top icon
Αγώνες

F1: Ελαστικά Pirelli το 2011 -και κινούμενες αεροτομές

Η Pirelli θα αποτελεί τον επίσημο προμηθευτή ελαστικών του Πρωταθλήματος Formula 1 για τα επόμενα τρία χρόνια, όπως ανακοίνωσε η FIA, που ενέκρινε μερικούς καινούργιους κανονισμούς, συμπεριλαμβανομένης της χρήσης μιας ρυθμιζόμενης πίσω αεροτομής.

Η Pirelli θα αποτελεί τον επίσημο προμηθευτή ελαστικών του Πρωταθλήματος Formula 1 για τα επόμενα τρία χρόνια, όπως ανακοίνωσε το Παγκόσμιο Συμβούλιο Μηχανοκίνητου Αθλητισμού της FIA, το οποίο ενέκρινε επίσης μερικούς καινούργιους κανονισμούς για την επόμενη σεζόν, στους οποίους συμπεριλαμβάνεται και η χρήση μιας ρυθμιζόμενης πίσω αεροτομής όταν ένας οδηγός κυνηγάει έναν προπορευόμενό του, απαγορεύοντας τα συστήματα stalling της πίσω αεροτομής. Επίσης, θα επιστρέψει από του χρόνου ο κανονισμός του 107% στις κατατακτήριες δοκιμές.
Η FIA εντέλει δεν προχώρησε σε διαγωνισμό για να αποφασίσει ποια εταιρία θα διαδεχθεί την Bridgestone (η οποία θα αποχωρήσει από το σπορ στο τέλος αυτής της σεζόν) ως επίσημος προμηθευτής ελαστικών του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος της Formula 1 και η Pirelli κέρδισε τη μάχη με τη Michelin. Συνεπώς, η ιταλική εταιρία θα προμηθεύει με τα ελαστικά της όλες τις ομάδες από το 2011 έως και το 2013.
 
H Pirelli έχει κατακτήσει 44 νίκες στους 203 αγώνες που έχει συμμετάσχει στη Formula 1, σε διάφορες περιόδους. Η Alfa Romeo κέρδισε τα δυο πρώτα Πρωταθλήματα του θεσμού (1950, 1951) χρησιμοποιώντας τα ελαστικά της ιταλικής εταιρίας, ενώ η Ferrari τα δυο επόμενα (1952,1953). Το 1957, η Pirelli κατέκτησε ακόμα έναν τίτλο με τη Maserati, πριν εγκαταλείψει τη Formula 1 το 1959. Επέστρεψε το 1981, παραμένοντας έως και το 1986 (κατακτώντας 2 νίκες), ενώ την τελευταία φορά που αγωνίστηκε στη Formula 1 ήταν μεταξύ 1989 και 1991, κατακτώντας την τελική της νίκη στο Καναδικό GP του 1991, η οποία ήταν και η τελευταία του Nelson Piquet (με Benetton-Ford) στο θεσμό.
 
H FIA αποφάσισε επίσης να εξαλείψει τη ρυθμιζόμενη εμπρός αεροτομή και να την αντικαταστήσει με μια ρυθμιζόμενη πίσω αεροτομή, σύστημα το οποίο θα είναι δυνατό να χρησιμοποιηθεί μονάχα εφόσον ένας οδηγός βρίσκεται αρκετά κοντά σε έναν προπορευόμενό του, έτσι ώστε να διευκολυνθούν τα προσπεράσματα από την επόμενη σεζόν.
 
Οι οδηγοί θα έχουν το δικαίωμα να χρησιμοποιούν τη ρυθμιζόμενη πίσω αεροτομή κατά τη διάρκεια των κατατακτήριων δοκιμών όπως κρίνουν ότι είναι πιο αποδοτική, ενώ στον αγώνα θα απαγορεύεται η χρήση της στους δυο πρώτους γύρους. Στις επανεκκινήσεις από παρεμβάσεις αυτοκινήτου ασφαλείας θα επιτρέπεται να χρησιμοποιηθεί.
 
Η ενιαία μονάδα ελέγχου των μονοθεσίων θα ενημερώνει τον οδηγό μέσω ενός φωτός στο cockpit πότε μπορεί να χρησιμοποιήσει τη ρυθμιζόμενη αεροτομή. Η FIA έχει αποφασίσει ότι τα κριτήρια ενεργοποίησής της είναι να βρίσκεται το μονοθέσιο λιγότερο από ένα δευτερόλεπτο πίσω από το προπορευόμενο, ενώ θα υπάρχουν συγκεκριμένα προεπιλεγμένα σημεία στην πίστα όπου θα επιτρέπεται να χρησιμοποιηθεί το σύστημα, το οποίο θα απενεργοποιείται μόλις ο πιλότος πατήσει φρένο.
 
Ο αμυνόμενος οδηγός δε θα μπορεί να χρησιμοποιήσει το σύστημα, εκτός και αν βρίσκεται άλλο μονοθέσιο ή αν ο επιτιθέμενος τον προσπεράσει. Η FIA, έπειτα από τη συμβουλή και των ομάδων, διατηρεί το δικαίωμα να αλλάξει την απόσταση ενός δευτερολέπτου που έχει οριστεί αυτή τη στιγμή ως η απόσταση στην οποία θα πρέπει να πλησιάσει ένα μονοθέσιο το προπορευόμενό του για να έχει ο οδηγός του δικαίωμα χρήσης του συστήματος.
 
Η ρυθμιζόμενη πίσω αεροτομή θα αυξάνει τις τελικές ταχύτητες στις ευθείες έως και 15 χλμ./ώρα. Αν και υπάρχουν ακόμα μερικές λεπτομέρειες που πρέπει να διαλευκανθούν, η βασική ιδέα σχεδιασμού της αεροτομής προβλέπει ότι η απόσταση μεταξύ των δυο ανώτερων πτερυγίων της θα είναι, σε κανονική κατάσταση, 10 χιλιοστά. Όταν ο οδηγός θα ενεργοποιεί την αεροτομή, η απόσταση αυτή θα αυξάνεται στα 50 χιλιοστά. Θεωρητικά, με τη χρήση του συστήματος, η πίσω αεροτομή θα παράγει τη μισή αρνητική άντωση και τη μισή αεροδυναμική αντίσταση από τη φυσιολογική της κατάσταση.
 
Ο οδηγός θα έχει τη δυνατότητα να αντλήσει επιπλέον ισχύ για να επιτεθεί σε αντίπαλό του και από το KERS, που οι ομάδες συμφώνησαν ότι θα χρησιμοποιούν ξανά από το 2011, έπειτα από το φετινό «μποϊκοτάρισμά του».
 
Η FIA, για να κάνει ακόμα πιο ελκυστική τη χρήση του KERS, ανακοίνωσε και επίσημα την αύξηση του ελάχιστου βάρους των μονοθεσίων στα 640 κιλά για το 2010 (από τα 620 που ήταν φέτος).
 
Με εξαίρεση τα εξαρτήματα που θα απαρτίζουν τη ρυθμιζόμενη πίσω αεροτομή, θα απαγορευτούν τα συστήματα που επιτρέπουν στον οδηγό να τροποποιήσει με εντολή του την αεροδυναμική συμπεριφορά του μονοθεσίου, γεγονός που συνεπάγεται την εξάλειψη των συστημάτων stalling της πίσω αεροτομής.
 
Επίσης, θα επιστρέψει ένας κανονισμός που ίσχυε από το 1996 έως και το 2002: αυτός του 107%. Αυτό θα σημαίνει ότι εάν ένας οδηγός έχει σημειώσει χρόνο που υπερβαίνει το 107% της καλύτερης επίδοσης στο πρώτο σκέλος κατατακτήριων δοκιμών, δε θα έχει δικαίωμα συμμετοχής στον αγώνα. Με αυτό τον τρόπο, η FIA προσπαθεί να αποκλείσει την πιθανότητα να αγωνίζονται πολύ αργά μονοθέσια (ή οδηγοί) στα Grand Prix, κάτι που μπορεί να αποβεί ιδιαίτερα επικίνδυνο, λόγω της μεγάλης διαφοράς ταχύτητας με τους κορυφαίους συνδυασμούς.
 
Υπό συγκεκριμένες συνθήκες, που ενδέχεται να συμπεριλαμβάνουν την επίτευξη ενός ανταγωνιστικού χρόνου στις ελεύθερες δοκιμές, οι αγωνοδίκες θα έχουν το δικαίωμα να επιτρέψουν τη συμμετοχή στον αγώνα σε έναν οδηγό που έχει ξεπεράσει το 107% του καλύτερου χρόνου του Q1. Εφόσον γίνουν δυο ή περισσότεροι οδηγοί δεκτοί με αυτό τον τρόπο (έχοντας ξεπεράσει το 107%), οι αγωνοδίκες θα είναι αυτοί που θα καθορίζουν τη σειρά εκκίνησης αυτών των συμμετεχόντων.
 
Παράλληλα, από το Ευρωπαϊκό GP αυτού του σαββατοκύριακου, θα ισχύσουν κανονισμοί σύμφωνα με τους οποίους οποιοσδήποτε οδηγός κινείται πολύ αργά στις κατατακτήριες δοκιμές (ή τους αναγνωριστικούς γύρους πριν την εκκίνηση) θα είναι αναγκασμένος να αναφερθεί στους αγωνοδίκες. Για να διασφαλιστεί ότι οι πιλότοι δε θα οδηγούν υπερβολικά αργά (ή δε θα ανεφοδιάζουν τα μονοθέσιά τους με μη επαρκή καύσιμα, όπως συνέβη με τη McLaren και τον Lewis Hamilton στις κατατακτήριες δοκιμές του Καναδικού GP), η FIA θα καθορίζει έναν μέγιστο χρόνο (μεταξύ της γραμμής αυτοκινήτου ασφαλείας μετά την έξοδο των pits έως τη γραμμή αυτοκινήτου ασφαλείας πριν την είσοδο των pits) ανάλογα με τα χαρακτηριστικά της κάθε πίστας, τον οποίο οι οδηγοί θα είναι υποχρεωμένοι να μην υπερβαίνουν στους γύρους εισόδου αλλά και εξόδου τους από τα pits στις κατατακτήριες δοκιμές ή πριν την εκκίνηση του αγώνα. Αυτός ο μέγιστος χρόνος θα καθορίζεται πριν τις ελεύθερες δοκιμές ενός Grand Prix, αλλά θα υπάρχει δυνατότητα αλλαγής του εντός του αγωνιστικού σαββατοκύριακου, εφόσον αυτό κριθεί αναγκαίο.
 
Επίσης από το φετινό Ευρωπαϊκό GP, για την αποφυγή επανάληψης του προαναφερθέντος συμβάντος με τον Hamilton στον Καναδά, εφόσον ζητηθεί δείγμα καυσίμου από κάποιο μονοθέσιο έπειτα από τη λήξη μιας χρονομετρημένης διαδικασίας, το όχημα αυτό θα πρέπει να έχει φτάσει έως τα pits κινούμενο από την ισχύ του κινητήρα του, χωρίς εξωτερική βοήθεια.
 
Και πάλι από το Ευρωπαϊκό GP, αλλάζουν και οι κανονισμοί που αφορούν το καθεστώς αυτοκινήτου ασφαλείας, έπειτα από το μπέρδεμα που συνέβη με το προσπέρασμα του Michael Schumacher επί του Fernando Alonso στην τελευταία στροφή του GP του Μονακό, που οδήγησε στην τιμωρία του Γερμανού. Πλέον, κατά τη διάρκεια του τελευταίου γύρου, εάν αυτός έχει τελεστεί πίσω από το αυτοκίνητο ασφαλείας, οι οδηγοί θα είναι υποχρεωμένοι να μην προσπεράσουν αντιπάλους τους μέχρι τη γραμμή τερματισμού. Σε όλους τους υπόλοιπους γύρους του αγώνα, η αγωνιστική δράση θα ξεκινάει ξανά από την πρώτη γραμμή αυτοκινήτου ασφαλείας, η οποία στις περισσότερες πίστες βρίσκεται πριν την τελευταία στροφή της χάραξης.
 
Τέλος, λόγω της υπόθεσης Flavio Briatore και Pat Symmonds, σχετικά με τον αποκλεισμό τους από Πρωταθλήματα μηχανοκίνητου αθλητισμού υπό την αιγίδα της FIA και το δικαίωμά της να κάνει κάτι τέτοιο, έπειτα από την αποκάλυψη του σκανδάλου του GP Σιγκαπούρης του 2008, έχει κατατεθεί μια πρόταση στο ΠΣΜΑ, σύμφωνα με την οποία τα μέλη όλων των ομάδων θα πρέπει να διαθέτουν ειδικές άδειες -που θα παραχωρούνται από τη Διεθνή Ομοσπονδία-, για να εργάζονται στη Formula 1 ακριβώς όπως συμβαίνει με τις superlicense των οδηγών. Ωστόσο, το ενδεχόμενο εφαρμογής αυτής της πρότασης από την έναρξη της σεζόν του 2011 βρίσκεται ακόμα υπό εξέταση.
Φ.Λ.
Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!

ΤΙΜΕΣ - ΤΕΧΝΙΚΑ