X
Αγώνες

F1: Δυο ομάδες με το ίδιο όνομα!

Μονάχα στη Formula 1 θα μπορούσε να συμβεί αυτό: να έχουν δυο ομάδες το ίδιο όνομα, όπως φαίνεται ότι θα συμβεί το 2011 με την Lotus Renault GP και την Team Lotus-Renault...

Μονάχα στη Formula 1 θα μπορούσε να συμβεί αυτό: να έχουν δυο ομάδες το ίδιο όνομα, όπως φαίνεται με τα μέχρι στιγμής δεδομένα ότι θα συμβεί το 2011 με την Lotus Renault GP (ομάδα του Enstone, πρώην Renault/Benetton/Toleman) και την Team Lotus-Renault (ομάδα του Hingham, πρώην Lotus Racing)…
Πρόκειται για μια τροπή που σίγουρα θα μπερδέψει τους θεατές και θα κάνει τους σπόνσορες ιδιαίτερα επιφυλακτικούς, καθώς αμφότερες οι ομάδες διατείνονται ότι αποτελούν την «πραγματική» Lotus.
H ομάδα του Hingham απέκτησε πέρυσι άδεια από τo Group Lotus για να αγωνίζεται υπό την ονομασία Lotus Racing, ωστόσο όταν η άδεια αυτή αναστάλθηκε πρόωρα από την αυτοκινητοβιομηχανία, ο ιδιοκτήτης της ομάδας, Tony Fernandes κατέφυγε στον David Hunt, από τον οποίο αγόρασε τα δικαιώματα χρήσης του ονόματος Team Lotus, του ονόματος δηλαδή που χρησιμοποιούσε ανέκαθεν η ομάδα του Colin Champan στη Formula 1.
Η ομάδα της F1 αποτελούσε ξεχωριστή οντότητα από την αυτοκινητοβιομηχανία από τότε που τις ίδρυσε ο Chapman, καταλήγοντας σε διαφορετικούς ιδιοκτήτες έπειτα από το θάνατό του. Για αυτό το λόγο έχουμε οδηγηθεί στη σημερινή κατάσταση, με δυο παρατάξεις να ισχυρίζονται ότι έχουν το δικαίωμα να χρησιμοποιήσουν το όνομα Lotus στη Formula 1… Από νομικής πλευράς, φαίνεται οι ιδιοκτήτες του ονόματος Team Lotus, διατηρούν στα χέρια τους την ιστορία της ομάδας του Chapman στη Formula 1, ωστόσο το Group Lotus ισχυρίζεται ότι μπορεί να χρησιμοποιήσει το όνομά του παντού…
Κατά συνέπεια, το Group Lotus, υπό τις εντολές του εδώ και ένα χρόνο επικεφαλής εκτελεστικού στελέχους της, Dany Bahar, αποφάσισε να εισέλθει στη Formula 1 αγοράζοντας μετοχές μιας εκ των πέντε καλύτερων ομάδων του grid: αυτής του Enstone, που μέχρι φέτος ήταν γνωστή με την ονομασία Renault.
Σε αντίθεση με τις αρχικές πληροφορίες, αποκαλύφθηκε ότι η αυτοκινητοβιομηχανία της Renault όντως πούλησε το 25% της ομάδας που της είχε απομείνει στη Genii Capital, αλλά αυτή με τη σειρά της πούλησε στο Group Lotus το 50% της ομάδας. Συνεπώς, αυτή τη στιγμή, η ομάδα του Enstone ανήκει κατά το ήμισυ στη Genii Capital, ενώ το υπόλοιπο μισό κατέχει το Group Lotus.
Το μονοθέσιο θα εξακολουθεί να αποκαλείται Renault και το Group Lotus εκλαμβάνεται ως ο βασικός σπόνσορας της ομάδας, επίσημα από τη FIA, οπότε η ομάδα θα συνεχίσει να συγκεντρώνει στατιστικά για λογαριασμό της Renault. Είναι πολύ πιθανό η ομάδα να αναγκαστεί να περιμένει μέχρι τη λήξη της ισχύουσας Συνθήκης Ομονοίας για να καταφέρει να αποτινάξει το όνομα της Renault. Επιπλέον, ο Bahar αποκάλυψε ότι απώτερος στόχος του Group Lotus είναι να αγοράσει ολόκληρη την ομάδα του Enstone κάποια στιγμή στο μέλλον: «Ο δικός μας τρόπος να κάνουμε πράγματα σημαίνει ότι στο τέλος του project θα θέλαμε να το ελέγχουμε μόνοι μας. Είναι ο ίδιος δρόμος, ξεκινάει κάπου και έπειτα παίρνεις αργά τον έλεγχο. Δε θα δεσμευόμασταν για το μακροπρόθεσμο μέλλον απλά για να είμαστε σπόνσορας της ομάδας».
Ο ιδιοκτήτης της Genii Capital, Gerard Lopez, δήλωσε ότι δεν έχει οριοθετηθεί πότε ακριβώς θα συμβεί αυτό: «Δεν υπάρχει πραγματικό χρονοδιάγραμμα για αυτό. Υπάρχει η ευκαιρία για τη συνεργασία να εξελιχθεί στο μέλλον. Να συζητήσουμε, ακόμα και μεταξύ μας, πως θα είναι ο κόσμος σε πέντε χρόνια είναι πολύ δύσκολο. Δε θα μου προκαλέσει έκπληξη αν υπάρξουν αλλαγές στο μέλλον, αλλά σε αυτό το στάδιο τα πράγματα είναι καλά όπως είναι. Είμαστε δεσμευμένοι μακροπρόθεσμα».
Θα έχει ενδιαφέρον να δούμε τον καταμερισμό εξουσίας εντός των τάξεων της Lotus Renault GP. O Eric Boullier θα παραμείνει διευθυντής της ομάδας, με τον ιδιοκτήτη της Genii Capital, Gerard Lopez να ασχολείται με τον εμπορικό τομέα. Ο Boullier αναμένεται να αναφέρεται στον Bahar (ο οποίος δε θα ταξιδεύει συχνά στα Grand Prix), όπως συμβαίνει με τους Christian Horner και Dietrich Mateschtiz στη Red Bull. Όπως δήλωσε ο Bahar, σχολιάζοντας τη στάση που θα διατηρήσει το Group Lotus προς την ομάδα του Enstone: «Θα έχουμε στρατηγική εμπλοκή και θα εκπροσωπούμε το ποσοστό μας στην ομάδα. Θα αναθέσουμε δυνάμεις με συγκεκριμένα καθήκοντα, για να διαπιστώσουμε που έχει κενά η ομάδα και ήδη τα καλύπτουμε. Σίγουρα θα στείλουμε τους μηχανολόγους μας στο Enstone και τούμπαλιν. Θέλουμε να δημιουργήσουμε τη μέγιστη μεταφορά τεχνολογίας μεταξύ όλων των αγωνιστικών μας δραστηριοτήτων (GP2, GP3, IndyCar, Le Mans & F1) και την εξέλιξη αυτοκινήτων δρόμου».
To εκπληκτικό, είναι ότι ο Bahar δήλωσε πως δε θα έχει κανένα πρόβλημα να υπάρχουν 4 μονοθέσια στo grid του 2011 υπό την ονομασία Lotus: «Δεν εξαρτάται από εμένα εάν θα δούμε δυο ομάδες Lotus ή όχι, αν και από πλευράς μάρκετινγκ, θα έλεγα ‘γιατί να μην έχουμε τέσσερα μονοθέσια με το όνομα της Lotus;’ καθώς αυτό μπορεί μονάχα να βοηθήσει. Η διαμάχη είναι κάτι που βασικά έχει προωθηθεί από τον Τύπο, θα έλεγα, και έχει αντιμετωπιστεί άμεσα από τους μετόχους μας στη Μαλαισία και τους ιδιοκτήτες της 1Malaysia και στην πραγματικότητα δεν μας ακουμπά. Εντούτοις, η προσωπική μου άποψη είναι ότι τέσσερα μονοθέσια Lotus είναι καλύτερα από δυο. Δεν έχω τίποτα εναντίον αυτού». Ωστόσο, θα πρέπει κανείς να αμφισβητήσει την ειλικρίνεια των δηλώσεων αυτών, καθώς το μπέρδεμα με την ονομασία των δυο ομάδων θα κάνει τους σπόνσορες να είναι επιφυλακτικοί προς αυτές και να διστάζουν να επενδύσουν…
Ο Bahar εξήγησε τα αίτια πίσω από την επιλογή του Group Lotus να μην επενδύσει στην ήδη υπάρχουσα ομάδα στη Formula 1 με αυτό το όνομα (στην οποία είχε δώσει άδεια πριν από ένα χρόνο), αλλά σε μια άλλη: «Νομίζω ότι είναι απλά μια στρατηγική απόφαση, εάν θέλεις να χτίσεις την ομάδα σου από το μηδέν, είναι ένα πολύ, πολύ πιο ακριβό εγχείρημα. Ίσως υπάρχει περισσότερη ικανοποίηση για κάποια άτομα, αλλά νομίζω ότι ο χρόνος και τα χρήματα που ξοδεύεις στο χτίσιμο μιας ομάδας από το μηδέν έως ότου να γίνει νικητήρια… Δεν είχαμε την πολυτέλεια να χρηματοδοτήσουμε ένα τέτοιο εγχείρημα. Το να ξεκινήσεις μια καινούργια ομάδα F1 απαιτεί τεράστια προσπάθεια και δεν τρέφουμε παρά μόνο σεβασμό για αυτά που έχει πετύχει η 1Malaysia Racing. H Renault όμως, ως συνεργάτης, θα μας επιτρέψει να παλέψουμε κοντά στην κορυφή από την αρχή. Το Enstone γνωρίζει πως να κατακτήσει παγκόσμια πρωταθλήματα και είμαι αισιόδοξος ότι η ομάδα θα νικήσει ξανά σύντομα. Αυτό δε σημαίνει ότι δε νομίζω πως η 1Malaysia Racing δεν πρόκειται να κάνει εξαιρετικά πράγματα και τους ευχόμαστε ό,τι καλύτερο, αλλά πρέπει να καταλάβετε ότι ως αυτοκινητοβιομηχανία είναι σημαντικό για εμάς να εισέλθουμε δυνατά. Θέλουμε να παλέψουμε με τις Ferrari, Red Bull, McLaren και Mercedes από την αρχή».
Ο Bahar αποκάλυψε επίσης ότι με τη νομική διαμάχη που έχει ξεσπάσει με την παράταξη του Tony Fernandes, θα ασχοληθεί η ιδιοκτήτρια του Group Lotus, η Proton. Όσο και αν ο Bahar ισχυρίζεται δεν έχει πρόβλημα να δει δυο ομάδες με την ίδια ονομασία στη Formula 1, σίγουρα δεν ισχύει το ίδιο και για τον Fernandes και τους συνεταίρους του, οι οποίοι περιμένουν την απόφαση του Ανώτατου Δικαστηρίου του Λονδίνου, στο οποίο έχουν καταφύγει για το ζήτημα της χρήσης του ονόματος.
Ο Fernandes είναι ένας ικανότατος αυτοδημιούργητος επιχειρηματίας και ξέρει πως να κοιτάζει τη γενική εικόνα. Ίσως κινείται με αυτό τον τρόπο επειδή πιστεύει ότι δεν έχει τίποτα να χάσει αυτή τη στιγμή. Εάν η Team Lotus δικαιωθεί στο Ανώτατο Δικαστήριο του Λονδίνου, τότε είναι πολύ πιθανό να μηνύσει την Proton, ζητώντας αποζημιώσεις για την παραβίαση των πνευματικών της δικαιωμάτων. Η Proton δε φαίνεται να είναι διατεθειμένη να τον αποζημιώσει, αν και με αυτό τον τρόπο θα μπορούσε να τον εξωθήσει να χρησιμοποιήσει άλλο όνομα για την ομάδα του.
Παράλληλα, υπάρχουν πολλοί που πιστεύουν ότι τα σχέδια του Bahar για το Group Lotus είναι εξαιρετικά μεγαλεπήβολα, καθώς θα προσπαθήσει να χτυπήσει στην αυτοκινητική αγορά ονόματα όπως η Ferrari, ενώ μέχρι πρότινος «έπαιζε» σε… χαμηλότερα κυβικά. Ακόμα και ότι μπορεί να βλάψει το όνομα της Lotus με τις κινήσεις του, ιδίως στον τομέα της Formula 1… Μπορεί το Group Lotus να είναι η αυτοκινητοβιομηχανία που φέρει την κληρονομιά του Colin Chapman, ωστόσο έδωσε άδεια πέρυσι στην ομάδα του Hingham να αγωνιστεί με τον όνομα «Lotus» και την απέσυρε πρόωρα, έπειτα από μόλις μια σεζόν, επικαλούμενη γελοίες αφορμές. Ο Fernandes κατέφυγε τότε στον David Hunt, που είχε προστατεύσει επί 16 χρόνια το όνομα της Team Lotus από… επιδρομές. Μεταξύ των επιδρομέων συμπεριλαμβάνεται και το Group Lotus…
Η επιτυχία του Bahar στη διεύθυνση του Group Lotus θα εξαρτηθεί από το αν η εταιρία θα καταφέρει να πετύχει τις φιλοδοξίες της στην αύξηση των πωλήσεών της, καθώς στοχεύει στις 6.000-8.000 ετησίως μέχρι το 2015. Η επέκταση του Group Lotus που λαμβάνει χώρα υπό τις εντολές του Bahar φαίνεται ότι χρηματοδοτείται από δάνεια, με εγγυητή τη μαλαισιανή κυβέρνηση. Αν τα σχέδια αποτύχουν, τότε οι Μαλαισιανοί φορολογούμενοι θα κληθούν να… πληρώσουν τα σπασμένα και τότε ίσως θα είναι λογικό για την Proton (το 42% της οποίας ανήκει στη μαλαισιανή κυβέρνηση) να πουλήσει τη Lotus.
Ίσως ο Fernandes να παραμονεύει ακόμα μέχρι τότε στη γωνία, έχοντας παίξει ένα μακροπρόθεσμο παιχνίδι πόκερ, περιμένοντας την αυτοκινητοβιομηχανία να πέσει στα χέρια του, αν βρεθεί να χρωστάει σε δανειστές. Το ίδιο άλλωστε είχε συμβεί και με την Air Asia, την οποία είχε αγοράσει για ένα ringgit (μαλαισιανό νόμισμα) από τον κρατικό συνεταιρισμό επιχειρήσεων DBR-Hicom, τη χειρότερη δυνατή περίοδο για τον κλάδο, αμέσως μετά την 11/9 του 2001 και ενώ η εταιρία χρωστούσε 11 εκατομμύρια δολάρια και διέθετε δυο απαρχαιωμένα αεροσκάφη. Κατάφερε όμως να την μετατρέψει στη μεγαλύτερη σήμερα αεροπορική εταιρία χαμηλού κόστους, με στόλο που υπερβαίνει τα 100 αεροσκάφη!
Αυτή τη στιγμή όμως, τέτοιες προοπτικές ξεφεύγουν πολύ από τα όσα συμβαίνουν τώρα, που η Formula 1 βαδίζει προς τη σεζόν του 2012 με δυο ομάδες «Lotus Renault»… Πάντως, ο Gerard Lopez δεν πιστεύει ότι θα υπάρχουν τέσσερα μονοθέσια υπό την ονομασία Lotus το 2011. Ο Bahar δηλώνει: «Δεν ισχυριστήκαμε ποτέ ότι είμαστε η Team Lotus. Δε θέλουμε ποτέ να γίνουμε η Team Lotus. Διότι αυτή ήταν μια επιτυχημένη εταιρία, όταν την είχε ο κος Chapman. Aλλά είναι μια εποχή την οποία θα πρέπει να αφήσουμε στο παρελθόν. Δε θέλουμε να είμαστε οι ιδιοκτήτες του ονόματος Team Lotus».
Στα λεγόμενα του Bahar, o Gerard Lopez προσθέτει: «Κανείς δεν έχει το δικαίωμα να λέει ότι είναι συνεχιστής του κου Chapman, γιατί δεν υπάρχει κάτι τέτοιο. Η μοναδική ομάδα Lotus που θα μπορούσε να γράψει ιστορία στο μέλλον είναι αυτή που συνδέεται με την αυτοκινητοβιομηχανία της Lotus: το Group Lotus. Κανείς από εμάς δεν έχει τίποτα να κάνει με το παρελθόν της Lotus όσον αφορά τους αγώνες. Αλλά σίγουρα, τώρα διατηρούμε σχέσεις με την αυτοκινητοβιομηχανία της Lotus».
Πολλά έχουν ειπωθεί και για το χρωματισμό που θα χρησιμοποιήσουν οι δυο ομάδες του χρόνου. Ο Fernandes κατηγόρησε τη Lotus Renault ότι έκλεψε την ιδέα της αναβίωσης του θρυλικού μαύρου/χρυσού της John Player Special. Eντούτοις, ο Lopez ισχυρίζεται ότι συνέβη το αντίθετο: «Από τότε που ξεκινήσαμε τις συζητήσεις με τo Group Lotus είχαμε την ιδέα του μαύρου/χρυσού χρωματισμού και τότε διέρρευσε στον Τύπο και τα paddock. Τρεις μέρες αργότερα ανακοίνωσαν ότι θα χρησιμοποιήσουν μαύρα/χρυσά χρώματα. Δε νομίζω ότι θα υπάρχει κάποια σύγχυση σχετικά με το ποια μονοθέσια θα είναι ποια, όσον αφορά τη θέση τους στην πίστα».
Υπάρχει πιθανότητα μάλιστα η Team Lotus να διατηρήσει τον πράσινο/κίτρινο χρωματισμό με τον οποίο αγωνίστηκε σήμερα και χρησιμοποιούσε η ιστορική Lotus πριν ο Chapman εισάγει την έννοια του σπόνσορα στη Formula 1 το 1968. Ο Tony Fernandes αναδημοσίευσε στο twitter την προτροπή ενός οπαδού να διατηρήσει η ομάδα τον χρωματισμό αυτό, ενώ ο Mike Gascoyne (επικεφαλής τεχνικό στέλεχος της Lotus) διενέργησε μια σφυγμομέτρηση στο δικό του twitter, η οποία έδειξε ότι 77% των οπαδών συνιστούν τη διατήρηση των φετινών χρωμάτων, ενώ μονάχα 15% υποστηρίζει τη μετάβαση στο μαύρο/χρυσό χρωματισμό.
Όσον αφορά τους οδηγούς, η Team Lotus θα συνεχίσει με τους Heikki Kovalainen και Jarno Trulli, τους οποίους έχει δηλώσει στη FIA, ενώ η Lotus Renault έχει σίγουρα στο ένα cockpit της τον Robert Kubica. O Vitaly Petrov έχει τις μεγαλύτερες πιθανότητες να τον πλαισιώσει του χρόνου, ωστόσο ο Gerard Lopez δήλωσε ότι ο Ρώσος θα πρέπει να βελτιώσει κάποια πράγματα για να διατηρήσει το cockpit του: «Η λύση που προτιμάμε σε αυτό το στάδιο είναι να συνεχίσουμε με τον Vitaly, αλλά πρέπει να κάτσει κάτω και να συζητήσει μαζί μας. Ο Vitaly έκανε εγχείρηση την προηγούμενη εβδομάδα (στα μάτια του, με χρόνο ανάρρωσης δυο εβδομάδες), γι’ αυτό δεν είχε χρόνο να κάτσει κάτω και να συζητήσει με τον Eric Boullier, τον James Allison και τους μηχανικούς. Η κατάσταση είναι ότι θα λάβουμε μια απόφαση βασιζόμενοι σε αυτή τη συζήτηση με τον Vitaly, που θα πρέπει να κατανοήσει τι σημαίνει εάν παραμείνει στην ομάδα. Οι προσδοκίες μας είναι ότι θα μπορεί να κάνει πιο συχνά ό,τι έκανε στην Ουγγαρία και το Αμπού Ντάμπι. Γνωρίζουμε ότι έχει την ταχύτητα, αλλά ξέρουμε επίσης ότι μερικές φορές του λείπει η συγκέντρωση να αποδώσει σε ένα πλήρες σαββατοκύριακο. Εάν ο Vitaly παραμείνει, θα πρέπει να το κάνει αυτό πιο συχνά». Ο Boullier προσέθεσε ότι θέλει να ληφθεί η τελική απόφαση όσον αφορά τον team mate του Kubica πριν τα Χριστούγεννα.
Ο Petrov θα έχει τη δυνατότητα να συγκεντρώσει γενναιόδωρους σπόνσορες πιο εύκολα στη Ρωσία, ωστόσο, πέραν της συνοχής του, θα πρέπει να βελτιωθεί και σε άλλους τομείς. Σύμφωνα με τις πληροφορίες, ο Ρώσος δεν έχει καλή επικοινωνία με τους μηχανικούς του, εν μέρει λόγω των περιορισμένων αγγλικών του και εν μέρει λόγω του κλειστού χαρακτήρα του…
Φ.Λ.
fab@4troxoi.gr
Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!