H Mercedes ανακοίνωσε ότι ζήτησε επανεξέταση του περιστατικού στη στροφή 4 του 48ου γύρου του GP Σάο Πάολο, μεταξύ Max Verstappen και Lewis Hamilton, όπου αμφότεροι βρέθηκαν εκτός πίστας.
Όποιος νόμιζε ότι το δράμα του GP Σάο Πάολο έλαβε τέλος, έκανε λάθος, καθώς η Mercedes ανακοίνωσε ότι ζήτησε από τη FIA να επανεξεταστεί η υπεράσπιση της πρωτοπορίας από την πλευρά του Max Verstappen, δεδομένου ότι πλέον υπάρχει το πλάνο από την κάμερα που δείχνει το cockpit της Red Bull και τις κινήσεις του Ολλανδού με το τιμόνι.
Κατά τη διάρκεια του αγώνα, το συμβάν σημειώθηκε, αλλά οι αγωνοδίκες αποφάσισαν να μην ερευνηθεί. Ωστόσο, το πλάνο από το onboard του Verstappen δεν ήταν διαθέσιμο. Ο Ολλανδός ήταν επικεφαλής και βρισκόταν υπό επίθεση, οπότε ο σκηνοθέτης είχε επιλέξει το φακό που κοιτάζει προς τα πίσω, από την κάμερα που βρίσκεται επάνω από τον αεραγωγό του κινητήρα.
Με την τεχνολογία που υφίσταται αυτή τη στιγμή στη Formula 1, μονάχα μία λήψη είναι διαθέσιμη ζωντανά από τις κάμερες κάθε μονοθεσίου στην πίστα.
H λήψη του βίντεο έπρεπε να γίνει με ενσύρματη μεταφορά δεδομένων από το μονοθέσιο μετά το τέλος του αγώνα. Σήμερα, η Formula 1 δημοσιοποίησε το βίντεο από το onboard του Verstappen, μαζί με όλες τις υπόλοιπες λήψεις του περιστατικού.
Συνεπώς, η FIA θα εξετάσει την αίτηση της Mercedes, το νωρίτερο την Πέμπτη πριν το GP του Κατάρ. Η γερμανική ομάδα θα πρέπει να αποδείξει ότι το πλάνο από το onboard του Verstappen όντως αποτελεί καινούργιο στοιχείο, για να αποφασίσει η FIA να προχωρήσει στην επανεξέταση του συμβάντος.
Στο διεθνή Αγωνιστικό Κώδικα της FIA, αναφέρεται ότι «εάν σημαντικό και σχετικό καινούργιο στοιχείο έχει ανακαλυφθεί, το οποίο δεν ήταν διαθέσιμο στις πλευρές που ζητούν την επανεξέταση, τη στιγμή που λήφθηκε η απόφαση, οι αγωνοδίκες που έλαβαν την απόφαση, ή εάν δεν είναι εφικτό αυτό, οι αγωνοδίκες που όρισε η FIA, ενδέχεται να αποφασίσουν να επανεξετάσουν την απόφασή τους, έπειτα από αίτημα επανεξέτασης».
Το ίδιο ακριβώς είχε ζητήσει και η Red Bull για τη σύγκρουση μεταξύ των δύο διεκδικητών στο Silverstone. Η FIA θα πρέπει να κρίνει αν τα νέα στοιχεία προσφέρουν κάτι που δεν ήταν ήδη γνωστό στους αγωνοδίκες τη στιγμή που έβγαλαν την απόφασή τους.
Η Mercedes είχε δηλώσει τη δυσαρέσκειά της με το γεγονός ότι ο Verstappen δεν έλαβε ποινή, ενώ έχουμε δει μικρότερα παραπτώματα να τιμωρούνται. Οι αγωνοδίκες επέλεξαν να μην επέμβουν στην προκειμένη περίπτωση και να τους αφήσουν να αγωνιστούν, δεδομένης και της σημασίας τα μάχης για τον τίτλο.
Άλλωστε δεν υπήρξε επαφή. Ωστόσο, o Verstappen φρέναρε υπερβολικά αργά, για να μπορεί να πάρει κανονικά τη στροφή, στην προσπάθειά του να αποτρέψει το προσπέρασμα. Από το onboard πλάνο είναι εμφανές ότι βρίσκεται στο όριο της πρόσφυσης, αλλά είναι προμελετημένη κίνηση, δε χάνει κατά λάθος το φρενάρισμα.
Το άνοιγμα που κάνει στη γραμμή του δεν είναι όσο μεγάλο φαίνεται να είναι από άλλες λήψεις. Βρισκόμενος στο όριο της πρόσφυσης και με υποστροφή, ο Verstappen αποφάσισε να μην προσπαθήσει και πολύ να πάρει τη στροφή, γνωρίζοντας ότι αυτό θα απαγορεύσει και στον Hamilton να περάσει μπροστά.
Η απόφαση των αγωνοδικών στο Silverstone, όπου αναφέρεται ότι ο Hamilton, με τη γραμμή που ακολουθούσε δε θα μπορούσε να βρεθεί στην κορυφή της στροφής, θέτει ένα προηγούμενο. Διαφορετικά περιστατικά, διαφορετικές συνθήκες. Σίγουρα. Υπάρχει η πιθανότητα επίσης, αν υπήρχε αμμοπαγίδα εκεί και οι πράξεις του Verstappen να ήταν διαφορετικές, αλλά και η απόφαση των αγωνοδικών.
Το γεγονός ότι το συγκεκριμένο περιστατικό δεν έκρινε τελικά τη μάχη, ίσως κάνει τη FIA να απορρίψει το αίτημα και να παραμείνει στην αρχική, πιο επιεική προσέγγιση. Πάντως σίγουρα αποτέλεσε αλλαγή αντιμετώπισης σε σχέση με το παρελθόν. Αυτό δημιουργεί πρόβλημα έλλειψης συνοχής στις αποφάσεις, που παρατηρείται εδώ και πολλά χρόνια.
Ήδη βέβαια, το Σαββατοκύριακο είχε εμπλέξει υπερβολικά τους αγωνοδίκες, με τον αποκλεισμό του Hamilton και το παραδειγματικό πρόστιμο στον Verstappen. Ακόμα και μετά τον αγώνα, ο Hamilton δέχθηκε πρόστιμο επειδή έλυσε τις ζώνες. Διότι δεν είναι καλό το παράδειγμα προς τα μικρά παιδιά, όσον αφορά την ασφάλεια.
Συνεπώς η συμπεριφορά των οδηγών της Formula 1 πρέπει να αποτελεί υπόδειγμα, τουλάχιστον εντός πίστας, ακόμα και για τους νεαρούς οδηγούς στα καρτ και τις μικρότερες κατηγορίες. Κάποιοι ισχυρίζονται ότι αυτό που συνέβη στη στροφή 4 δε δίνει το καλό παράδειγμα.
Σε άλλες εποχές, αυτό ήταν απλά μέρος του αγώνα, χωρίς σκέψη τιμωρίας. Πλέον, κάθε συμβάν εξετάζεται, μερικές φορές και χωρίς επαφή. Ο γράφων πιστεύει ότι αυτό δε σημαίνει πως όλα πρέπει να τιμωρούνται κιόλας.
Ωστόσο, αν η FIA αποφασίσει να επανεξετάσει το συμβάν και οι αγωνοδίκες αποφανθούν ότι ο Verstappen είναι άξιος τιμωρίας, αυτή μπορεί να πάρει είτε τη μορφή χρονικής ποινής στο αποτέλεσμα του GP του Σάο Πάολο, είτε μερικών θέσεων στη σειρά εκκίνησης του GP Κατάρ.
Πάντως, αν προστεθούν 5 δλ. στο χρόνο αγώνα του Verstappen στη Βραζιλία, o Ολλανδός θα χάσει τη 2η θέση από τον Bottas και συνεπώς, 3 βαθμούς στη μάχη του τίτλου. Για αυτό και η Mercedes κάνει αυτή την προσπάθεια: για να κερδίσει ό,τι μπορεί, με όποιο τρόπο μπορεί. Δεν έχει να χάσει κα΄τι άλλωστε προσπαθώντας.
Η οποία κατά τη γνώμη του γράφοντος δε θα προχωρήσει πέραν του πρώτου σταδίου αρχικής εξέτασης των νέων στοιχείων από τη FIA, όπως συμβαίνει συνήθως. Αλλά ποτέ δε μπορεί κανείς να αποκλείσει τίποτα. Ίδωμεν…_Φ.Λ.