O J. Button με τη McLaren σημείωσε τον ταχύτερο χρόνο στην πρωινή περίοδο ελεύθερων δοκιμών στη Monza, ωστόσο το απόγευμα, ο S. Vettel κατέγραψε τον ταχύτερο χρόνο της ημέρας με τη Red Bull.
O Jenson Button με τη McLaren σημείωσε τον ταχύτερο χρόνο στην πρωινή περίοδο ελεύθερων δοκιμών του Παρασκευής στη Monza, ωστόσο το απόγευμα, ο Sebastian Vettel κατέγραψε τον ταχύτερο χρόνο της ημέρας με τη Red Bull, ενάντιας στις προβλέψεις που ήθελαν την αυστριακή ομάδα να μην τα καταφέρνει τόσο καλά στην ιταλική πίστα.
Πρωινή περίοδος
Ο Παγκόσμιος Πρωταθλητής της περυσινής χρονιάς, Jenson Button ήταν ο ταχύτερος στην πρωινή περίοδο, όπου η διαφορά απόδοσης μεταξύ των McLaren και των Red Bull ήταν πολύ μικρή, καθώς ο χρόνος του Βρετανού ήταν λιγότερο από 1 δέκατο του δευτερολέπτου πιο γρήγορος από αυτόν που σημείωσε ο Sebastian Vettel. O Lewis Hamilton κατετάγη τρίτος, όντας ο μόνος άλλος οδηγός, πέραν των δυο προαναφερθέντων, που κατέβηκε κάτω από το 1:24.
Οι ανταγωνιστικοί χρόνοι άρχισαν να σημειώνονται μονάχα στο δεύτερο μισό της διαδικασίας, καθώς όλες οι ομάδες πειραματίζονταν κατά τα πρώτα 45 λεπτά με διαφορετικές ρυθμίσεις στα μονοθέσιά τους. Σχεδόν όλες οι ομάδες χρησιμοποίησαν το σύστημα stalling πίσω αεροτομής το πρωί, με την Toro Rosso να κάνει κάτι τέτοιο για πρώτη φορά σε αγωνιστικό τριήμερο (μονάχα στο μονοθέσιο του Sebastien Buemi), σε συνδυασμό με την παρουσίαση συνόλου χαμηλών εξατμίσεων/διαχύτη. Μονάχα οι καινούργιες ομάδες δε διαθέτουν πλέον τα συγκεκριμένα συστήματα (αν εξαιρέσει κανείς τη Sauber, η οποία δεν έχει εξελίξει ακόμα δικιά της έκδοση χαμηλών εξατμίσεων), αν και η Toro Rosso θα αφαιρέσει το f-duct για το υπόλοιπο του τριημέρου, καθώς απλά τo αξιολογούσε σήμερα, γνωρίζοντας ότι δεν είναι ακόμα έτοιμo να χρησιμοποιηθεί σε αγωνιστικές συνθήκες, παρά το γεγονός ότι η STR5 παρήγαγε τις υψηλότερες τελικές ταχύτητες της διαδικασίας. Ωστόσο, η ιταλική ομάδα θα προσπαθήσει να αγωνιστεί με το σύνολο εξατμίσεων/διαχύτη αυτό το σαββατοκύριακο.
Παρά το γεγονός ότι όλες οι ομάδες που διαθέτουν συστήματα stalling πίσω αεροτομής τα χρησιμοποίησαν το πρωί, υπήρχαν αρκετές διαφορές στα αεροδυναμικά πακέτα. Η McLaren χρησιμοποιούσε τη μεγαλύτερη γωνία πρόσπτωσης στην πίσω αεροτομή της, πράγμα αρκετά φυσιολογικό, καθώς διαθέτει το πιο αποδοτικό f-duct του grid, που τις επιτρέπει να «ξεφορτώνεται» επιτυχέστερα την επιπλέον αεροδυναμική αντίσταση στις ευθείες. Με αρκετά μεγάλη γωνία κλίσης στην πίσω αεροτομή εμφανίστηκαν οι Ferrari, Renault και Force India, ενώ Red Bull, Mercedes, Williams και Sauber έφεραν πίσω αεροτομές με πολύ μικρά πτερύγια, που θύμιζαν περισσότερο τα αεροδυναμικά πακέτα που χρησιμοποιούνται παραδοσιακά στη Monza.
Δεδομένων των διαφορών στα αεροδυναμικά πακέτα, προκλήθηκε μια κατάσταση που εξέπληξε, καθώς η Red Bull σημείωνε σταθερά υψηλότερες τελικές ταχύτητες από τη McLaren, εν αντιθέσει με όσα έχουμε δει στους προηγούμενους αγώνες της σεζόν, καθώς η βρετανική ομάδα βρισκόταν στο πίσω μέρος της κατάταξης σε αυτό τον τομέα λόγω των επιλογών της. Η McLaren (όπως και οι υπόλοιπες ομάδες που προτίμησαν μεγάλα πτερύγια στην πίσω αεροτομή) επέλεξε ρυθμίσεις παραγωγής υψηλότερων τιμών αρνητικής άντωσης, επειδή με αυτό τον τρόπο οι οδηγοί της μπορούν να ανακτήσουν το χρόνο που χάνουν από τις χαμηλότερες τελικές ταχύτητες, φρενάροντας πιο αργά στην προσέγγιση των στροφών, καθώς το μονοθέσιο παρέχει περισσότερη σταθερότητα στις φάσεις πέδησης. Αντιθέτως, η Mercedes, που δε φημίζεται γενικά για τις υψηλές τελικές της ταχύτητες, βρισκόταν στις πρώτες θέσεις του σχετικού πίνακα, ωστόσο, δεν ήταν ιδιαίτερα ευχαριστημένη από τη συμπεριφορά του μονοθεσίου της, το οποίο παρουσίαζε αυξημένες τάσεις υποστροφής.
Αξίζει να αναφερθεί ότι η Red Bull, για να κατανοήσει τη συμπεριφορά του αέρα στο πίσω μέρος της RB6 χρησιμοποίησε πράσινη φωσφορίζουσα μπογιά στην πίσω αεροτομή της στο ξεκίνημα της διαδικασίας. Αυτή η πρακτική είναι συνηθισμένη στις δοκιμές εξέλιξης και με τη μπογιά αυτή αποκαλύπτεται ο τρόπο με τον οποίο συμπεριφέρεται η ροή του αέρα επάνω στο αμάξωμα.
Επιστρέφοντας στην κατάταξη της διαδικασίας, ο Robert Kubica (Renault) σημείωσε τον 4ο χρόνο, για να καταταχθεί εμπρός από τον Nico Rosberg με τη Mercedes. Πίσω από τον Γερμανό βρέθηκε ο Mark Webber με τη δεύτερη Red Bull, ενώ στην 7η θέση φιγουράριζε ο Vitantonio Liuzzi με τη Force India. Τον Ιταλό ακολούθησαν οι δυο Ferrari, με τον Fernando Alonso να είναι ταχύτερος του Felipe Massa, ενώ την πρώτη δεκάδα συμπλήρωσε ο Michael Schumacher με τη δεύτερη Mercedes. Αξιοσημείωτη ήταν η επίδοση του δοκιμαστή της Force India Paul Di Resta (12ος), που αντικατέστησε το πρωί τον Adrian Sutil.
Ο Rubens Barrichello δεν κατάφερε να κάνει περισσότερους από 4 γύρους, καθώς αναγκάστηκε να παρκάρει τη Williams του στο μέσο της διαδικασίας στη δεύτερη Lesmo, λόγω προβλήματος στον άξονα εισόδου του κιβωτίου, ενώ προβλήματα υδραυλικών αντιμετώπισαν αμφότερες οι Lotus, με τον Heikki Kovalainen να χάνει μεγάλο μέρος της διαδικασίας. Ακόμα ένα θύμα προβλημάτων αξιοπιστίας (διαρροή υγρού φρένων και προβλήματα τροφοδοσίας στην HRT του) ήταν ο Bruno Senna, ο οποίος συμπλήρωσε μονάχα 8 γύρους.
Αξίζει να αναφερθεί ότι ο Ιάπωνας Kamui Kobayashi φόραγε μαύρο περιβραχιόνιο, σε ένδειξη πένθους για τον χαμό του 19χρονου συμπατριώτη του, Shoya Tomizawa την πρoηγούμενη Κυριακή στο Misano σε αγώνα του Moto2.
Απογευματινή περίοδος
Στο απογευματινό 90λεπτο, ο Sebastian Vettel με τη Red Bull αποδείχθηκε ο ταχύτερος οδηγός της ημέρας, αφού μονάχα αυτός και ο Fernando Alonso με τη Ferrari, που κατετάγη 2ος, κατέβηκαν κάτω από το 1:23. Οι McLaren έδειχναν ανίκητες στο πρώτο μισό της διαδικασίας, με τα σκληρά ελαστικά και παρά το γεγονός ότι οι δυο οδηγοί της χρησιμοποιούσαν διαφορετικές εκδόσεις της ΜΡ4-25 (ο Lewis Hamilton χωρίς σύστημα stalling πίσω αεροτομής και ο Jenson Button με f-duct), διεξήγαγαν μια αποκλειστική εσωτερική μονομαχία για την πρωτοπορία όντας 7 δέκατα του δευτερολέπτου ταχύτεροι από οποιονδήποτε άλλο συνδυασμό.
Εντούτοις, τα πάντα άλλαξαν όταν πραγματοποιήθηκε η μετάβαση στα μαλακά ελαστικά, αν και αυτό ενδέχεται να συνέβη και διότι οι οδηγοί της McLaren ήταν από τους πρώτους που τα χρησιμοποίησαν και ίσως να μην άδειασαν πλήρως τα ρεζερβουάρ τους. Με μισή ώρα να απομένει για τη λήξη της σημερινής δράσης, ο Felipe Massa, με φρέσκα μαλακά ελαστικά και λίγα καύσιμα, πήρε την πρωτοπορία, για να του την αποσπάσει μερικά δευτερόλεπτα αργότερα ο team mate του. Ωστόσο, ο χρόνος του Alonso καταρρίφθηκε λίγες στιγμές αργότερα από τον Vettel. O Alonso απάντησε ξανά, αλλά νικήθηκε και πάλι από τον νεαρό Γερμανό της Red Bull. O Massa, στην προσπάθειά του να επιστρέψει στην κορυφή, και έχοντας σημειώσει τον ταχύτερο χρόνο στα δυο πρώτα τμήματα της πίστας, είχε μια αρκετά επικίνδυνη έξοδο με πολλά χιλιόμετρα στην Parabolica, επειδή ακολουθούσε από πολύ κοντά την Mercedes Michael Schumacher και η συμπεριφορά της Ferrari του Βραζιλιάνου επηρεάστηκε από τον ακάθαρτο αέρα του προπορευόμενου μονοθεσίου. Ο Massa ήταν τυχερός που κατάφερε να αποφύγει τις μπαριέρες (αν και η F10 που οδηγούσε υπέστη ζημιές που τον κράτησαν εκτός δράσης για το υπόλοιπο της διαδικασίας) και περιορίστηκε στην 3η θέση της διαδικασίας, αφού από εκεί και ύστερα οι ομάδες ανεφοδίασαν τα μονοθέσιά τους με καύσιμα για να πραγματοποιήσουν τις προσομοιώσεις του πρώτου stint του αγώνα.
Παρά το γεγονός ότι ο Vettel ήταν ο ταχύτερος οδηγός της ημέρας, παρέμεινε επιφυλακτικός στις δηλώσεις του σχετικά με την ταχύτητα της Red Bull στη Monza, αναφέροντας ότι η ομάδα έμαθε από τα περυσινά παθήματά της στην ιταλική πίστα. Ο Γερμανός είχε μια έξοδο στην τελική του προσπάθεια, λόγω υπερβολικής υποστροφής. Ο Vettel τόνισε ότι οι McLaren (αλλά και οι Ferrari) δείχνουν πολύ δυνατές στη Monza και οι οδηγοί της βρετανικής ομάδας είχαν μερικές εξόδους από την πίστα, οπότε δεν είναι σίγουρος αν είχαν ένα καθαρό απόγευμα για να αποδείξουν τις πραγματικές τους δυνατότητες.
H ημέρα όμως δεν ήταν απόλυτα ρόδινη για τη Red Bull, αφού ο Mark Webber, που δεν είχε τη δυνατότητα να πλησιάσει τους χρόνους του team mate του, καθώς δεν ήταν ικανοποιημένος από τη συμπεριφορά της δικής του RB6, αναγκάστηκε να παρκάρει το μονοθέσιό του στην πρώτη Lesmo, 18 λεπτά πριν τη λήξη της διαδικασίας, λόγω απώλειας πίεσης νερού. Ο Αυστραλός ολοκλήρωσε την ημέρα στην 6η θέση, πίσω από τις δυο McLaren.
Στο στρατόπεδο της Ferrari, o Alonso δήλωσε ότι φαβορί για την αυριανή pole position είναι η McLaren, ωστόσο, ο Ισπανός αισθάνεται αισιόδοξος για το υπόλοιπο σαββατοκύριακο και πιστεύει ότι η F10 βρίσκεται μεταξύ των πρωτοπόρων και θα έχει τη δυνατότητα να διεκδικήσει τη νίκη. Ανέφερε επίσης ότι οι αλλαγές που πραγματοποίησε στο στήσιμο του μονοθεσίου του μεταξύ των δυο περιόδων ήταν προς τη σωστή κατεύθυνση, αν και χρησιμοποίησε διαφορετικά φορτία καυσίμου στα δυο 90λεπτα. Η Ferrari ήταν ιδιαίτερα γρήγορη στο τρίτο κομμάτι της πίστας, στο οποίο κυριαρχεί η παρατεταμένη στροφή της Parabolica.
Το απόγευμα, είδαμε για πρώτη φορά φέτος μια McLaren χωρίς σύστημα stalling πίσω αεροτομής, με τον Lewis Hamilton στο τιμόνι αυτής της έκδοσης της ΜΡ4-25, η οποία δεν είχε προεκταμένο κάλυμμα κινητήρα και έφερε πίσω αεροτομή με πολύ μικρά πτερύγια. Ο Βρετανός αποδείχθηκε ταχύτερος του team mate του, Jenson Button που διατήρησε το σύστημα στο μονοθέσιό του, όντας ευχαριστημένος με την απόδοσή του. Η συμπεριφορά που προσέδιδε στη McLaren το f-duct ενδέχεται να αρμόζει καλύτερα στο λείο οδηγικό στιλ του. O Βutton ήταν ανταγωνιστικός από την πρώτη στιγμή που «πάτησε» στην πίστα και συνήθως, όταν συμβαίνει αυτό, πραγματοποιεί ένα καλό σαββατοκύριακο, αν και κατά τη διάρκεια της ημέρας η συμπεριφορά του μονοθεσίου του άρχισε να υστερεί. Στην άλλη πλευρά του γκαράζ, το μοναδικό πρόβλημα που αντιμετώπισε ο Hamilton ήταν ότι τραυμάτισε την εμπρός αεροτομή του (πιθανότατα σε κάποιο από τα kerb) λίγο μετά την ολοκλήρωση του πρώτου μισάωρου. Ο 25χρονος Βρετανός σημείωσε με αυτή την έκδοση της McLaren μια από τις υψηλότερες τελικές ταχύτητες του απογεύματος, τομέας στον οποίο κυριάρχησαν οι Virgin.
Ιδιαίτερα υψηλές τελικές ταχύτητες σημείωσε και η Force India, η οποία αφαίρεσε το f-duct από τα μονοθέσιά της για την απογευματινή περίοδο και τοποθέτησε μια αεροτομή παραγωγής χαμηλών τιμών αρνητικής άντωσης με μικρά πτερύγια. Εντούτοις, ο Vitantonio Liuzzi ανέφερε ότι το ζύγισμα της VJM03 δεν είναι ακόμα σωστό. Oι άνθρωποι της Force India ανέφεραν ότι η διαφορά απόδοσης του μονοθεσίου με και χωρίς σύστημα stalling πίσω αεροτομής είναι πολύ μικρή, όπως αποδείχθηκε και από τις ελάχιστες διαφορές που είχαν μεταξύ τους οι δυο οδηγοί της McLaren. O Hamilton ανέφερε ότι η απόφαση όσον αφορά ποια από τις δυο εκδόσεις της ΜΡ4-25 θα χρησιμοποιηθεί κατά τη διάρκεια του υπόλοιπου σαββατοκύριακου θα εξαρτηθεί από τη σύγκριση της απόδοσής τους με βαρύ φορτίο καυσίμου.
Οι δυο Williams ολοκλήρωσαν την απογευματινή διαδικασία στην 7η και την 9η θέση, με τον Robert Kubica να φιγουράρει μεταξύ τους στον πίνακα των χρόνων και τον Nico Rosberg να συμπληρώνει την πρώτη δεκάδα. Ο Vitaly Petrov έχασε το τελευταίο κομμάτι του 90λεπτου λόγω ενός προβλήματος με τα φρένα της Renault του, ενώ ο Jaime Alguersuari «εγκατέλειψε» μισή ώρα περίπου πριν το τέλος της διαδικασίας. Ο Bruno Senna είχε ακόμα μια εκνευριστική περίοδο, καθώς η HRT του παρουσίασε προβλήματα στην πίεση του καυσίμου έπειτα από μόλις τρεις γύρους, ενώ ο team mate του, Sakon Yamamoto κατάφερε να συμπληρώσει μονάχα 5 γύρους, λόγω αστοχίας κιβωτίου…
Φ.Λ.
GP Ιταλίας: Ελεύθερες δοκιμές Παρασκευής, πρωινή περίοδος
|
|||||||
Α/A
|
No
|
Οδηγός
|
Ομάδα-Κινητήρας
|
Χρόνος
|
Διαφ.
|
Μ.Ω.Τ.
|
Γύροι
|
1
|
1
|
Jenson Button
|
McLaren-Mercedes
|
1:23.693
|
|
249.182
|
28
|
2
|
5
|
Sebastian Vettel
|
Red Bull-Renault
|
1:23.790
|
0.097
|
248.894
|
27
|
3
|
2
|
Lewis Hamilton
|
McLaren-Mercedes
|
1:23.967
|
0.274
|
248.369
|
25
|
4
|
11
|
Robert Kubica
|
Renault
|
1:24.120
|
0.427
|
247.917
|
25
|
5
|
4
|
Nico Rosberg
|
Mercedes
|
1:24.129
|
0.436
|
247.891
|
30
|
6
|
6
|
Mark Webber
|
Red Bull-Renault
|
1:24.446
|
0.753
|
246.960
|
26
|
7
|
15
|
Vitantonio Liuzzi
|
Force India-Mercedes
|
1:24.512
|
0.819
|
246.767
|
19
|
8
|
8
|
Fernando Alonso
|
Ferrari
|
1:24.543
|
0.850
|
246.677
|
24
|
9
|
7
|
Felipe Massa
|
Ferrari
|
1:24.648
|
0.955
|
246.371
|
22
|
10
|
3
|
Michael Schumacher
|
Mercedes
|
1:24.756
|
1.063
|
246.057
|
26
|
11
|
10
|
Nico Hulkenberg
|
Williams-Cosworth
|
1:24.841
|
1.148
|
245.810
|
28
|
12
|
14
|
Paul di Resta
|
Force India-Mercedes
|
1:24.923
|
1.230
|
245.573
|
23
|
13
|
12
|
Vitaly Petrov
|
Renault
|
1:25.292
|
1.599
|
244.511
|
25
|
14
|
16
|
Sebastien Buemi
|
Toro Rosso-Ferrari
|
1:25.318
|
1.625
|
244.436
|
29
|
15
|
22
|
Pedro de la Rosa
|
BMW Sauber-Ferrari
|
1:25.320
|
1.627
|
244.430
|
20
|
16
|
23
|
Kamui Kobayashi
|
BMW Sauber-Ferrari
|
1:25.334
|
1.641
|
244.390
|
24
|
17
|
17
|
Jaime Alguersuari
|
Toro Rosso-Ferrari
|
1:25.897
|
2.204
|
242.788
|
19
|
18
|
24
|
Timo Glock
|
Virgin-Cosworth
|
1:26.772
|
3.079
|
240.340
|
19
|
19
|
18
|
Jarno Trulli
|
Lotus-Cosworth
|
1:26.898
|
3.205
|
239.992
|
12
|
20
|
25
|
Lucas Di Grassi
|
Virgin-Cosworth
|
1:26.956
|
3.263
|
239.832
|
17
|
21
|
19
|
Heikki Kovalainen
|
Lotus-Cosworth
|
1:27.374
|
3.681
|
238.684
|
14
|
22
|
21
|
Bruno Senna
|
HRT-Cosworth
|
1:28.256
|
4.563
|
236.299
|
8
|
23
|
9
|
Rubens Barrichello
|
Williams-Cosworth
|
1:28.516
|
4.823
|
235.605
|
4
|
24
|
20
|
Sakon Yamamoto
|
HRT-Cosworth
|
1:29.870
|
6.177
|
232.055
|
17
|
GP Ιταλίας: Ελεύθερες δοκιμές Παρασκευής, απογευματινή περίοδος
|
|||||||
Α/A
|
No
|
Οδηγός
|
Ομάδα-Κινητήρας
|
Χρόνος
|
Διαφ.
|
Μ.Ω.Τ.
|
Γύροι
|
1
|
5
|
Sebastian Vettel
|
Red Bull-Renault
|
1:22.839
|
|
251.751
|
27
|
2
|
8
|
Fernando Alonso
|
Ferrari
|
1:22.915
|
0.076
|
251.520
|
32
|
3
|
7
|
Felipe Massa
|
Ferrari
|
1:23.061
|
0.222
|
251.078
|
20
|
4
|
2
|
Lewis Hamilton
|
McLaren-Mercedes
|
1:23.154
|
0.315
|
250.797
|
22
|
5
|
1
|
Jenson Button
|
McLaren-Mercedes
|
1:23.210
|
0.371
|
250.629
|
38
|
6
|
6
|
Mark Webber
|
Red Bull-Renault
|
1:23.415
|
0.576
|
250.013
|
23
|
7
|
9
|
Rubens Barrichello
|
Williams-Cosworth
|
1:23.708
|
0.869
|
249.137
|
31
|
8
|
11
|
Robert Kubica
|
Renault
|
1:23.709
|
0.870
|
249.135
|
32
|
9
|
10
|
Nico Hulkenberg
|
Williams-Cosworth
|
1:23.852
|
1.013
|
248.710
|
30
|
10
|
4
|
Nico Rosberg
|
Mercedes
|
1:23.857
|
1.018
|
248.695
|
29
|
11
|
14
|
Adrian Sutil
|
Force India-Mercedes
|
1:24.181
|
1.342
|
247.738
|
35
|
12
|
15
|
Vitantonio Liuzzi
|
Force India-Mercedes
|
1:24.330
|
1.491
|
247.300
|
36
|
13
|
12
|
Vitaly Petrov
|
Renault
|
1:24.407
|
1.568
|
247.074
|
21
|
14
|
3
|
Michael Schumacher
|
Mercedes
|
1:24.448
|
1.609
|
246.954
|
29
|
15
|
16
|
Sebastien Buemi
|
Toro Rosso-Ferrari
|
1:24.517
|
1.678
|
246.753
|
35
|
16
|
22
|
Pedro de la Rosa
|
BMW Sauber-Ferrari
|
1:24.547
|
1.708
|
246.665
|
32
|
17
|
23
|
Kamui Kobayashi
|
BMW Sauber-Ferrari
|
1:24.785
|
1.946
|
245.973
|
31
|
18
|
17
|
Jaime Alguersuari
|
Toro Rosso-Ferrari
|
1:25.106
|
2.267
|
245.045
|
24
|
19
|
18
|
Jarno Trulli
|
Lotus-Cosworth
|
1:26.204
|
3.365
|
241.924
|
38
|
20
|
19
|
Heikki Kovalainen
|
Lotus-Cosworth
|
1:26.306
|
3.467
|
241.638
|
41
|
21
|
25
|
Lucas Di Grassi
|
Virgin-Cosworth
|
1:26.631
|
3.792
|
240.731
|
31
|
22
|
24
|
Timo Glock
|
Virgin-Cosworth
|
1:26.676
|
3.837
|
240.606
|
25
|
23
|
20
|
Sakon Yamamoto
|
HRT-Cosworth
|
1:29.498
|
6.659
|
233.020
|
5
|
24
|
21
|
Bruno Senna
|
HRT-Cosworth
|
χωρίς χρόνο
|
|
|
3
|