H Toro Rosso, παρουσίασε το καινούργιο της μονοθέσιο, την STR5, το πρώτο που έχει σχεδιάσει και κατασκευάσει η ομάδα της Faenza χωρίς τη βοήθεια της Red Bull Technology.
H Toro Rosso, παρουσίασε το καινούργιο της μονοθέσιο, την STR5, το πρώτο που έχει σχεδιάσει και κατασκευάσει η ομάδα της Faenza χωρίς τη βοήθεια της Red Bull Technology από την εποχή της Minardi, στο pit lane της πίστας Ricardo Tormo της Βαλένθια, όπου ξεκινάνε σήμερα οι χειμερινές δοκιμές εξέλιξης του 2010.
Η Toro Rosso θα έχει το ίδιο οδηγικό δίδυμο με το δεύτερο μισό της σεζόν του 2009: τον 21 ετών Ελβετό Sebastien Buemi (ο οποίος θα οδηγήσει πρώτος την καινούργια STR5) και τον 19χρονο Ισπανό Jaime Alguersuari. H Τοro Rosso θα χρησιμοποιεί και φέτος κινητήρες Ferrari.
Ο διευθυντής της ομάδας, Franz Tost, δήλωσε ότι το 2010 αποτελεί σημαδιακό έτος στην ιστορία της Toro Rosso, καθώς με τους όρους της καινούργιας Συνθήκης Ομονοίας να απαγορεύουν τα πελατειακά μονοθέσια, η βασιζόμενη στη Faenza της Ιταλίας ομάδα σχεδίασε και κατασκεύασε μόνη της την STR5, έπειτα από τέσσερα χρόνια συνεργασίας με τη Red Bull Technology.
Για την αναβάθμιση αυτή, το budget της Toro Rosso για το 2010 έχει αυξηθεί 30-50%, αγγίζοντας τα 100 εκατομμύρια ευρώ. Ο τεχνικός διευθυντής της ομάδας, Giorgio Ascanelli, δήλωσε ότι η ομάδα είχε πέντε μήνες προθεσμία να προσλάβει το απαιτούμενο προσωπικό και να αναβαθμίσει τις εγκαταστάσεις της στη Faenza για να πραγματοποιήσει το μεγάλο βήμα προς την ανεξαρτησία της.
O εργασιακός χώρος στο εργοστάσιο της Faenza επεκτάθηκε από τα 6.000 στα 10.000 τετραγωνικά μέτρα. Τέσσερα εκατομμύρια ευρώ επενδύθηκαν στην αγορά νέου εξοπλισμού, χωρίς να συνυπολογιστούν τα έξοδα για την αεροδυναμική σήραγγα. Επειδή σύμφωνα με τους κανονισμούς που ισχύουν από πέρυσι, κάθε ομάδα επιτρέπεται να χρησιμοποιεί μονάχα μια αεροδυναμική σήραγγα, η Red Bull πούλησε την παλιά της σήραγγα, στο Bicester της Αγγλίας, στην Toro Rosso. Επένδυση απαιτήθηκε και σε ηλεκτρονικούς υπολογιστές στους οποίους τρέχουν προγράμματα CFD (υπολογιστικής ροοδυναμικής), τομέαε στον οποίο μέχρι πέρυσι, η Toro Rosso βασιζόταν στη Red Bull Technology. Το καινούργιο mainframe ισχύος 20 terra flop, κόστισε 2,5 εκατομμύρια ευρώ.
Το επιπλέον προσωπικό, απαιτεί και επιπλέον χρήματα σε μισθούς, τα οποία ανέρχονται σε τρία εκατομμύρια ευρώ. Το προσωπικό της Toro Rosso επεκτάθηκε από τα 167 στα 257 άτομα. Εκ των προσληφθέντων, 38 είναι σχεδιαστές, 25 αεροδυναμιστές (που εργάζονται στο Bicester), 8 ειδικευμένοι στη χρήση προγραμμάτων CFD σε η/υ, 8 μηχανολόγοι πλαισίου και 7 ειδικευμένοι στον τομέα της μετάδοσης.
Η Toro Rosso κατασκευάζει περίπου 60% των 8.000 εξαρτημάτων του μονοθεσίου της στις εγκαταστάσεις της στη Faenza, συμπεριλαμβανομένου του πλαισίου και των αεροτομών, ενώ το ρύγχος και το πάτωμα θα ξεκινήσουν να κατασκευάζονται και αυτά στο εργοστάσιο της ομάδας εντός του τρέχοντος έτους. Ο Tost αποκαλύπτει ότι αποτελεί πιο φτηνή λύση για την ομάδα να παραγγέλνει τα ψαλίδια των αναρτήσεων από εξωτερικό προμηθευτή, ωστόσο, όσον αφορά την εμπρός αεροτομή π.χ, θα υπάρξουν τόσες πολλές παραλλαγές της, που συμφέρει την Toro Rosso να την κατασκευάζει εντός της Faenza. O Γερμανός αποκαλύπτει ότι μονάχα η προετοιμασία για το οπίσθιο crash test, κόστισε ένα εκατομμύριο ευρώ!
Επειδή η Toro Rosso πραγματοποιεί φέτος πολλές διαδικασίες για πρώτη φορά, ο ποιοτικός έλεγχος θα βελτιωθεί. Επειδή οι εργασίες στην αεροδυναμική σήραγγα του Bicester μπορούσαν να ξεκινήσουν μόλις το Σεπτέμβριο, πολλές αποφάσεις για το σχεδιασμό της STR5 λήφθηκαν με κύριο οδηγό το ένστικτο! Για αυτό και λήφθηκαν συντηρητικές αποφάσεις σε πολλούς τομείς, εμπνευσμένες από την αποκτηθείσα εμπειρία με την STR4 του 2009.
Ο Ascanelli πιστεύει ότι αυτά που έχει πετύχει η ομάδα τους τελευταίους μήνες αποτελούν ένα μικρό θαύμα. Στόχος της Toro Rosso για το 2010, σύμφωνα με τον Tost είναι να βρεθεί εντός των πρώτων 8 στο πρωτάθλημα κατασκευαστών. Ο Γερμανός προσέθεσε επίσης ότι παράλληλος στόχος είναι και η περαιτέρω βελτίωση των εγκαταστάσεων της Faenza, καθώς, όπως παραδέχεται ο Ascanelli, αυτές δεν έχουν ολοκληρωθεί ακόμα.
Ο Ascanelli δήλωσε ότι από το Μάρτιο του 2009, η Toro Rosso διέθετε τις εγκαταστάσεις που απαιτούνταν για να χαρακτηριστεί κανονική κατασκευάστρια μονοθεσίων Formula 1. O Ιταλός τεχνικός δήλωσε ότι για να είναι μια ομάδα αναγνωρισμένος κατασκευαστής, θα πρέπει να του ανήκουν τα πνευματικά δικαιώματα συγκεκριμένων μερών του μονοθεσίου, όπως το monocoque, το πλήρες αεροδυναμικό πακέτο, οι αναρτήσεις, τα συστήματα τροφοδοσίας και ψύξης και οι διατάξεις ασφάλειας (εμπρός/πίσω διατάξεις απορρόφησης συγκρούσεων καθώς και οι δυο διατάξεις ανατροπής) οι οποίες πρέπει να περάσουν ομολογκασιόν και crash test.
O Ascanelli δήλωσε ότι η Toro Rosso είναι ευλογημένη με ένα καλοσχεδιασμένο μονοθέσιο, δεδομένης της τεχνογνωσίας που αποκτήθηκε πέρυσι με την STR4, πολλά χαρακτηριστικά της οποίας έχουν διατηρηθεί στο φετινό μοντέλο. Η ιταλική ομάδα κατασκεύασε πέρυσι αρκετά από τα συστήματα ου μονοθεσίου της μόνη της, όπως το σύστημα απαγωγής θερμότητας, το κιβώτιο, τα υδραυλικά, το ρεζερβουάρ καυσίμου και το σύστημα τροφοδοσίας, οπότε έχει εμπειρία τουλάχιστον σε αυτούς τους τομείς. Ο Ιταλός τεχνικός προβλέπει ότι η ομάδα θα διαπράξει λάθη φέτος, καθώς πρόκειται για μια νεαρή ομάδα ουσιαστικά, στην οποία δεν έχει ακόμα βρεθεί ο ιδανικός ρόλος για κάθε νέο μέλος του τεχνικού τμήματος και ο βέλτιστος τρόπος συνεργασίας μεταξύ τους, διαδικασίες που απαιτούν χρόνο. Ο Ascanelli προσπάθησε να πιέσει για να έχει η ομάδα έτοιμο το μονοθέσιό της όσο το δυνατό νωρίτερα, έτσι ώστε να έχει επαρκή χρόνο επίλυσης των προβλημάτων που είναι σίγουρος ότι θα προκύψουν. Ο Ιταλός δήλωσε ότι θα ήθελε να έχει αρκετό χρόνο για να αποσαφηνίσει όλα τα προβλήματα αξιοπιστίας και δήλωσε ότι αν είναι τυχερή η ομάδα, θα προσπαθήσει να κατανοήσει τη γόμα ελαστικών που λειτουργεί σε χαμηλότερες θερμοκρασίες, αν και πιστεύει ότι αυτό δεν πρόκειται να συμβεί πριν τα Grand Prix Μπαχρέιν και Αυστραλίας.
Ο επικεφαλής σχεδιαστής της Toro Rosso, Ben Buttler, δήλωσε ότι ο σχεδιασμός της STR5 αποτελεί περισσότερο εξέλιξη παρά επανάσταση, καθώς η ομάδα χρησιμοποίησε σα βάση το περυσινό μονοθέσιο και δεν άλλαξε πάρα πολλά πράγματα σε αυτό, αλλά προσπάθησε να το προσαρμόσει στους καινούργιους κανονισμούς, διατηρώντας συντηρητική προσέγγιση.
Ο Ascanelli δήλωσε ότι έχοντας το διαχύτη δυο επιπέδων υπ’ όψη από την αρχή της δημιουργίας της STR5, αλλά και της απαγόρευσης των ανεφοδιασμών κατά τη διάρκεια του αγώνα, η ομάδα επικεντρώθηκε στη μείωση των διαστάσεων του κιβωτίου και στην αύξηση του συνολικού μήκους (και μεταξονίου), όπως συνέβη και με όλα τα υπόλοιπα μονοθέσια του 2010. Επίσης, μια μεγάλη διαφορά του περυσινού μονοθεσίου σε σύγκριση με το φετινό ήταν ότι το 2009, η STR4 είχε σχεδιαστεί έτσι ώστε να υποδεχθεί κάποια στιγμή σύστημα KERS, η φετινή συμφωνία μη χρήσης του οποίου απλοποίησε τα πράγματα.
Η STR5 φέρει το ρύγχος και την εμπρός αεροτομή που χρησιμοποιήθηκαν στους τελευταίους αγώνες του 2009. Στο επάνω εμπρός μέρος του monocoque, στο ύψος των ψαλιδιών της εμπρός ανάρτησης, το σχήμα V είναι ακόμα πιο τονισμένο, με τα “νεύρα” στα άκρα του πλαισίου να είναι πιο υψηλά σε σχέση με πέρυσι. Πολύ μικρές αλλαγές δέχθηκαν τα pod wings, που είναι πλέον πιο ευθύγραμμα, ενώ όπως είναι φυσικό, τα καλύμματα των ψυγείων είναι πιο ογκώδη, λόγω του διπλασιασμού της χωρητικότητας του ρεζερβουάρ καυσίμου. Διατηρήθηκαν οι οπές εξαγωγής αέρα στα πλαϊνά του πίσω μέρους του ανοίγματος του cockpit, όπως και το προεκταμένο κάλυμμα κινητήρα που φτάνει μέχρι το πίσω μέρος της πίσω αεροτομής. Ίδια παρέμεινε και η οβάλ οπή εξαγωγής θερμού αέρα κάτω από την ουρά του καλύμματος του κινητήρα. Πoλύ μικρές τροποποιήσεις έχουν πραγματοποιηθεί στο διαχύτη, με την αύξηση των διαστάσεων του ανώτερου επιπέδου, ωστόσο οι θεμελιώδεις αρχές του σχεδιασμού του παραμένουν οι ίδιες.
Ο Sebastien Buemi δήλωσε ότι έχει πολύ περισσότερη αυτοπεποίθηση ενόψει της δεύτερης σεζόν του στη Formula 1, καθώς γνωρίζει σχεδόν όλες τις πίστες (εκτός από του Καναδά και της Κορέας, που θα είναι άγνωστη σε όλους) καθώς επίσης και τις διαδικασίες του αγωνιστικού τριημέρου. Επίσης, κρίνει θετικό το γεγονός ότι θα συνεργάζεται με τους ίδιους τεχνικούς, καθώς και το ότι το μονοθέσιο είναι έτοιμο φέτος από νωρίς. Ο Ελβετός ελπίζει ότι η Toro Rosso θα αποτελέσει μια από τις εκπλήξεις της σεζόν.
Ο Jaime Alguersuari, o οποίος θα συμμετάσχει για πρώτη φορά στη ζωή του σε δοκιμές εξέλιξης στη Formula 1 (έπειτα από 8 συμμετοχές σε Grand Prix!), δήλωσε ότι φέτος θα έχει χρόνο να προετοιμαστεί κατάλληλα, κάτι που τον κάνει να πιστεύει ότι θα είναι πιο ανταγωνιστικός και αυξάνει τις προσδοκίες του. Ο Ισπανός εξέφρασε την υποστήριξή του σε πρωτοβουλίες όπως αυτή του Anthony Hamilton, που θα δημιουργήσει μια ακαδημία προετοιμασίας νέων οδηγών, ενοικιάζοντας μονοθέσια της Formula 1 για δοκιμές.
Φ.Λ.
fab@4troxoi.gr
Φ.Λ.
fab@4troxoi.gr