Η στιγμή της εκκίνησης του Dakar 2021 πλησιάζει και θυμόμαστε 8 Παγκόσμιους Πρωταθλητές Ράλλυ που έχουν λάβει μέρος σε αυτό, καθώς και την πιο περίεργη υπόθεση στην ιστορία του αγώνα…
Μετά από την περσινή συμμετοχή στο Dakar του Fernando Alonso, που μας έδωσε την αφορμή να διερευνήσουμε πόσοι οδηγοί F1 δοκίμασαν τις δυνάμεις τους στον μεγαλύτερο αγώνα αντοχής του πλανήτη, η φετινή επιστροφή του Sebastien Loeb και η διαχρονική αξία που ονομάζεται Carlos Sainz, μας δίνουν μια διαφορετική αφορμή, ενόψει του επερχόμενου Dakar.
Καθώς οι αγώνες και ράλλυ και rally raid έχουν αρκετά κοινά χαρακτηριστικά, ήταν λογικό το Dakar να προσελκύσει οδηγούς, που έχουν πρωταγωνιστήσει στην κορυφή του WRC. Μάλιστα, σε πολλές περιπτώσεις αυτό έχει συμβεί με εργοστασιακές ομάδες.
Ποιοι είναι όμως οι Παγκόσμιοι Πρωταθλητές Ράλλυ που έχουν λάβει μέρος στο Dakar και πόσοι εξ αυτών, ανέβηκαν στο ψηλότερο σκαλί του βάθρου;
Ari Vatanen
4 νίκες: 1987, 1989, 1990, 1991
Μπορεί οι Carlos Sainz και Sebastien Loeb να έχουν τραβήξει πάνω τους τα βλέμματα, όμως ο πλέον επιτυχημένος στο Dakar, βάσει αποτελεσμάτων, Παγκόσμιος Πρωταθλητής Ράλλυ, είναι ο Ari Vatanen.
Ο Παγκόσμιος Πρωταθλητής 1981, που παραλίγο να χάσει τη ζωή του το 1985, μετά από ατύχημα με εργοστασιακό Peugeot 205 T16, αποσύρθηκε προσωρινά από το WRC, όμως λίγους μήνες αργότερα, βρήκε “καταφύγιο” στο Dakar.
Έτσι, το 1987 έλαβε για πρώτη φορά μέρος ως εργοστασιακός οδηγός της Peugeot, με ειδικά διαμορφωμένο για το Dakar, 205 Τ16. Το ντεμπούτο του Vatanen ήταν εντυπωσιακό, αφού κατέκτησε τη νίκη στα αυτοκίνητα, με συνοδηγό τον Bernard Giroux. Η συνέχεια ήταν ακόμη πιο εντυπωσιακή, καθώς με χατ-τρικ το 1989, 1990 και 1991, οδηγώντας κατά τις δύο πρώτες χρονιές 405 T16 και το 1991, Citroen ZX και έχοντας σε κάθε περίπτωση ως συνοδηγό τον Bruno Berglund, έφτασε στις 4 νίκες στον κορυφαίο αγώνα αντοχής.
Μάλιστα, ο Φινλανδός πιθανότατα θα είχε συνολικά 5 νίκες, αν το 1988 δεν είχε συμβεί το πιο περίεργο περιστατικό στην ιστορία του Dakar. Κατά τις πρωινές ώρες πριν από την έναρξη της 14ης ειδικής διαδρομής του αγώνα, στο Μάλι, και ενώ ο Vatanen βρισκόταν με άνεση στην κορυφή, το αυτοκίνητο που οδηγούσε, εθεάθη να απομακρύνεται από το bivouac.
Οι περισσότεροι υπέθεσαν πως επρόκειτο για κάποιον μηχανικό που απλά το δοκίμαζε, όμως αργότερα αποδείχθηκε πως το αυτοκίνητο είχε κλαπεί και μάλιστα, ζητήθηκαν λύτρα 25 εκατομμυρίων φράγκων από τον τότε επικεφαλής της Peugeot, Jean Todt. Τελικά, το αυτοκίνητο βρέθηκε εγκαταλελειμμένο κοντά σε μια γέφυρα που οδηγούσε στο αεροδρόμιο, όμως παρά το γεγονός ότι δόθηκε επιπλέον χρόνος στον Vatanen, εκείνος δεν πρόλαβε να επανεκκινήσει εγκαίρως, με αποτέλεσμα να αποκλειστεί.
Μέχρι σήμερα, το συμβάν παραμένει ένα άλυτο μυστήριο, ενώ εκείνη τη χρονιά, νικητής αναδείχθηκε ο teammate του Vatanen στην Peugeot, Juha Kankkunen.
Μεταξύ 1992 και 2007, ο Vatanen αγωνίστηκε ακόμη 8 φορές στο Dakar, ως οδηγός των Citroen, Nissan και Volkswagen, με καλύτερο αποτέλεσμα την 4η θέση το 1996, με Citroen ZX.
Carlos Sainz
3 νίκες: 2010, 2018, 2020
Ο 2 φορές Παγκόσμιος Πρωταθλητής Ράλλυ (1990, 1992) ακόμη και σε ηλικία 59 ετών έχει το κίνητρο να παραμένει στην πρώτη γραμμή.
Ο Sainz έκανε ντεμπούτο στο Dakar το 2006 και μέχρι το 2011, συμμετείχε ως εργοστασιακός οδηγός της Volkswagen, με το Touareg. Η πρώτη νίκη ήρθε το 2010, ενώ την αμέσως επόμενη χρονιά, ανέβηκε ξανά στο βάθρο, τερματίζοντας στην τρίτη θέση. Αργότερα, ο Ισπανός έγινε μέλος της Peugeot, με την οποία πέτυχε τη δεύτερή του νίκη στο Dakar, το 2018.
Πέρυσι, ενώ ο αγώνας μετακόμισε στη Σαουδική Αραβία, ο Sainz βρέθηκε ξανά στην κορυφή, με συνοδηγό σε ένα Mini JCW Buggy τον Lucas Cruz, φτάνοντας τις 3 νίκες στο Dakar, με ισάριθμα διαφορετικά αυτοκίνητα. Φέτος, ετοιμάζεται για την 14η συμμετοχή του, με προφανή στόχο, την 4η νίκη.
Juha Kankkunen
1 νίκη: 1988
O 4 φορές Παγκόσμιος Πρωταθλητής Ράλλυ (1986, 1987, 1991, 1993), αγωνίστηκε και στο Dakar, το 1988. Τότε, που σε μεγάλο βαθμό χάρη στην κλοπή του αυτοκινήτου του Ari Vatanen που προαναφέραμε, έφτασε στη νίκη με Peugeot 205 T16.
Με αυτή την επίδοση και έχοντας ως συνοδηγό τον Juha Piironen, ο Kankkunen ισοφάρισε τον Vatanen, που επίσης είχε κερδίσει στην πρώτη του προσπάθεια στο Dakar. Ο ΚΚΚ επέστρεψε το 2005 με τη Volkswagen, χωρίς να καταφέρει να τερματίσει.
Sebastien Loeb
2η θέση: 2017
Ο πολυνίκης και πιο επιτυχημένος οδηγός στην ιστορία του WRC, είναι ακόμη ένας από τους θιασώτες του Dakar.
Η προσπάθειά του στον κορυφαίο αγώνα αντοχής ξεκίνησε το 2016, ως εργοστασιακός οδηγός της Peugeot. Έχοντας πάντοτε παραπλεύρως τον Daniel Elena, ο Loeb είναι πάντοτε μεταξύ των ταχύτερων, αλλά δεν έχει καταφέρει ακόμη να κερδίσει. Το καλύτερο αποτέλεσμα για το γαλλικό δίδυμο ήταν η 2η θέση το 2017, ενώ οι Loeb-Elena ανέβηκαν στο βάθρο και το 2019, ως “ιδιώτες” πια, με Peugeot 3008 DKR.
Φέτος, ετοιμάζονται για την 5η τους συμμετοχή με νέα ομάδα, την Bahrain Raid Xtreme και buggy της Prodrive, με στόχο να διεκδικήσουν τη νίκη, όπως δήλωσε ο Loeb .
Bjorn Waldegard
2η θέση: 1991
Ο πρώτος “επίσημος” Παγκόσμιος Πρωταθλητής Ράλλυ, έχει το δικό του σημαντικό βιογραφικό στο Dakar. Έκανε ντεμπούτο στον αγώνα το 1990, ως εργοστασιακός οδηγός της Peugeot, τερματίζοντας στη 2η θέση πίσω από τον Vatanen.
Το 1991, εργοστασιακός οδηγός της Citroen πλέον, εγκατέλειψε, ενώ το κύκνειο άσμα του συνέπεσε με το αντίστοιχο στο WRC. Το 1992 λοιπόν, ο Waldegard τερμάτισε στην 4η θέση, αποχαιρετώντας την αγωνιστική δράση με μια αξιοπρεπή επίδοση.
Colin McRae
Αδρεναλίνη και Colin McRae ήταν πάντοτε ταυτόσημες έννοιες, οπότε η συμμετοχή του Παγκόσμιου Πρωταθλητή Ράλλυ 1995, μόνο έκπληξη δεν προξένησε.
Η προσπάθειά του δεν στέφθηκε με επιτυχία, αφού στο ντεμπούτο του το 2004 τερμάτισε οριακά εντός 20άδας, ενώ την επόμενη χρονιά εγκατέλειψε από σφοδρή έξοδο, με Nissan Pickup. Σε αμφότερες τις περιπτώσεις, η ταχύτητα ήταν κάτι που αναμενόμενα δεν έλειψε, ωστόσο για τη διάκριση στο Dakar, δεν είναι από μόνη της, αρκετή.
Miki Biasion
Ένα ενδιαφέρον στοιχείο, είναι πως ο δυο φορές Παγκόσμιος Πρωταθλητής Ράλλυ (1988, 1989) ξεκίνησε τη συμμετοχή του στο Dakar από τα φορτηγά, όπου μάλιστα τερμάτισε στην 5η θέση το 1999, με συνοδηγό όπως πάντα, τον Tiziano Siviero.
Το 2003, ο Ιταλός πέρασε στα αυτοκίνητα, ως εργοστασιακός οδηγός της Mitsubishi, χωρίς πάντως να εντυπωσιάσει. Συνολικά, ο Biasion έλαβε μέρος στον αγώνα 4 φορές στην κατηγορία των φορτηγών (1998, 1999, 2005, 2012) και 3 φορές στα αυτοκίνητα (2003, 2004, 2007), έχοντας σημειώσει ταχύτερους χρόνους και στις δύο κατηγορίες, χωρίς όμως να ανέβει στο βάθρο.
Nasser Al Attiyah
3 νίκες: 2011, 2015, 2019
Αν και δεν έχει στεφθεί Παγκόσμιος Πρωταθλητής στην κορυφαία κατηγορία του WRC, ο Nasser Al Attiyah έχει αναδειχθεί Πρωταθλητής PWRC (2006) και WRC 2 (2014, 2015).
Ωστόσο, ο λόγος που τον εντάσσουμε σε αυτή την κατηγορία οδηγών είναι πως αποτελεί έναν από τους κορυφαίους οδηγούς rally raid την τελευταία τουλάχιστον δεκαετία, όντας πάντοτε μεταξύ των πρωταγωνιστών. Διόλου τυχαία έχει αναδειχθεί 3 φορές νικητής στο Dakar (2011, 2015, 2019), ενώ και πέρυσι που τερμάτισε 2ος, ήταν μεταξύ των πρωταγωνιστών.
Αντίστοιχο ρόλο αναμένεται να έχει και φέτος, αφού μαζί με τους Sainz και Peterhansel είναι στα φαβορί για τη νίκη, με δεδομένο ότι η σύμπραξη Loeb-BRX παραμένει άγνωστη ποσότητα.