Σκεφτόμενος για το τι θα γράψω αποφάσισα στο σημερινό άρθρο να εστιάσουμε στην ασφάλεια.
Αναφορικά με τους αγώνες, ας μην κοροϊδευόμαστε το Motorsport είναι επικίνδυνο, το ξέρουμε, το αποδεχόμαστε, προσπαθούμε όλοι μαζί και κυρίως η οι κατασκευαστές, η FIA και η εκάστοτε ομοσπονδία να βελτιώσουν τα επίπεδα ασφαλείας. Σήμερα όλοι οι αγωνιζόμενοι νιώθουμε περισσότερο ασφάλεια διότι τα αυτοκίνητα είναι πραγματικά πάρα μα πάρα πολύ ασφαλή. Οι κατασκευαστές σε συνδυασμό με την FIA έχουν κάνει εξαιρετικά βήματα προόδου σε σχέση με 15 -20 χρόνια πριν. Οι τραυματισμοί πληρωμάτων έχουν μειωθεί κατακόρυφα, παρόλα αυτά υπάρχουν και δυστυχώς θα συνεχίσουν να υπάρχουν.
Τη στιγμή που ένας αγωνιζόμενος αποφασίζει να μπει στο αυτοκίνητο γνωρίζει πολύ καλά ότι οι πιθανότητες ατυχήματος αυξάνονται. Και τώρα προκύπτει το επόμενο ερώτημα, δεν φοβόμαστε; Δεν πιστεύω πως υπάρχει κάποιος που δεν φοβάται, τη στιγμή που έχεις βάλει το κράνος, έχεις ντυθεί και δεθεί σφιχτά στο κάθισμα υπάρχει μία έκρηξη συναισθημάτων μεταξύ τους και αυτή του φόβου, απλώς με την εμπειρία μαθαίνεις να το διαχειρίζεσαι. Ο φόβος δεν φεύγει ποτέ, είναι τόσο απλό. Από προσωπική εμπειρία και έπειτα από ατύχημα που είχα με σοβαρό τραυματισμό το πάθος μου και η θέληση μου να επιστρέψω στην οδήγηση δεν άλλαξε, είχα περισσότερο φόβο αλλά με τον καιρό το ξεπέρασα.
Τι γίνεται με την ασφάλεια των θεατών; Όλοι μας έχουμε δει αγωνιστικά αυτοκίνητα να φεύγουν εκτός δρόμου, άλλες φορές ελεγχόμενα (αυτό σημαίνει ότι το αυτοκίνητο έχει γλιστρήσει και δεν μπορεί ο οδηγός να το κρατήσει στο δρόμο αλλά ακόμα έχει τη δυνατότητα να ελέγξει έως κάποιο βαθμό την πορεία του) και άλλες έχοντας εντελώς χαθεί ο έλεγχος από τον οδηγό. Σας παρακαλώ πάρα πολύ, ακολουθείτε ΠΑΝΤΑ τις υποδείξεις και τις οδηγίες της εκάστοτε διοργάνωσης. Δεν αξίζει καμία «καλύτερη» φωτογραφία ή βίντεο τη ζωή κάποιου! Πρώτα απ´ όλα είναι επικίνδυνο σε έναν αγώνα να βρίσκεστε σε σημεία που είναι επικίνδυνα και απαγορεύονται από τους οργανωτές, δεύτερον όταν είμαστε μες την ειδική διαδρομή και ξαφνικά βλέπουμε ανθρώπους να περπατάν ή να τρέχουν στην άκρη του δρόμου, ή να στέκονται στο δρόμο ή να έχουν μπει κυριολεκτικά μες το δρόμο κατευθείαν χαμηλώνουμε την ταχύτητα μας (άρα πάμε πιο αργά και λιγότερο εντυπωσιακά).
Αναφορικά με τα καθημερινά αυτοκίνητα που οδηγούμε όλοι μας. Πραγματικά από που να ξεκινήσω; Από το οδικό δίκτυο της πανέμορφης Ελλάδας μας; Το να οδηγάω στους Ελληνικούς δρόμους μου θυμίζει τα εφηβικά μου χρόνια που έτρεχα σε αγώνες καρτ στο εξωτερικό, σε κλειστά κτίρια με βιομηχανικό δάπεδο για να «γλιστράμε» σαν να είμαστε σε πάγο… χμμ μάλιστα, σε πίστα – εντός κτιρίου, όχι σε ανοιχτό δρόμο με κίνηση, δέντρα, μπαριέρες, μηχανάκια, τοίχους, γκρεμούς και πολλά άλλα…
Προσφάτως όλως τυχαίως βρέθηκα σε «γνωστό» συνεργείο της Θεσσαλονίκης, εμφανίζεται «Κύριος» με Porsche 911 4S, για απλό service και αλλαγή στα τακάκια των φρένων. Είπε ο «Κύριος», μάστορα μήπως να του βάλουμε κανά τακάκι Τούρκικο – Κινέζικο; Δεν τα χρειάζομαι τα φρένα μωρέ, μες την πόλη πάω άντε και μέχρι τη Χαλκιδική. Είναι ευκόλως εννοούμενο ότι τα σχόλια μου για τον παραπάνω κύριο τα οποία δεν θα γράψω δημόσια είναι άκρως προσβλητικά το λιγότερο…
Πρέπει να είναι ξεκάθαρο σε όλους μας, δεν έχει σημασία αν κάποιος οδηγάει Fiat Uno του 1985 ή Porsche Cayenne Turbo S του 2023, ΑΝ το αυτοκίνητο δεν είναι εξοπλισμένο με τα σωστά φρένα και λάστιχα είναι άκρως επικίνδυνο και ξέρετε γιατί; Γιατί ναι το Cayenne είναι αναμφισβήτητα πολύ καλύτερο από το Uno αλλά αν για παράδειγμα έχει λιωμένα λάστιχα ότι κεραμικά φρένα και τεχνολογικά καλούδια να έχει δεν έχει επαφή με το δρόμο, με την άσφαλτο άρα όλα αυτά τα καλούδια είναι παντελώς άχρηστα.
Γιατί όμως τα λέμε όλα αυτά; Τα σημερινά ΙΧ είναι και αυτά με τη σειρά τους πολύ πιο ασφαλή από ένα αντίστοιχο μοντέλο του 2005. Το γνωρίζετε ότι ένα Vw Golf του 2005 είναι χειρότερο σε crash test από ένα Skoda Fabia του 2022; Σας προσκαλώ στον ελεύθερο σας χρόνο να κάνετε μία έρευνα στο YouTube. Θα μου πείτε όμως δεν έχουν όλοι τη δυνατότητα αγοράς ενός νέου οχήματος, ναι έχετε δίκιο όμως είναι υποχρέωση μας ανεξαρτήτως του αυτοκινήτου που έχουμε, να είναι πάντοτε σε άριστη μηχανική κατάσταση, να μην έχει μεταχειρισμένα – λιωμένα λάστιχα, να μην βάζουμε τα πιο φτηνά ανταλλακτικά που βρίσκουμε στην αγορά και πολλά άλλα. Αυτά είναι βασικά θέματα ασφαλείας, είμαστε υποχρεωμένοι να τα κάνουμε για το καλό των παιδιών μας, των συνανθρώπων μας και για εμάς τους ίδιους.
Ας προσπαθήσουμε όλοι μαζί να είμαστε πιο προσεκτικοί στους δρόμους και να μην ξεχνάμε ότι η ανοιχτοί στην κυκλοφορία δρόμοι δεν είναι ειδικές διαδρομές ούτε τα αυτοκίνητα που οδηγούμε καθημερινά αγωνιστικά, ας προσπαθήσουμε όλοι μαζί να συντηρούμε σωστά τα οχήματα μας και να οδηγούμε με σύνεση και σεβασμό. Στο επόμενο άρθρο υπόσχομαι να επανέλθω σε καθαρά αγωνιστικά ζητήματα. Πάντα με εκτίμηση_Σωτήρης Ιερεμιάδης