top icon
Αγώνες

F1: Ανάλυση της απόφασης του ΠΣΜΑ

H FIA παραμένει πεπεισμένη ότι η Ferrari έκανε παράνομη χρήση εντολών ομάδας στο Γερμανικό GP, ωστόσο αποφάσισε να μην τιμωρήσει την ιταλική ομάδα, λόγω της έλλειψης συνοχής στην εφαρμογή του συγκεκριμένου κανονισμού στο παρελθόν.

H FIA παραμένει πεπεισμένη ότι η Ferrari έκανε παράνομη χρήση εντολών ομάδας στο Γερμανικό GP, ωστόσο αποφάσισε να μην τιμωρήσει την ιταλική ομάδα, λόγω της έλλειψης συνοχής στην εφαρμογή του συγκεκριμένου κανονισμού στο παρελθόν.
 
Στην επεξήγηση της απόφασης του Παγκόσμιου Συμβουλίου Μηχανοκίνητου Αθλητισμού που εξέδωσε η FIA, αναφέρεται ότι ο κανονισμός που απαγορεύει τις εντολές των ομάδων που επηρεάζουν το τελικό αποτέλεσμα του αγώνα είναι τόσο διφορούμενος, που θα ήταν λάθος να τιμωρηθεί η Ferrari, παρά τη βεβαιότητα της Διεθνούς Ομοσπονδίας ότι το pit wall της ιταλικής ομάδας διέταξε τον Felipe Massa να παραδώσει στο Γερμανικό GP τη νίκη στον team mate του, Fernando Alonso. Η Ferrari από την πλευρά της, επισήμανε ότι η απροθυμία των αγωνοδικών του Γερμανικού GP να αλλάξουν το αποτέλεσμα του αγώνα, αποδεικνύει την αμφιλεγόμενη φύση του εν λόγω κανονισμού.
 
Ωστόσο, υπάρχουν αρκετά παραδείγματα χρήσης ανάλογων εντολών ομάδας τα πρόσφατα χρόνια -όπως στο Γερμανικό GP του 2008, όπου ο Heikki Kovalainen άφησε τον τότε team mate του στη McLaren Lewis Hamilton να τον προσπεράσει στο ίδιο ακριβώς σημείο της πίστας του Hockenheim όπου ο Massa άφησε τον Alonso να περάσει μπροστά φέτος. Συνεπώς, έχει προηγηθεί ασυνέπεια στην εφαρμογή του κανονισμού που απαγορεύει την εφαρμογή ανάλογων τακτικών από τις ομάδες.
 
Επιπλέον, η εντόπιση και αστυνόμευση χρήσης εντολών ομάδας, όπου αυτές εκφέρονται έμμεσα και ο οδηγός υπακούει πρόθυμα, είναι πολύ δύσκολη και αβέβαιη. Το αντεπιχείρημα της Ferrari ήταν ότι δεν έδωσε σαφή εντολή στον Massa, αλλά απλά τον ενημέρωσε για την κατάσταση σε εκείνη τη φάση του αγώνα και εκείνος αποφάσισε από μόνος του ότι αφήνοντας τον Alonso να τον προσπεράσει, ενεργούσε για το καλό της ομάδας, έχοντας δυνατότητα επιλογής.
 
Παρά το γεγονός ότι κάτι τέτοιο είναι προφανές ότι δεν ισχύει, δεν υπάρχουν απτές αποδείξεις για το αντίθετο, αλλά μονάχα ενδείξεις, επί των οποίων δεν είναι δυνατό να στηριχθεί μια καταδικαστική απόφαση. Ενδείξεις αποτελούν η «συγνώμη» του αρχιμηχανικού του Massa, Rob Smedley προς το Βραζιλιάνο οδηγό αμέσως μετά το επίμαχο προσπέρασμα, όπως επίσης και η συμπεριφορά αμφότερων των οδηγών στο βάθρο καθώς και οι δηλώσεις τους στην επακόλουθη συνέντευξη Τύπου. Eπιπλέον, ένδειξη για τη FIA αποτέλεσε και το γεγονός ότι η Ferrari επέλεξε να μην εφεσιβάλει την απόφαση των αγωνοδικών αμέσως μετά τον αγώνα, αν και αυτή ήταν διαδικαστική επιλογή, καθώς σε αντίθετη περίπτωση η κατάσταση θα περιπλεκόταν ακόμα περισσότερο, με την επέμβαση του Διεθνούς Εφετείου.
 
Όπως είχαμε ακούσει από τον ασύρματο της Ferrari στον αγώνα, ο Smedley δεν διέταξε ποτέ τον Massa να κάνει στην άκρη. Απλά τον ενημέρωσε (τέσσερις φορές…) ότι ο Alonso ήταν ταχύτερός του και ότι ο Sebastian Vettel πλησίαζε και τους δυο.
 
Σύμφωνα με τη Ferrari, υπάρχει μεγάλη διαφορά μεταξύ εντολών ομάδας και τακτικής ή στρατηγικής της και η Scuderia υποστήριξε ότι οι πράξεις της στο Hockenheim υποπίπτουν στη δεύτερη κατηγορία. Ωστόσο, σύμφωνα με τα πρακτικά της συνεδρίασης του ΠΣΜΑ, λίγο πριν την επικοινωνία του Smedley με τον Massa, αμφότεροι οι οδηγοί της Ferrari είχαν δεχθεί εντολή να μειώσουν την απόδοση του κινητήρα τους. Στη συνέχεια όμως, ο Alonso πήρε την άδεια να χρησιμοποιήσει και πάλι την πλήρη ισχύ του V8 στην πλάτη του, χωρίς να το γνωρίζει αυτό ο Massa. Συνεπώς, ο Ισπανός είχε ξεκάθαρο πλεονέκτημα επί του team mate του πριν από το επίμαχο προσπέρασμα.
 
Ως ελαφρυντικό, η Ferrari είχε θεμιτή ανησυχία να μη συγκρουστούν μεταξύ τους οι δυο οδηγοί της, όπως συνέβη με τους πιλότους της Red Bull στο φετινό GP Τουρκίας. Μάλιστα, με επιστολές τους προς τη FIA, οι ιδιοκτήτες των ομάδων της Williams και της Sauber, Frank Williams και Peter Sauber υποστήριξαν τη Ferrari, όσον αφορά το ρίσκο σύγκρουσης των δυο μονοθεσίων της ίδιας ομάδας.
 
Οι πιθανές ποινές που εξέτασε το ΠΣΜΑ να επιβάλει στη Ferrari ήταν 100.000 δολάρια πρόστιμο, ποινή 5 δλ. στο χρόνο αγώνα του Alonso στο Γερμανικό GP, που θα τον έστελνε στη 2η θέση, ή την αφαίρεση των βαθμών από το Πρωτάθλημα Οδηγών και Κατασκευαστών των δυο πιλότων και της Ferrari, με αναστολή. Αν η τελευταία τιμωρία εφαρμοζόταν, οι βαθμοί που σημειώθηκαν από τη Ferrari και τους οδηγούς της στο Hockenheim θα επιστρέφονταν στο τέλος της σεζόν, εφόσον δεν υπήρχε επανάληψη ανάλογου περιστατικού φέτος.
 
Ο πρόεδρος της FIA, Jean Todt (και πρώην αγωνιστικός διευθυντής της Ferrari, του οποίου οι πράξεις στο παρελθόν προκάλεσαν τη θεσμοθέτηση του εν λόγω κανονισμού), παρά το ότι πιστεύει πως η πρώην ομάδα του έκανε όντως χρήση παράνομων εντολών, δήλωσε ότι δεν υπήρχε τρόπος να αποδειχθεί κάτι τέτοιο πέραν οποιασδήποτε αμφιβολίας.
 
Αποτελεί ίσως ειρωνεία ότι στο επίκεντρο της υπόθεσης βρέθηκε ο Felipe Massa, του οποίου η δημόσια εικόνα δέχθηκε τεράστιο πλήγμα, ιδίως στην πατρίδα του τη Βραζιλία, όπου τον θεωρούν πλέον κάτι αντίστοιχο του Rubens Barrichello, δηλαδή ενός οδηγού που δέχεται χωρίς πολλές διαμαρτυρίες οποιαδήποτε εντολή από την ομάδα του, σε αντίθεση με ότι έχει συμβεί π.χ. φέτος με τον Mark Webber, που έχει υπερασπιστεί σθεναρά το δικαίωμά του να αντιμετωπίζεται από τη Red Bull επί ίσοις όροις με τον κατά πολλούς ευνοούμενο team mate του, Sebastian Vettel. Η ειρωνεία εντοπίζεται στο γεγονός ότι ο Massa αποτελούσε προστατευόμενο του Todt στα κοινά τους χρόνια στη Ferrari και ο γιος του Γάλλου, Nicolas Todt εξακολουθεί να αποτελεί τον μάνατζερ του Βραζιλιάνου.
 
Πάντως, παρά τις αρχικές αναφορές ότι η απόφαση του ΠΣΜΑ ήταν ομόφωνη, σύμφωνα με τις πληροφορίες αυτό απέχει πολύ από την πραγματικότητα… Κάτι καλό που ίσως προκύψει από αυτή την υπόθεση είναι ότι το ΠΣΜΑ μάλλον δεν πρόκειται να διαχειριστεί ξανά ανάλογες υποθέσεις. Η FIA αναμένεται να δημιουργήσει ένα Διεθνές Δικαστήριο για να χειρίζεται τέτοια περιστατικά, όπου τα εθνικά συμφέροντα δεν πρόκειται να διαδραματίζουν τόσο σημαντικό ρόλο, όπως συνέβη στην προκειμένη περίπτωση, όπου οι εκπρόσωποι των αυτοκινητικών ομοσπονδιών της Ιταλίας και της Ισπανίας (ελέω Ferrari και Fernando Alonso) ήταν θερμοί υποστηρικτές της απόρριψης άσκησης περαιτέρω ποινών στη Scuderia. To Διεθνές Δικαστήριο της FIA αναμένεται να είναι ανεξάρτητο από τις διεθνείς αυτοκινητικές ομοσπονδίες (ή λέσχες) και θα αποτελείται από επαγγελματίες στο νομικό τομέα με εμπειρία στο μηχανοκίνητο αθλητισμό.
 
Μεγάλη μερίδα του ειδικού Τύπου επέκρινε τη FIA για το γεγονός ότι δεν τιμώρησε τη Ferrari, ενώ ο διευθυντής της Red Bull, Christian Horner, δήλωσε ότι πλέον, έχει τεθεί ένα προηγούμενο, σύμφωνα με το οποίο, οποιαδήποτε ομάδα μπορεί να κάνει χρήση εντολών, εφόσον είναι διατεθειμένη να πληρώσει το πρόστιμο μόλις 100.000 δολαρίων που επιβλήθηκε στη Scuderia για το συγκεκριμένο παράπτωμα.
 
Το μόνο σίγουρο που προκύπτει από όλη αυτή την υπόθεση -όπως αναγνώρισε και η FIA- είναι ότι ο κανονισμός που απαγορεύει τις εντολές ομάδας που έχουν αντίκτυπο στο τελικό αποτέλεσμα των αγώνων, είτε θα πρέπει να παραγραφεί, είτε να αποσαφηνιστεί. Μια πιο αναλυτική διατύπωσή του θα απέτρεπε στο μέλλον την επανάληψη ανάλογων περιστατικών, που το μόνο που κάνουν είναι να πλήττουν την εικόνα του σπορ αλλά και της FIA. Παρά το γεγονός ότι στο επίκεντρο της Formula 1 βρίσκεται το Πρωτάθλημα Οδηγών, ο θεσμός παραμένει ένα ομαδικό σπορ. Οι εντολές αποτελούν αναπόσπαστο μέρος της ιστορίας του και οι ομάδες πάντοτε θα βρίσκουν τρόπους να συγκαλύπτουν ανάλογες πράξεις που παραβαίνουν το πνεύμα των κανονισμών, όπως έχει συμβεί αναρίθμητες φορές από το 2002 που θεσμοθετήθηκε η εν λόγω απαγόρευση, είτε φανερά, είτε χωρίς να το πάρει χαμπάρι η πλειονότητα του κόσμου…
Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!

ΤΙΜΕΣ - ΤΕΧΝΙΚΑ