνει έως και 100 εκατομμύρια ευρώ τους κατασκευαστές. Βέβαια, οι πιο καχύποπτοι πιστεύουν ότι αυτός ίσως είναι ένας τρόπος αποκλεισμού της Porsche/Audi (η οποία έχει θριαμβεύσει σε οποιοδήποτε θεσμό μηχανοκίνητου αθλητισμού στον οποίο έχει αγωνιστεί πρόσφατα) από τη Formula 1. Η Porsche/Audi αναμένεται να αποφασίσει το Νοέμβριο αν εντέλει θα κάνει το βήμα προς τη Formula 1 και θα αποτελούσε μια σημαντική προσθήκη στο ρόστερ της Formula 1, η οποία έχει μείνει φέτος με μονάχα τέσσερις κατασκευαστές κινητήρων, για πρώτη φορά από το 1980. Αυτή ίσως είναι η «παγκόσμια πλευρά του πράγματος» που αναφέρει ο Ecclestone.
Αξίζει να αναφερθεί η παράλληλη φήμη που κυκλοφόρησε στον ιταλικό Τύπο, ότι ο πρώην πρόεδρος της Διεθνούς Ομοσπονδίας, Max Mosley, νυν επίτιμος πρόεδρος της Γερουσίας της FIA, σκοπεύει να χρησιμοποιήσει τις ισχυρές, ακόμα, διασυνδέσεις του για να μειώσει τη δικαιοδοσία του διαδόχου του στην προεδρία, Jean Todt, στην επόμενη Γενική Συνέλευση στο Παρίσι, στις 5 Νοεμβρίου.
Στις περυσινές εκλογές της FIA, ο Mosley υποστήριξε δημοσίως την υποψηφιότητα του Todt, ο οποίος θεωρήθηκε συνεχιστής του έργου του Βρετανού. Εντούτοις, ο Todt αποστασιοποιήθηκε αρκετά από τον προκάτοχό του, αλλάζοντας πολλά πράγματα εντός της Διεθνούς Ομοσπονδίας, τόσο στον πολιτικό τομέα (κάνοντας πιο δημοκρατικές τις διαδικασίες), όσο και στον αγωνιστικό, όπου έχει ασκήσει αρκετή πίεση για τον εκσυγχρονισμό της Formula 1 και του WRC.
Ίσως αυτό έχει προκαλέσει δυσαρέσκεια στις πρεσβύτερες (προηγούμενες…) διοικητικές τάξεις της FIA και κατ’ επέκταση στον Ecclestone, o οποίος πάντοτε συνεργαζόταν στενά με τον Mosley επηρεάζοντας σημαντικά τις αποφάσεις του και τώρα δείχνει να έχει χάσει ένα σημαντικό μοχλό επιρροής εντός της Διεθνούς Ομοσπονδίας.
Ωστόσο, σύμφωνα με πηγές στο βρετανικό Τύπο, τα παραπάνω δεν ισχύουν. Αν όντως ο Mosley δε μηχανορραφεί εναντίον του Todt, τότε υπάρχουν σαφές ενδείξεις ότι κάποιος προσπαθεί να υπονομεύσει τον Γάλλο διαδίδοντας τέτοιες φήμες και ότι πιθανότατα η επίθεση αυτή προέρχεται από τον αγωνιστικό τομέα…
Είναι προφανές ότι το κουβάρι είναι μακρύ και πολύ μπλεγμένο. Ο Ecclestone δεν είναι άνθρωπος που τα παρατάει. Ακόμα και σε αυτή την ηλικία, απαντώντας στην ερώτηση αν προβλέπει ότι θα συνεχίσει να εργάζεται μέχρι τα 90 του: «Ναι! Με το τρόπο που αισθάνομαι αυτή τη στιγμή γιατί να σταματήσω; Εάν σταματήσω να δουλεύω, δε μπορώ να λύνω προβλήματα πια. Εάν δε λύνω προβλήματα, αυτό θα είναι η αρχή του τέλους».
Όσον αφορά την ταυτότητα του διαδόχου του, ο Ecclestone δήλωσε αστειευόμενος: «Δεν έχω ιδέα. Πιθανότατα θα πρέπει να ψάξουν έναν άλλο πωλητή μεταχειρισμένων αυτοκινήτων». Ωστόσο, ένας συνέταιρος του Βρετανού σε επιχειρήσεις όπως η ποδοσφαιρική ομάδα της QPR, ο γνωστός και μη εξαιρετέος Flavio Briatore, ίσως άφησε να εννοηθεί τι ενδέχεται να ακολουθήσει την εποχή Ecclestone. Ο Ιταλός, τον οποίο η FIA δεν κατάφερε να περιορίσει όπως θα ήθελε, αφού ενώ τον είχε αποκλείσει εφ’ όρου ζωής από χώρους υπό την αιγίδα της, φέτος κιόλας ήταν επίσημος προσκεκλημένος του Ecclestone σε αρκετά Grand Prix, δήλωσε: «Θα δούμε πως θα πάει η επιστροφή μου στη Formula 1 το 2013. Έχω διαγράψει το ρόλο του διευθυντή ομάδας, αλλά αυτό δε σημαίνει ότι αποχαιρετώ τη Formula 1. Το αντίθετο μάλιστα». Ο Ιταλός ανέφερε ότι θα επικεντρωθεί στην «εμπορική» και «επιχειρηματική» πλευρά του σπορ, πυροδοτώντας φήμες ότι θα δουλέψει στο πλευρό του Ecclestone, με απώτερο σκοπό να τον διαδεχθεί στη διοίκηση της FOM…
Φ.Λ.
fab@4troxoi.gr
Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!