Τον Ιούνιο του 1991 η Mazda κέρδισε ως αουτσάιντερ το 24ωρο Le Mans και το 787Β πέρασε στους θρύλους της αγωνιστικής ιστορίας του πλανήτη.
Σαν προχθές, δηλαδή την 23η Ιουνίου πριν από 30 χρόνια ακριβώς, το 1991, είχαμε μια από αυτές τις όμορφες ιστορίες που κάνουν το motorsport να λάμπει από τις ακτίνες της τεχνολογικής εξέλιξης, της αγωνιστικής πονηριάς και της εκδίκησης των αουτσάιντερ, που πάντα προσφέρουν όμορφες ιστορίες.
Πρόκειται για την νίκη της Mazda στο 24ωρο Le Mans με το θρυλικό και ανεπανάληπτο 787B. Το συγκεκριμένο πρωτότυπο μνημονεύεται συχνά ως ίσως το πιο επιτυχημένο αγωνιστικό της ιαπωνικής φίρμας και ακόμη συχνότερα για τον ήχο του που είναι ό,τι πλησιέστερο θα βρείτε στην εποχή των V12 της Formula 1.
Όλα αυτά χάρη στον τετραπλό ρότορα και ένα σχήμα που έμοιαζε αναχρονιστικό ακόμη και εκείνη την εποχή μπροστά στις… διαστημικές Mercedes C11 και τα ιδιαίτερα με βάση την αισθητική τους, Peugeot 905. Αυτά όμως δεν τερμάτισαν ποτέ εκείνο τον Ιούνιο, σε αντίθεση με τα τρία Mazda 787B που βρέθηκαν στις θέσεις 1, 6 και 8.
Ήταν η τελευταία χρονιά για τους ρότορες στον 24ωρο αγώνα, καθώς η θρυλική κατηγορία C εκείνης της εποχής είχε πρακτικά τελειώσει λόγω υψηλού κόστους και ήταν επίσης η επιτυχής κατάληξη σε μια πορεία που είχε ξεκινήσει για την Mazdaσχεδόν μια 20ετία πριν με ιδιωτικές συμμετοχές.
Μια από αυτές ήταν και του Yojiro Terrada για τον οποίο η συμμετοχή του 1991 ήταν η 12η, από τις 29 που έφτασε να έχει σε μια καριέρα που ήταν αφιερωμένη στο Le Mans (προφανώς) και ολοκληρώθηκε με το απόλυτο ρεκόρ συμμετοχών. Ο Terrada όμως δεν ήταν μόνο οδηγός εκείνη την περίοδο. Έχοντας αδιάκοπη παρουσία στον αγώνα από το 1981, ήταν ο άνθρωπος που συντόνισε μια ομάδα από 120 άτομα τα οποία εργάστηκαν για το επιτυχές αποτέλεσμα. Είχε φροντίσει ακόμη και σεφ να έχει η Mazda εκείνη τη χρονιά, ώστε Γερμανοί, Γάλλοι, Βρετανοί και άλλων εθνικοτήτων μηχανικοί, σχεδιαστές και τεχνικοί να τρώνε ό,τι πρέπει και ό,τι θέλουν, κατά την πολυήμερη ενασχόληση με το Le Mans.
Αυτό όμως που έκανε εντυπωσιακή την παρουσία και τελικά την νίκη της Mazda τότε, ήταν πως ειδικοί και θεατές κατάλαβαν σχεδόν όταν έπεσε η νύχτα στην επαρχία της Sarthe ότι στον αγώνα έτρεχαν και τα 787Β. Μέχρι τότε το επίκεντρο ήταν η Peugeot του Jean Todt με οδηγούς όπως ο Jacky Ickx και άλλοι, καθώς τα 905 προηγήθηκαν εξ αρχής ή η Mercedes με τον Jochen Mass που είχε σημειώσει και τον καλύτερο χρόνο στις δοκιμές.
Στο ξημέρωμα της 23ης Ιουνίου όμως η Mazda είχε τεθεί επικεφαλής εκμεταλλευόμενη το γεγονός πως τα 787Β έτρεχαν ελαφρύτερα από τον ανταγωνισμό και πως οι Wankel κινητήρες είχαν πολύ πιο αποτελεσματική κατανάλωση καυσίμου από τους αντιπάλους. Έτσι το F1 τρίο της ομάδας με τους Johnny Herbert, Bertrand Gachot και Volker Weidler πανηγύρισαν την πρώτη νίκη Ιάπωνα κατασκευαστή στον 24ωρο αγώνα και την μοναδική μέχρι σήμερα αυτοκινήτου με ρότορα.
Οι εικόνες του γύρου του θριάμβου με το εμβληματικό πλέον αυτοκίνητο να διασχίζει μια πραγματική λαοθάλασσα θεατών συγκινούν ακόμη και τους πιο αδιάφορους παρατηρητές.