X
Αγώνες

F1: GP Ευρώπης-Προεπισκόπηση

Ο αγώνας της εξέλιξης καλά κρατεί, καθώς στον 9ο γύρο του φετινού Πρωταθλήματος, το GP Ευρώπης που θα διεξαχθεί στους δρόμους του λιμανιού της Βαλένθια στην Ισπανία, τρεις κορυφαίες ομάδες θα παρουσιάσουν σχεδιασμό εξατμίσεων παρόμοιο με αυτόν της Red Bull.

Ο αγώνας της εξέλιξης καλά κρατεί, καθώς στον 9ο γύρο του φετινού Πρωταθλήματος, το GP Ευρώπης που θα διεξαχθεί στους δρόμους του λιμανιού της Βαλένθια στην Ισπανία, τρεις κορυφαίες ομάδες θα παρουσιάσουν σχεδιασμό εξατμίσεων παρόμοιο με αυτόν της Red Bull: η Ferrari, η Mercedes και η Renault, ενώ άλλες δυο (McLaren και Williams) αναμένεται να ακολουθήσουν αυτό το δρόμο στο επόμενο Grand Prix, στο Silverstone, όπου και η Red Bull θα παρουσιάσει σημαντικές αναβαθμίσεις. Θα επιτρέψει αυτό στη Ferrari να πλησιάσει τη Red Bull (η οποία αναμένεται να δυσκολευτεί στους ισπανικούς δρόμους, παρά το ότι έχει επαναφέρει το σύστημα stalling της πίσω αεροτομής της RB6) και να διεκδικήσει τη νίκη, ή θα την σταματήσει η McLaren, η οποία θεωρείται και πάλι από τα σημαντικότερα φαβορί για αυτή την πίστα; Πόσο κοντά στην κορυφή θα βρεθούν Mercedes και Renault με τον καινούργιο σχεδιασμό του μονοθεσίου τους, που λέγεται ότι μπορεί να αποφέρει έως και 0,5 δλ. στο γύρο; Το Ευρωπαϊκό GΡ αναμένεται να είναι από τα πιο απρόβλεπτα της σεζόν όσον αφορά ποιος θα επικρατήσει τελικά.
Η πίστα
Η αλήθεια είναι ότι η Βαλένθια δεν έχει καταφέρει να χαραχθεί στις καρδιές των οπαδών του σπορ, λόγω και των ελάχιστων προσπερασμάτων που έχουμε δει στους δυο αγώνες που έχουν διεξαχθεί μέχρι στιγμής εκεί. Η επιστροφή με δυο GP στην Ισπανία αποτελεί απόρροια της αύξησης της δημοτικότητας του σπορ στην ιβηρική χώρα, λόγω των επιτυχιών του Fernando Alonso, ο οποίος διαθέτει για πρώτη φορά ένα μονοθέσιο που ενδέχεται να του επιτρέψει να διεκδικήσει τη νίκη στο συγκεκριμένο αγώνα. Φέτος, το Ευρωπαϊκό GP διεξάγεται για πρώτη φορά Ιούνιο, σε αντίθεση με τους δυο προηγούμενους αγώνες στο λιμάνι της Βαλένθια, που είχαν διεξαχθεί Αύγουστο. Αυτό σημαίνει ότι οι θερμοκρασίες που θα επικρατούν κατά τη διάρκεια του αγωνιστικού σαββατοκύριακου θα είναι λίγο χαμηλότερες από τα προηγούμενα χρόνια, ωστόσο αυτό δεν προβλέπεται να επηρεάσει σημαντικά την απόδοση των μονοθεσίων. Η χάραξη της πίστας της Βαλένθια μοιάζει λίγο σε αυτήν του Μόντρεαλ του Καναδά, καθώς αποτελείται από μεγάλες ευθείες ενωμένες με αργές στροφές ως επί το πλείστο. Συνεπώς, είναι και αυτή stop & go, που σημαίνει ότι η πρόσφυση κατά επιτάχυνση από τις αργές στροφές (και η καλή μηχανική πρόσφυση τους εμπρός άξονα στο άπεξ τους), η καλή συμπεριφορά στο πέρασμα επάνω από τα kerbs και η απόδοση στα φρεναρίσματα είναι πολύ σημαντικοί παράγοντες. Οι υψηλές τελικές ταχύτητες είναι το άλλο απαραίτητο συστατικό για αυτό και οι ομάδες που χρησιμοποιούν συστήματα stalling πίσω αεροτομής θα ευνοηθούν, καθώς θα έχουν τη δυνατότητα να στήσουν τα μονοθέσιά τους έτσι ώστε να παράγουν υψηλότερες τιμές αρνητικής άντωσης (χωρίς να χάνουν απόδοση στις ευθείες), προστατεύοντας περισσότερο τα ελαστικά τους. O ασφαλτοτάπητας της Βαλένθια είναι πιο τραχύς από αυτόν του Μόντρεαλ και σε συνδυασμό με την ύπαρξη μερικών γρήγορων στροφών που ασκούν υψηλές πλευρικές φορτίσεις στα ελαστικά, θα αποκλείσουν το ενδεχόμενο επανάληψης των δυσκολιών που αντιμετώπισαν οι ομάδες στην άντληση της μέγιστης απόδοσης από αυτά, με την επιλογή γομών να είναι η ίδια με τον προηγούμενο αγώνα –πολύ μαλακή και μέση. Οι μηχανικοί ρυθμίζουν τα μονοθέσια έτσι ώστε να παράγουν ένα επίπεδο περισσότερη αρνητική άντωση απ’ ότι στο Μόντρεαλ, περίπου όση απαιτεί και η πίστα του Istanbul Park στην Τουρκία, καθώς απαιτείται καλή αεροδυναμική απόδοση σε τέσσερα σημεία της πίστας. Λόγω της παραθαλάσσιας τοποθεσίας της πίστας, ένας δυνατός άνεμος μπορεί να προκαλέσει προβλήματα στο ζύγισμα των μονοθεσίων. Δεν πρόκειται για ένα παραδοσιακό σιρκουί, καθώς το μισό αποτελείται από δρόμους πόλης και το άλλο μισό από σύγχρονες εγκαταστάσεις πίστας, διαθέτοντας και αρκετές ευρύχωρες περιοχές διαφυγής, ενώ οι μέσες ωριαίες ταχύτητες είναι ιδιαίτερα υψηλές. Ωστόσο, επειδή δε χρησιμοποιείται για αγωνιστικές δραστηριότητες τον υπόλοιπο χρόνο, τα επίπεδα πρόσφυσης που θα παρέχει την Παρασκευή θα είναι εξαιρετικά χαμηλά, αλλά θα βελτιωθούν κατά τη διάρκεια του σαββατοκύριακου, καθώς θα στρώνεται λάστιχο στην αγωνιστική γραμμή. Αυτό σημαίνει ότι οι ομάδες πρέπει να στήσουν τα μονοθέσιά τους, «μαντεύοντας» τις ιδανικές ρυθμίσεις που θα αρμόζουν στις συνθήκες που αναμένεται να επικρατήσουν στον αγώνα. Στο πρώτο τμήμα της πίστας, οι τοίχοι καιροφυλακτούν, περιφράσσοντας τη διαδρομή σε κοντινή απόσταση, ενώ ο οδηγός ανεβαίνει πάνω σε kerb στα δυο chicane που υπάρχουν εκεί. Η γέφυρα είναι πολύ στενή και ο ασφαλτοτάπητας παρουσιάζει ανομοιομορφίες σε αυτό το κομμάτι. Εντυπωσιακό είναι και το τρίτο τμήμα της πίστας, με πολλές αλλαγές κατεύθυνσης με τέρμα γκάζι, ενώ οι οδηγοί φρενάρουν ενόσω ασκούνται ακόμα πλευρικά φορτία στο μονοθέσιο από την έξοδο της προηγούμενης, ταχύτατης καμπής, γεγονός που κάνει πολύ δύσκολη την εύρεση του ιδανική σημείου πέδησης.
Ο παλαίμαχος οδηγός που θα αποτελεί μέλος των αγωνοδικών στο Ευρωπαϊκό GP είναι ο 43χρονος Γερμανός Heinz-Harald Frentzen, ο οποίος αγωνιζόταν στη Formula 1 από το 1994 έως το 2003, κατακτώντας τρεις νίκες, δυο pole position και έξι ταχύτερους γύρους στους 156 αγώνες που συμμετείχε με ομάδες όπως η Sauber, η Williams, η Jordan, η Arrows και η Prost. Oι υπόλοιποι αγωνοδίκες θα είναι οι Gerd Ennser, Radovan Novak και Vidal Perucho.
To παρελθόν…
Έτος
Νικητής
Pole position
Ταχύτερος γύρος
2009
Rubens Barrichello (Brawn-Mercedes)
Lewis Hamilton (McLaren-Mercedes)
Timo Glock (Toyota)
2008
Felipe Massa (Ferrari)
Felipe Massa (Ferrari)
Felipe Massa (Ferrari)
Πρόγραμμα τριημέρου
Ημέρα
Ώρα
Γεγονός
Παρασκευή
11:00-12:30
Πρώτη περίοδος ελεύθερων δοκιμών
Παρασκευή
15:00-16:30
Δεύτερη περίοδος ελεύθερων δοκιμών
Σάββατο
12:00-13:00
Τρίτη περίοδος ελεύθερων δοκιμών
Σάββατο
15:00
Κατατακτήριες δοκιμές
Κυριακή
15:00
Αγώνας
Oμάδες
McLaren-Mercedes
H ΜcLaren δεν έχει φέρει σημαντικές αναβαθμίσεις -αν και υπάρχουν μερικές εξελίξεις- στη Βαλένθια και υπάρχει μια πιθανότητα το μονοθέσιο της βρετανικής ομάδας να βρεθεί πίσω από μερικά άλλα, όπως π.χ. της Ferrari. Θεωρητικά όμως, τα χαρακτηριστικά της πίστας αρμόζουν στην ΜΡ4-25. Η McLaren θα επικεντρωθεί στο να προσαρμόσει την MP4-25 στις απαιτήσεις της Βαλένθια και ευελπιστεί ότι οι υπόλοιπες ομάδες που υιοθέτησαν το σχεδιασμό των εξατμίσεων που οδηγεί τα καυσαέρια στη ροή αέρα του διαχύτη δε θα καταφέρουν να αξιοποιήσουν τα πλεονεκτήματα της αναβάθμισης αυτής άμεσα. Η McLaren θα παρουσιάσει αντίστοιχες αναβαθμίσεις στο μονοθέσιό της για το επόμενο GP, στην έδρα της. O Jenson Button ανέφερε ότι το φετινό μονοθέσιο της McLaren είναι το πιο ευκολοδήγητο που έχει συναντήσει στην καριέρα του και δε χρειάζεται πολλή δουλειά στο στήσιμο για να παράγει ανταγωνιστικούς χρόνους, αμφότερα σημάδια ενός καλού πλαισίου.
Mercedes
Η Mercedes είναι μια από τις τρεις ομάδες που έχει τροποποιήσει το σχεδιασμό των εξατμίσεων του μονοθεσίου της, έτσι ώστε οι απολήξεις τους να διοχετεύουν τα καυσαέρια προς τη ροή του άερα του διαχύτη, που αυξάνει την απόδοσή του. Ωστόσο, η γερμανική ομάδα ενδέχεται να δοκιμάσει μονάχα αυτή την αναβάθμιση και να μην αγωνιστεί ακόμα διαθέτοντάς τη. Ο Michael Schumacher δεν έχει οδηγήσει ξανά στη Βαλένθια, ωστόσο η ομάδα ευελπιστεί ότι η φύση της πίστας -που είναι παρόμοια με αυτήν του Μόντρεαλ- θα αρμόζει στο γερμανικό μονοθέσιο.
Red Bull-Renault
H Red Bull θα επαναφέρει στις ελεύθερες δοκιμές το σύστημα stalling πίσω αεροτομής που παρουσίασε την Παρασκευή του GP Τουρκίας, με τον Αdrian Newey, επικεφαλής τεχνικό στέλεχος της ομάδας δεν ταξίδεψε έως τον Καναδά για να βελτιώσει το εν λόγω σύστημα. Η Red Bull θα αποφασίσει μετά από τις ελεύθερες δοκιμές της Παρασκευής αν θα χρησιμοποιήσει το σύστημα και στον αγώνα. Η Βαλένθια αποτελεί μια από τις πίστες που η RB6 δεν αποτελεί το φαβορί, λόγω των μεγάλων ευθειών που απαιτούν υψηλές τελικές ταχύτητες, τις οποίες η ομάδα προσπαθεί να βελτιώσει στο μονοθέσιό της με το προαναφερθέν σύστημα. Πάντως, ο Mark Webber ευελπιστεί ότι η Red Bull δε θα μετανιώσει που επέλεξε να μη συμμετάσχει σε τρεις ημέρες χειμερινών δοκιμών πριν την έναρξη της σεζόν, οι οποίες ίσως είχαν δώσει στην ομάδα περισσότερο χρόνο για να βελτιώσει την αξιοπιστία του μονοθεσίου της. Η ομάδα νιώθει κολακευμένη από το γεγονός ότι οι υπόλοιπες αντιγράφουν την αρχιτεκτονική των εξατμίσεων των RB6, ωστόσο πιστεύει ότι αυτός ο σχεδιασμός είναι ο βασικός λόγος για τον οποίο το μονοθέσιο του Milton Keynes είναι τόσο ανταγωνιστικό. Ο διευθυντής της Red Bull, Christian Horner δήλωσε ότι δεν είναι μόνο οι εξατμίσεις που κάνουν το μονοθέσιο της ομάδας τόσο ανταγωνιστικό και πως σε αυτό συμβάλλουν πολλοί παράγοντες. Συνεπώς, δεν πιστεύει ότι οι αντίπαλοι της ομάδας του θα καταφέρουν μονομιάς να φτάσουν το ρυθμό της Red Bull υιοθετώντας την αρχιτεκτονική των εξατμίσεών της. Το κιβώτιο στο μονοθέσιο του Sebastian Vettel δεν χρειάστηκε να αντικατασταθεί, αφού επισκευάστηκε -όπως επιτρέπεται από τους κανονισμούς- το μέρος της μόνωσης που είχε προκαλέσει τη διαρροή λαδιού στον Καναδά. Συνεπώς ο Γερμανός δεν πρόκειται να δεχθεί ποινή 5 θέσεων στη σειρά εκκίνησης του αγώνα.
Ferrari
H Ferrari είναι η ομάδα με τις περισσότερες δυνατότητες να κάνει την έκπληξη στη Βαλένθια, καθώς είναι η καλύτερη από αυτές που θα παρουσιάσουν καινούργιο σχεδιασμό εξατμίσεων. Η ιταλική ομάδα κατάφερε να δοκιμάσει τη Δευτέρα στην πίστα του Maranello το σύστημα σε μια ημέρα γυρισμάτων για λόγους προώθησης, αν και με μη αγωνιστικά ελαστικά, αλλά αυτά που χρησιμοποιούνται για ειδικές περιστάσεις, που είναι 5 δλ. στο γύρο πιο αργά. Ο Fernando Alonso στοχεύει στο βάθρο και το όνειρό του είναι να νικήσει, ενώ ο Felipe Massa, στη μοναδική φορά που έχει αγωνιστεί στη Βαλένθια (το 2008, καθώς το 2009 είχε ήδη τραυματιστεί) είχε νικήσει.
Williams-Cosworth
H Williams θα επαναφέρει το σύστημα stalling της πίσω αεροτομής του μονοθεσίου της. Ο Rubens Barrichello δήλωσε ότι η ομάδα πρέπει να βελτιώσει τη συμπεριφορά του πίσω μέρους της FW32, καθώς υπολείπεται πρόσφυσης στον πίσω άξονα στις αργές στροφές, καθώς και στην επιτάχυνση στην έξοδο από αυτές. Κατά το Βραζιλιάνο αυτό οφείλεται τόσο στη μηχανική όσο και στην αεροδυναμική του μονοθεσίου, ενώ η απόδοση του κινητήρα της Cosworth στο σύνολο του εύρους στροφών πρέπει να βελτιωθεί, καθώς ο 8κύλινδρος CA2010 υπολείπεται ισχύος σε μερικούς τομείς. Σύμφωνα με τον Barrichello, τα προαναφερθέντα στοιχεία διαμορφώνουν τη διαφορά 0,9 δλ. που χωρίζουν τη Williams από την κορυφή. Στόχος της ομάδας για αυτό τον αγώνα είναι το Q3 στις κατατακτήριες δοκιμές, ενώ στο Silverstone θα παρουσιάσει σχεδιασμό εξατμίσεων σαν αυτόν της Red Bull.
Renault
H γαλλική ομάδα θα παρουσιάσει και αυτή εξατμίσεις που κατευθύνουν τα καυσαέρια προς τη ροή αέρα του διαχύτη -ο οποίος θα είναι αναβαθμισμένος-, καθώς και μια καινούργια εμπρός αεροτομή. Η Renault έχει καταφέρει να παράγει έναν ταχύτερο ρυθμό εξέλιξης από πολλούς αντιπάλους της και οι άνθρωποί της πιστεύουν ότι βρίσκονται λίγο μπροστά από την Mercedes, κάτι που μένει να αποδείξουν αυτό το σαββατοκύριακο. Η R30 διαθέτει καλή σταθερότητα στα φρεναρίσματα και καλή επιτάχυνση από τις αργές στροφές, οπότε η Renault ευελπιστεί ότι θα έχει ένα καλό σαββατοκύριακο.
Force India-Mercedes
H ινδική ομάδα θα διαθέτει στη Βαλένθια μια καινούργια εμπρός αεροτομή, μερικές αεροδυναμικές αναβαθμίσεις και κάποιες τροποποιήσεις στις αναρτήσεις. Ο δοκιμαστής της ομάδας, Paul Di Resta θα αντικαταστήσει τον Adrian Sutil στην πρώτη περίοδο ελεύθερων δοκιμών Παρασκευής, καθώς ο Vitantonio Liuzzi (ο οποίος θα διατηρήσει για τους επόμενους αγώνες το πλαίσιο που χρησιμοποίησε στον Καναδά, γιατί συμπεριφέρεται πολύ καλά στις στροφές) δεν έχει οδηγήσει ξανά στη Βαλένθια.
Lotus-Cosworth
H Lotus θα γιορτάσει στη Βαλένθια το 500ό Grand Prix της. Ο Jarno Trulli θα διαθέτει ένα καινούργιο πλαίσιο (Τ127-04) για αυτό τον αγώνα, έχοντας αντιμετωπίσει προβλήματα με το προηγούμενο σασί του. Το καινούργιο πλαίσιο ήταν προγραμματισμένο να το πάρει ο Heikki Kovalainen. O Mike Gascoyne (επικεφαλής τεχνικό στέλεχος της Lotus) προτίμησε να το δώσει στον Trulli, επειδή ο Ιταλός αντιμετώπιζε προβλήματα, ωστόσο όταν ο 35χρονος έμαθε ότι προορίζεται για τον team mate του, δήλωσε ότι δεν το ήθελε, για να μην υπάρξουν υποψίες ότι η ομάδα τον ευνοεί. Ωστόσο, ο Kovalainen όταν έμαθε το περιστατικό επέμεινε να δοθεί το καινούργιο πλαίσιο στον Trulli, εφόσον ο Ιταλός αντιμετώπιζε προβλήματα. Στόχος της Lotus είναι να καταφέρει να νικήσει μερικές από τις παλαιότερες ομάδες (Sauber, Williams) και θα παρουσιάσει σημαντικές αναβαθμίσεις στο Silverstone.
Sauber-Ferrari
H FIA ενέκρινε το αίτημα της ελβετικής ομάδας -που κατατέθηκε μετά την έναρξη της σεζόν- να ξεφορτωθεί το ‘BMW’ από την επίσημη ονομασία της, ωστόσο αυτό θα συμβεί από το 2011. Η Sauber θα φέρει μερικές αεροδυναμικές αναβαθμίσεις στη Βαλένθια, οι οποίες θα πρέπει να διευκολύνουν και το στήσιμο της C29, πέραν του ότι αναμένεται να αυξήσουν την απόδοσή της.
Virgin-Cosworth
H Virgin θα διαθέτει ένα σημαντικό πακέτο αναβαθμίσεων στο Silverstone για την VR-01, η οποία σύμφωνα με τον Timo Glock πρέπει να βελτιωθεί περισσότερο, καθώς είναι υπέρβαρη, ενώ δεν έχει την απαιτούμενη μηχανική και αεροδυναμική απόδοση, καθώς συμπεριφέρεται πολύ άσχημα όταν συναντάει ανομοιομορφίες στο ασφαλτόστρωμα.
Cosworth
H βρετανική εταιρία έχει ήδη ξεκινήσει να εργάζεται σε μετατροπές στον κινητήρα της για να συνεργάζεται πλήρως με συστήματα KERS το 2011. Υπήρχαν φήμες ότι η Williams θα διακόψει και πάλι τη συνεργασία της με την Cosworth για να συνεργαστεί με τη Renault για την προμήθεια κινητήρων, ωστόσο η βρετανική εταιρία τόνισε ότι διαθέτει τριετές συμβόλαιο με την ομοεθνή ομάδα και δεν υπάρχουν ενδείξεις ότι αυτό θα λήξει πρόωρα. Επίσης, η Cosworth βρίσκεται σε συνομιλίες με πολλές υποψήφιες καινούργιες ομάδες για να αυξήσει το… πελατολόγιό της.
Φ.Λ.
fab@4troxoi.gr
Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!