X
Formula 1

Ανάλυση GP Ιταλίας – Καμία υποχώρηση

Ένας εκπληκτικός αγώνας εκτυλίχθηκε στην πίστα της Monza την Κυριακή. Οι δύο διεκδικητές του τίτλου ενεπλάκησαν στο δεύτερο φετινό ατύχημα μεταξύ τους, που θα μπορούσε να έχει πολύ χειρότερη κατάληξη…

Αν το ατύχημα που συνέβη την Κυριακή στη Monza είχε συμβεί το 2017 ή νωρίτερα, τότε δυστυχώς οι συνέπειες θα μπορούσαν να είναι πάρα πολύ χειρότερες. Το halo έσωσε τη ζωή του Lewis Hamilton και από όλα όσα συνέβησαν, αυτό είναι το πιο σημαντικό.

Καθώς η Red Bull του Max Verstappen «καβάλησε» την Mercedes, ο πίσω δεξιός τροχός του Ολλανδού πίεσε το κεφάλι του Βρετανού προς τα κάτω. Η παρουσία του halo απέτρεψε το ενδεχόμενο η Red Bull να συνθλίψει το κεφάλι του Hamilton.

O Βρετανός δήλωσε έκπληκτος από την αντίδραση του Verstappen έπειτα από το ατύχημα: «Είδα τον Max να βγαίνει (από το μονοθέσιο) και να απλά να φεύγει περπατώντας. Μου έκανε λίγο έκπληξη, γιατί, εντέλει, νομίζω ότι όταν έχουμε ένα περιστατικό, το πρώτο πράγμα που θέλουμε να βεβαιωθούμε είναι ότι ο οδηγός τον οποίο χτυπήσαμε, συγκρουόμαστε, είναι εντάξει».

«Αλλά το καλό είναι ότι είχα τη δυνατότητα να βγω (από το μονοθέσιο). Ήταν μια μεγάλη βόλτα πίσω, αλλά ζούμε για να πολεμήσουμε κι άλλη μέρα».

«Σίγουρα πονάω λίγο στον αυχένα. Αισθάνομαι ότι χειροτερεύει λίγο καθώς πέφτει η αδρεναλίνη. Αλλά θα συνεργαστώ με την Ange (Angela Cullen, προπονήτρια/φυσιοθεραπεύτρια του Hamilton) για να το διορθώσουμε».

«Ειλικρινά, αισθάνομαι πολύ, πολύ τυχερός σήμερα. Δόξα τω Θεώ για το halo, που τελικά με έσωσε, και έσωσε τον αυχένα μου νομίζω».

Από την πλευρά του, ο Verstappen, υπερασπιζόμενος την αντίδραση που είχε αμέσως μετά το συμβάν, δήλωσε: «Ο Lewis ήταν μια χαρά. Ακόμα προσπαθούσε να κάνει όπισθεν όταν ήμουν ήδη εκτός του μονοθεσίου. Όταν δεν είσαι εντάξει, δεν το κάνεις αυτό».

Στο Silverstone, ο Verstappen είχε επικρίνει τον Hamilton που πανηγύρισε τη νίκη του, ενώ ο ίδιος βρισκόταν στο νοσοκομείο για εξετάσεις. Η αντίδραση του Ολλανδού σε ένα συμβάν για το οποίο εντέλει κρίθηκε ότι ο ίδιος είχε μεγαλύτερο μερίδιο ευθύνης, επικρίθηκε από πολλούς.

Παρότι η σύγκρουση αυτή συνέβη με 75 χ.α.ώ., ελάχιστα δηλαδή για τα δεδομένα της Formula 1 (σε αντίθεση με αυτήν του Silverstone), θα μπορούσε να έχει πολύ σοβαρές συνέπειες. Όταν ανασηκώθηκε η Red Bull από την απότομη ανάβαση στα πολύ ψηλά kerb, ακούμπησαν οι δύο από τους πίσω τροχούς των μονοθεσίων και το αυστριακό «καβάλησε» την Mercedes.

Όπως συμβαίνει τις περισσότερες φορές σε αυτές τις περιπτώσεις, αμφότεροι οι οδηγοί έχουν μερίδιο ευθύνης. Αμφότεροι θα μπορούσαν να έχουν αποφύγει τη σύγκρουση αν είχαν επιλέξει να υποχωρήσουν.

Οι αγωνοδίκες όμως έκριναν ότι ο Verstappen είχε μεγαλύτερο μερίδιο ευθύνης, επειδή κατάφερε να βρεθεί στο πλάι του Hamilton αρκετά αργοπορημένα, βαθιά στην είσοδο της στροφής, τη στιγμή που ο Βρετανός είχε εξασφαλισμένη την εσωτερική γραμμή για την πρώτη εκ των δύο στροφών του chicane.

Επειδή ο Ολλανδός βρέθηκε πολύ αργά δίπλα στη Mercedes, οι αγωνοδίκες αποφάνθηκαν ότι ο Hamilton δεν είχε υποχρέωση να του αφήσει χώρο στην εσωτερική της δεύτερης στροφής του chicane.

Για αυτό και απέδωσαν στον Verstappen ποινή 3 θέσεων στη σειρά εκκίνησης του GP Ρωσίας. Δεδομένων των συνεπειών που θα μπορούσε να έχει το ατύχημα, ίσως κάποιοι θεωρήσουν επιεική την τιμωρία του Ολλανδού, ωστόσο το αρχικό παράπτωμα, για το οποίο επιβλήθηκε η ποινή, δε μπορεί να θεωρηθεί αλόγιστα επικίνδυνη οδήγηση, λόγω της χαμηλής ταχύτητας και των δύο. Εντούτοις, ακόμα και με τέτοιες ταχύτητες, οτιδήποτε μπορεί να συμβεί…

Ψυχολογία

Το ερώτημα πολλών είναι κατά πόσο το έκανε επίτηδες ο Verstappen, δεδομένου ότι βρίσκεται εμπρός στη βαθμολογία και από μια εγκατάλειψη και των δύο, ο ίδιος θα είχε να κερδίσει περισσότερα. Το ζήτημα είναι ότι σε μια τέτοια περίπτωση δε μπορεί να ξέρει ο οδηγός ότι θα εγκαταλείψουν και οι δύο.

Από τη μηχανική του ατυχήματος, δε θα προέβλεπε εύκολα κανείς ότι οι συνέπειες θα ήταν αυτές που ήταν. Επρόκειτο για ένα πολύ παράξενο ατύχημα, όπου το γεγονός ότι η Red Bull ανασηκώθηκε ελαφρά από την ανάβαση στα kerb, οδήγησε σε μια απρόβλεπτη αλυσιδωτή αντίδραση.

Το τμήμα ασφάλειας της FIA θα ερευνήσει το ατύχημα λόγω της ασυνήθιστης φύσης του, όπως κάνει πάντοτε ώστε να πάρει όσα μαθήματα μπορεί στην αέναη προσπάθεια βελτίωσης των επιπέδων ασφάλειας.

Αντιθέτως, περισσότερο έχει να κάνει με την ψυχολογία του Verstappen όταν βρίσκεται σε μάχη στην πίστα. Είχαμε αναφέρει μετά τη σύγκρουση του Silverstone, ότι θα είναι ενδιαφέρον να διαπιστώσουμε τη μελλοντική αντίδραση του Verstappen σε μονομαχία με τον Hamilton, και κατά πόσο θα αποφάσιζε να αλλάξει προσέγγιση ή θα παρέμενε πιστός στην τακτική μηδενικής υποχώρησης.

Η απάντηση ήταν καταφανής στο συμβάν της Monza. Στη μικρή επαφή μεταξύ των δύο διεκδικητών στο chicane της Roggia στον 1ο γύρο, ο Hamilton είχε την καθαρότητα σκέψης να υποχωρήσει για να αποφύγει την επαφή.

Στην περίπτωση του ατυχήματος, ο Hamilton, όντας μπροστά καθ’ όλη τη διάρκεια του περιστατικού και έχοντας δηλώσει ότι δε θα υποχωρεί στις μάχες με τον Verstappen, παρέμεινε πιστός στη γραμμή του, θεωρώντας -δικαίως όπως αποφάνθηκαν οι αγωνοδίκες- ότι η στροφή ήταν «δική του».

Ο Verstappen βρισκόταν με μηδενικό χώρο αρκετά νωρίς στο chicane και προσπάθησε να στριμώξει τη Red Bull σε ένα μέρος που δεν υπήρχε περίπτωση να του παραχωρήσει ο Hamilton. Αντί να επιλέξει να υποχωρήσει, ο Ολλανδός ρίσκαρε τη σύγκρουση, απαιτώντας χώρο τον οποίο, σε περίπτωση που βρισκόταν ο ίδιος στη θέση του αντιπάλου του, δε θα παραχωρούσε.

Ίσως ο Verstappen ένιωθε ότι αν άφηνε εκεί τον Hamilton να περάσει μπροστά, δε θα είχε τη δυνατότητα να τον προσπεράσει ξανά. Ενδεχομένως επίσης να είχε επηρεάσει την ψυχραιμία του το χρονοβόρο pit stop.

Πρόκειται για την πρώτη σημαντική στιγμή λανθασμένης κρίσης του Ολλανδού φέτος, η οποία θα έχει κόστος στον επόμενο αγώνα, καθώς δεν υπήρχε τρόπος να του επιβληθεί ποινή στο GP Ιταλίας, εφόσον είχε ήδη εγκαταλείψει.

Τι οδήγησε στη σύγκρουση

Οι παράγοντες που οδήγησαν στο ατύχημα αυτό το Σαββατοκύριακο ήταν και πάλι πολυάριθμοι. Τo GP Ιταλίας σίγουρα δεν ήταν το καλύτερο στη φετινή σεζόν του Hamilton. Η Mercedes διέθετε μονοθέσιο που θα μπορούσε να κατακτήσει τη νίκη στη Monza, χωρίς να μπορεί να κάνει πολλά για αυτό ο Verstappen.

H πορεία του Bottas κατά τη διάρκεια του τριημέρου το απέδειξε αυτό. Αν ο Φινλανδός δεν είχε αναγκαστεί να εκτίσει ποινή στη σειρά εκκίνησης του αγώνα λόγω χρήσης 4ης φετινής μονάδας ισχύος, θα είχε πολύ μεγάλες πιθανότητες να σηκώσει το τρόπαιο της νίκης.

Ο Hamilton είχε επιλέξει λίγο διαφορετικές αεροδυναμικές ρυθμίσεις (με λιγότερη αρνητική άντωση) από τον Bottas. Παραδέχθηκε ότι στις κατατακτήριες δοκιμές η απόδοσή του δεν ήταν στο επίπεδο που θα ήθελε.

Στο σπριντ έκανε το λάθος στην εκκίνηση με τη διαχείριση του συμπλέκτη, το οποίο τον έριξε στην 5η θέση, για να εκκινήσει την Κυριακή από την 4η. Στον αγώνα, προσπαθώντας να επιμείνει στη μάχη με τον Verstappen στον 1o γύρο, έχασε και την 3η θέση, που είχε κερδίσει από τον Lando Norris στα αρχικά μέτρα.

Ο Hamilton είχε βάλει τον εαυτό του στην κατάσταση που βρέθηκε με την απόδοσή του. Αντίστοιχα, ο Verstappen θα μπορούσε να έχει κάνει καλύτερη εκκίνηση και να μην έχει εγκλωβιστεί πίσω από τον Daniel Ricciardo στο πρώτο stint.

Εάν ο Ολλανδός είχε παραμείνει επικεφαλής και είχε τη δυνατότητα να διαχειριστεί το ρυθμό και τα ελαστικά του, ακόμη και με το καταστροφικό pit stop των 11 δλ. Αυτό με τη σειρά του, ίσως είχε αποφευχθεί εάν δεν είχαν τεθεί σε ισχύ οι περιοριστικές τεχνικές υποδείξεις της FIA όσον αφορά τη διεξαγωγή των pit stop.

To πρόβλημα με τον χειριστή του αερόκλειδου του εμπρός δεξιού τροχού στο pit stop του Verstappen ήταν ότι αφότου βίδωσε το μπουλόνι, πάτησε πολύ γρήγορα το κουμπί επιβεβαίωσης προς τον κεντρικό υπολογιστή που διαχειρίζεται το pit stop και το φωτεινό σηματοδότη, κάτω από το ελάχιστο όριο που έχει θέσει η FIA ως απαιτούμενο χρόνο ανθρώπινης αντίδρασης. Μέχρι το GP Βελγίου, η επιβεβαίωση θα είχε σταλεί αυτόματα προς τον κεντρικό υπολογιστή.

Επειδή έχουν τοποθετηθεί δικλείδες ασφαλείας πλέον στον εξοπλισμό των pit stop, όταν ο μηχανικός πατήσει το κουμπί επιβεβαίωσης κάτω από το ορισμένο χρονικό διάστημα, η εντολή επιβεβαίωσης δε μεταφέρεται στον κεντρικό υπολογιστή. Ο μηχανικός είχε πατήσει το κουμπί, αλλά η εντολή δεν είχε προωθηθεί. Ο ίδιος όμως δεν το είχε αντιληφθεί αυτό και μέχρι να το συνειδητοποιήσει είχαν χαθεί 10 δλ.

Όταν η Mercedes διαπίστωσε ότι με αυτή την καθυστέρηση του Verstappen, θα μπορούσε, καλώντας τον Hamilton στα pits να τον βγάλει ξανά στην πίστα εμπρός από τον Ολλανδό, άδραξε την ευκαιρία. Εντούτοις, και το pit stop της γερμανικής ομάδας καθυστέρησε λόγω ενός προβλήματος στον πίσω αριστερό τροχό.

Όλοι αυτοί οι παράγοντες συνέβαλαν στο να βρεθούν οι δύο διεκδικητές στο ίδιο κομμάτι πίστας όταν εξήλθε από τα pits ο Hamilton και οδηγηθούν στη σύγκρουση.

O επικεφαλής μηχανολογίας πίστας της Mercedes, Andrew Shovlin, δήλωσε χαρακτηριστικά για τη Red Bull: «Νομίζω ότι αν κοιτάξετε το γεγονός ότι ακόμη και οι Helmut (Marko) και Christian (Horner) δεν προσπαθούσαν να κατηγορήσουν τον Lewis, φαίνεται σα να γνωρίζουν ότι ο Max έκανε λάθος, επειδή, συνήθως προσπαθούν να κατηγορήσουν τον Lewis με κάθε ευκαιρία».

Η Mercedes θα μπορούσε να έχει κάνει το «1-2» στo GP Ιταλίας, επιτρέποντας στον Hamilton να περάσει μπροστά στη βαθμολογία του Πρωταθλήματος Οδηγών, καθώς διέθετε το πιο ανταγωνιστικό μονοθέσιο στη Monza. Ωστόσο, η ιστορία δε γράφεται με «εάν» και «εφόσον». Ο Shovlin παραδέχθηκε ότι οι τελευταίοι αγώνες της Mercedes δεν έχουν εκτελεστεί σωστά.

H επιστροφή της McLaren

Εννιά χρόνια και 170 Grand Prix είχαν περάσει από την τελευταία νίκη της McLaren (GP Βραζιλίας 2012), η οποία έγινε επίσης η πρώτη ομάδα που σημείωσε «1-2» φέτος. Το ομαδικό πνεύμα και η πηγαία χαρά του Lando Norris ήταν ένα δείγμα του υγιούς κλίματος που υπάρχει εντός της ομάδας. Ο νεαρός Βρετανός υπάκουσε χωρίς αντίδραση στην εντολή της ομάδας να μην επιτεθεί στον team mate του.

Ο Norris δήλωσε σχετικά: «Πλησίασα λίγο περισσότερο σε ένα γύρο και απλά -δεν ξέρω γιατί- είχα μερικές εικόνες από το περιστατικό μεταξύ των Max και Lewis, διότι το είδα αρκετά καλά στους καθρέπτες μου. Οπότε, όταν σκέφτηκα ότι ίσως θα προσπαθήσω, εμφανίστηκε αυτό στο μυαλό μου και σκέφτηκα, μπα… μάλλον δεν είναι αυτή η πιο σοφή απόφαση».

Στην πραγματικότητα, ο Norris έχασε την ευκαιρία να διεκδικήσει τη νίκη στην εκκίνηση του σπριντ του Σαββάτου, όταν τον «στρίμωξε» ο Hamilton. Εκεί, ο Ricciardo βρήκε δίοδο από την εξωτερική για να περάσει από την 5η στην 3η θέση. Με άλλη μία καταπληκτική εκκίνηση από τη 2η θέση, η οποία του επέτρεψε να τεθεί επικεφαλής στον αγώνα, ο Ricciardo αναρριχήθηκε κατά τη διάρκεια του Σαββατοκύριακου στην 1η θέση.

Από εκεί και έπειτα, ο Αυστραλός διαχειρίστηκε τον αγώνα με υποδειγματικό τρόπο, έχοντας εμπειρία σε αυτό. Παράλληλα, και η McLaren διαχειρίστηκε άψογα τη στρατηγική της, προλαμβάνοντας το undercut από τον Verstappen.

Με την καθυστέρηση του Hamilton στο pit stop, ο Norris είχε καταφέρει να περάσει και πάλι μπροστά από το συμπατριώτη του. Κανείς δε μπορεί να ξέρει τι θα είχε συμβεί αν το ατύχημα είχε αποφευχθεί, αλλά η McLaren είχε ήδη θέσει γερές βάσεις για να πάρει τη νίκη, ακόμα και εάν οι δύο διεκδικητές δεν είχαν εγκαταλείψει.

Ο Ricciardo δήλωσε: «Υπήρχαν μερικοί γύροι όπου ο Max πίεσε και πλησίασε, αλλά δε χρειάστηκε ποτέ να υπερασπιστώ πραγματικά τη θέση μου. Ήταν εκεί, αλλά ήξερα ότι εάν δεν έκανα λάθος θα ήταν δύσκολο για εκείνον (να περάσει), εκτός και αν ριψοκινδύνευε πολύ. Νομίζω ότι εκεί που ένιωθα ευάλωτος ήταν στο τέλος εκείνου του stint, όπου τα ελαστικά έχαναν απόδοση».

«Εισήλθα στα pits και νομίζω ότι όλοι οι υπόλοιποι το έκαναν επίσης, οπότε νομίζω ότι όλοι δυσκολευόμασταν την ίδια στιγμή. Και ήταν τότε, όταν επιστρέψαμε στην πίστα επικεφαλής, τότε είπα ‘εντάξει, το έχουμε αυτό σήμερα’, δηλαδή ότι εκτός και αν συνέβαινε κάτι ατυχές, μπορούμε πραγματικά να νικήσουμε αυτό τον αγώνα».

Το αυτοκίνητο ασφαλείας επέτρεψε στον Charles Leclerc να εισχωρήσει μεταξύ των δύο McLaren, ωστόσο, ο Norris κατάφερε να ξεπεράσει αρκετά γρήγορα το εμπόδιο του Μονεγάσκου, με ριψοκίνδυνο αλλά αποτελεσματικό τρόπο.

O Ricciardo κατάφερε να πάρει και το βαθμό για τον ταχύτερο γύρο του αγώνα στο τελευταίο πέρασμα, βάζοντας το κερασάκι στην τούρτα μιας θριαμβευτικής επιστροφής στο υψηλότερο σκαλί του βάθρου έπειτα από τρία χρόνια (από το GP Μονακό του 2018) και έπειτα από ένα πολύ δύσκολο πρώτο μισό της σεζόν.

Ο Αυστραλός είχε δηλώσει ότι το καλοκαιρινό διάλειμμα τον βοήθησε να βρεθεί σε ένα καλύτερο μέρος εσωτερικά, το οποίο τον βοήθησε να βελτιώσει τις επιδόσεις του στην πίστα. Παρά τις εκπληκτικές εμφανίσεις του Norris μέχρι στιγμής φέτος, ο Ricciardo ήταν αυτός που όταν παρουσιάστηκε στη McLaren η ευκαιρία νίκης, την αξιοποίησε._Φ.Λ.

Podcast

Στον ακόλουθο σύνδεσμο, στις 19:00 το απόγευμα της Δευτέρας, θα μεταδοθεί ζωντανά το podcast F1 Debrief, με την ανάλυση των συμβάντων του GP Ιταλίας. Με χαλαρή διάθεση, όρεξη για κουβεντούλα και φυσικά, τη δική σας συμμετοχή μέσω chat. Η ηχογράφηση της εκπομπής θα παραμείνει σε αυτή τη διεύθυνση για μελλοντική πρόσβαση. Καλή ακρόαση!

Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!