Ως η μοναδική νικήτρια του θρυλικού Dakar, η Jutta Kleinschmidt έχει γράψει τη δική της ιστορία στον παγκόσμιο μηχανοκίνητο αθλητισμό.
Τα τελευταία χρόνια οι γυναίκες οδηγοί έρχονται ολοένα και περισσότερο στο προσκήνιο του μηχανοκίνητου αθλητισμού, ακολουθώντας έναν δρόμο που έχει ανοίξει εδώ και δεκαετίες, μετά από την Michelle Mouton, η Jutta Kleinschmidt.
Η 58χρονη σήμερα Γερμανίδα, αποτελεί μια από τις πλέον σημαίνουσες γυναικείες παρουσίες σε επίπεδο οδηγών αγώνων, έχοντας κερδίσει τον σεβασμό και την καθολική αναγνώριση των συναθλητών της.
Αυτό μόνο χαριστικά δεν έχει επιτευχθεί, αφού η Jutta Kleinschmidt έχει κοιτάξει στα μάτια τους άντρες οδηγούς αγώνων υπό τις σκληρότερες συνθήκες, δηλαδή στο περίφημο Dakar, ενώ διακρίνεται και για τις ικανότητές της στην εξέλιξη αυτοκινήτων rally-raid.
Ταυτόχρονα, έχει σημειώσει επιτυχίες, που την καθιστούν σε φάρο για τις νεότερες οδηγούς αγώνων.
Jutta Kleinschmidt: Πρώιμα χρόνια και Dakar
Η Jutta Kleinschmidt γεννήθηκε στις 29 Αυγούστου 1962 στην Κολωνία της Γερμανίας και μεγάλωσε στο Berchtesgaden της Άνω Βαυαρίας.
Στα εφηβικά της χρόνια ασχολούνταν με χειμερινά σπορ, όμως η αγάπη την τεχνολογία και τον ανταγωνισμό, είχε αρχίσει να διαφαίνεται.
Σε ηλικία 18 ετών αγόρασε την πρώτη της μοτοσικλέτα, για να ξεκινήσει “adventure trips”, όπως η ίδια τα χαρακτηρίζει.
Αφού έλαβε δίπλωμα τεχνολογίας στο τεχνικό κολέγιο του Traunstein της Γερμανίας, ξεκίνησε σπουδές Φυσικής στο Πανεπιστήμιο Εφαρμοσμένων Επιστημών του Isny, τις οποίες ολοκλήρωσε ως μηχανικός φυσικής, σε ηλικία 25 ετών.
Έχοντας κάνει τη διπλωματική της εργασία στη BMW, ο δρόμος για τη μετέπειτα πορεία, είχε ουσιαστικά ανοίξει.
Η Kleinschmidt εργάστηκε στη βαυαρική εταιρεία ως μηχανικός εξέλιξης για 6 χρόνια, προτού αφοσιωθεί στην αγάπη της, που ήταν ο μηχανοκίνητος αθλητισμός.
Μάλιστα, αποφάσισε να ξεκινήσει από τα δύσκολα, συμμετέχοντας στον μεγαλύτερο αγώνα αντοχής του κόσμου, το Ράλλυ Παρίσι-Ντακάρ, με μοτοσικλέτα της BMW, το 1988.
Συνολικά, στο Dakar αγωνίστηκε 4 φορές με δύο τροχούς, προτού μεταπηδήσει στα αυτοκίνητα. Αυτό έγινε το 1995, όταν με συνοδηγό σε ένα Mitsubishi Pajero τον Dagmar Lohmann, τερμάτισε στη 12η θέση του αγώνα.
Ακολούθησαν τρεις συνεχείς συμμετοχές με Buggy του Jean Louis Schlesser και καλύτερο αποτέλεσμα την 5η θέση, το 1997. Τότε η Kleinschmidt έγραψε ιστορία, αφού σημείωσε δύο ταχύτερους χρόνους και έγινε η πρώτη γυναίκα που πετυχαίνει κάτι τέτοιο.
Οι μηχανικές της γνώσεις είχαν ιδιαίτερη αξία σε έναν αγώνα όπως το Dakar, οπότε ενόψει 1999, η Γερμανίδα μεταπήδησε στη Mitsubishi, παίρνοντας μέρος και στην εξέλιξη του νέου Pajero Evolution.
Η πρώτη συμμετοχή με το καινούργιο αυτοκίνητο έφερε και τερματισμό στο βάθρο, με την Kleinschmidt να ολοκληρώνει στην τρίτη θέση έχοντας παραπλεύρως την Σουηδή Tina Thorner, με την οποία έγιναν το πρώτο αμιγώς γυναικείο πλήρωμα που φτάνει σε τέτοιο επίτευγμα.
Το 2001, η Jutta Kleinschmidt έφτασε στο απόγειο της δόξας της, κατακτώντας με συνοδηγό στο Mitsubishi Pajero Evolution, τον Andreas Schulz, τη νίκη στο Dakar.
Με αυτόν τον τρόπο, έγινε η πρώτη και μοναδική μέχρι σήμερα, γυναίκα που έχει ανέβει στο ψηλότερο σκαλί του βάθρου, στον σκληρότερο αγώνα αντοχής του κόσμου.
Οι υψηλές πτήσεις συνεχίστηκαν, αφού την επόμενη χρονιά, οι Kleinschmidt-Schulz τερμάτισαν στη δεύτερη θέση.
Ενόψει 2003, μια νέα πρόκληση εμφανίστηκε. Η Jutta Kleinschmidt πήρε “μεταγραφή” στην Volkswagen, η οποία ετοίμαζε τη συμμετοχή της με το Race Touareg.
Καλύτερο αποτέλεσμα, με το τελευταίο βάθρο της Γερμανίδας στο Dakar, υπήρξε η τρίτη θέση το 2005, με συνοδηγό την Iταλίδα Fabrizia Pons.
H καριέρα της στο Dakar ολοκληρώθηκε το 2007, όταν συμμετείχε με BMW X3 CC και συνοδηγό την Tina Thorner, τερματίζοντας στην 15η θέση.
Άνθρωπος της αδρεναλίνης, η Jutta Kleinschmidt συμμετείχε στο μαραθώνιο ποδηλασίας Race Across America το 2004, συμπληρώνοντας μαζί με τον Joey Kelly, 5.000 χιλιόμετρα στην Αμερική, σε 8,5 ημέρες με ποδήλατο.
Τα τελευταία χρόνια, προσφέρει την εμπειρία της μέσω διαλέξεων για μεγάλες εταιρείες όσον αφορά στις εξελίξεις της αυτοκίνησης, αφού έχει μεγάλο ενδιαφέρον και για τις νέες τεχνολογίες.
Επιπλέον, έχει έγραψε το βιβλίο “Η νίκη μου στο Dakar” (My victory at the Dakar).
Από το 2018 υπήρξε Σύμβουλος Cross Country Rally για τη FIA, και από το 2019, πρόεδρος της Επιτροπής Cross Country Rally της FIA, με στόχο την δημιουργία μιας στρατηγικής για την ανάπτυξη των αγώνων Cross Country.
Jutta Kleinschmidt και Extreme E
Αν και πρακτικά δε σταμάτησε ποτέ τους αγώνες, αφού συμμετείχε και σε πιο μικρά events, η Jutta Kleinschmidt εσχάτως επέστρεψε στην πρώτη γραμμή, χάρη στο Extreme E .
Αρχικά, ανέλαβε ρόλο Joker Driver στο θεσμό, ώστε να αναπληρώσει όποια γυναίκα οδηγό δε μπορούσε να λάβει μέρος σε κάποιον αγώνα, σε περίπτωση ανωτέρας βίας.
Αυτή η ανάγκη προέκυψε μόλις στο δεύτερο αγώνα, όταν η Kleinschmidt αντικατέστησε την Claudia Hurtgen, στα πηδάλια του Odyssey 21 της Cupra-ABT και βρέθηκε στο πλευρό του Mattias Ekstrom, με το δίδυμο να τερματίζει στην 5η θέση του X Prix Ωκεανού, στη Σεγενάλη.
Ουδέν μονιμότερον του προσωρινού, όπως λένε, και λίγες ημέρες αργότερα, έγινε γνωστό πως η 58χρονη Γερμανίδα θα λάβει οριστικά το χρίσμα, ως επίσημη οδηγός της Cupra-ABT για τους υπόλοιπους αγώνες της Season 1 του Extreme E.
Η αρχή, θα γίνει με το X Prix Αρκτικής, την Kangerlussuaq της Γροιλανδίας, στις 28-29 Αυγούστου.
Ο teammate της και ιδιαίτερα επιτυχημένος οδηγός σε πολλές μορφές αγώνων αυτοκινήτου (DTM, World Rallycross, Ράλλυ), Mattias Ekstrom, δήλωσε για την Jutta Kleinschmidt: “Η Jutta είναι η “Βασίλισσα του Dakar” και εγώ ένας rookie. Να την έχουμε στην ομάδα είναι κάτι ιδιαίτερο και για εμένα. Ανυπομονώ για αυτή τη συνεργασία και την εμπειρία της, που θα μας βοηθήσει στο Extreme E“.
Το 2018, η Jutta Kleinschmidt αναδείχθηκε νικήτρια στα “World Sports Legends Awards“ στο Μονακό.
Jutta Kleinschmidt – Dakar
Συμμετοχές: 17 (4 με μοτοσικλέτα, 13 με αυτοκίνητο)
Νίκες: 1
Τερματισμοί στο βάθρο: 4
Τερματισμοί στην πεντάδα: 6
Photos: Extreme E, Jutta Kleinschmidt
Δείτε αφιέρωμα στις γυναίκες του Dakar, μεταξύ των οποίων βρίσκεται, σε περίοπτη θέση, η Jutta Kleinschmidt