top icon
Αγώνες

F1: Δώδεκα ομάδες στο φετινό grid

Στον τελικό κατάλογο συμμετοχών για το πρωτάθλημα του 2010, δε συμπεριλαμβάνεται η US F1 αλλά ούτε και η Stefan GP.

Η FIA εξέδωσε τον τελικό κατάλογο συμμετοχών για το πρωτάθλημα του 2010, στον οποίο συμπεριλαμβάνονται μονάχα 12 ομάδες, καθώς η US F1 δεν έχει τη δυνατότητα να αγωνιστεί και η Διεθνής Ομοσπονδία αποφάσισε να μην παραχωρήσει στη Stefan GP τη θέση της αμερικάνικης ομάδας στο grid.
 
Oι οικονομικές δυσκολίες που αντιμετώπισε η US F1 της απέτρεψαν να προετοιμάσει εγκαίρως το μονοθέσιό της για την έναρξη της σεζόν. Συνεπώς, οι 60 εργαζόμενοι που είχαν απομείνει στο εργοστάσιο της αμερικάνικης ομάδας (από τους 90), στη Charlotte της Βόρειας Καρολίνας, πληροφορήθηκαν από τον μάνατζερ παραγωγής, Dave Skog ότι θα σταματήσουν να εργάζονται στο φετινό μονοθέσιο, την Type 1 και έχουν τεθεί σε διαθεσιμότητα χωρίς απολαβές, αν και τεχνικά εξακολουθούν να είναι εργαζόμενοι στη US F1.
 
Tην προηγούμενη εβδομάδα, ο τεχνικός έφορος της FIA, Charlie Whiting επισκέφθηκε το εργοστάσιο της ομάδας για να διαπιστώσει σε τί στάδιο βρίσκεται και αν θα έχει τη δυνατότητα να συμμετάσχει στο φετινό πρωτάθλημα, με την παραμονή του εκεί να διαρκεί 4 ώρες. Ο Whiting ασχολήθηκε με τις εγκαταστάσεις, το στάδιο κατασκευής στο οποίο είχε φτάσει το μονοθέσιο και τα εξαρτήματα που κατασκευάζονταν.
 
Σύμφωνα με τον συνιδρυτή και διευθυντή της ομάδας, Ken Anderson, η δημιουργία του μονοθεσίου της ομάδας πήγαινε σύμφωνα με το σχέδιο έως τις 15 Ιανουαρίου, παρά το γεγονός ότι η ομάδα ήθελε να ξεκινήσει τις εσωτερικές διαδικασίες από το Μάρτιο του 2009, αλλά με τις διαμάχες FIA/FOTA να αποτρέπουν τη διαλεύκανση της κατάστασης μέχρι τον Ιούνιου του περασμένου έτους και την καθυστέρηση της υπογραφής της καινούργιας Συνθήκης Ομονοίας (που υπογράφηκε στα τέλη Ιουλίου), η πραγματική δουλειά ξεκίνησε ουσιαστικά τον Αύγουστο. Στα μέσα Ιανουαρίου, μερικοί σπόνσορες δεν παρουσίασαν τα χρήματα που είχαν υποσχεθεί και η εξέλιξη της Type 1 σταμάτησε. Τότε έγινε σαφές ότι η US F1 δε θα είχε τη δυνατότητα να συμμετάσχει στους πρώτους αγώνες της σεζόν.
 
Σύμφωνα με τις πληροφορίες, η συμφωνία που είχε υπογράψει με τη US F1 o Chad Hurley, στα τέλη Ιουλίου του 2009, προέβλεπε ότι ο Αμερικάνος επιχειρηματίας θα αγόραζε το 50% των μετοχών της ομάδας, έναντι 100 εκατομμυρίων δολαρίων. Τα πρώτα 20 εκατομμύρια δολάρια τα είχε καταθέσει τον Αύγουστο του 2009 και η δεύτερη ισόποση δόση ήταν να κατατεθεί το Φεβρουάριο με τις υπόλοιπες τρεις να καταθέτονται ανά εξάμηνο, μέχρι τον Αύγουστο του 2011. Δεδομένου όμως ότι η ομάδα αντιμετώπιζε ήδη δυσκολίες και δεν προχωρούσε σύμφωνα με το πρόγραμμα, ο Hurley δεν παρέδωσε ποτέ τη δόση του Φεβρουαρίου. Η US F1 είχε ξεκινήσει να λειτουργεί με κεφάλαιο 7,5 εκατομμυρίων δολαρίων, του οποίου το 75% είχε ξοδευτεί μέχρι την έλευση του Hurley. Το Σεπτέμβριο, η US F1 ανακοίνωσε ότι διαθέτει budget ύψους 68 εκατομμυρίων δολαρίων για το 2010. Τα 40 εκατομμύρια θα προέρχονταν από τον Hurley, τα υπόλοιπα 11 από τον οδηγό της ομάδας, Jose Maria Lopez (ο οποίος εντέλει κατάφερε να βρει 8 εκατομμύρια), 10 εκατομμύρια από τη FOM (ποσό που δόθηκε σε όλες τις καινούργιες ομάδες) και 7 εκατομμύρια από τον ελβετικό όμιλο οικονομικών υπηρεσιών Locstein, o οποίος θα αποτελούσε το βασικό σπόνσορα της ομάδας, αλλά ανακοίνωσε πρόσφατα ότι δεν πρόκειται να συνεργαστεί μαζί της. Σύμφωνα με τον Anderson, η αποχώρηση της Locstein, ήταν αυτή που καταδίκασε την ομάδα, αναγκάζοντας την παύση της παραγωγής στα μέσα Ιανουαρίου.
 
Προσπαθώντας να βρει μια λύση για να αγωνιστεί στο φετινό πρωτάθλημα, η US F1 ήρθε σε επικοινωνία πρώτα με την Campos (νυν HRT) και έπειτα με την Stefan GP για έναν πιθανό συνεταιρισμό. Επειδή η Campos/HRT διέθετε ήδη μονοθέσιο, συμφωνία με την Cosworth για την προμήθεια κινητήρων, καθώς και θέση στο grid του 2010, δεν υπήρχε κάτι που να διαθέτει η US F1 το οποίο να χρειάζεται άμεσα η ισπανική ομάδα. Συνεπώς, δεν υπήρξε και συμφωνία.
 
Στην περίπτωση της Stefan GP, τα πράγματα είναι λίγο διαφορετικά, καθώς η ομάδα από τη Σερβία μπορεί να διέθετε μονοθέσια και οδηγούς, αλλά δεν είχε θέση στο πρωτάθλημα. Ένας συνεταιρισμός μεταξύ των δυο ομάδων, θα μπορούσε να λύσει τα προβλήματα αμφότερων, καθώς και της FIA. Η Διεθνής Ομοσπονδία δε θα έχανε αξιοπιστία με αυτό τον τρόπο, έχοντας εγκρίνει την αίτηση συμμετοχής της US F1 (απορρίπτοντας άλλους υποψήφιους όπως η Lola π.χ.) και παρά τους ελέγχους της ότι όλα πήγαιναν καλά στην αμερικάνικη ομάδα, ο Hurley θα προστάτευε την επένδυσή του και η Stefan θα συμμετείχε στο πρωτάθλημα.
 
Ο Anderson αναφέρει απλά ότι υπήρξαν συνομιλίες με τη Stefan, οι οποίες δεν οδήγησαν πουθενά. Ωστόσο ο ιδιοκτήτης της Stefan, Zoran Stefanovic, υποστηρίζει σε δηλώσεις του ότι ο Ken Anderson, μαζί με τον συνιδρυτή και αγωνιστικό διευθυντή της US F1, Peter Windsor απέτρεψαν τη συνεργασία με την Stefan να πραγματοποιηθεί, αντιθέτως με τον Hurley ο οποίος ήταν ανοικτός σε συζητήσεις. Ο Anderson υποστηρίζει ότι δεν έχει επέλθει ρήξη στις σχέσεις του με τους Windsor (ο οποίος έχει επιστρέψει στην Αγγλία, όπου διαμένει, καθώς του τρεις τελευταίους μήνες έμενε σε ξενοδοχείο στις ΗΠΑ) και Hurley (με τον οποίο ο Anderson υποστηρίζει ότι επικοινωνεί καθημερινά).
 
Ο Anderson δήλωσε ότι η US F1 απέρριψε το ενδεχόμενο να αγοράσει τα πνευματικά δικαιώματα του μονοθεσίου που προετοίμαζε η Toyota για το 2010, αφού κατά την άποψή του, αυτή θα αποτελούσε μια προσωρινή λύση, εφόσον η ιαπωνική εταιρία θα αποδέσμευε την πλειονότητα του προσωπικού της στο μέλλον και δε θα το εξέλισσε περαιτέρω. Επιπλέον, υπήρχε η συμφωνία με την Cosworth η οποία δεν υπήρχε δυνατότητα να τερματιστεί. Ο Anderson παραδέχθηκε ότι ήρθε σε επικοινωνία με τον πρώην πρόεδρο της ομάδας της Toyota, John Howett, πριν από δυο εβδομάδες προς διερεύνηση τρόπων με τους οποίους η US F1 θα κατάφερνε να αγωνιστεί στο Μπαχρέιν.
 
Η ομάδα, χωρίς να έχει τη δυνατότητα να αγωνιστεί, έχει αποδεσμεύσει και τον 26χρονο Αργεντινό, Jose Maria Lopez, ο οποίος είχε υπογράψει συμβόλαιο μαζί της για να αγωνιστεί και είχε ήδη καταβάλει 820.000 δολάρια στην ομάδα, από τα 8 εκατομμύρια που προβλεπόταν ότι θα της παραχωρούσε για να “αγοράσει” το cockpit της. Σύμφωνα με τις πληροφορίες, ο Lopez βρίσκεται πολύ κοντά στην εξασφάλιση της θέσης του δοκιμαστή στην HRT. Πηγές αναφέρουν ότι και ο James Rossiter είχε υπογράψει συμβόλαιο με την US F1, το οποίο επίσης προέβλεπε ότι ο 26χρονος Βρετανός πρώην δοκιμαστής των BAR/Honda και Super Aguri θα συνέβαλε με τους σπόνσορές του 8 εκατομμύρια δολάρια στο budget της ομάδας. Ωστόσο, όταν οι μάνατζερ του Rossiter ζήτησαν εγγυήσεις ότι η ομάδα προοδεύει κανονικά και διαθέτει τα απαιτούμενα χρήματα για να αγωνιστεί, η US F1 δεν είχε τη δυνατότητα να παρουσιάσει αποδείξεις περί αυτών και ο Βρετανός υποχώρησε από τη συμφωνία έχοντας έκτοτε υπογράψει συμβόλαιο με την ομάδα της KVRT, για να αγωνιστεί στο ΙndyCar Series το 2010. Παράλληλα, ο μάνατζερ του Lopez, Felipe McGough, ανέφερε ότι η US F1 είχε υπογράψει συμβόλαιο και με τον 27χρονο Σέρβο Milos Pavlovic, ο οποίος έχει αγωνιστεί τα τελευταία χρόνια σε πρωταθλήματα όπως το World Series by Renault, το GP2 και η Formula 2.
 
H US F1, σε μια προσπάθεια να διατηρήσει τη θέση της στο grid για το 2011, προσφέρθηκε να καταθέσει εγγύηση, κάτι που ωστόσο η FIA δε δέχθηκε. Στην επίσημη ανακοίνωσή της, η Διεθνής Ομοσπονδία αναφέρει ότι έπειτα από την παραδοχή της US F1 ότι δεν έχει τη δυνατότητα να αγωνιστεί φέτος και έχοντας εξετάσει τις εναλλακτικές λύσεις δεν ήταν δυνατό να γίνει κάποια άλλη ομάδα δεκτή στο πρωτάθλημα του 2010 με λιγότερο από δυο εβδομάδες να απομένουν για την έναρξη της σεζόν. Επομένως, το φετινό πρωτάθλημα θα διεξαχθεί με 12 ομάδες και η FIA θα ανακοινώσει στις επόμενες ημέρες την έναρξη διαγωνισμού για τη 13η θέση στο grid του 2011.
 
Συνεπώς, η Stefan GP δεν έγινε δεκτή στη Formula 1 φέτος, παρά το γεγονός ότι διέθετε ένα έτοιμο μονοθέσιο και δυο οδηγούς, αφού ο Kazuki Nakajima είναι σίγουρο ότι έφτιαξε κάθισμα για την S-01 (υπάρχουν αποδεικτικές φωτογραφίες), ενώ είχε προγραμματιστεί και ο Jacques Villeneuve να πραγματοποιήσει την ίδια διαδικασία την περασμένη Δευτέρα. Ο Καναδός πρωταθλητής του 1997 (ο οποίος ενημερώθηκε από έναν δημοσιογράφο για την απόρριψη της Stefan!) δήλωσε απογοητευμένος από την εξέλιξη της κατάστασης, αλλά ελπίζει ακόμα ότι μπορεί να βρει μια ευκαιρία στο μέλλον να επιστρέψει στη Formula 1. Αξίζει να σημειωθεί ότι σύμφωνα με αναφορές, η Stefan διαπραγματευόταν για τη θέση του δοκιμαστή με τον 24χρονο Pastor Maldonado από τη Βενεζουέλα, του οποίου μάνατζερ είναι ο Nicolas Todt, γιος του προέδρου της FIA, Jean Todt.
 
Γιατί όμως, εφόσον η Stefan ήταν θεωρητικά έτοιμη, η FIA δεν επέλεξε να συμπληρώσει την κενή θέση στο φετινό grid με την ομάδα από τη Σερβία; Πρώτα απ’ όλα ήταν πολύ πιθανό μια τέτοια επιλογή να εξόργιζε τις υπόλοιπες ομάδες που δεν έγιναν δεκτές (μαζί με τη Stefan) στην επιλογή της FIA τον Ιούνιο του 2009, αν και αυτό θα πρέπει να έχει ήδη συμβεί -σε μικρότερο βαθμό ίσως-, δεδομένου ότι θα υπάρχουν αρκετές που θεωρούν σίγουρο ότι θα είχαν καταφέρει να αγωνιστούν φέτος, αντίθετα με τη US F1.
 
Επίσης, η Stefan δεν έχει συμπεριφερθεί με τον ιδανικό τρόπο απέναντι στη FIA. Όταν είχε απορριφθεί την περασμένη άνοιξη, είχε καταθέσει μήνυση εναντίον της Διεθνούς Ομοσπονδίας, την οποία ωστόσο απέσυρε στη συνέχεια. Παράλληλα, σε αυτήν εργάζεται ο πρώην επικεφαλής σχεδιαστής της McLaren, Μike Coughlan, ο οποίος είχε βρεθεί το 2007 στο επίκεντρο του σκανδάλου κατασκοπείας (την εποχή που ο νυν πρόεδρος της FIA, Jean Todt, ήταν ακόμα διευθυντής της Ferrari). Μάλιστα, σύμφωνα με πληροφορίες, η Ferrari -λόγω του Coughlan- θα αντιστεκόταν στην είσοδο της Stefan στη Formula 1 εφόσον χρειαζόταν η ομόφωνη συναίνεση των ομάδων για να πραγματοποιηθεί αυτό. Επιπλέον, η ομάδα από τη Σερβία ανάρτησε στην επίσημη ιστοσελίδα της στις 27/2 (δυο ημέρες μετά την κατάρρευση των διαπραγματεύσεων με τη US F1) μια ανακοίνωση, στην οποία ανέφερε ότι «οι ονειροπόλοι από τις ΗΠΑ, θα πρέπει να εξηγήσουν τις πράξεις τους, διότι αποδυναμώνουν εσκεμμένα τη Formula 1, καθώς ονειρεύονται τον τέλειο κόσμο και παραμύθια περί επιτυχίας», συμπληρώνοντας (με λάθος σύνταξη στα αγγλικά) «σε περίπτωση που δεν μας δώσουν την ευκαιρία να αγωνιστούμε στο Μπαχρέιν και όταν κάποιες από τις ομάδες αποτύχουν να εμφανιστούν, κάποιος θα πρέπει να μπει στον κόπο να μας εξηγήσει τι θα απογίνει σε εμάς».
 
Η προαναφερθείσα ανακοίνωση, ακολουθήθηκε την επόμενη ημέρα από μια πιο ευγενική, στην οποία αναφερόταν ότι η Stefan αναγνωρίζει πως η επιθυμία της να αγωνιστεί στη Formula 1, μπορεί να πραγματοποιηθεί μονάχα με τη συναίνεση της FIA και της FOM, αλλά έχει πίστη ότι η ‘οικογένεια’ της Formula 1 θα λάβει τη σωστή απόφαση στο τέλος, ανακοινώνοντας επίσης ότι δεν πρόκειται να υπάρξουν περαιτέρω δελτία Τύπου επί του θέματος αυτού.
 
Επιπλέον, η FIA δεν είχε χρόνο να ελέγξει τις οικονομικές δυνατότητες της Stefan, το μέγεθος της εταιρίας της (εγκαταστάσεις-προσωπικό) και κατά πόσο είναι ικανή να εκπληρώσει όλες τις υποχρεώσεις της στη Formula 1 (π.χ. συμμετοχή σε όλα τα Grand Prix). Παράλληλα, αναδύθηκαν κάποιες αναφορές που αμφισβητούν την αξιοπιστία του ιδιοκτήτη Zoran Stefanovic.
 
O Stefanovic είναι ιδιοκτήτης της αεροναυπηγικής εταιρίας AMCO, η οποία στην επίσημη ιστοσελίδα της ισχυρίστηκε ότι συνεργάστηκε με το Υπουργείο Άμυνας της Γερμανίας στην κατασκευή ενός τηλεκατευθυνόμενου οχήματος (έχοντας αναρτήσει και φωτογραφία του στο δικτυακό της τόπο, η οποία δεν εμφανίζεται όμως πια). Τον ισχυρισμό αυτό διέψευσε στο γερμανικό Τύπο η γερμανική κυβέρνηση. Επιπλέον, οι κατασκευαστές του οχήματος Rheinmetall Defense Electronics, Schrick και EMT αναφέρουν ότι δε αναγνωρίζουν την AMCO σαν κατασκευαστής στρατιωτικής τεχνολογίας και ότι θα της ασκήσουν μήνυση για την υπόθεση αυτή. Η απάντηση του Stefanovic -που απολογήθηκε σε όσους προκάλεσε αναστάτωση το συγκεκριμένο ζήτημα- ήταν ότι μονάχα ένας από τους μηχανολόγους της AMCO είχε εργαστεί στο σχεδιασμό του κινητήρα του τηλεκατευθυνόμενου.
 
Άλλες πηγές, αναφέρουν ότι η AMCO είναι μια ΕΠΕ που ιδρύθηκε στις 14/03/2008 με κεφάλαιο 500 ευρώ και μετόχους τον Zoran Stefanοvic (80%) και το γιο του Vuk Stefanοvic (20%). H εταιρία διαθέτει έναν μονάχα υπάλληλο και το 2009 είχε τζίρο 3.315 ευρώ, με καθαρά κέρδη 42,7 ευρώ. Παράλληλα, η ομάδα της Stefan δεν είναι καταχωρημένη ως εταιρία στα μητρώα της Σερβίας.
 
Υπάρχουν φήμες ότι η Stefan δεν έχει πληρώσει τους λογαριασμούς της στην Toyota, ωστόσο πηγές στην Κολωνία αναφέρουν το αντίθετο, ότι δηλαδή η σέρβικη εταιρία ήταν πάντα συνεπής στις οικονομικές της υποχρεώσεις. Ωστόσο, το μεγαλύτερο μέρος των χρημάτων ήταν συμφωνημένο να κατατεθεί όταν η ομάδα θα γινόταν δεκτή στο φετινό πρωτάθλημα.
 
Οι πληροφορίες λένε ότι η Stefan θα στραφεί στο εναλλακτικό σχέδιό της τώρα, χρησιμοποιώντας τη φετινή χρονιά για δοκιμές εξέλιξης (με ελαστικά της Avon;) και θα προσπαθήσει ξανά να βρει θέση στη Formula 1, αλλά στο grid του 2011.
 
Τέλος, σημειώνεται ότι σύμφωνα με τον επίσημο κατάλογο συμμετοχών της FIA, λόγω της απουσίας της US F1, η Sauber (στης οποίας το επίσημο όνομα παραμένει το BMW) άλλαξε νούμερα, παίρνοντας τη θέση της αμερικάνικης ομάδας. Αντί του 26 και του 27, τα μονοθέσιά της Sauber θα φέρουν τους αριθμούς 22 (Pedro de la Rosa) και 23 (Kamui Kobayashi).
Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!

ΤΙΜΕΣ - ΤΕΧΝΙΚΑ