X
Formula 1

Ανάλυση GP Ολλανδίας – Υπεροχή έναντι στρατηγικής

Δεν υπήρχαν πολλά που θα μπορούσε να κάνει η Mercedes για να πάρει ένα καλύτερο αποτέλεσμα στο GP Ολλανδίας. Η γερμανική ομάδα ήταν αναγκασμένη να ελπίζει σε λάθος της Red Bull, καθώς η W12 υστερούσε στο Zandvoort.

H μοναδική περίπτωση σε ολόκληρο το Σαββατοκύριακο όπου ο Verstappen έδειξε αδυναμία ήταν στο τρίτο σκέλος των κατατακτήριων δοκιμών, όπου αμφότεροι οι γύροι του Ολλανδού δεν ήταν τέλειοι.

Στον πρώτο, είχε μονάχα μια αποσταθεροποίηση στην έξοδο της στροφής 12, ενώ στην τελική του προσπάθεια έκανε λάθος στη στροφή όπου η Red Bull κέρδιζε τον περισσότερο χρόνο στο γύρο: τη στροφή 3 (Hugenholtz).

Εκεί, ο Ολλανδός βίωσε σπινάρισμα των πίσω τροχών και αναγκάστηκε να ανεβάσει δύο σχέσεις στο κιβώτιο για να μειώσει την παραγόμενη από τη μονάδα της Honda ροπή, ωστόσο αυτή η κίνηση του κόστισε στην προσέγγιση της στροφής 7, καταναλώνοντας περισσότερη ηλεκτρική ενέργια, με το ERS της Red Bull να γυρίζει από λειτουργία παραγωγής σε ανάκτηση ενέργειας νωρίτερα.

Λόγω του λάθους αυτού, η διαφορά μεταξύ Verstappen και Hamilton στις κατατακτήριες δοκιμές ήταν μόλις 38 χλστ. του δλ., ενώ οι δυνατότητες της Red Bull θα επέτρεπαν μια διαφορά 0,2 με 0,3 δλ.

Οτιδήποτε και αν προσπάθησε η Mercedes όσον αφορά το στήσιμο και τις γραμμές που ακολουθούσαν οι οδηγοί της στη στροφή 3, η W12 έχανε τουλάχιστον 0,18 δλ. στο συγκεκριμένο σημείο και όχι μόνο από τη Red Bull. Ακόμα και η Alpine ήταν ταχύτερη από την Mercedes στο συγκεκριμένο κομμάτι της πίστας.

Γιατί συνέβαινε αυτό; Μια θεωρία είναι ότι το μεταξόνιο της W12 είναι απλά πολύ μεγάλο για μια στροφή με κλίση έως και 19 μοίρες (στο πάνω μέρος της). Το σίγουρο είναι ότι η εμπρός αεροτομή της Mercedes ακουμπούσε στην άσφαλτο καθώς το μονοθέσιο εισερχόταν στη στροφή, επηρεάζοντας αρνητικά την απόδοσή της και προκαλώντας υποστροφή.

Το σίγουρο είναι ότι η Mercedes αναγκάστηκε να διαφοροποιήσει το στήσιμο που είχε ορίσει από τις προσομοιώσεις περισσότερο από το συνηθισμένο αυτό το Σαββατοκύριακο. Η απουσία πρωτύτερης εμπειρίας στη συγκεκριμένη πίστα, η απώλεια του FP2 από την πλευρά του Hamilton λόγω προβλήματος στον κινητήρα και τα χαρακτηριστικά της W12, συνέβαλαν ώστε η Mercedes να «κυνηγάει» το ιδανικό στήσιμο καθ’ όλη τη διάρκεια των δύο πρώτων ημερών.

Δεδομένου ότι ο Verstappen σημείωσε στις κατατακτήριες δοκιμές τη χαμηλότερη τελική ταχύτητα, καθώς είχε υιοθετήσει στήσιμο που παρήγαγε υψηλότερες τιμές αρνητικής άντωσης, η μοναδική ελπίδα της Mercedes και του Hamilton ήταν να βρεθεί αρκετά κοντά στη Red Bull στην ευθεία εκκίνησης/τερματισμού στο τέλος του πρώτου γύρου για να εξαπολύσει επίθεση, εκμεταλλευόμενος την υψηλότερη τελική ταχύτητας της W12.

Σε αυτό συνέβαλε και η πολύ καλή εκκίνηση του Verstappen, με τον Hamilton να το αποδίδει αυτό στη φετινή βελτίωση της Honda. O Βρετανός δήλωσε ότι οι Red Bull πραγματοποιούν καλύτερες εκκινήσεις συνολικά στη σεζόν.

Τα χαρακτηριστικά της στενής πίστας του Zandvoort, με τις συνεχείς γρήγορες στροφές επηρέασε και με ένα άλλο τρόπο τις μάχες μεταξύ των μονοθεσίων, ήταν ότι ο ακάθαρτος αέρας του προπορευόμενου επηρέαζε αρνητικά την αεροδυναμική απόδοση αυτού που ακολουθούσε, καταστρέφοντας τα ελαστικά του.

Το γεγονός ότι υπήρξε οπισθοχώρηση όσον αφορά τη χρήση του DRS στην κεκλιμένη στροφή 14, είχε σίγουρα επηρέασε αρνητικά το βαθμό ευκολίας των προσπεράσεων. Ίσως αυτό αλλάξει το 2022.

Γνωρίζοντας ότι η Mercedes διαθέτει κατώτερο μονοθέσιο στο Zandvoort, προσπάθησε να χρησιμοποιήσει το προτέρημα ότι διέθετε αμφότεροι οι οδηγοί της βρίσκονταν στις πρώτες θέσεις, ενώ ο Sergio Perez είχε αποκλειστεί από το Q1 στις κατατακτήριες δοκιμές του Σαββάτου.

Η Red Bull πάντως εκμεταλλεύτηκε την ευκαιρία για να παρουσιάσει την 4η μονάδα ισχύος για το Μεξικανό στη φετινή σεζόν, κάτι που θα αναγκαζόταν να κάνει ούτως ή άλλως κάποια στιγμή.

Η αποτυχία του Σαββάτου βαρύνει και τις δύο πλευρές. Ο Perez δε βρήκε ποτέ το ρυθμό του στον ένα γρήγορα γύρο, και η πρώτη του προσπάθεια δεν ήταν αρκετά γρήγορη για να του εξασφαλίσει την πρόκριση, όπως θα έπρεπε, καθώς διέθετε το ταχύτερο μονοθέσιο.

Από την πλευρά της, η Red Bull δεν υπολόγισε σωστά τη γρήγορη εξέλιξη των συνθηκών του ασφαλτοτάπητα της πίστας, καθώς και την καθυστέρηση των προπορευόμενων οδηγών στο pit lane, που είχε ως αποτέλεσμα να μην προλάβει ο Perez να περάσει τη γραμμή εκκίνησης/τερματισμού εγκαίρως για να κάνει τελική προσπάθεια.

Το πλάνο της Mercedes για την Κυριακή ήταν να «εμποδίσει» τον Verstappen, χωρίζοντας τις στρατηγικές των δύο οδηγών της με τον Bottas να παίζει το ρόλο αυτού που είχε ως σκοπό να καθυστερήσει τον Ολλανδό της Red Bull.

Στο πρώτο stint, o Ολλανδός διατηρούσε τον εαυτό του σε απόσταση 3,5 δλ. γεγονός που απέτρεπε την πιθανότητα ο Hamilton να περάσει μπροστά κάνοντας pit stop πρώτος, εφόσον η Red Bull απαντούσε στον επόμενο γύρο.

Η Mercedes επιχείρησε το undercut, καλώντας τον Hamilton πρώτη στα pits στον 20ό γύρο. Ωστόσο, η αλλαγή ελαστικών του Βρετανού ήταν αρκετά χρονοβόρα. Επιπλέον, ο Verstappen ήταν μισό δλ. ταχύτερος στο γύρο εισόδου στα pits (έχοντας κινηθεί ταχύτερα στο μεσαίο τμήμα της πίστας με παλιά ελαστικά) και η δική του στάση διήρκεσε 0,9 δλ. λιγότερο.

Ωστόσο το σχέδιο δεν πέτυχε, καθώς ο Bottas έγινε εύκολη λεία με φθαρμένα ελαστικά. Ένα γλίστρημα στην έξοδο της 12 ήταν αρκετό για τον Verstappen να περάσει μπροστά, έχοντας ξεκινήσει την προσπέραση πριν καν ενεργοποιήσει το DRS.

Ήταν κρίσιμο για τη νίκη του Verstappen να πραγματοποιήσει το προσπέρασμα επί του Bottas άμεσα και να μη χάσει χρόνο πίσω από το Φινλανδό, επιτρέποντας στον Hamilton τη δυνατότητα να κάνει ένα επιτυχημένο undercut.

O Verstappen διαχειριζόταν τη διαφορά του με τον Hamilton, γνωρίζοντας ότι θα χρειαστεί να βρίσκονται σε καλή κατάσταση τα ελαστικά του για να απαντήσει στο δεύτερο pit stop του Hamilton. Όταν δέχθηκε την εντολή (στον 37ο γύρο) να αυξήσει το ρυθμό του, ο Verstappen προσπάθησε και πάλι να εξασφαλίσει μια διαφορά που θα τον προστάτευε από το undercut.

H ευκολία με την οποία άνοιξε τη διαφορά ο Ολλανδός έκανε τον Hamilton να δηλώσει: «Έπαιζαν μαζί μας. Ήταν τόσο γρήγοροι».

H δεύτερη ιδέα της Mercedes ήταν να καλέσει νωρίτερα τον Hamilton στα pits για τη δεύτερη αλλαγή ελαστικών, παρότι το σετ που χρησιμοποιούσε είχε κι άλλους γύρους ζωής και παρά το γεγονός ότι ο Hamilton βγήκε στην πίστα πίσω από τρία πιο αργά μονοθέσια.

Η γερμανική ομάδα βιάστηκε να κάνει αυτή την κίνηση, πριν ο Verstappen αναπτύξει τη διαφορά που θα του επέτρεπε να είναι προστατευμένος από το undercut.

Οι τεχνικοί της γερμανικής ομάδας, γνωρίζοντας ότι η Red Bull δεν είχε εξοικονομήσει δύο σετ μέσης γόμας για την Κυριακή, προσπαθούσαν να ωθήσουν τον Verstappen σε ένα μεγάλο τελικό stint με τη μαλακή γόμα.

H Mercedes δεν πίστευε ότι η Red Bull θα τοποθετούσε τη σκληρή γόμα στο μονοθέσιο του Ολλανδού, καθώς στις ελεύθερες δοκιμές της Παρασκευής είχε διαπιστωθεί ότι η σκληρή γόμα δεν παρείχε επαρκή πρόσφυση.

Δεδομένου ότι οι ελεύθερες δοκιμές είχαν πολλές κόκκινες σημαίες και χάθηκε πολύς χρόνος, οι ομάδες δεν ήταν σίγουρες για τα συμπεράσματα που είχαν βγάλει όσον αφορά τη συμπεριφορά των ελαστικών σε συνθήκες αγώνα.

Ίσως την Κυριακή η σκληρή γόμα να λειτούργησε καλύτερα στη στρωμένη με γόμα πίστα. Ίσως πάλι η Red Bull να είχε αρκετό απόθεμα ταχύτητας για να επιτρέψει στον Verstappen να αποκρούσει οποιαδήποτε προσπάθεια επίθεσης του Hamilton.

Ειδικά όταν οι θερμοκρασίες των ελαστικών του Βρετανού έπεσαν, όταν συνάντησε τους Giovinazzi και Latifi σε σημείο όπου δε μπορούσε να τους προσπεράσει στον 59ο γύρο, χάνοντας 0,8 δλ., οι ελπίδες του τελείωσαν, καθώς ο Verstappen είχε τη δυνατότητα να αυξήσει το ρυθμό του, ενώ ο ίδιος όχι.

Ο Hamilton αψήφησε την προτροπή της ομάδας να διαχειριστεί τα ελαστικά του για να φτάσει έως το τέλος με το δεύτερο σετ μέσης γόμας, επιλέγοντας να πιέσει. Προς το τέλος του αγώνα, η Mercedes κάλεσε τον Bottas στα pits, ώστε να τοποθετήσει ένα σετ μαλακής γόμας, καθώς αντιμετώπιζε κραδασμούς από το σετ μέσης που είχε χρησιμοποιήσει για αρκετούς γύρους.

Φέρνοντας τον Bottas στα pits, ήταν δεδομένο ότι αν έκανε και ο Hamilton pit stop, θα διατηρούσε τη 2η θέση. Ο Φινλανδός αποφάσισε να «παίξει» λίγο με την ομάδα, όπως δήλωσε, κυνηγώντας τον ταχύτερο γύρο, παρά τις σαφείς υποδείξεις του pit wall στον ασύρματο να μην το επιχειρήσει.

Ο Bottas επιβράδυνε αισθητά (0,7 δλ.) στο τελευταίο τμήμα της πίστας, αλλά και πάλι πήρε τον ταχύτερο γύρο από τον Hamilton. Ήταν μια αντιδραστική κίνηση από τον Φινλανδό, που εξέφραζε τη δυσαρέσκειά του για το ρόλο που είχε αναγκαστεί να διαδραματίσει καθώς είναι επίσημο πλέον ότι θα αποχωρήσει από την ομάδα στο τέλος της σεζόν.

Δεδομένου ότι ο Bottas επιβράδυνε, ο Hamilton κατάφερε μετά το τρίτο και τελευταίο pit stop του να σημειώσει τον ταχύτερο γύρο στο τελευταίο πέρασμα πριν την καρό σημαία.

Στους πανηγυρισμούς του Max δεν είχε την ευκαιρία να συμμετάσχει ο πατέρας του, Jos Verstappen, καθώς ένιωσε έντονους στομαχικούς πόνους κατά τη διάρκεια του αγώνα και αναγκάστηκε να πάει στο νοσοκομείο αμέσως μετά τον τερματισμό. Ήταν ένα γαστρεντερικό πρόβλημα το οποίο θα αντιμετωπιστεί με αντιβίωση.

Όσον αφορά τους υπόλοιπους, το αστέρι του Pierre Gasly έλαμψε, με τον Γάλλο να διαχειρίζεται τις Ferrari πίσω του με πιο εύθραυστα ελαστικά. Ο Charles Leclerc κατηγόρησε τον ακάθαρτο αέρα για το γεγονός ότι δε μπορούσε να πλησιάσει το Γάλλο. To προσπέρασμα του Gasly επί του Alonso από την εξωτερική στην Tarzan ήταν εκπληκτικό.

Ο Fernando Alonso παραδέχθηκε ότι ρίσκαρε υπερβολικά στην εκκίνηση, καθώς είχε επαφή με τον ομόσταυλό του στην Alpine, Esteban Ocon (καθώς και με τους Giovinazzi και Russell, όπως δήλωσε ο ίδιος). Εντέλει, η εμπνευσμένη κίνηση του Ισπανού στην εξωτερική της στροφής 3, του εξασφάλισε δύο θέσεις.

Ο Alonso κατάφερε να αποσπάσει την 6η θέση από τον Carlos Sainz στον προτελευταίο γύρο. Καθώς καταδίωκε το συμπατριώτη του, ο 40χρονος Ισπανός δήλωσε ότι έξι γύρους πριν το τέλος, μπλόκαρε τα φρένα του στη στροφή 3, με αποτέλεσμα το μονοθέσιό του να είναι εκτός ελέγχου. Ο Alonso δήλωσε ότι ήταν «καθαρή τύχη» που δεν προσέκρουσε στις μπαριέρες, τις οποίες πλησίασε στα 10 εκατοστά, κατά τη δική του εκτίμηση.

O Carlos Sainz δήλωσε ότι δεν ευχαριστήθηκε καθόλου τον αγώνα, καθώς για λόγους που ο ίδιος δε γνώριζε μετά τον αγώνα, τα ελαστικά του ολίσθαιναν συνεχώς, και οδηγήθηκαν σε πρόωρη φθορά.

Ο Sergio Perez δήλωσε ότι στους αρχικούς γύρους αναγκάστηκε να μπλοκάρει τα φρένα του για να αποφύγει επαφή με τον Nikita Mazepin, επειδή ο Ρώσος κινήθηκε πολύ αργά στο φρενάρισμα για να καλύψει την εσωτερική.

Ο Μεξικανός δήλωσε ότι η υπερβολικά σθεναρή άμυνα του Mazepin καθώς και του Lando Norris, η οποία οδήγησε σε επαφή μεταξύ τους που προκάλεσε ζημιές στο δάπεδο της Red Bull, του στέρησαν τη δυνατότητα να παλέψει για την 6η θέση.

Ο Norris δεν ήταν διατεθειμένος να παραδώσει αμαχητί τη θέση του, σε ένα Σαββατοκύριακο που η McLaren δεν είχε την απόδοση στην οποία μας έχει συνηθίσει. Η βρετανική ομάδα βρέθηκε 11,5 βαθμούς πίσω από τη Ferrari στη μάχη για την 3η θέση στο Πρωτάθλημα Κατασκευαστών.

Οι σχέσεις μεταξύ των οδηγών της Haas συνεχίζουν να χειροτερεύουν απ’ ότι φαίνεται, όσο και αν ο διευθυντής της ομάδας, Gunther Steiner το αρνείται. Ο Mazepin πραγματοποίησε ένα πολύ επικίνδυνο κλείσιμο στον Mick Schumacher, γεγονός που έκανε το Γερμανό να δηλώσει ότι ο Ρώσος ήταν διατεθειμένος να παραμείνει μπροστά ανεξαρτήτως κόστους, διακινδυνεύοντας τη σύγκρουση. Ο Γερμανός αποκάλυψε επίσης ότι τον προσέγγισε ο Perez για να τον ρωτήσει τι ακριβώς νομίζει ότι κάνει στην πίστα ο Mazepin…_Φ.Λ.

Podcast

Στον ακόλουθο σύνδεσμο, στις 19:00 το απόγευμα της Δευτέρας, θα μεταδοθεί ζωντανά το podcast F1 Debrief, με την ανάλυση των συμβάντων του GP Ολλανδίας. Με χαλαρή διάθεση, όρεξη για κουβεντούλα και φυσικά, τη δική σας συμμετοχή μέσω chat. Η ηχογράφηση της εκπομπής θα παραμείνει σε αυτή τη διεύθυνση για μελλοντική πρόσβαση. Καλή ακρόαση!

Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!