Με μία πολυσέλιδη έκθεσή της υπό τον τίτλο European Green Deal, η Ευρωπαϊκή Ένωση καλεί τα μέλη της να δράσουν προκειμένου η γηραιά ήπειρος να καταστεί περιβαλλοντικά ουδέτερη έως το 2050 – κίνηση που μεταξύ άλλων προαναγγέλλει την αναθεώρηση των στόχων μείωσης των εκπομπών CO2 για το σύνολο της αυτοκινητοβιομηχανίας.
Σύμφωνα με τις ανακοινώσεις της Ευρωπαϊκής Επιτρόπου, Ursula von der Leyen, στόχος των 28 μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης και συνολικά της Ευρώπης είναι να καταστεί με χρονικό ορίζοντα το 2050 η πρώτη περιβαλλοντικά ουδέτερη ήπειρος σε ολόκληρη την υφήλιο. Αν μη τι άλλο, πρόκειται για μια απόφαση που προαναγγέλλει ουσιαστικά τη θέσπιση μιας νέας και ακόμα πιο αυστηρής νομοθεσίας ως προς τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις του συνόλου των οικονομικών – και όχι μόνο – δραστηριοτήτων των χωρών-μελών της ΕΕ στους τομείς της βιομηχανίας, της γεωργίας, των κατασκευών, καθώς φυσικά και των μεταφορών.
«Στόχος μας είναι να συμβιβάσουμε την οικονομία με τον πλανήτη μας, να συμβιβάσουμε τον τρόπο με τον οποίο παράγουμε, τον τρόπο με τον οποίο καταναλώνουμε, με τον πλανήτη μας. Είναι ο λαός της Ευρώπης που μας ζητά να να προβούμε σε αποφασιστικές δράσεις κατά της κλιματικής αλλαγής. Στόχος μας ειαι να χτίσουμε ένα φιλόδοξο πράσινο σύμφωνο για την Ευρώπη», δήλωσε χαρακτηριστικά η Ursula von der Leyen.
Και προσέθεσε:
«Η Πράσινη Συμφωνία είναι μια νέα αναπτυξιακή στρατηγική που στοχεύει στη μετατροπή της ΕΕ σε μια ευημερούσα κοινωνία με σύγχρονη, αποδοτική και ανταγωνιστική οικονομία όπου δεν υπάρχουν εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου το 2050 και όπου η οικονομική ανάπτυξη θα αποσυνδέεται από τη χρήση πόρων».
Στο πλαίσιο αυτό, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα προτείνει έως τον Ιούνιο του 2021 την εκ νέου αναθεώρηση της νομοθεσίας σχετικά με τα πρότυπα εκπομπών CO2 για τα αυτοκίνητα και τα φορτηγά «ώστε να εξασφαλιστεί μια σαφή πορεία από το 2025 και μετά προς την κατεύθυνση της κινητικότητας με μηδενικές εκπομπές».
Τον Απρίλιο, η Ευρωπαϊκή Ένωση ενέκρινε νομοθεσία που υποχρεώνει τις αυτοκινητοβιομηχανίες που πωλούν αυτοκίνητα στην Ευρώπη να μειώσουν τις εκπομπές CO2 κατά μέσο όρο κατά 37,5% έως το 2030, σε 60 γραμμάρια ανά χιλιόμετρο.
Αξίζει να σημειωθεί πως το 2018, οι εκπομπές από τα καινούργια αυτοκίνητα αυξήθηκαν για το δεύτερο συνεχόμενο έτος, ανεβαίνοντας στα 120,4 g / km.
«Η Επιτροπή θα προτείνει νέους στόχους, αλλά κάθε βήμα θα συνοδευτεί με την απαραίτητη αξιολόγηση των οικονομικών επιπτώσεων απαιτώντας έγκριση από το κοινοβούλιο της ΕΕ», δήλωσε χαρακτηριστικά η Ευρωπαϊκή Επίτροπος.
Στο πλαίσιο αυτό, ως περαιτέρω εργαλείο για τη μείωση των εκπομπών CO2, εκπρόσωποι της Κομισιόν δήλωσαν ότι θα εξετάσουν το ενδεχόμενο να συμπεριληφθούν οι οδικές μεταφορές στο ευρωπαϊκό σύστημα εμπορίας εκπομπών (ETS) που χρησιμοποιείται ήδη για βιομηχανίες με υψηλή ενεργειακή κατανάλωση, όπως οι επιχειρήσεις κοινής ωφέλειας και οι παραγωγοί χάλυβα και τσιμέντου.
Αυτή τη στιγμή οι οδικές μεταφορές είναι υπεύθυνες για το ένα πέμπτο των συνολικών εκπομπών αερίων θερμοκηπίου στην ΕΕ, σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα στοιχεία του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Περιβάλλοντος.
Απέναντι στις παραπάνω προτάσεις, η Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτου της Γερμανίας δήλωσε ξεκάθαρα την αντίθεσή της μέσω δηλώσεων υψηλόβαθμων στελεχών της:
«Υπάρχει ο κίνδυνος να καταστούν αυστηρότεροι οι ήδη πιο αυστηροί στόχοι μείωσης των εκπομπών των στόλων αυτοκίνητου παγκοσμίως, παρόλο που οι σημερινές συμφωνήθηκαν μόλις πέρυσι»._Χ.Α.
Διαβάστε εδώ όλο το κείμενο της έκθεσης «European Green Deal»