Υποσχέσεις για θεαματικούς αγώνες έδωσε η νέα γενιά Formula E στις χειμερινές δοκιμές της Valencia. Άραγε θα κερδίσει τους φίλους του αθλήματος;
Η Maserati κυριάρχησε στις τριήμερες χειμερινές δοκιμές της Formula E στη Valencia, ξεκαθαρίζοντας πως η σπουδαία αυτή κυρία της αυτοκίνησης, που έχει να κατεβάσει δικό της σασί σε αγώνες μονοθεσίων από το 1956, επέστρεψε με μόνο στόχο την κορυφή.
Θα πει κάποιος, πρόκειται στην ουσία για την παλιά ομάδα Formula E των Μονεγάσκων της Venturi. Πράγματι, πλην όμως τα κεφάλαια και η διοίκηση πλέον είναι της Maserati, κι εν πάση περιπτώσει, και για την ομάδα της Mercedes στη Formula 1, αν κάποιος αναζητήσει τις ρίζες της, θα τις βρει στην Tyrrell, της Red Bull στην Stewart Ford, της Aston Martin στην Jordan κλπ.
Οι ομάδες και οι οδηγοί της Formula E, λοιπόν, που βρέθηκαν στη Valencia για τις χειμερινές δοκιμές, φαίνεται να συμφωνούν ότι η νέα, 3η γενιά Formula E, που προσφέρει διπλάσια ισχύ σε ρυθμίσεις αγώνα σε σχέση με την 1η, κοντύτερο μεταξόνιο και στενότερα μετατρόχια, θα δώσει θεαματικούς αγώνες.
Όπως μάλιστα είπαν, θα χρειαστούν 2 ως 3 σεζόν ώσπου να αποκωδικοποιήσουν πλήρως τα μυστικά αυτών των αυτοκινήτων και να ξεκλειδώσουν όλη τους την ταχύτητα, οπότε ενδέχεται να δούμε πολλές εναλλαγές στην κορυφή, καθώς οδηγοί και ομάδες θα εξερευνούν τα όρια.
Πόσο σημαντική θεωρεί η FIA την Formula E, αποκαλύπτεται από το γεγονός ότι από πρόπερσι της έδωσε στάτους Παγκοσμίου Πρωταθλήματος.
Ο Nyck de Vries και ο Stoffel Vandoorne, που πήραν τα Πρωταθλήματα Formula E το 2021 και το 2022, αποκαλούνται πλέον επίσημα, Παγκόσμιοι Πρωταθλητές FIA.
Οι Πρωταθλητές μόνο άλλων τεσσάρων σειρών αγώνων απολαμβάνουν τέτοιον τίτλο: Της Formula 1, του WRC, των Αγώνων Αντοχής WEC και του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Karting.
Η Formula E αποτελεί ιδέα του Jean Todt, από το 2011, τότε που ήταν Πρόεδρος της FIA. Αξιοποιώντας επιχορηγήσεις, η Formula E, σύμφωνα με το αρχικό σχέδιο, θα διοργάνωνε αγώνες στα κέντρα των μεγαλουπόλεων, ώστε να προπαγανδίσει την ιδέα της ηλεκτροκίνησης.
Παρά το γεγονός, όμως, ότι συμμετείχαν από την αρχή σπουδαίοι κατασκευαστές και αξιόλογοι οδηγοί, πολλοί δήμαρχοι δεν πείστηκαν. Έτσι το E-Prix της Νέας Υόρκης δε διοργανώνεται στο Σέντραλ Παρκ αλλά σε μια αποβάθρα του Μπρούκλιν, με τους ουρανοξύστες του Μανχάταν να αποτελούν ένα μακρινό τοπίο, και του Λονδίνου διοργανώνεται σε ένα εκθεσιακό κέντρο, από όπου το Σίτι δε φαίνεται καν.
Αιτία, το γεγονός ότι η Formula E, ως εδώ τουλάχιστον, δεν κέρδισε τη σημαντική μερίδα που ήλπιζε στους φίλους της αυτοκίνησης.
Από τη μια είναι η δυσπιστία πολλών φίλων των αγώνων προς την ηλεκτροκίνηση κι από την άλλη το χαμηλού επιπέδου θέαμα, καθώς η πρώτη γενιά της Formula E ήταν ελάχιστα πιο ισχυρή από την Formula 4 ενώ και η δεύτερη γενιά υπολειπόταν της ισχύος μιας Formula 3.
Τώρα, η 3η γενιά Formula E, φαίνεται να λύνει αρκετά από τα προβλήματα των δύο προηγούμενων γενεών. Έχουν μεν, στο μεταξύ, αποχωρήσει σπουδαίοι κατασκευαστές, Audi, BMW, Mercedes, μα έχουν έρθει άλλοι και στη γραμμή εκκίνησης στο Μεξικό, για τον πρώτο αγώνα της χρονιάς στα μέσα Ιανουαρίου, θα παραταχθούν, εκτός από την Maserati, σημαντικά ονόματα, Nissan, McLaren, Cupra, DS, Porsche, Jaguar, Andretti, Penske, Mahindra.
Η νέα, 9η σεζόν, της Formula E, που επίσημα άρχισε με τις χειμερινές δοκιμές της Valencia, θα είναι κρίσιμη για το μέλλον του θεσμού. Ή θα τον απογειώσει, ή θα οδηγηθεί σε παρακμή.
Αν προσφέρει πράγματι θεαματικούς αγώνες, θα αυξηθεί η δημοτικότητα και η τηλεθέαση της Formula E, οι δήμαρχοι θα είναι πιο συνεργάσιμοι να την υποδεχτούν, αν όχι στα κέντρα, τουλάχιστον σε πιο φαντασμαγορικά σημεία των πόλεών τους. Αυτό θα φέρει περισσότερους θεατές και τηλεθεατές, και η Formula E θα βρει τη θέση που αρμόζει σε ένα Παγκόσμιο Πρωτάθλημα.
Αν δεν έρθει το θέαμα, δεδομένου ότι η 3η γενιά της Formula E είναι πιο δαπανηρή σε σύγκριση με τις δύο πρώτες, ίσως εμφανιστούν οικονομικά προβλήματα. Ο αγώνας στο Μεξικό, σε λιγότερο από ένα μήνα, θα δώσει μια πρώτη γεύση.