Στο GP της Κίνας, το οποίο, όταν δε βρέχει, παραδοσιακά αποτελεί έναν αρκετά προβλέψιμο αγώνα, την περασμένη Κυριακή, κατά τη διάρκεια 97 λεπτών, είδαμε 63 προσπεράσματα.
Η ταχύτητα των μονοθεσίων και ο ρυθμός εξέλιξής τους παίζει ρόλο, αλλά όχι το ίδιο σημαντικό όσο στο παρελθόν, όπως συμβαίνει και με τις κατατακτήριες δοκιμές άλλωστε. Συνεπώς, αν η στρατηγική δεν είναι τέλεια, δεν πρόκειται να κερδίσει το ταχύτερο μονοθέσιο. Τo GP Κίνας απέδειξε ότι η Red Bull δεν είναι αήττητη, αν και η μοναδική ομάδα που είναι σε θέση να εκμεταλλευτεί τα τρωτά σημεία της πρωταθλήτριας αυτή τη στιγμή είναι η McLaren. Οι ομάδες ακόμα ψάχνουν το δρόμο τους όσον αφορά τον τρόπο λειτουργίας των ελαστικών και την ιδανική στρατηγική ανάλογα με τις απαιτήσεις της εκάστοτε πίστας. Στην Κίνα, η McLaren αντέδρασε καλύτερα από οποιαδήποτε άλλη ομάδα στους απρόβλεπτους παράγοντες που προέκυψαν κατά τη διάρκεια του Grand Prix.
Οι περισσότερες ομάδες ξεκίνησαν τον αγώνα έχοντας κατά νου ότι θα πραγματοποιήσουν μονάχα δυο pit stop. Το ίδιο συνέβη και με την McLaren. Ωστόσο, κατά τη διάρκεια του δεύτερου stint, οι υπεύθυνοι στρατηγικής της βρετανικής ομάδας αποφάσισαν να στραφούν προς τα τρία pit stop, διαπιστώνοντας ότι η φθορά των ελαστικών είναι υψηλότερη από αυτήν που είχαν προβλέψει αρχικά. Επιπλέον, η McLaren, βλέποντας τους οδηγούς της να πέφτουν από τις δυο πρώτες θέσεις που κατείχαν στους πρώτους γύρους, στην 3η και την 5η, έπειτα από το πρώτο pit stop, αποφάσισε να κάνει κάτι διαφορετικό, για να επιστρέψει στην κορυφή.
Για τον ίδιο λόγο αποφάσισε και η Red Bull να υιοθετήσει στρατηγική μονάχα δυο pit stop με τον Vettel, καθώς ο Γερμανός είχε βρεθεί στην 3η θέση έπειτα από την πρώτη στροφή και πλέον είχε να «καλύψει» όχι μόνο τις McLaren που βρίσκονταν πίσω του, αλλά και τον Nico Rosberg που ήταν επικεφαλής. Συνεπώς, η Red Bull αποφάσισε να κάνει κάτι διαφορετικό για να φέρει τον οδηγό της εμπρός από τις McLaren. Τα σχέδια της Red Bull χάλασε το γεγονός ότι οι συνθήκες του ασφαλτοτάπητα –και κατά συνέπεια η διάρκεια ζωής των ελαστικών- δε βελτιώθηκαν όσο στους προηγούμενους δυο αγώνες. Τα δεδομένα από τα δυο πρώτα GP της σεζόν έδειχναν ότι στα τελικά στάδια του αγώνα, η διάρκεια ζωής των ελαστικών αυξάνεται κατά 25%, επειδή η αγωνιστική γραμμή στρώνεται με λάστιχο. Ωστόσο, στην Κίνα η βελτίωση αυτή ήταν πολύ μικρότερη, οδηγώντας στα προβλήματα φθοράς των ελαστικών των τελευταίων γύρων που αντιμετώπισαν όλοι οι οδηγοί οι οποίοι είχαν ακολουθήσει στρατηγική δυο pit stop. Το πιθανότερο αίτιο αυτής της κατάστασης, ήταν το γεγονός ότι κατά τη διάρκεια του αγωνιστικού τριημέρου διεξήχθησαν ελάχιστοι υποστηρικτικοί αγώνες (αυτοί του Porsche Cup) για να βοηθήσουν την κατάσταση.
H Mercedes έκανε μια πολύ εύστοχη στρατηγική επιλογή, καλώντας τον Nico Rosberg στα pits για πρώτη φορά στον 12ο γύρο. Με αυτό τον τρόπο, η γερμανική ομάδα εξασφάλισε στον οδηγό της καθαρή πίστα, με αποτέλεσμα αυτός να εκμεταλλευτεί πλήρως το πλεονέκτημα των φρέσκων ελαστικών και να βρεθεί επικεφαλής του αγώνα για 14 γύρους. Ο Rosberg δεν κατάφερε να παλέψει για το βάθρο για λόγους που εξηγούμε παρακάτω, οι οποίοι δεν είχαν να κάνουν -άμεσα- με τα ελαστικά. Ωστόσο, τα Pirelli ήταν αυτά που έκριναν την έκβαση και αυτού του αγώνα. Όπως εξηγεί και ο διευθυντής της McLaren, Martin Whitmarsh: «Με αυτά τα ελαστικά, χρησιμοποιείς μερικά φρέσκα, άλλα χρησιμοποιημένα, και πρέπει να προσπαθήσεις να μαντέψεις προς τα που θα κατευθυνθεί το ζύγισμα. Σε κάθε pitstop αλλάζεις τις ρυθμίσεις της εμπρός αεροτομής, προβλέποντας το ζύγισμα που θα έχεις. Εξαρτάται από πότε ανεβαίνουν οι πιέσεις και οι θερμοκρασίες. Αυτά τα ελαστικά είναι πολύ ευαίσθητα στον τρόπο με τον οποίο χρησιμοποιούνται, τον αριθμό θερμικών κύκλων, το πόσο έχουν χρησιμοποιηθεί».
Τα σημάδια από την Κίνα ήταν ενθαρρυντικά για την Mercedes, η οποία όμως ήταν από τις ομάδες, όπως η Ferrari, αλλά και η Red Bull όσον αφορά το KERS, που καθυστέρησαν όσο μπορούσαν την παρουσίαση του αγωνιστικού αεροδυναμικού τους πακέτου, στο τελευταίο τεστ χειμερινών δοκιμών εξέλιξης στη Βαρκελώνη. Φαίνεται ότι αυτή η οδός δε λειτούργησε για τις προαναφερθείσες ομάδες, όπως και για τη McLaren, η οποία καθυστέρησε την παρουσίαση του καινούργιου της μονοθεσίου με τις επαναστατικές εξατμίσεις, για να διαπιστώσει ότι δεν είχε τη δυνατότητα να κάνει το ρηξικέλευθο σχεδιασμό να λειτουργήσει σωστά. Έχοντας κάνει ελάχιστα χιλιόμετρα με τα καινούργια αεροδυναμικά τους πακέτα, Mercedes και Ferrari διαπίστωσαν την πραγματική διάσταση των προβλημάτων τους μονάχα αφότου είχε ξεκινήσει η σεζόν, και τώρα προσπαθούν να παρουσιάσουν λύσεις που θα τα εξυγιάνουν. Η Mercedes θα παρουσιάσει στην Τουρκία μια καινούργια πίσω αεροτομή για να επιλύσει το πρόβλημα επικόλλησης της ροής του αέρα ξανά στις επιφάνειες των πτερυγίων, έπειτα από η χρήση του DRS. Επίσης, η γερμανική ομάδα θα παρουσιάσει και ένα τροποποιημένο σύστημα απαγωγής θερμότητας, με την MGP W02 να παρουσιάζει πρόβλημα σε αυτό τον τομέα από την πρώτη στιγμή που πάτησε στην πίστα. Το πακέτο αναβάθμισης της Βαρκελώνης δεν εξυγίανε το πρόβλημα.
Φ.Λ.
[email protected]