Η τοποθέτηση του υπερτροφοδοτούμενου κινητήρα των 1.6 λίτρων στη C5 δίνει χρηστικές και φορολογικές λύσεις, ανεβάζοντας κάθετα την εμπορικότητα του μοντέλου.
ΜΕ ΑΤΟΥ ένα σύγχρονο κινητήρα που κατασκεύασε η Citroen σε συνεργασία με την BMW παίζει από την αρχή του χρόνου στην αγορά το μεγάλο «παιδί» της γαλλικής φίρμας, η C5. Πρόκειται για ένα 4κύλινδρο σε σειρά σύνολο 1,6 λίτρων με στροβιλοσυμπιεστή καυσαερίων (διπλή φτερωτή), άμεσο ψεκασμό και μεταβλητό χρονισμό, που αποδίδει 155 ίππους στις 6.000 σ.α.λ. Η είδηση εδώ, όμως, εντοπίζεται στη ροπή, η μέγιστη τιμή της οποίας είναι 24,5 χλγμ., ενώ αποδίδεται μόλις στις 1.400 σ.α.λ.! Ο κινητήρας αυτός όχι μόνο υπερέχει σε δύναμη, ροπή, οικονομία κατανάλωσης και εκπομπές ρύπων από τους 1,8 και 2,0 λίτρων που μέχρι σήμερα κινούσαν το μεγάλο και βαρύ γαλλικό αμάξωμα, αλλά και προσφέρει φορολογικό και ασφαλιστικό πλεονέκτημα, ενώ τα χαρακτηριστικά απόδοσής του αγγίζουν εκείνα των πετρελαιοκινητήρων.
Εκτός του αναβαθμισμένου, σύγχρονου κινητήρα, όμως, η νέα C5 1.6 TΗΡ εφοδιάζεται και με χειροκίνητο κιβώτιο 6 σχέσεων, που εκμεταλλεύεται ακόμα καλύτερα τα μεγέθη απόδοσης, ενώ από τον Απρίλιο θα υπάρχει και αυτόματη έκδοση. Το πακέτο κινητήρα και κιβωτίου διατίθεται σε έξι εκδόσεις, οι τρεις εκ των οποίων (Ambiance, Dynamique και Dynamique Plus) συνδυάζονται με μεταλλική ανάρτηση, ενώ οι άλλες τρεις (Prestige, Prestige Plus και Exclusive) χρησιμοποιούν την υδροενεργητική ανάρτηση τρίτης γενιάς (Hydractive III+). Η τελευταία αυξομειώνει το ύψος του αμαξώματος, ανάλογα με την ταχύτητα, το στιλ οδήγησης, το είδος του οδοστρώματος και την επιθυμία του οδηγού, ενώ ταυτόχρονα διατηρεί σταθερή την απόσταση, ανεξαρτήτως φορτίου, και το αμάξωμα παράλληλα με το δρόμο, ανεξαρτήτως στροφής.
Ο εξοπλισμός είναι πλούσιος, ακόμα και στη βασική εκδοχή, με ABS, ESP, brake assist, cruise control, τιμόνι μεταβλητής υποβοήθησης, εννιά αερόσακους, διζωνικό κλιματισμό, ηλεκτρικά παράθυρα/καθρέφτες, ραδιοCD/MP3 κ.ά. Τιμή για όλα αυτά μόλις 23.500 ευρώ, ελαφρώς… τσιμπημένη από εκείνη της έκδοσης 1.8 με τους μόλις 127 ίππους και τις -με διαφορά- χειρότερες επιδόσεις.
Επί της ουσίας
Η C5 1.6 Thp που δοκιμάσαμε είχε το πακέτο εξοπλισμού Dynamique Plus, με βασικές διαφορές τον εσωτερικό ηλεκτροχρωμικό καθρέφτη, τις δερμάτινες επενδύσεις, τους πίσω αισθητήρες παρκαρίσματος και τις ζάντες των 18 ιντσών, με επιβάρυνση 2.250 ευρώ, τα οποία ίσως να μην αξίζει τον κόπο να δοθούν, ειδικά για τις 18άρες ζάντες, που δεν είναι ό,τι καλύτερο για τους κακοτράχαλους ελληνικούς δρόμους. Στις ζάντες, επίσης, ή -για την ακρίβεια- στο χαμηλό προφίλ των ελαστικών, εστιάσαμε την ευθύνη για την κάποια σκληρότητα της ανάρτησης, που δεν είναι συμβατή με τον καθαρόαιμο οικογενειακό χαρακτήρα του εντυπωσιακού σε όγκο και καλαίσθητου μοντέλου.
Η πολυρυθμιζόμενη θέση του οδηγού και η εργονομική σχεδίαση βοηθούν τον οδηγό να αισθανθεί ότι ελέγχει και τις πλέον απόμακρες γωνίες του αεροδυναμικού αμαξώματος, έχοντας στη διάθεσή του ένα μεγάλο σε διάμετρο τιμόνι, με τόσους διακόπτες, που ο ευκαιριακός χρήστης μπερδεύεται.
Ο κινητήρας λειτουργεί γραμμικά, χωρίς κραδασμούς, ανταποκρίνεται αμέσως στο πάτημα του γκαζιού και δίνει στη σχεδόν 1,5 τόνου βάρους C5 ικανοποιητική σβελτάδα, που την κάνουν «πύραυλο» σε σχέση με το 1.8, και απλώς ανταγωνιστική, σε σχέση με τα ομοειδή μοντέλα της αγοράς. Εύχρηστο, θετικό και με σφιχτή κλιμάκωση αποδεικνύεται επίσης το 6τάχυτο κιβώτιο, που όμως δεν αναδεικνύει απόλυτα την εντυπωσιακή τιμή της ροπής του κινητήρα, την ώρα που το κόκκινο στο στροφόμετρο αρχίζει από τις 5.500 σ.α.λ., αλλά ο «κόφτης» ενεργοποιείται στις 6.800 σ.α.λ.
Οι καλύτερες εντυπώσεις έρχονται από την οικονομία κατανάλωσης, που εύκολα διατηρείται κοντά στα 8 λίτρα/100 χλμ., ενώ άκρως αποτελεσματικά είναι τα φρένα, που σταματούν αποτελεσματικά, ακούραστα και χωρίς εκτροπές το βαρύ αμάξωμα. Η οδική συμπεριφορά είναι στο σύνολό της ουδέτερη, με το ιδιαίτερα μακρύ μεταξόνιο να δίνει πλεονέκτημα στις καμπές με υψηλές ταχύτητες, χωρίς να υστερεί σε ευελιξία, η οποία είναι σαφώς ανώτερη από αυτήν των 1.8 και 2.0, λόγω της απόκρισης του κινητήρα.
Η ποιότητα υλικών/κατασκευής δεν επιδέχεται κριτική, ειδικά σε σχέση με την τιμή, ενώ οι χώροι επιβατών και αποσκευών δεν έχουν τίποτα να ζηλέψουν από τον ανταγωνισμό, που κάθε άλλο παρά ευκαταφρόνητος είναι, με αιχμή τα Opel Insignia 1.6T (άμεσος αντίπαλος, λόγω κυβισμού, αλλά σαφώς πιο ακριβός), το 1.800άρι Toyota Avensis, το ακριβότερο Skoda Superb 1.8 και το σχετικά άγνωστο Seat Exeo 1.8, ενώ, από πλευράς τιμής, επιδόσεων, χώρων και όγκου, στην «παρέα» εντάσσουμε και το 2λιτρο Ford Mondeo.
Ως επίλογο να επαναλάβουμε ότι, με μόνο μία κίνηση, αυτήν της τοποθέτησης ενός σύγχρονου κινητήρα, η Citroen C5, ένα αξιόλογο μοντέλο, ουσιαστικά ξεχασμένο (λόγω γκάμας κινητήρων), στη μεγαλομεσαία κατηγορία μπαίνει με ίσους όρους στην γκάμα επιλογής των οικογενειαρχών, προσφέροντας πολλά, πολυεπίπεδα προσόντα, σε άκρως ελκυστική τιμή._ 4Τ