top icon
Formula 1

Ανάλυση GP Σάο Πάολο: DRS, μαεστρία και V6

Ο Lewis Hamilton βρισκόταν σε άλλο επίπεδο από όλους τους υπόλοιπους πιλότους στο GP Σάο Πάολο. Οι ποινές που δέχθηκε δεν του στέρησαν τη νίκη, σε μία από τις καλύτερες εμφανίσεις όχι μόνο του ίδιου, αλλά πιθανότατα και στην ιστορία της Formula 1.

Έπειτα από την ψυχρολουσία του αποκλεισμού από τα αποτελέσματα των κατατακτήριων δοκιμών, μόλις δύο ώρες πριν την εκκίνηση του σπριντ, ο Βρετανός επτάκις Πρωταθλητής δεν άφησε τα γεγονότα να τον επηρεάσουν αρνητικά.

Έβαλε το κεφάλι κάτω, και έκανε δύο εντυπωσιακές εμφανίσεις σε σπριντ και αγώνα για να κατακτήσει μια ανέλπιστη νίκη, στο πιο τρελό Σαββατοκύριακο της φετινής σεζόν, δεδομένων όσων είχαν εκτυλιχθεί την Παρασκευή.

Η μαεστρία του Hamilton αποδείχθηκε από την προσαρμοστικότητά του απέναντι σε κάθε αντίπαλο που κατάφερε να προσπεράσει κατά τη διάρκεια του σπριντ. Υιοθετούσε διαφορετικές γραμμές, μελετώντας τις αδυναμίες του αντιπάλου και επιλέγοντας πολύ εύστοχα τις στιγμές που εξαπέλυε τις επιθέσεις του και προσαρμόζοντας τη γραμμή του στην κρίσιμη, για την απόδοση στην ευθεία εκκίνησης/τερματισμού, στροφή 12.

Ο Hamilton ήταν εκπληκτικός και στους πρώτους γύρους του αγώνα, όπου πρόλαβε να φτάσει -με λίγη βοήθεια από τον Bottas- από τη 10η θέση εκκίνησης στην ουρά των δύο Red Bull, που είχαν τεθεί επικεφαλής, πριν την παρέμβαση του αυτοκινήτου ασφαλείας στον 6ο γύρο.

Επιπλέον, ο τρόπος με τον οποίο διαχειρίστηκε τη μονομαχία του με τον Verstappen, πως τον πίεσε πάρα πολύ στο δεύτερο stint για να τον ωθήσει νωρίς στα pits, η ωριμότητα στην προσπάθεια αποφυγής επαφής στην απόπειρα προσπεράσματος στον 48ο γύρο, καθώς και η αποφασιστικότητα στην κίνηση που τελικά του επέτρεψε να προσπεράσει και να εξασφαλίσει τη νίκη, ήταν υποδειγματικά.

Όπως δήλωσε και ο ίδιος, η 101η του νίκη ένιωθε σαν την 1η του. Ήταν μια από τις καλύτερες -αν όχι η καλύτερη- της πολυετούς και πολύ επιτυχημένης καριέρας του. Και αυτό λέει πολλά. Υπό τις πιο δύσκολες συνθήκες, κατάφερε να αντλήσει το μέγιστο από τον εαυτό του -και ένα εξαιρετικά γρήγορο μονοθέσιο- εκτελώντας αλάνθαστα ένα πολύ δύσκολο έργο.

Τεχνικός έλεγχος DRS

Την αποτυχία της Mercedes του Hamilton να περάσει τον τεχνικό έλεγχο, καθώς και η εξέταση και το άγγιγμα της πίσω αεροτομής του γερμανικού μονοθεσίου στο parc ferme από τον Max Verstappen. Πάνω στο περιστατικό αυτό προσπάθησε να στηριχθεί η Mercedes για να γλιτώσει τον αποκλεισμό.

Η γερμανική ομάδα αισθάνεται ότι αδικήθηκε από την απόφαση της FIA να αποκλείσει τον Hamilton από τα αποτελέσματα των κατατακτήριων δοκιμών, επειδή το διάκενο μεταξύ των δύο πτερυγίων της πίσω αεροτομής ξεπερνούσε κατά 0,2 χλστ. στο άκρο της δεξιάς πλευράς το μέγιστο επιτρεπτό όριο των 85 χλστ. με ανοιχτό DRS, που ορίζουν οι τεχνικοί κανονισμοί.

Ο έλεγχος για το συγκεκριμένο ζήτημα γίνεται με ένα εργαλείο το οποίο φέρει ένα δίσκο 85 χλστ. βιδωμένο σε μια ράβδο. Αν ο δίσκος έχει τη δυνατότητα να περάσει μεταξύ των δύο πτερυγίων, το μονοθέσιο παραβαίνει τους κανονισμούς.

Ενώ οι τεχνικοί κανονισμοί δεν ορίζουν ότι πρέπει να ασκηθεί πίεση για να διαπιστωθεί να μπορεί να περάσει ο μετρητής που αναφέρθηκε, η τεχνική υπόδειξη της FIA TD/011-19, αναφέρει ότι μπορεί να ασκηθεί οριζόντια δύναμη 10 Newton στο εργαλείο μέτρησης, για να διαπιστωθεί αν μπορεί να περάσει μεταξύ των δύο πτερυγίων.

Στον τεχνικό έλεγχο της Mercedes, ο μετρητής πέρασε με την άσκηση δύναμης 10 Newton. Η Mercedes ισχυρίστηκε ότι πληροί τις απαιτήσεις των τεχνικών κανονισμών, εφόσον χρειάστηκε δύναμη για να περάσει ο μετρητής μεταξύ των πτερυγίων, ωστόσο η FIA απέρριψε τον ισχυρισμό αυτό, αναφέροντας ότι η τεχνική ντιρεκτίβα υποδεικνύει τον τρόπο με τον οποίο διενεργείται ο έλεγχος.

Στους ελέγχους που έκανε η Mercedes πριν την έναρξη των κατατακτήριων δοκιμών Παρασκευής, η πίσω αεροτομή του Hamilton είχε περάσει το συγκεκριμένο τεστ, σύμφωνα με την ομάδα.

Συνεπώς, οι άνθρωποι του Brackley υποστήριξαν ότι η αεροτομή είχε υποστεί ζημιά κατά τη διάρκεια των κατατακτήριων δοκιμών και ζήτησαν την επιείκεια που δείχνει η FIA, επιτρέποντας να επισκευαστούν βλάβες που έχουν προκληθεί από ατυχήματα και να αντικατασταθούν εξαρτήματα που έχουν υποστεί ζημιές.

Εντούτοις, οι αγωνοδίκες απάντησαν ότι αυτό συμβαίνει σε περιπτώσεις όπου η ομάδα έχει αντιληφθεί τη ζημιά και ζητάει άδεια από τη FIA να επέμβει στα συγκεκριμένα εξαρτήματα, η οποία συνήθως παραχωρείται. Στην προκειμένη περίπτωση, δε συνέβη κάτι τέτοιο.

Ούτε ο ισχυρισμός της Mercedes ότι στην κατάσταση που βρισκόταν η αεροτομή, είχε απώλεια -και όχι κέρδος- απόδοσης, συγκίνησε τους αγωνοδίκες, ούτε το γεγονός ότι αεροτομές πανομοιότυπων προδιαγραφών έχουν περάσει όλους τους τεχνικούς ελέγχους σε προηγούμενους φετινούς αγώνες.

Επίσης, η Mercedes δεν ήταν ευχαριστημένη από το γεγονός ότι δεν της δόθηκε ευκαιρία να εξετάσει από κοντά την πίσω αεροτομή, η σφραγίστηκε από τη FIA για να αποφευχθεί οποιαδήποτε παρέμβαση επάνω της.

Με όλα αυτά να έχουν προηγηθεί, η δυσαρέσκεια της Mercedes αυξήθηκε ακόμη περισσότερο όταν λίγο πριν την εκκίνηση, δημοσιοποιήθηκε ότι η Red Bull πήρε άδεια από την FIA να αντικαταστήσει το ανώτερο πτερύγιο και άλλο ένα εξάρτημα στην πίσω αεροτομή του Verstappen.

Μάλιστα, αυτός είναι ο τρίτος συνεχόμενος αγώνας στον οποίο η Red Bull αντιμετωπίζει προβλήματα με την πίσω αεροτομή. Στις ΗΠΑ παρουσιάστηκαν ρωγμές στην αεροτομή του Verstappen, οι οποίες επισκευάστηκαν από τους μηχανικούς της ομάδας.

Στο Μεξικό, παρουσιάστηκαν προβλήματα λόγω του υπερβολικού αεροδυναμικού φορτίου, πάλι στο μονοθέσιο του Verstappen. H Red Bull πήρε αυτή την αεροτομή και την τοποθέτησε στο μονοθέσιο του Perez. Κατά τη διάρκεια των κατατακτήριων δοκιμών, οι μηχανικοί της Red Bull τοποθέτησαν ταινία στα άκρα του ανώτερου πτερυγίου.

Η ειδοποιός διαφορά φαίνεται να είναι ότι αν κάποια ζημιά συμβεί στο Q1 ή το Q2 και η ομάδα την παρατηρήσει, τότε έχει τη δυνατότητα να την επισκευάσει, υπό καθεστώς parc ferme. Ωστόσο, αν συμβεί στο Q3 και δεν περάσει τον τεχνικό έλεγχο, αντιμετωπίζει αποκλεισμό.

Θα πρέπει να τονιστεί, ότι στις προαναφερθείσες περιπτώσεις, η πίσω αεροτομή της Red Bull περνούσε επιτυχώς τον τεχνικό έλεγχο.

O διευθυντής της Mercedes, Toto Wolff, δήλωσε: «Είχαμε ένα σπασμένο εξάρτημα στην πίσω αεροτομή, το οποίο δεν μπορούσαμε να κοιτάξουμε και να αναλύσουμε, αποτύχαμε στον τεχνικό έλεγχο και μετά αποκλειστήκαμε, με πολύ αυστηρό τρόπο».

«Και μετά βλέπεις τις επισκευές της Red Bull, σε τρεις συνεχόμενους αγώνες στην πίσω αεροτομή, υπό καθεστώς parc ferme, χωρίς επιπτώσεις».

«Δεν θέλω να γκρινιάζω, γιατί δεν βλέπω έτσι το σπορ. Νομίζω ότι αυτό το Σαββατοκύριακο δεχτήκαμε πολλές, πολλές γροθιές στο πρόσωπο με αποφάσεις που θα μπορούσαν να έχουν κλίνει σε αμφότερες τις πλευρές, εναντίον, ή υπέρ μας».

«Όταν πάντα οι αποφάσεις είναι εναντίον σου, είναι κάτι για το οποίο είμαι απλά θυμωμένος και θα υπερασπιστώ την ομάδα μου και τους οδηγούς μου, σε ό,τι προκύψει. Ήμουν πάντα πολύ διπλωματικός στο πώς συζητώ τα πράγματα. Αλλά η διπλωματία έχει τελειώσει σήμερα».

Η επίμαχη άμυνα στη στροφή 4

Ακόμα μία απόφαση για την οποία δεν ήταν καθόλου ευχαριστημένη η Mercedes, ήταν ότι η διεύθυνση αγώνα αποφάσισε να μην εξεταστεί το στιγμιότυπο του 48ου γύρου. Ο Hamilton είχε βρεθεί μπροστά, στα φρένα για την 4η στροφή, ωστόσο ο Verstappen, όντας στην εσωτερική καθυστέρησε το φρενάρισμα για να αποτρέψει το προσπέρασμα.

Επιπλέον, ο Ολλανδός άνοιξε τη γραμμή του για να ωθήσει τον Hamilton εκτός πίστας και βρέθηκε και ο ίδιος εκτός των ορίων της. Ο Hamilton αναγκάστηκε να υποχωρήσει, για να αποφύγει την επαφή και ο Verstappen διατήρησε τη θέση.

Η διεύθυνση αγώνα αποφάσισε να υιοθετήσει πιο επιεική προσέγγιση και να τους αφήσει να αγωνιστούν, παρότι στο παρελθόν είχε τιμωρήσει οδηγούς για πολύ μικρότερα παραπτώματα -για παράδειγμα στο περιστατικό μεταξύ Norris και Perez στην Αυστρία.

Επιπλέον, η απόφαση αυτή ελήφθη χωρίς να είναι διαθέσιμο το βίντεο από την κάμερα επάνω στη Red Bull του Verstappen, που δείχνει το cockpit και τις κινήσεις που κάνει ο οδηγός με το τιμόνι, οι οποίες θα μπορούσαν να παράσχουν χρήσιμες πληροφορίες.

Ωστόσο, με τόσα πολλά να διακυβεύονται στη μονομαχία των διεκδικητών του τίτλου, η διεύθυνση αγώνα αποφάσισε να μην επέμβει, σε αντίθεση με την υπεραστυνόμευση που έχει εφαρμόσει σε άλλες, μικρότερης σημασίας μάχες.

Ο γράφων, πιστεύει ότι αυτή είναι μια σωστή προσέγγιση, δεδομένου ότι δεν υπήρξε επαφή μεταξύ των μονοθεσίων. Το ζήτημα είναι αν τη γλίτωσε φτηνά ο Verstappen με μια όχι και τόσο «φιλική» κίνηση. Αλλά όπως έχει αποδείξει ο Ολλανδός μέχρι στιγμής, κανείς δε θα πρέπει να περιμένει από αυτόν να υποχωρήσει, ακόμα και αν μερικές φορές έχει περισσότερα να χάσει.

Αλλά αυτή είναι και η ομορφιά του ίδιου του σπορ. Σκληρές μάχες, όπου κανείς δεν υποχωρεί. Στους δύο προηγούμενους αγώνες με σπριντ, η κατάσταση εξελίχθηκε πολύ πιο «εκρηκτικά». Στην περίπτωση της Βραζιλίας, τα πράγματα ήταν πιο ήπια και γιατί ο Hamilton ήταν προσεκτικός.

Ο Ολλανδός εξακολουθεί να υιοθετεί την προσέγγιση «ή υποχωρείς, ή έχουμε επαφή», ενώ ο Hamilton γνωρίζει να είναι πιο επιλεκτικός στις μάχες που θα αποφασίσει να επιμείνει μέχρι τέλους.

O Verstappen δήλωσε ότι η φθορά των ελαστικών του ήταν αυτή που τον οδήγησε εκτός πίστας στο συγκεκριμένο περιστατικό. Ο Ολλανδός πίεζε περισσότερο στο μεσαίο τμήμα της πίστας για να απομακρυνθεί πριν το σημείο ανίχνευσης του DRS, με αποτέλεσμα να ταλαιπωρεί τα ελαστικά του στις αργές στροφές.

Πράγματι, η απόφαση της Red Bull να κάνει ένα δεύτερο stint μόλις 13 γύρων, ζητώντας παράλληλα 31 γύρους από το δεύτερο σετ σκληρής γόμας, άφησε τον Verstappen χωρίς ζωή στα ελαστικά του στους τελευταίους γύρους, δεδομένου του ρυθμού που ακολουθούσε για να διατηρήσει πίσω του την εμφανώς ταχύτερη Mercedes.

Αλλά η Red Bull προσπαθούσε να αποφύγει πάση θυσία το undercut από τον Hamilton, ωθημένη σε αυτή την επιλογή και από την ανησυχία του Verstappen να μη συμβεί κάτι τέτοιο. Το αποτέλεσμα ήταν ότι η ομάδα τον προειδοποίησε πως θα πρέπει να συντηρήσει το δεύτερο σετ ελαστικών σκληρής γόμας για να φτάσει μέχρι την καρό σημαία.

Δύσκολα θα μπορούσε να έχει προστατεύσει την πρωτοπορία του ο Ολλανδός, ακόμα και αν η Red Bull είχε μοιράσει ισόποσα τα δύο stint με τη σκληρή γόμα. Ίσως έτσι ο Verstappen να είχε καταφέρει να κρατήσει για λίγο περισσότερο την πρωτοπορία, αλλά θα ήταν πιο ευάλωτος στο undercut.

Προφανώς, το σχέδιο της Mercedes ήταν να πιέσει όσο το δυνατό περισσότερο τον Ολλανδό στο δεύτερο stint, για να τον αναγκάσει να επισκεφθεί τα pits νωρίτερα και να έχει πιο καταπονημένα ελαστικά προς το τέλος του αγώνα.

Η Red Bull αντιμετώπιζε προβλήματα υποστροφής στο Interlagos, τα οποία προκαλούσαν εκτεταμένη καταπόνηση στα εμπρός ελαστικά. Ειδικά το εμπρός αριστερό, φορτίζεται ελάχιστα στη βραζιλιάνικη πίστα, καθώς φορτίζεται ελάχιστα, για το μεγαλύτερο μέρος του γύρου.

Ο Verstappen δήλωσε: «Και οι δύο, φυσικά, προσπαθήσαμε να είμαστε μπροστά (από τον άλλο) στη στροφή, και έτσι φρέναρα λίγο πιο αργά για να προσπαθήσω να διατηρήσω τη θέση μου».

«Τα ελαστικά ήταν ήδη λίγο φθαρμένα, οπότε ήμουν πραγματικά στο όριο της πρόσφυσης. Για αυτό νομίζω ότι δεν ήμουν ήδη πλήρως στην κορυφή της στροφής και τότε, είναι πιο ασφαλής τρόπος να βγω λίγο εκτός πίστας εκεί».

«Κατά κάποιο τρόπο ήμουν, φυσικά, χαρούμενος που οι αγωνοδίκες αποφάσισαν ότι μπορούσαμε να συνεχίσουμε τη μάχη, γιατί νομίζω ότι σε γενικές γραμμές η μονομαχία ήταν πολύ καλή».

O Hamilton από την πλευρά του σχολίασε: «Νομίζω ότι ήμουν αρχικά μπροστά, και νομίζω ότι δεν υποχώρησε και ξεμείναμε αμφότεροι από χώρο. Δηλαδή, νομίζω ότι εκείνος ξέμεινε από χώρο, οπότε προφανώς έπρεπε να (τον) αποφύγω (και) να βγω εκτός πίστας».

«Αλλά… δεν το σκέφτηκα και πολύ. Προφανώς θα πρέπει να δω το replay, αλλά ήταν σκληρή μάχη και δε θα περίμενα τίποτα λιγότερο, πραγματικά. Δεν αγγίξαμε τροχούς, που είναι καλό».

Ωστόσο, ο Wolff ήταν πολύ πιο κατηγορηματικός: «Ήταν, πραγματικά λάθος άμυνα από τον Max, σίγουρα μια ίντσα εκτός ορίου, αλλά έπρεπε να το κάνει αυτό για να αμυνθεί. Ο Lewis τα κατάφερε ακόμα πιο λαμπρά, αποφεύγοντας την επαφή και να τελειώσει ο αγώνας με αυτό τον τρόπο».

«Αλλά αυτό απλά ξεπέρασε το όριο, θα έπρεπε να είχε ποινή τουλάχιστον πέντε δευτερολέπτων. Πιθανότατα ο Max το ήξερε αυτό. Απλά το κρύβουμε κάτω από το χαλί, είναι μόνο η κορυφή του παγόβουνου. Είναι απλά γελοίο».

«Όποιοι κι αν είναι οι κανονισμοί, αν λένε ότι αυτό ισχύει, πράγμα που θα ήθελα πολύ, αν ισχύει λοιπόν, τότε είναι εντάξει. Δεν συζητώ την αρχή των σκληρών μονομαχιών».

«Οι σκληρές μονομαχίες αγώνες είναι εκπληκτικές, και θα πρέπει να επιτρέπονται. Αλλά όχι όταν έχει αποσαφηνιστεί προηγουμένως ότι δεν μπορείς να βγάλεις κάποιον εκτός πίστας».

Τελικές ταχύτητες

Η διαφορά της υψηλότερης τελικής ταχύτητας στην ευθεία εκκίνησης/τερματισμού μεταξύ Hamilton και Verstappen ήταν 15 χ.α.ώ. Ο Horner υποστήριξε ότι στην προσπέραση, η διαφορά ήταν 30 χ.α.ώ. Θα πρέπει να συνυπολογιστεί ότι η Red Bull είχε από τις χαμηλότερες τελικές του τριημέρου και ότι ο Verstappen σπανίως είχε την ευκαιρία να χρησιμοποιήσει το DRS του, όντας επικεφαλής στο μεγαλύτερο μέρος του αγώνα.

Ωστόσο, σε αυτό το πλεονέκτημα της Mercedes, συνέβαλαν πιθανότατα τρεις παράγοντες, πέραν της φιλοσοφίας μικρής γωνίας rake που την κάνει εγγενώς ταχύτερη στις ευθείες: ο φρέσκος V6 του Hamilton, το σύστημα βύθισης του πίσω μέρους της W12 καθώς και οι παρατηρήσεις της Red Bull ότι το κάτω πτερύγιο της γερμανικής πίσω αεροτομής υποχωρεί υπερβολικά (μειώνοντας την οπισθέλκουσα και αυξάνοντας την τελική ταχύτητα στην ευθεία) όταν το μονοθέσιο ξεπεράσει τα 260 χ.α.ώ.

Σύμφωνα με τον αγωνιστικό σύμβουλο της Red Bull, Helmut Marko, ο φρέσκος κινητήρας εξασφάλισε στον Hamilton 20 επιπλέον ίππους σε σχέση με τον Bottas. Σύμφωνα με τους υπολογισμούς της Honda, το κέρδος μιας καινούργιας ιαπωνικής μονάδας σε σχέση με την ιπποδύναμη που έχουν στη διάθεσή τους αυτή τη στιγμή οι οδηγοί της Red Bull, είναι μόλις 4 ίπποι.

Όπως ανέφερε ο Wolff κατά τη διάρκεια του τριημέρου, η απόδοση των φετινών μονάδων ισχύος της Mercedes πέφτει πολύ περισσότερο με το πέρας των χιλιομέτρων από ότι σε προηγούμενες σεζόν. Επιπλέον, φαίνεται ότι στην αρχή της ζωής του, ο γερμανικός V6 είναι πιο ισχυρός από τον Honda.

Το ζήτημα είναι πόσο γρήγορα «ξεφουσκώνει» η απόδοση του κινητήρα με το πέρας των χιλιομέτρων. Επιπλέον, η χάραξη του Interlagos ευνοούσε το κέρδος στην ευθεία. Η επιλογή αλλαγής κινητήρα στη συγκεκριμένη πίστα, προφανώς, δεν ήταν τυχαία.

Έχει γίνει λόγος για ειδική, πιο επιθετική, χαρτογράφηση που είχε τη δυνατότητα να χρησιμοποιήσει στη Βραζιλία ο Hamilton. Επίσης, το εύλογο συμπέρασμα ότι με την υπεροχή ισχύος, η Mercedes είχε τη δυνατότητα να υιοθετήσει αεροδυναμικές ρυθμίσεις υψηλότερων τιμών αρνητικής άντωσης, προστατεύοντας καλύτερα τα ελαστικά της.

Ο Marko ελπίζει στην πτώση απόδοσης του κινητήρα της Mercedes για τους τρεις τελευταίους αγώνες, ειδάλλως προβλέπει ότι η Red Bull θα βρεθεί σε δύσκολη θέση. Παράλληλα, η αυστριακή ομάδα αναμένεται να συλλέξει όσα περισσότερα στοιχεία μπορεί για την ευκαμψία της πίσω αεροτομής της Mercedes, για να δει αν μπορεί να χτίσει «κατηγορητήριο» εναντίον της.

Στη μάχη για την 3η θέση του Πρωταθλήματος Κατασκευαστών, η Ferrari δείχνει να ξεφεύγει, διαθέτοντας καθαρό προβάδισμα με το αναβαθμισμένο υβριδικό σύστημα της SF21. H McLaren ανέφερε ότι μια ρωγμή στο πλαίσιο του Daniel Ricciardo, στο σημείο όπου στεγάζεται η κινητήρια μονάδα, προκάλεσε την απώλεια ισχύος του που οδήγησε εγκατάλειψη του Αυστραλού από το GP Σάο Πάολο.

Παράλληλα, o Pierre Gasly τα βάζει σχεδόν μόνος του εναντίον των δύο οδηγών της Alpine στη μάχη για την 5η θέση στο Πρωτάθλημα Κατασκευαστών μεταξύ της γαλλικής ομάδας και της AlphaTauri._Φ.Λ.

Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!

ΤΙΜΕΣ - ΤΕΧΝΙΚΑ