top icon
Αγώνες

F1: Εύκαμπτες αεροτομές στο προσκήνιο

Μπορεί η είδηση της ημέρας να ήταν η εντολή της Ferrari προς τους οδηγούς της να ανταλλάξουν θέσεις, ωστόσο υπήρξε και άλλη μια διαμάχη στα paddock. Μερικές ομάδες εξέφρασαν ανησυχίες ότι η Red Bull και η Ferrari χρησιμοποιούν εύκαμπτες αεροτομές στα μονοθέσιά τους.

Μπορεί η είδηση της ημέρας να ήταν η εντολή της Ferrari προς τους οδηγούς της να ανταλλάξουν θέσεις, ωστόσο υπήρξε και άλλη μια διαμάχη στα paddock. Μερικές ομάδες εξέφρασαν ανησυχίες ότι η Red Bull και η Ferrari χρησιμοποιούν εύκαμπτες αεροτομές στα μονοθέσιά τους. Η FIA όμως έλεγξε τα μονοθέσια των ομάδων αυτών και τα βρήκε απολύτως νόμιμα. Θα αναγκάσει αυτό τις υπόλοιπες ομάδες να μιμηθούν το παράδειγμα των δυο αντιπάλων τους;
 
Πολλές ομάδες δεν είναι ευχαριστημένες από το γεγονός ότι σε συγκεκριμένες φωτογραφίες των Red Bull RB6 και των Ferrari F10, όπου κινούνται με υψηλή ταχύτητα, οι εμπρός αεροτομές τους δείχνουν να βρίσκονται πολύ πιο κοντά στο έδαφος απ’ ότι αυτές άλλων ομάδων.
 
Οι φωτογραφίες αυτές, μερικές από τις οποίες δημοσιεύτηκαν σήμερα στη γαλλική εφημερίδα LeJournalduDimanche, δείχνουν ότι στο μέσο της εμπρός αεροτομής (το οποίο έχει καθορισμένες από τους κανονισμούς της FIA προδιαγραφές, κοινές για όλα τα μονοθέσια του grid) το εμπρός μέρος βυθίζεται, για να κάνει ολόκληρη την αεροτομή -και κυρίως τα άκρα της, που είναι υπεύθυνα για την παραγωγή αρνητικής άντωσης- να βρίσκεται πιο κοντά στο έδαφος, βελτιώνοντας την απόδοσή της.
 
Οι κανονισμοί ορίζουν ότι το κεντρικό κομμάτι της εμπρός αεροτομής πρέπει να βρίσκεται 75 χλστ. επάνω από το σημείο αναφοράς, δηλαδή την «ξύλινη» σανίδα που έχουν στο πάτωμά τους τα μονοθέσια, που οριοθετεί το χαμηλότερο σημείο του αναρτώμενου μονοθεσίου. Ωστόσο, πολλές ομάδες ισχυρίζονται, με πειστήριο τις φωτογραφίες, ότι οι εμπρός αεροτομές των RB6 και F10 βυθίζονται πολύ πιο χαμηλά από αυτό το όριο, υπό το υψηλό αεροδυναμικό φορτίο, κάτι που βελτιώνει την απόδοσή τους (σε γρήγορες στροφές π.χ.), λόγω της μείωσης της απόστασης από το έδαφος που βελτιώνει την αποδοτικότητα του ground effect. Ένας τεχνικός ομάδας υποστήριξε ότι μια τέτοια εμπρός αεροτομή θα μπορούσε να αποφέρει ακόμα και 3 δέκατα του δευτερολέπτου στο γύρο.
 
Σύμφωνα με πληροφορίες, υπήρξαν συζητήσεις μεταξύ μερικών ομάδων και της FIA κατά τη διάρκεια του σαββατοκύριακου και οι πρώτες παρέδωσαν στη Διεθνή Ομοσπονδία κάποιες φωτογραφίες για να αποδείξουν τους ισχυρισμούς τους, όσον αφορά τη μειωμένη απόσταση των εμπρός αεροτομών από το έδαφος, στα μονοθέσια της Red Bull και της Ferrari, σε σύγκριση με αυτές των υπόλοιπων ομάδων.
 
Ο διευθυντής της Red Bull, Christian Horner ήταν σίγουρος ότι τα μονοθέσια της ομάδας του πληρούν τους κανονισμούς. Ο Βρετανός προσέθεσε ότι αν κάποιες ομάδες έχουν αμφιβολίες, θα έπρεπε να απευθυνθούν στον ίδιο ή να ασκήσουν το δικαίωμά τους να διαμαρτυρηθούν. Τόνισε ωστόσο, ότι είναι παραπλανητικό  να βγάζει κανείς συμπεράσματα από φωτογραφίες, καθώς υπάρχουν πολλοί παράγοντες που μπορούν να επηρεάσουν το απεικονιζόμενο αποτέλεσμα (φορτίο καυσίμου, πίεση ελαστικών, ορμή φρεναρίσματος).
 
Οι κανονισμοί λένε, ότι οι εμπρός αεροτομές των μονοθεσίων δεν πρέπει να βυθίζονται παραπάνω από 10 χιλιοστά, όταν ασκείται επάνω τους δύναμη 500Ν. Ωστόσο, σε πραγματικές συνθήκες, οι αεροτομές δέχονται πολλαπλάσια φορτία. Ο Mike Gascoyne (τεχνικός επικεφαλής της Lotus) είχε πει στον γράφοντα πριν από δυο χρόνια, ότι οποιοδήποτε κομμάτι του αμαξώματος είναι δεδομένο ότι θα κάμπτεται υπό υψηλό αεροδυναμικό φορτίο. Το ζήτημα είναι αν αυτή η ευκαμψία είναι ακούσια, ή το εξάρτημα είναι σχεδιασμένο με σκοπό να εκμεταλλεύεται το βύθισμα υπό το αεροδυναμικό φορτίο…
 
Οι προαναφερθείσες δοκιμές με φορτίο 500Ν η FIA, διεξάγονται με μια σανίδα διαστάσεων 300×150 χιλιοστών, η οποία στηρίζεται στα κάθετα πλευρικά τοιχώματα. Δεν υφίσταται προς το παρόν τεστ ακαμψίας του κεντρικού τμήματος της εμπρός αεροτομής.
 
Η FIA παρατηρούσε από κοντά τα μονοθέσια των Ferrari και Red Bull αυτό το σαββατοκύριακο και τα εξέτασε ενδελεχώς στον τεχνικό έλεγχο μετά τον αγώνα. Μάλιστα, υπήρξε διάλογος μεταξύ τεχνικών εφόρων της Διεθνούς Ομοσπονδία και εκπροσώπων των ομάδων υπό το μικροσκόπιο, οι οποίοι κλήθηκαν να αιτιολογήσουν γιατί οι εμπρός αεροτομές των μονοθεσίων των ομάδων τους φαίνεται να βρίσκονται πιο κοντά στο έδαφος από αυτές των υπόλοιπων ομάδων.
 
Η FIA έμεινε ικανοποιημένη με τις εξηγήσεις των ομάδων, οι οποίες περιλάμβαναν επιχειρήματα όπως ότι οι φωτογραφίες μπορεί να είχαν τραβηχτεί από διαφορετική γωνία, ότι τα μονοθέσια μπορεί να είχαν διαφορετικά φορτία καυσίμου ή να ήταν ρυθμισμένα με διαφορετική απόσταση από το έδαφος. Μια ανακοίνωση που εξέδωσε ο τεχνικός έφορος της FIA, Jo Bauer επιβεβαίωσε ότι διεξήχθη έλεγχος στα μονοθέσια των Red Bull και Ferrari, τα οποία βρέθηκαν ότι πληρούν τους κανονισμούς.
 
Εφόσον η FIA βρήκε νόμιμες τις εμπρός αεροτομές των RB6 και των F10, οι υπόλοιπες ομάδες ενδέχεται να αποφασίσουν τώρα ότι θα πρέπει να ξεκινήσουν να μελετούν τρόπους να σχεδιάσουν τη δική τους έκδοση εύκαμπτων εμπρός αεροτομών για να εκμεταλλευτούν τα προτερήματα αυτής της τεχνικής λύσης.  
Φ.Λ.
Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!

ΤΙΜΕΣ - ΤΕΧΝΙΚΑ