Το Opel Ampera/Chevrolet Volt είναι ο νικητής της τελικής ψηφοφορίας «Car Of The Year 2012», με την επίσημη εκδήλωση ανακοίνωσής του να πραγματοποιείται στην Έκθεση της Γενεύης.
4. Range Rover Evoque 186
5. Fiat Panda 156
6. Citroen DS5 144
7. Toyota Yaris 122
Για την Opel ήταν η τέταρτη φορά που ψηφίστηκε μοντέλο της ως Αυτοκίνητο της Χρονιάς (1985 Kadett, 1987 Omega, 2009 Insignia, 2011 Ampera), ενώ για την Chevrolet η πρώτη.
Το πλεονέκτημα των Ampera/Volt σε σχέση με τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι ότι δεν απαιτείται ειδική υποδομή στους δρόμους, προκειμένου να φορτιστούν στο ενδιάμεσο μιας σχετικά μεγάλης διαδρομής. Το μόνο που χρειάζεται είναι να έχει ο κάτοχός του αυτοκινήτου πρόσβαση σε μια κοινή πρίζα ώστε να αξιοποιεί το πλεονέκτημα της ηλεκτροκίνησης. Αν, λοιπόν, οι καθημερινές σας μετακινήσεις είναι μέχρι 80 χλμ., μπορεί να περάσει ένας ολόκληρος χρόνος και να μη βάλετε ποτέ βενζίνη! Στην πράξη, αυτό δεν πρόκειται να συμβεί, όμως αναμφίβολα θα πετύχετε μια μοναδική επίδοση κατανάλωσης, πολύ χαμηλότερη ακόμα και από εκείνη ενός υβριδικού αυτοκινήτου.
Το Opel Ampera/
Chevrolet Volt, ανάλογα με τις συνθήκες κίνησης και κατάστασης φόρτισης της μπαταρίας, διαθέτει τέσσερις τρόπους λειτουργίας, αξιοποιώντας συνδυαστικά το ηλεκτρικό μοτέρ των 150 ίππων, τη γεννήτρια φόρτισης της μπαταρίας και το 1.400άρη βενζινοκινητήρα των 84 ίππων, με στόχο τη βέλτιστη απόδοση του συστήματος. Με την μπαταρία φορτισμένη και χαμηλές ταχύτητες κίνησης, η ισχύς παρέχεται αποκλειστικά από τον κύριο ηλεκτροκινητήρα των 150 ίππων. Γεννήτρια και κινητήρας εσωτερικής καύσης παραμένουν αμέτοχοι στην κίνηση του αυτοκινήτου. Όταν οι ταχύτητες ανέβουν, η γεννήτρια λειτουργεί ως κινητήρας επικουρικά με το κυρίως ηλεκτρικό μοτέρ, ενώ μειώνεται η σχέση μετάδοσης στο πλανητικό σύστημα γραναζιών, έτσι ώστε και τα δύο μοτέρ να λειτουργούν σε πιο χαμηλές στροφές, όπου αποδίδουν καλύτερα.
Όταν η μπαταρία «αδειάσει» (ποτέ δεν εξαντλείται τελείως, καθώς διατηρεί ένα συγκεκριμένο ελάχιστο επίπεδο φόρτισης), τότε ο βενζινοκινητήρας τίθεται σε λειτουργία και μέσω ενός συμπλέκτη κινεί τη γεννήτρια, φορτίζοντας έτσι την μπαταρία. Τέλος, στην περίπτωση που η μπαταρία βρίσκεται στο ελάχιστο της φόρτισης και απαιτηθεί πλήρης επιτάχυνση, για αμεσότερη απόκριση, αντί ο βενζινοκινητήρας να κινεί τη γεννήτρια για την παραγωγή ηλεκτρικού ρεύματος, στέλνει την κίνηση απευθείας στους τροχούς.
Τέσσερα mode λειτουργίας
Ανάλογα με τις απαιτήσεις ισχύος και φόρτισης, το σύστημα κίνησης του Ampera/Volt λειτουργεί με τέσσερις διαφορετικούς τρόπους:
1. Ηλεκτροκίνηση σε χαμηλές ταχύτητες
Δεδομένου ότι η ενέργεια της μπαταρίας δεν έχει εξαντληθεί, για κίνηση σε χαμηλές ταχύτητες η ισχύς παρέχεται αποκλειστικά από τον κύριο ηλεκτροκινητήρα των 150 ίππων, τραβώντας ρεύμα από την μπαταρία μέσω του inverter. Το πλανητικό σύστημα γραναζιών είναι κλειδωμένο, οπότε ο «ήλιος» (σχέση 3,24:1) στέλνει τη ροπή στους τροχούς απευθείας. Γεννήτρια και κινητήρας εσωτερικής καύσης δε συμμετέχουν καθόλου.
2. Ηλεκτροκίνηση σε υψηλές ταχύτητες
Όταν η ταχύτητα αυξηθεί, τα πλανητικά γρανάζια ξεκλειδώνουν και αρχίζουν να περιστρέφονται σε τροχιά γύρω από το κεντρικό γρανάζι «ήλιος». Το σύστημα συνδέεται και με τη γεννήτρια, η οποία λειτουργεί ως κινητήρας σε αυτήν τη φάση. Οι δύο -πλέον- ηλεκτροκινητήρες περιστρέφονται σε αργές σ.α.λ., όπου και αποδίδουν καλύτερα, με τα γρανάζια να πραγματοποιούν τον απαραίτητο υποπολλαπλασιασμό της σχέσης μετάδοσης (λόγος 2,16:1), ώστε οι τροχοί του αυτοκινήτου να περιστρέφονται ταχύτερα.
3. Βενζινοκινητήρας σε λειτουργία, χαμηλές ταχύτητες
Όταν η μπαταρία φθάσει το χαμηλότερο επιτρεπτό επίπεδο φόρτισης, ο κινητήρας των 1,4 λίτρων συνδέεται με τη γεννήτρια μέσω του τρίτου συμπλέκτη. Σε χαμηλές ταχύτητες, ο κύριος ηλεκτροκινητήρας κινεί το όχημα μόνος, μέσω του σετ γραναζιών (κλειδωμένο στο 3,24:1, όπως στην περίπτωση 1). Η γεννήτρια παίρνει κίνηση από το βενζινοκινητήρα, κρατώντας συνεχώς την μπαταρία σε επίπεδο μίνιμουμ φόρτισης, στέλνοντας απλώς το απαιτούμενο ρεύμα στο inverter και μην επιχειρώντας να τη φορτίσει. Η Chevrolet θεωρεί ότι ο αποδοτικότερος τρόπος πλήρους φόρτισης της μπαταρίας είναι η… πρίζα.
4. Βενζινοκινητήρας σε λειτουργία, υψηλές ταχύτητες
Όπως στην ηλεκτροκίνηση με υψηλές ταχύτητες, έτσι και όταν η μπαταρία έχει σχεδόν εξαντληθεί, κινητήρας και γεννήτρια στέλνουν ροπή στους τροχούς μέσω μειωμένης σχέσης (2,16:1) από το πλανητικό σύστημα γραναζιών. Η διαφορά εδώ είναι ότι η γεννήτρια κινείται από το βενζινοκινητήρα, δίνοντας ταυτόχρονα το απαραίτητο ρεύμα στην μπαταρία. Στην ακραία περίπτωση που απαιτηθεί πλήρης επιτάχυνση με την μπαταρία στο μίνιμουμ, ο βενζινοκινητήρας μπορεί να στείλει ροπή απευθείας στους τροχούς μέσω του τρίτου συμπλέκτη και του γραναζιού που γυρίζει περιμετρικά των πλανητικών.
ΚΥΒΙΣΜΟΣ 1.398 κ.εκ.
ΜΕΓ. ΙΣΧΥΣ Β/Κ 84 ίπποι/4.800 σ.α.λ.
ΜΕΓ. ΙΣΧΥΣ Η/Κ 150 ίπποι
ΜΕΓ. ΡΟΠΗ Η/Κ 37,5 χλγμ.
ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ Γόνατα ΜακΦέρσον, αντιστρεπτική
ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ Ημιάκαμπτος άξονας
ΜΗΚ.xΠΛ.xΥΨ. 4.498×1.788×1.430 χλστ.
ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ 2.685 χλστ.
ΒΑΡΟΣ 1.715 κιλά
0-100 χλμ./ώρα 9,0 δλ.
ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ 161 χλμ./ώρα