top icon
Μοντέλα

Range Rover Classic (1980): Τoy Story

Στους κόλπους των συλλεκτών, η διαδικασία επαναφοράς ενός κλασικού αυτοκινήτου κατά το δυνατόν στην αρχική του κατάσταση περιγράφεται ως ανακαίνιση, και όχι ως αναπαλαίωση. Άλλωστε, ο στόχος είναι να φτάσει στο επίπεδο ενός νέου μοντέλου, όπως αυτό το Range Rover πρώτης γενιάς, που πατάει στο δρόμο επιδεικνύοντας συμπεριφορά αυτοκινήτου με «μηδέν» χιλιόμετρα.

Λέγεται πως οι σημαντικοί άνθρωποι χαράζουν μόνοι το δρόμο τους, για να τους ακολουθήσουν αργότερα και οι άλλοι. Φαίνεται πως το ίδιο συμβαίνει και με κάποια αυτοκίνητα. Το Range Rover, που έκανε την εμφάνισή του ως πρωτότυπο το 1969 και μπήκε στην παραγωγή το 1970, δεν είχε ως αυτοσκοπό την απαράμιλλη πολυτέλεια. Αρχικά ο εξοπλισμός του ήταν ο απολύτως βασικός, με καθίσματα επενδυμένα με βινύλιο, πλαστικό ταμπλό και εσωτερικούς χώρους που θύμιζαν περισσότερο επαγγελματικό αυτοκίνητο. Εκείνη η γενιά, που έμεινε στην παραγωγή για 26 ολόκληρα χρόνια, με την πάροδο των ετών άρχισε να «μεταλλάσσεται» στο status symbol στο οποίο και καθιερώθηκε, ενσωματώνοντας διαδοχικά στον εξοπλισμό της air condition, τάπητες στο πάτωμα, ύφασμα ή δέρμα στα καθίσματα και ξύλινες επενδύσεις στο εσωτερικό. To τι δημιούργησε το Range, που φέτος γιορτάζει τα πενήντα του χρόνια, δε χρειάζεται κανείς να είναι γνώστης της αυτοκίνησης για να το συλλάβει: δεν αναφερόμαστε μόνο στον απόγονό του, αλλά στο σύνολο μιας κατηγορίας, που πλέον αποτελεί το πεδίο για κάθε κατασκευαστή που θέλει να… βγάλει τα απωθημένα του σε επίπεδο πολυτέλειας. 

Η «στροφή» προς αυτήν την εικόνα ξεκίνησε κοντά στα τέλη της δεκαετίας του 1970, όταν εκείνο το «πρωτόλειο» ακόμη Range Rover, έχοντας πια κερδίσει την αποδοχή του κοινού όχι μόνο για τις εκτός δρόμου ικανότητές του, αλλά και για τις ανέσεις που παρείχε στους χρήστες του εντός (σ.σ.: από πλευράς χώρων και οδικής συμπεριφοράς), άρχισε να υιοθετεί στον εξοπλισμό του στοιχεία που μέχρι τότε προορίζονταν για «κούρσες». Τέτοια περίπτωση αποτελεί το Range Rover αυτών των σελίδων, που πριν «πέσει» στα χέρια της «Toy Box» σε τίποτα δε θύμιζε πώς ξεκίνησαν ουσιαστικά τα πολυτελή τετρακίνητα. Πρόκειται για μοντέλο του 1980, εξού και το 3θυρο αμάξωμα, αφού χρειάστηκε να περάσει ακόμα ένας χρόνος πριν η μαμά Land Rover μετατρέψει το ίδιο παραλληλόγραμμο καλούπι σε 5θυρο. 

Range Rover Classic

Ιστορικά μιλώντας 

Εδώ η ιστορία δεν αφορά την πορεία του μοντέλου στο χρόνο, αλλά την επαναφορά στη ζωή αυτού του συγκεκριμένου Range Rover, που αποτελεί την πρώτη «ανακαίνιση» από την ελβετική εταιρεία Toy Box, η οποία πέραν αυτών των διαδικασιών, στην έδρα της, λίγο έξω από το Λουγκάνο, παρέχει υψηλού επιπέδου υπηρεσίες φύλαξης ιστορικών και πολυτελών αυτοκινήτων. Όλα αυτά… έπεσαν στην αντίληψή μας γιατί απλώς οι εργασίες επαναφοράς ενός μοντέλου στην αρχική του κατάσταση ανατίθενται σε εταιρείες με έδρα στη Θεσσαλονίκη, συντονιστής των οποίων είναι ο Χρήστος Οικονόμου. Από εκεί φορτώθηκε το συγκεκριμένο, με μηδενισμένο πλέον κοντέρ, για μια σύντομη επαφή στην Αττική, πριν πάρει το δρόμο για την Ελβετία ή και άλλες ευρωπαϊκές χώρες που αποτελούν πρόσφορο έδαφος για αγορά αυτοκινήτων του είδους. Βλέπετε, ο πρώτος διδάξας της πολυτέλειας μεταξύ των τετρακίνητων μπορεί το 1980 να εντυπωσίαζε, σήμερα ωστόσο απαιτείται το μάτι του πραγματικά ειδικού ώστε να εκτιμηθεί η αξία του γενικότερα, και το κόστος του ειδικότερα. 

Range Rover Classic

Ένας εκ των ιδιοκτητών της Toy Box μας εξηγεί γλαφυρά πως, όπως οι περισσότεροι (του ιδίου συμπεριλαμβανομένου) δεν είμαστε σε θέση να εντοπίσουμε τη διαφορά στην οποία οφείλεται η εικοσαπλάσια τιμή ενός κόκκινου κρασιού έναντι ενός άλλου ίδιου χρώματος, έτσι και με τα ανακαινισμένα κλασικά αυτοκίνητα, λίγοι είναι σε θέση να κατανοήσουν το γιατί «χάθηκαν» μήνες ολόκληροι έως ότου εντοπιστεί το εργοστάσιο που θα έφτιαχνε το καλούπι για τις αυθεντικές μοκέτες (σ.σ.: στην Αυστραλία!) ή γιατί μέρη του αμαξώματος πέρασαν ξανά και ξανά από τη διαδικασία ανοδίωσης, με ό,τι αυτό συνεπάγεται σε επίπεδο εξόδων. Κάθε νέο στάδιο της διαδικασίας, πριν από οτιδήποτε άλλο, απαιτεί αμέτρητες ώρες αναζήτησης στο Διαδίκτυο, για να εντοπιστεί είτε ένα γνήσιο ανταλλακτικό, είτε ο κατασκευαστής που θα δημιουργήσει από την αρχή κάτι που «χάθηκε» στα χρόνια που πέρασαν. 

Μια τάξη μεγέθους της δουλειάς που κρύβεται πίσω από μια τέτοια αποκατάσταση, αντικατοπτρίζεται στην τιμή των 180.000 λιρών(!) με την οποία κοστολογεί η Land Rover τη δική της εκδοχή για το Ιστορικό Range Rover με τη διακριτική ονομασία «Reborn», όταν σε ανάλογο οικονομικό επίπεδο κινείται και η βρετανική, εξειδικευμένη στο χώρο Kingsley, λίγο πιο χαμηλά η γερμανική Landy Point (περίπου 150.000 ευρώ), και ούτω καθεξής. Με πιο απλά λόγια, εξαιρώντας το πλαίσιο και την ετικέτα με τον αριθμό του, τίποτα δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί ξανά, κι όμως τα πάντα είναι πανομοιότυπα με όσα έφερε αυτό το Range πριν από ακριβώς σαράντα χρόνια. 

Range Rover Classic

Σαν να μην πέρασε μια μέρα 

Έχοντας στο μυαλό μας τη δουλειά που κρύβεται πίσω του, αλλά και φρέσκια την εικόνα του να ξεφορτώνεται από την αυτοκινητάμαξα με τα καθίσματά του καλυμμένα με πλαστικές μεμβράνες, όπως σε κάθε καινούργιο αυτοκίνητο, διστάζουμε και στην ιδέα πως θα το οδηγήσουμε. Δεν είναι η πρώτη φορά που οι συνθήκες εργασίας μάς φέρνουν μέσα σε αυτοκίνητο των 120.000 ευρώ -με αυτήν την τιμή θα «πλασαριστεί» στην αγορά η Toy Box-, είναι… ο κόπος όμως, όπως και το μεράκι και η προσοχή στην παραμικρή λεπτομέρεια, που συνθέτουν μια περίεργη αύρα πάνω και γύρω του και ταυτόχρονα σε κάνουν διστακτικό απέναντι σε κάτι που προορίζεται να δώσει χαρά σε έναν πραγματικό εκτιμητή ανάλογων έργων. 

Κάτω από το καπό του εδράζεται ο V8 κινητήρας των 3,5 λίτρων της Buick, με τον οποίο η Land Rover εφοδίαζε για χρόνια τόσο αυτό όσο και εκδόσεις του Defender. Και ενώ θα περίμενε κανείς με το γύρισμα της μίζας να ακουστεί αυτός ο γνωστός μπρουτάλ ήχος του «V», εδώ οι ρυθμίσεις του συνόλου των 130 ίππων είναι αισθητά πιο ήπιες, 

προσαρμοσμένες θα έλεγε κανείς στη φινέτσα του Range. Στο εσωτερικό, στο λιτό ταμπλό επικρατεί απόλυτη τάξη και, όσο κι αν το μάτι «τρέχει» στη ρηχή επιφάνειά του αναζητώντας στοιχεία του σήμερα, δε συναντά παρά τα απολύτως απαραίτητα, που πάντως διακρίνονται για την εργονομία τους. Κυρίως κρατάς την εντυπωσιακά άνετη επένδυση του καθίσματος, που ξεκάθαρα παραπέμπει στις αρχοντικές θέσεις οδήγησης των απογόνων του μοντέλου. Το τιμόνι είναι μέτριας διαμέτρου και η αίσθησή του από πλευράς βάρους δεν ξενίζει, ενώ λόγω παλαιότητας -και μόνο- ο επιλογέας του χειροκίνητου κιβωτίου των 4 σχέσεων σαν να ζητάει το… σεβασμό του χρήστη. Στην πράξη, οι αλλαγές είναι ακριβείς, οι σχέσεις όσο μακριές χρειάζεται ώστε ο οδηγός να κινείται πρακτικά με τη 2η και την 3η, ενώ πληροφορούμαστε ότι το γρανάζι της 4ης είναι το μόνο που διαφέρει συγκριτικά με εκείνο του 1980, με στόχο τη μεγαλύτερη τελική σχέση μετάδοσης. 

Range Rover Classic

Αρκούν ελάχιστα χιλιόμετρα για να καταλάβει κανείς τι ήταν αυτό που οδήγησε στη θρυλική πορεία του Range Rover στο χρόνο, αλλά -κυρίως- το επίπεδο των εργασιών αποκατάστασης αυτού του συγκεκριμένου. Η απουσία οποιουδήποτε τριγμού στο εσωτερικό του προκαλεί εντύπωση, ακόμα και όταν πίσω από το τιμόνι βρίσκεται ο ιδιοκτήτης του, που το πιέζει σε πολύ κλειστή διαδρομή, αναζητώντας ενδεχόμενα… προβλήματα νεότητας. Η ανάρτηση δεν αποτρέπει κάποιες αναμενόμενες κλίσεις, όμως η πρόσφυση είναι πολύ πιο πάνω απ’ όσο θα υπέθετε κανείς, την ώρα που το πέρασμα από κατσαρό οδόστρωμα είναι εκτός λογικής – ακόμα και συγκριτικά με σύγχρονα μεγάλα SUV. 

Εικόνα για την κατανάλωση δεν έχουμε, αυτό που αποκομίσαμε ωστόσο είναι πως εύκολα αυτό το Range Rover μπορεί να ταξιδέψει στις εγκαταστάσεις της Toy Box στην Ελβετία, ακόμα και οδικώς! 

Respect

Το αυτοκίνητο που ίδρυσε την κατηγορία των πολυτελών τετρακίνητων κράτησε μόνο του το βάρος της ύπαρξής της για αρκετά χρόνια, και παράλληλα γνώρισε μεγάλη εμπορική επιτυχία και την καθολική αναγνώριση για τις ικανότητές του, παραμένει στο προσκήνιο, χάρη στη θέληση οίκων ή ιδιωτών που εξακολουθούν να σέβονται την ιστορία του. 

Άνεση, επιδόσεις, ευκολία στη χρήση και δυνατότητα κίνησης σε κάθε επιφάνεια του πλανήτη ήταν τα στοιχεία που το καταξίωσαν και που συνεχίζουν να αποτελούν τα γνωρίσματά του, πέντε δεκαετίες αργότερα. Δεν είναι… παιχνίδι για μικρά παιδιά ούτε και το συλλεκτικό που οφείλει κανείς να κρατάει καλά κρυμμένο για ειδικές περιστάσεις. Στην κατάσταση που το έχει επαναφέρει η Toy Box, είναι -χωρίς υπερβολή- αυτοκίνητο καθημερινής χρήσης, που δεν απαιτεί παραχωρήσεις, πλην της αναγνώρισης της αξίας του από τον δυνητικό ιδιοκτήτη του._ Ε. Ξ. 

Range Rover Classic

Πριν αυτό το Range Rover φτάσει στο στόχο γνησιότητας που εξασφαλίζει την αξία του, η Toy Box χρειάστηκε να δώσει λύση σε κάποια πολύ δύσκολα ζητήματα, που κυρίως είχαν να κάνουν με: 

>Την εύρεση επισκευαστή και ανταλλακτικών για κιβώτιο και τράνσφερ LΤ95. 

>Την επισκευή του Nivomat. 

>Την ανακαίνιση του εσωτερικού με original υλικά, όπως ambla, heringbone, γνήσιες μοκέτες και ελαστικά πατάκια, 

όπως και με σφουγγάρια και διαφράγματα καθισμάτων. 

>Το πώς διασφαλίζεται η στεγανότητα της καρότσας αν δε διαλυθεί και συναρμολογηθεί ξανά με καινούργια μονωτικά υλικά. 

>Την εύρεση αριστεροτίμονου ταμπλό εποχής χωρίς τρύπες. 

>Την ανακαίνιση σερβό Lockheed με καινούργια διαφράγματα, βαλβίδες, τσιμούχες.

Περί κόστους 

Αν ψάξει κανείς στο Ίντερνετ, θα βρει αρκετά αυτοκίνητα με τιμή από 20.000 έως 50.000 ευρώ. Τέτοιες περιπτώσεις αποτελούν την «αφετηρία» για την Toy Box και φυσικά δεν έχουν καμία σχέση με το Range Rover αυτών των σελίδων. 

Τα καλύτερα παραδείγματα είναι εμφανισιακά ανακαινισμένα, συνήθως με μια καλή βαφή και ίσως ένα νοικοκυρεμένο εσωτερικό, κρύβουν όμως πολλά τεχνικά προβλήματα, που θα κάνουν τον αγοραστή να μετανιώσει για την απόφασή του, αφού για να φτάσει τελικά στο επιθυμητό αποτέλεσμα θα αναγκαστεί να κάνει τις ίδιες εργασίες που εδώ παρέχονται από την Toy Box, με μεγαλύτερο όμως κόστος, και συνήθως με ανάποδη σειρά. Δηλαδή, συνήθως θα το φρεσκάρει με ένα βάψιμο, και μετά με μια νέα ταπετσαρία. Μόλις αρχίσει να το χρησιμοποιεί, θα αποφασίσει ότι ο κινητήρας θέλει επισκευή. Και στη συνέχεια το κιβώτιο, η μετάδοση… Ξανά συνεργείο! 

Έπειτα από τρία-τέσσερα χρόνια θα έχει καταφέρει να το κάνει… κούκλα. Τότε θα διαπιστώσει ότι η ταπετσαρία που έφτιαξε στην αρχή δεν ταιριάζει με το αυτοκίνητο, απλώς γιατί δεν υπάρχει το σωστό υλικό στην αγορά ώστε να του το φτιάξει ο ταπετσιέρης του. 

Αντίστοιχα και με αλλά σημεία του αυτοκινήτου: ταμπλό με τρύπες από αξεσουαρ που έχουν τοποθετηθεί κατά καιρούς, παραποιημένες αναρτήσεις, χαλασμένο σύστημα self-leveling πίσω (Nivomat) κτλ. 

Αυτό που προσφέρει η Toy Box είναι τα τρία-τέσσερα χαμένα χρόνια σε ένα καθ’ όλα άψογο αυτοκίνητο, το οποίο θα έχει πάντα την αξία του, που μάλιστα θα αυξάνεται με τα χρόνια, όπως ένα καλό κρασί. 

RANGE ROVER 

KΙΝΗΤΗΡΑΣ: Rover/Buick V8 

ΚΥΒΙΣΜΟΣ: 3.532 κ.εκ. 

ΔΙΑΜΕΤΡΟΣxΔΙΑΔΡΟΜΗ: 88,9×71,12 χλστ. 

ΣΧΕΣΗ ΣΥΜΠΙΕΣΗΣ: 8.3:1 

ΚΑΡΜΠΙΡΑΤΕΡ: 2 Zenith 

ΙΣΧΥΣ: 130 ίπποι/5.000 σ.α.λ. 

ΡΟΠΗ: 251 Nm/2.500 σ.α.λ. 

ΜΕΤΑΔΟΣΗ ΚΙΝΗΣΗΣ: Στους τέσσερις τροχούς 

ΚΙΒΩΤΙΟ: Χειροκίνητο 4 σχέσεων 

ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 154 χλμ./ώρα 

0-80 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 11,1 δλ. 

ΜΗΚ.xΠΛ.xΥΨ.: 4.470×1.778×1.778 χλστ. 

ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.540 χλστ. 

ΜΕΤΑΤΡΟΧΙΟ ΕΜΠΡΟΣ/ΠΙΣΩ: 1.486/1.486 χλστ. 

ΒΑΡΟΣ: 1.724 κιλά

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ

Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!

ΤΙΜΕΣ - ΤΕΧΝΙΚΑ