Ένα λιτό hashtag έχει σχεδιάσει η FIA ως τίτλο της εκστρατείας της για τα τροχαία δυστυχήματα. Μια τόσο παλιά ιστορία επικοινωνείται με τον πλέον σύγχρονο τρόπο, ίσως σε μια ύστατη προσπάθεια ευαισθητοποίησης της νεότερης γενιάς.
Kάθε χρόνο 1,3 εκατομμύρια άνθρωποι χάνουν τη ζωή τους σε τροχαία δυστυχήματα και ακόμα 50 εκατομμύρια τραυματίζονται, πολλοί εκ των οποίων σοβαρά. Με στόχο τη μείωση των απωλειών ανθρώπινων ζωών από τροχαία κατά 5 εκατομμύρια μέχρι το 2023, αρχής γενομένης από το 2013, η Διεθνής Ομοσπονδία Αυτοκινήτου με την υποστήριξη των Ηνωμένων Εθνών έβαλε σε εφαρμογή την καμπάνια Action for Road Safety (Δράση για Οδική Ασφάλεια), σε μια προσπάθεια εκπαίδευσης και υποστήριξης οδηγών και ιθυνόντων για ασφαλέστερες οδικές συνθήκες.
Πολύ πιο πρόσφατα, το 2017, η FIA «επανήλθε», με το παρακλάδι #3500Lives και την υποστήριξη του όλου εγχειρήματος από δεκατρείς προσωπικότητες παγκόσμιας αναγνώρισης, από το χώρο του μηχανοκίνητου αθλητισμού -φυσικά- αλλά και του αθλητισμού γενικότερα, όπως και του καλλιτεχνικού χώρου.
Δεν αποτελεί νέο, παρ’ όλα αυτά είναι πάντα επίκαιρο το θέμα της οδικής ασφάλειας, το οποίο η Διεθνής Ομοσπονδία Αυτοκινήτου προσπαθεί επί σειρά ετών να κάνει μέρος της καθημερινότητας των κυβερνήσεων σε όλη την υφήλιο. Μιλώντας για όλο τον κόσμο, ίσως σε κάποιους ο αριθμός «3.500», που αφορά τους ανθρώπους που καθημερινά σκοτώνονται στους δρόμους, να μη φανεί ανατριχιαστικός. Το γεγονός, όμως, ότι τα τροχαία αποτελούν την πρώτη αιτία θανάτου των ατόμων ηλικίας 15 έως 29 ετών δεν επιτρέπεται να το προσπεράσει κανείς.
Πρόκειται για «μια ανησυχητική τάση, μια πληγή που πρέπει να σταματήσει, ένα ανθρώπινο, οικονομικό και κοινωνικό κόστος που έχει γίνει απαράδεκτο», σύμφωνα με τη διατύπωση της FIA, που καλεί τον καθένα, από κυβερνήσεις και κρατικούς φορείς, από τους 245 οργανισμούς-μέλη της σε όλον τον κόσμο μέχρι τον κάθε πολίτη ξεχωριστά, να διαδραματίσει ένα ρόλο με στόχο τη δημιουργία ασφαλέστερων δρόμων για όλους.
Στην Ελλάδα η καμπάνια Action for Road Safety προβλήθηκε -έστω σε περιορισμένο κοινό- από την οργανωτική επιτροπή του Ράλλυ Ακρόπολις ήδη από τις αρχές της δεκαετίας, ενώ πιο πρόσφατα το Ινστιτούτο Οδικής Ασφάλειας Πάνος Μυλωνάς ανέλαβε την υποστήριξη του #3500Lives.
Ωστόσο, εν μέσω της ψηφιακής εποχής και των social media, αυτό που προκρίνει η FIA ως «μέσο πίεσης» προς κάθε κυβέρνηση είναι η συμμετοχή κάθε πολίτη ξεχωριστά, με την υπογραφή του σχετικού Μανιφέστου της Ομοσπονδίας, που βρίσκεται στη σελίδα www.fia.com και στο σύνδεσμο #3500Lives (στην κορυφή της σελίδας), με το οποίο παροτρύνει τις κυβερνήσεις ανά τον κόσμο να θεσπίσουν αποτελεσματικότερη νομοθεσία για τη σταδιακή μείωση και τελικά την εξάλειψη ει δυνατόν αυτού του ζητήματος.
Στην πράξη η FIA δε ζητάει από τους πολίτες τίποτα άλλο από μία ηλεκτρονική υπογραφή για τη συναίνεσή τους στα παραπάνω.
Σχεδόν μισού λεπτού υπόθεση…_ Ε. Ξ.
Το Μανιφέστο
– Στόχος
Υποστήριξη του Στόχου Βιώσιμης Ανάπτυξης 3.6 του ΟΗΕ για μείωση κατά το ήμισυ των τροχαίων ατυχημάτων και των τραυματισμών μέχρι το 2020.
– Βελτίωση των Υποδομών
Το 50% των ατυχημάτων συμβαίνει σε περίπου 10% του οδικού δικτύου.
– Ασφαλέστερα Οχήματα
Όλα τα νέα αυτοκίνητα πρέπει να πληρούν τα ελάχιστα συμφωνημένα πρότυπα ασφαλείας των οχημάτων, όπως ορίζονται από τον ΟΗΕ.
– Αποτελεσματικότεροι Νόμοι
Μόνο το 7% του παγκόσμιου πληθυσμού καλύπτεται από επαρκή νομοθεσία σχετικά με την ταχύτητα, την οδήγηση υπό την επήρεια οινοπνεύματος, τη χρήση κράνους, τη ζώνη ασφαλείας.
– Ταχύτητα
Το μεγαλύτερο ποσοστό τροχαίων με τραυματισμό ή θάνατο προκαλούνται από υπερβολική ταχύτητα.
– Αλκοόλ
Ζητάμε την εισαγωγή και την εφαρμογή αποτελεσματικής νομοθεσίας για την οδήγηση υπό την επήρεια οινοπνεύματος. Η βιομηχανία αλκοόλ θα πρέπει να προωθεί τη νομοθεσία σχετικά με την κατανάλωση αλκοόλ, την ανεξάρτητη έρευνα και την ευαισθητοποίηση του κοινού σχετικά με τις επιπτώσεις της χρήσης αλκοόλ στην οδική ασφάλεια.
– Συλλογή Δεδομένων
Αποτελεσματική δράση μπορεί να γίνει μόνο εάν τα δεδομένα είναι σωστά στοχευμένα και ακριβή.
– Διεθνές Ταμείο
για Ασφαλέστερους Δρόμους
Πρέπει να συσταθεί Ταμείο Οδικής Ασφάλειας των Ηνωμένων Εθνών για την προσέλκυση χορηγούμενων πόρων για την οδική ασφάλεια.
– Υποστήριξη Ιδωτικού Τομέα
Ζητούμε μεγαλύτερη αναγνώριση της οδικής ασφάλειας ως βασική πρόκληση για την ανάπτυξη και τη δημόσια υγεία.
– Συντονισμένη Δράση
Η τακτική δέσμευση σε όλα τα πολιτικά επίπεδα θα πρέπει να αποτελεί προτεραιότητα.
γνωρίζετε ότι…
- Το 40%-50% των οδηγών υπερβαίνει τα όρια ταχύτητας.
- Η ελάττωση κατά 5% της μέσης ταχύτητας μπορεί να μειώσει κατά 30% τα θανατηφόρα τροχαία.
- Ένα σωστά φορεμένο κράνος μοτοσυκλέτας μπορεί να μειώσει κατά 40% τον κίνδυνο θανάτου σε τροχαίο.
- Το αλκοόλ σχετίζεται με 1 στα 3 θανατηφόρα τροχαία.
- Το παιδικό κάθισμα μειώνει κατά 70% την πιθανότητα θανάτου βρέφους κατά τη διάρκεια τροχαίου.
- Στο 49% των θανατηφόρων τροχαίων εμπλέκονται πεζοί, ποδηλάτες και μοτοσυκλετιστές.
- Η χρήση ζώνης ασφαλείας στα εμπρός καθίσματα μειώνει κατά 45%-50% το ενδεχόμενο θανάτου.
- Η χρήση τηλεφώνου κατά τη διάρκεια της οδήγησης αυξάνει κατά 4 φορές την πιθανότητα ατυχήματος.
- Το 22% των θυμάτων τροχαίων είναι πεζοί.
- Τροχαία που οφείλονται σε κούραση είναι 3 φορές πιθανότερο να είναι θανατηφόρα.
- Οδηγοί μεταξύ 15 και 29 ετών είναι περισσότερο εκτεθειμένοι στους δρόμους.
- Οδήγηση χωρίς τη χρήση γυαλιών οράσεως (όπου απαιτείται) σημαίνει ότι 1 στους 5 οδηγούς δεν έχει
- καθαρή εικόνα του δρόμου.