Το ατύχημα του νεαρού οδηγού της θυγατρικής ομάδας της Red Bull (AlphaTauri) Yuki Tsunoda στα τελευταία λεπτά του Q3, στέρησε και από τους δύο οδηγούς της «κύριας» ομάδας τη δυνατότητα να διεκδικήσουν την pole position.
Ήταν απλά μια πολύ καλή επικεφαλίδα για να την παραβλέψουμε… Αλλά αντικατοπτρίζει μέρος της αλήθειας.
O Max Verstappen ήταν φανερά εκνευρισμένος που δεν είχε μια δεύτερη ευκαιρία στο Q3. Πίστευε ότι διέθετε το ταχύτερο μονοθέσιο, και βρέθηκε να εκκινεί πίσω από τον Hamilton, ο οποίος δεν ήταν… «πουθενά» σε όσες διαδικασίες είχαν προηγηθεί! Αλλά και ο ίδιος είχε διαπράξει ένα αντίστοιχο λάθος στις ελεύθερες δοκιμές του Σαββάτου. Άλλωστε, με τρεις κόκκινες σημαίες να έχουν προηγηθεί στα δύο πρώτα σκέλη των κατατακτήριων δοκιμών, προβλεπόμενο ήταν να προκύψει κι άλλη στο Q3.
Για αυτό και θα έπρεπε να ήταν καλύτερος ο πρώτος γύρος στο Q3. Σε ένα Πρωτάθλημα όπου και η παραμικρή λεπτομέρεια μετράει, ακόμη κι αυτό κάνει διαφορα. Ο Verstappen δεν εκμεταλλεύτηκε το slipstream κάποιου προπορευόμενου μονοθεσίου, όπως έκανε ο Leclerc ακολουθώντας τον Hamilton. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της Red Bull, η έλλειψη slipstream κόστισε στον Verstappen 0,3 δλ.
Τα πράγματα βέβαια θα μπορούσαν να είναι και χειρότερα από την 3η θέση για τον Ολλανδό, καθώς ο Pierre Gasly βρέθηκε μόλις 2 χλστ. του δευτερολέπτου πίσω από τον πρώην team mate του, ενώ ούτε ο Carlos Sainz απείχε πολύ: μόλις 11 χλστ. του δλ.
Εφόσον κάναμε λόγο για λεπτομέρειες, αξίζει να αναφερθεί ότι ο Verstappen έκανε δύο γρήγορους γύρους στο Q2 χρησιμοποιώντας το σετ μαλακής γόμας ελαστικών με το οποίο θα εκκινήσει στον αγώνα. Συνεπώς, το έχει καταπονήσει περισσότερο.
Εκνευρισμένος ήταν επίσης και ο Sergio Perez, ο οποίος με ένα μπλοκάρισμα των φρένων στη στροφή 4 στην πρώτη του προσπάθεια στο Q3, έχασε 0,4 δλ. από τον Verstappen.
Η απόδοση της Ferrari στις κατατακτήριες δοκιμές ήταν εξαιρετική αλλά και απροσδόκητη, αν και βέβαια ο Leclerc ευνοήθηκε από την κόκκινη σημαία. Στο Μπακού, 10 επιπλέον ίπποι ισοδυναμούν με 0,22 δλ. κέρδους στο γύρο. Η κινητήρια μονάδα της Ferrari χάνει περίπου 0,35 δλ. στο Αζερμπαϊτζάν σε σύγκριση με αυτές των Mercedes και Honda. Για να καλύψει την υστέρηση, η Ferrari υιοθέτησε μια πίσω αεροτομή που παράγει ελάχιστη αεροδυναμική αντίσταση. Ακόμη και με αυτές τις ρυθμίσεις όμως, η SF21 παράγει αρκετή αρνητική άντωση για να είναι πολύ γρήγορη στις αργές στροφές του μεσαίου τμήματος της πίστας. Επίσης, βοηθάει η μηχανική πρόσφυση της Ferrari, η οποία της επιτρέπει να «καβαλάει» πολύ ομαλά τα kerb και τις ανομοιομορφίες του οδοστρώματος, από τις οποίες το Μπακού έχει πάρα πολλές.
A #BakuGP 10cv sono 0.22s.
La #SF21 paga intorno ~0.35s da PU Mercedes e Honda, molto. Ciononostante il pacchetto ha mostrato la DWF necessaria per permettersi un ala molto sottile e compensare in rettilineo, sfruttando nei punti giusti l’ibrido in allungo. #Formu1a #F1 pic.twitter.com/t4vDosFGbe— Giuliano Duchessa (@GiulyDuchessa) June 5, 2021
Ο Carlos Sainz έκανε μερικές διαφωτιστικές δηλώσεις: «Υποθέτω ότι παράγουμε πολλή μηχανική πρόσφυση στις αργές στροφές, μηχανική και αεροδυναμική και αυτό μας επιτρέπει να αφαιρέσουμε πίσω φτερό για να αναπληρώσουμε στις ευθείες, εξακολουθώντας να είμαστε αξιοπρεπείς στις αργές στροφές. Μια από τις αδυναμίες μας είναι οι στροφές μέσης και υψηλής ταχύτητας και εδώ δεν υπάρχει ούτε μία από αυτές. Προφανώς εκμεταλλευόμαστε καλά τις δυνατότητες του μονοθεσίου. Και είναι ένα πολύ φιλικό μονοθέσιο, μου δίνει αυτοπεποίθηση».
Αν και στον ένα γρήγορο γύρο η Ferrari ήταν ταχύτατη, με τις ρυθμίσεις που έχει επιλέξει, η λογική λέει ότι δε θα έχει τη δυνατότητα να προστατεύσει τα πίσω ελαστικά της.
Η τύχη χαμογέλασε αρκετά στον Hamilton, ο οποίος θα παραταχθεί αύριο στην πρώτη σειρά εκκίνησης. O ρυθμός αγώνα της Mercedes έδειξε να είναι ταχύτατος στις προσομοιώσεις της Παρασκευής, με τη μέση γόμα. Βέβαια, η γερμανική ομάδα έχει επιλέξει ρυθμίσεις παραγωγής χαμηλών τιμών αρνητικής άντωσης, γεγονός που δεν πρόκειται να προστατεύσει τα πίσω ελαστικά της. Τουλάχιστον όχι στο βαθμό που θα έχει τη δυνατότητα να το κάνει η Red Bull, η οποία χρησιμοποιεί πίσω αεροτομή μέσης αρνητικής άντωσης.
Αλλά υπάρχει κι άλλη διαφορά μεταξύ των δύο αντιπάλων για τον τίτλο. Ενώ η Mercedes επέλεξε να χρησιμοποιήσει καινούργιες μονάδες ισχύος, η Honda προτίμησε να διατηρήσει τις ίδιες για 6ο συνεχόμενο αγώνα και να κάνει τη μετάβαση στη δεύτερη μονάδα στο Γαλλικό GP. Συνεπώς, οι γερμανικοί κινητήρες θα έχουν λίγη περισσότερη ισχύ, όντας στο ξεκίνημα της ζωής τους, σε σύγκριση με αυτούς της Honda που έχουν κάνει περίπου 3 με 3,5 χιλιάδες χιλιόμετρα.
Όσον αφορά τις εύκαμπτες πίσω αεροτομές, ο Toto Wolff άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο διαμαρτυρίας εναντίον της Red Bull. Ωστόσο, πηγές εντός της FIA λένε ότι η αεροτομή της Red Bull δεν υποχωρεί υπό το αεροδυναμικό φορτίο όσο συνέβαινε στην Ισπανία. Επιπλέον και η πίσω αεροτομή της Mercedes υποχωρεί στις ευθείες.
O Christian Horner ήταν ιδιαίτερα καυστικός: «Εάν ήμουν ο Toto, με την εμπρός αεροτομή που έχει στο αυτοκίνητό του, θα κρατούσα το στόμα μου κλειστό. Πολύς θόρυβος έχει γίνει για την πίσω αεροτομή και έπρεπε να γίνουν πολλές αναθεωρήσεις. Εάν εξετάζεις τη μία πλευρά του μονοθεσίου, πρέπει να κοιτάξεις και την άλλη. Δε μπορείς να κοιτάξεις ένα απομονωμένο εξάρτημα και να πεις ‘αυτό το σετ κανονισμών εφαρμόζεται μονάχα σε αυτό το στοιχείο αυτού του μονοθεσίου’, πρέπει να κοιτάξεις όλες τις περιοχές. Μερικές φορές, πρέπει να είσαι προσεκτικός ως προς το τι εύχεσαι»._Φ.Λ.