X
Αγώνες

F1: Εντός των ταραχωδών κόλπων της RBR

Οι πράξεις του διευθυντή της Red Bull, Christian Horner, απελευθέρωσαν και πάλι τη χιονοστιβάδα κακής δημοσιότητας που είχε ξεκινήσει στο GP Τουρκίας, όπου η ομάδα κατηγορήθηκε ότι ευνοεί τον Vettel αντί του Webber.

Η Red Bull μπορεί να κέρδισε το GP της M. Βρετανίας, ωστόσο ο οδηγός της που ανέβηκε στο υψηλότερο σκαλί του βάθρου, ο Mark Webber, δήλωσε ότι η ομάδα του τον μεταχειρίζεται ως Νο. 2 οδηγό, ότι δε θα είχε ανανεώσει το συμβόλαιό του αν γνώριζε ότι θα είχε έτσι η κατάσταση και χαρακτήρισε τη νίκη πιο γλυκιά, λόγω του επεισοδίου του Σαββάτου με την μοναδική αεροτομή καινούργιου σχεδιασμού που διέθετε η ομάδα.
Οι πράξεις του διευθυντή της Red Bull, Christian Horner, απελευθέρωσαν και πάλι τη χιονοστιβάδα κακής δημοσιότητας που είχε ξεκινήσει στο GP Τουρκίας, όπου η ομάδα κατηγορήθηκε ότι ευνοεί τον Sebastian Vettel αντί του Mark Webber. Οι γνωστές πληγές της Red Bull άνοιξαν και πάλι με αίτιο μια εμπρός αεροτομή, η οποία δεν απέφερε τόσο μεγάλο κέρδος στο χρόνο στο γύρο (μερικοί λένε ότι άξιζε 0,1 δλ. –αν και βέβαια 0,14 δλ. ήταν η διαφορά μεταξύ των δυο οδηγών της ομάδας στις κατατακτήριες δοκιμές), ωστόσο μετέβαλλε τη συμπεριφορά του μονοθεσίου. Οι διαφορές της καινούργιας έκδοσης της αεροτομής με την παλιά δεν είναι πολύ μεγάλες. Η καινούργια διαθέτει ένα επιπλέον κανάλι αέρα στο πίσω μέρος των πλευρικών τοιχωμάτων, καθώς επίσης και διαφορετική τοποθέτηση στις τηλεοπτικές κάμερες. Ο τελευταίος σχεδιασμός αποτελεί μια ιδέα με την οποία πειραματίστηκε πρώτη η Force India, που τοποθέτησε τις δυο τηλεοπτικές κάμερες του εμπρός μέρους μεταξύ των υποστηριγμάτων της εμπρός αεροτομής. Αυτή, αποτελεί μια περιοχή την οποία οι σχεδιαστές δε μπορούν να επέμβουν, σύμφωνα με τους κανονισμούς. Ωστόσο, μπορούν να τοποθετήσουν όπου θέλουν τις κάμερες οι οποίες μοιάζουν με πτερύγια (στην προηγούμενη έκδοση της RB6 βρίσκονταν στα πλαϊνά του εμπρός μέρους του ρύγχους) και μέσω αυτής της διάταξης σε μια θεωρητικά «νεκρή» περιοχή –η οποία όμως είναι πολύ κρίσιμη για τη συμπεριφορά του μονοθεσίου- μπορεί να επιτευχθεί καλύτερη διαχείριση της ροής του αέρα.
Η Red Bull διέθετε μονάχα δυο δείγματα της καινούργιας εμπρός αεροτομής, τα οποία δοκίμασαν αμφότεροι οι οδηγοί στις ελεύθερες δοκιμές της Παρασκευής. Η καινούργια αεροτομή, προσέδιδε στην RB6 μια οδηγική συμπεριφορά που επέτρεπε στους οδηγούς να είναι πιο επιθετικοί στην είσοδο της στροφής. Στον Vettel, αυτό άρεσε πιο πολύ απ’ ότι στον Webber.
Ωστόσο, στις ελεύθερες δοκιμές του Σαββάτου, κατέρρευσαν οι ενώσεις του ρύγχους με το monocoque στο μονοθέσιο του Vettel. Η Red Bull διέθετε μονάχα ένα δείγμα της καινούργιας αεροτομής πλέον και ο Adrian Newey επικεφαλής τεχνικό στέλεχος της ομάδας ήθελε οπωσδήποτε να χρησιμοποιηθεί στον αγώνα, έτσι ώστε να συλλεχθούν περισσότερα δεδομένα όσον αφορά τη λειτουργία της. Πολλοί αναρωτιούνται αν άξιζαν μερικά GB πληροφοριών και -ίσως- ένα δέκατο στο γύρο όλο αυτό το ξεμπρόστιασμα και αναφέρουν ότι θα ήταν καλύτερο να αγωνιστούν αμφότεροι οι οδηγοί της ομάδας με την παλιά αεροτομή, σε μια πίστα στην οποία κανένα άλλο μονοθέσιο δε μπορούσε να πλησιάσει την RB6.
Ο Horner έπρεπε να αποφασίσει σε ποιον θα δώσει την αεροτομή. Εφόσον ο Vettel δεν την κατέστρεψε μόνος του, λόγω προσωπικού του λάθους, ο Horner έκρινε ότι είχε δικαίωμα να τη χρησιμοποιήσει. Μάλιστα, με αφορμή την υψηλότερη μέχρι εκείνη τη στιγμή συγκομιδή βαθμών του Γερμανού στο Πρωτάθλημα Οδηγών από τον team mate του, τον ταχύτερο χρόνο που σημείωσε στην τρίτη περίοδο ελεύθερων δοκιμών, αλλά και το γεγονός ότι ο Vettel προτιμούσε τα χαρακτηριστικά της καινούργιας αεροτομής, ο Horner αποφάσισε να την ξεβιδώσει από το μονοθέσιο του Webber και να την τοποθετήσει στην RB6 του 23χρονου, μόλις 20 λεπτά πριν την έναρξη των κατατακτήριων δοκιμών.
Προφανώς, αυτή η κίνηση δεν ευχαρίστησε καθόλου τον Webber, ο οποίος δεν έκρυψε τα συναισθήματά του στη συνέντευξη Τύπου του Σαββάτου. Οι δημοσιογράφοι μυρίστηκαν το λαυράκι, έψαξαν και ανακάλυψαν τι είχε συμβεί. Οι ασκοί του Αιόλου είχαν ανοίξει ξανά για τη Red Bull. O Horner δεν είχε προβλέψει ότι μια απλή απόφαση σαν και αυτήν που έλαβε θα είχε τέτοιες συνέπειες, καθώς κρίθηκε ως καθαρή ένδειξη ευνοϊκότερης συμπεριφοράς προς τον Vettel, όπως είχε συμβεί και με τις δηλώσεις αμέσως μετά τον αγώνα της Τουρκίας.
Αξίζει να αναφερθεί μια πολύ εύστοχη παρατήρηση για τις επιλογές της Red Bull στο GP Τουρκίας. Εκεί, η ομάδα διέθετε αρκετά καινούργια εξαρτήματα, πολλά από τα οποία δεν είχε προλάβει να προετοιμάσει εγκαίρως και διέθετε μονάχα ένα δείγμα τους πριν την έναρξη των ελεύθερων δοκιμών της Παρασκευής. Οπότε, αυτά τοποθετήθηκαν στο μονοθέσιο του Vettel και όχι του Webber, o οποίος τα παρέλαβε –αεροπορικώς από το εργοστάσιο- λίγο πριν τις κατατακτήριες δοκιμές. Ωστόσο, σε εκείνο το στάδιο της σεζόν, ο Webber βρισκόταν εμπρός από τον team mate του στη βαθμολογία… Υπάρχει ενδεχομένως κάποια εξήγηση που δικαιολογεί εκείνη την απόφαση, ωστόσο, αυτό σημαίνει ότι η Red Bull βγάζει τις αποφάσεις της με διαφορετικά κριτήρια, ανάλογα την περίσταση και με μια τάση να ευνοεί τον Sebastian Vettel.
Είχαμε γράψει μετά τα συμβάντα της Τουρκίας, την επιρροή που ασκεί στις αποφάσεις της ομάδας ο σύμβουλος της ομάδας (και δεξί χέρι του ιδιοκτήτη της Red Bull, Dietrich Mateschitz, όσον αφορά την F1), Helmut Marko. O Marko δε διαθέτει εκτελεστικό ρόλο, αλλά η προτίμησή του για τον Sebastian Vettel, τον οποίο ο ίδιος ανακάλυψε στις μικρότερες κατηγορίες και προωθεί έκτοτε, είναι γνωστή. Ο Vettel είναι ομόγλωσσος των Αυστριακών Marko-Mateschitz και ένας οδηγός τον οποίο η Red Bull υποστήριζε από τα πρώτα στάδια της καριέρας του. Επιπλέον, ο Vettel αποτελεί ιδανικότερο role model ως Πρωταθλητής για την εικόνα της εταιρίας.
Παρά το γεγονός ότι αρνήθηκε ότι μίλησε με τον Marko πριν αποφασίσει να δώσει την εμπρός αεροτομή στον Vettel, ο Horner γνωρίζει τις απόψεις του Αυστριακού, όπως επίσης γνωρίζει πολύ καλά ότι είναι υπάλληλος της Red Bull και δε μπορεί να ενεργεί εναντίον των θελήσεων του αφεντικού του –δηλαδή του Mateschitz… Είναι σίγουρο ότι ο Horner δεν έχει τίποτα εναντίον του Webber. Άλλωστε, είναι συνιδιοκτήτες μιας ομάδας που αγωνίζεται στο GP3, της MW Arden.
Ο Webber όμως πήρε την εκδίκησή του στα πρώτα κιόλας μέτρα του αγώνα, καθώς ένα ασυνήθιστο χαρακτηριστικό της πίστας του Silverstone του έδωσε πλεονέκτημα στην εκκίνηση, το οποίο ουσιαστικά του χάρισε τη νίκη. Η πλευρά των μονών θέσεων του grid, στην οποία βρίσκεται η pole position και συνήθως τοποθετείται στην ιδανική γραμμή για την πρώτη στροφή, στο Silverstone δεν παρείχε περισσότερη πρόσφυση από την «ακάθαρτη» πλευρά της πίστας. Ο Vettel απέδωσε το γεγονός αυτό στο λάστιχο που έστρωσαν οι συμμετέχοντες στους υποστηρικτικούς αγώνες που προηγήθηκαν της εκκίνησης του GP της F1. Aυτό σήμαινε ότι ο Webber είχε περισσότερη πρόσφυση έκανε καλύτερη εκκίνηση και διέθετε την εσωτερική για την πρώτη στροφή, την ταχύτατη δεξιά Copse. Στην έξοδο αυτής, ο Webber, όντας ήδη επικεφαλής, εκμεταλλεύτηκε ολόκληρο το πλάτος της πίστας, μην αφήνοντας χώρο στον team mate του, ο οποίος βγήκε εκτός των ορίων της, έχοντας εξασφαλίσει και μια αστοχία ελαστικού από την μικρή επαφή του με τον Hamilton. Επρόκειτο για game over για τον Vettel όσον αφορά τη διεκδίκηση της νίκης, την οποία ο Webber κρατούσε ήδη στα χέρια του.
Aξίζει να αναφερθεί ότι μετά το τέλος του αγώνα ο Webber είπε στην ομάδα ποιον ήθελε να ανέβει στο βάθρο για να παραλάβει το τρόπαιο του Κατασκευαστή, ωστόσο η Red Bull αποφάσισε ότι αυτός θα ήταν ο επικεφαλής του αεροδυναμικού τμήματός της, ο κυπριακής καταγωγής Πίτερ Προδρόμου, που συνήθως δεν ταξιδεύει στους αγώνες, ωστόσο το Silverstone απέχει μονάχα λίγα χιλιόμετρα από το εργοστάσιο της ομάδας στο Milton Keynes.
Πάντως, ο Horner έκανε κατ’ επανάληψη αναφορά στις προσπάθειες της Red Bull να δίνει πιο ελαφριά εξαρτήματα στον Webber, ο οποίος είναι 14 κιλά πιο βαρύς του team mate του, συνεπώς έχει πολύ λιγότερο έρμα στη διάθεσή του για να πετύχει την ιδεατή κατανομή βαρών στο μονοθέσιό του. Ο Horner τόνισε τις προσπάθειες της ομάδας να ισοσταθμίσει τη διαφορά βάρους μεταξύ των οδηγών της. Eπίσης, ο Βρετανός δήλωσε ότι επειδή ο Webber βρίσκεται μπροστά στη βαθμολογία αυτή τη στιγμή, εάν προκύψει ένα ανάλογο περιστατικό στο Γερμανικό GP, τότε η Red Bull θα ευνοήσει τον Webber.
Ο Webber προέβλεπε ότι το συμβούλιο με την ομάδα την επομένη του αγώνα θα είναι αρκετά τεταμένo, ενώ χαρακτήρισε τη νίκη του ως «ραντεβού με το κάρμα». Ο Αυστραλός ανέφερε επίσης ότι πριν τον αγώνα, πολλοί οδηγοί του προσέφεραν την εμπρός αεροτομή τους, αλλά όχι ο Vettel. Ο Horner δήλωσε ότι η κατάσταση θα ξεκαθαριζόταν σε αυτό το συμβούλιο. Οι πιο βαριές δηλώσεις του Webber όμως, ήταν αυτές που αναφέραμε. Το ότι δεν τα πήγε άσχημα για δεύτερος οδηγός, που είπε στον ασύρματο αμέσως μετά την πτώση της καρό σημαίας. Το ότι δε θα υπέγραφε την ανανέωση του συμβολαίου του με τη Red Bull για άλλη μια σεζόν αν γνώριζε ότι θα έχει να αντιμετωπίσει τέτοιες καταστάσεις. Ακόμα και η δήλωση ότι η διαμάχη για την εμπρός αεροτομή έκανε τη νίκη του στο Silverstone πιο γλυκιά ήταν καυστική. Ο Webber δήλωσε επίσης ότι η νίκη του ήταν μια αυστραλιανή απάντηση, ένα μικρό άπερ-κατ.
Ο Horner βέβαια απέκλεισε το ενδεχόμενο ο Webber να φύγει από τη Red Bull, καθώς πέραν του γεγονότος ότι ο Αυστραλός έχει υπογράψει συμβόλαιο για το 2011, η ομάδα του έχει παράσχει ένα μονοθέσιο ικανό να του δώσει νίκες και τη δυνατότητα να διεκδικήσει το Πρωτάθλημα. «Αμφιβάλω πολύ ότι θα τα παρατήσει όλα αυτά», κατέληξε ο Horner.
Είναι σίγουρο ότι όταν μια ομάδα διαθέτει το καλύτερο μονοθέσιο, κατακτά νίκες και διεκδικεί το Πρωτάθλημα, οποιοδήποτε πρόβλημά της θα μεγεθύνεται από την αυξημένη –σε σύγκριση με τις ομάδες που δεν τα καταφέρνουν τόσο καλά- κάλυψη του Τύπου, λόγω του μεγαλύτερου ενδιαφέροντος των ασχολούμενων με το σπορ. Ωστόσο, η Red Bull έχει δώσει αρκετές αφορμές για κριτική και δείχνει να μη διαθέτει εσωτερική αρμονία, όπως απέδειξε και η ιδιαίτερα ψυχρή χειραψία μεταξύ των οδηγών της κατά τη διάρκεια των πανηγυρισμών της νίκης. Η γλώσσα του σώματος πρόδιδε την ένταση μεταξύ τους. Ο Webber έχει δηλώσει άλλωστε ότι σίγουρα δε θα πήγαινε με τον Vettel για μια μπίρα σε ένα μπαρ.
Ο Vettel από την πλευρά του περιορίστηκε να πει ότι όταν γνωρίζεις από κοντά σε καλές και κακές περιστάσεις τους ανθρώπους, βλέπεις το πραγματικό τους πρόσωπο, προσθέτοντας ότι δε θέλει να ρίξει αλάτι στην πληγή ή να μιλήσει άσχημα για άλλους ανθρώπους. «Το πιο σημαντικό είναι να διατηρείς το σεβασμό, εντός και εκτός πίστας» δήλωσε ο Vettel, ο οποίος προσέθεσε ότι στους αγώνες που τερμάτισε πίσω από τον team mate του, γνωρίζει γιατί συνέβη αυτό, αναφερόμενος στα πολλά προβλήματα που έχει αντιμετωπίσει κατά τη διάρκεια της σεζόν. «Το πιο σημαντικό είναι η ατμόσφαιρα εντός της ομάδας. Διαθέτουμε ένα πολύ δυνατό μονοθέσιο και το μόνο πράγμα που μπορεί να μας σταματήσει είναι ο εαυτός μας» κατέληξε ο Vettel.
Την ίδια στιγμή, ο διευθυντής της McLaren, Martin Whitmarsh δηλώνει ότι δε γνωρίζει τι συμβαίνει εντός της Red Bull, αν και εύχεται όλες οι αντίπαλες ομάδες να έχουν ρίξεις και διαφωνίες εντός των κόλπων τους! Ωστόσο, τόνισε ότι δεν πρόκειται να βασιστεί σε αυτό. Ο Βρετανός αναφέρθηκε επίσης και στις εικασίες για τις σχέσεις μεταξύ των οδηγών της McLaren πριν τον αγώνα της πατρίδας τους και πώς ο Τύπος προσπάθησε να δημιουργήσει μια ιστορία εκεί που δεν υπήρχε. Ο Whitmarsh τόνισε ότι η μη συνεργασία μεταξύ των δυο οδηγών της ομάδας είναι ένας περισπασμός ο οποίος είναι καλύτερο να αποφεύγεται. Είπε επίσης ότι οι ομάδες πρέπει να είναι πολύ προσεκτικές με τις αποφάσεις τους, διότι οι οδηγοί είναι ιδιαίτερα ανταγωνιστικοί άνθρωποι λόγω της φύσης του επαγγέλματός τους, οπότε όταν πιστεύουν ότι κάτι δεν είναι δίκαιο, υπάρχουν μπελάδες. «Υπάρχει πάντοτε πιθανή ένταση μεταξύ δυο οδηγών, στην ίδια ομάδα, που διεκδικούν ένα Πρωτάθλημα. Το έχουμε βιώσει μερικές φορές, είναι εξαιρετικά δύσκολο. Εάν βρίσκεσαι σε δυνατή θέση, αυτό αποτελεί ακόμη μεγαλύτερο λόγο να είσαι όσο πιο δίκαιος μπορείς προς τους οδηγούς» δήλωσε ο Whitmarsh, προσθέτοντας ότι η McLaren πάντοτε προσπαθεί να έχει στη διάθεση των δυο οδηγών της τον ίδιο εξοπλισμό την κάθε στιγμή, αναφέροντας ότι είχε ήδη αποφασίσει πως αν υπήρχε μονάχα ένα δείγμα του καινούργιου διαχύτη που δοκίμασε στο Silverstone την Παρασκευή η McLaren, η ομάδα δε θα τον χρησιμοποιούσε στο Βρετανικό GP. Αναφερόμενος στις διαμάχες των Alonso-Hamilton όταν ήταν team mates στη McLaren, o Whitmarsh δήλωσε: «Το 2007 ήταν μια δύσκολη χρονιά για πολλούς λόγους. Σίγουρα οι θεατρινισμοί που συνέβαιναν μας κόστισαν εκείνο το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα, οπότε έπρεπε να το κατανοήσουμε και να το σεβαστούμε αυτό». Ίσως αυτό το σχόλιο να χρησιμεύσει ως προειδοποίηση για τη Red Bull.
Φ.Λ.
fab@4troxoi.gr
Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!