Παρά το γεγονός ότι πρόκειται για κοινό πρόβλημα, κάθε χώρα της Ευρώπης ακολουθεί τη δική της πολιτική γύρω από τα επιτρεπτά όρια κατανάλωσης αλκοόλ κατά την οδήγηση.
Σύμφωνα με τα επίσημα στατιστικά στοιχεία, το 25% των οδηγών που χάνουν κάθε χρόνο τη ζωή τους στην άσφαλτο σχετίζεται με την κατανάλωση αλκοόλ, ενώ πάνω από το 1,5% των μετακινήσεων στην Ευρώπη πραγματοποιείται από οδηγούς που δηλώνουν πως έχουν πιει… ένα ποτηράκι. Στη χώρα μας, το ποσοστό των θανάτων στο δρόμο που σχετίζεται με το αλκοόλ είναι κατά τι χαμηλότερο σε σχέση με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο, περιοριζόμενο στο 20%. Μάλιστα, στο σύνολο της Ευρώπης, η κύρια αιτία θανάτων σε τροχαία δυστυχήματα στις ηλικίες 16 έως 25 ετών συνδέεται άμεσα με τη χρήση αλκοόλ πίσω από το τιμόνι.
Παρά το γεγονός ότι πρόκειται για ένα κοινό πρόβλημα, το οποίο κάθε χρόνο «στοιχίζει» σε πάνω από 6.000 απώλειες ζωών, το νομοθετικό πλαίσιο κάθε χώρας αναφορικά με τα επιτρεπτά όρια κατανάλωσης αλκοόλ κατά την οδήγηση είναι διαφορετικό. Ενδεικτικό είναι το γεγονός πως χώρες, όπως η Τσεχία, η Ουγγαρία, η Ρουμανία και η Σλοβακία δείχνουν μηδενική ανοχή στην κατανάλωση αλκοόλ πίσω από το τιμόνι, εν αντιθέσει με τη Μ. Βρετανία, για παράδειγμα, όπου το σχετικό όριο παραμένει μέχρι και σήμερα στο 0,8. Ήτοι, στο υψηλότερο επίπεδο σε σχέση με τις υπόλοιπες χώρες.
Σε διεθνές επίπεδο –πέραν της συνεχούς ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης του κοινού γύρω από τις επιπτώσεις της κατανάλωσης αλκοόλ στην οδήγηση- η πρακτική που αρχίζει δειλά δειλά να κερδίζει έδαφος είναι το αποκαλούμενο interlock, ένα σύστημα δηλαδή που δεν επιτρέπει στο αυτοκίνητο να κινηθεί αν ο οδηγός έχει πιει. Τέτοια συστήματα έχουν αρχίσει να τοποθετούνται σε επαγγελματικά οχήματα, ωστόσο στην Ευρώπη προωθείται η χρήση τους και στα ΙΧ, σε συνδυασμό με προγράμματα αποκατάστασης οδηγών που έχουν συλληφθεί επανελεγμένα να οδηγούν υπό την επήρεια αλκοόλ.
Ήδη, σύμφωνα με τα νέα πρότυπα ασφάλειας οχημάτων της ΕΕ που προτάθηκαν τον περασμένο μήνα, όλα τα καινούργια οχήματα που θα πωλούνται στην ΕΕ θα πρέπει να διαθέτουν μία τυποποιημένη διεπαφή που θα επιτρέπει την τοποθέτηση μετά την αγορά του οχήματος μηχανημάτων μέτρησης της περιεκτικότητας αλκοόλ στο αίμα. Αυτή τη στιγμή, όλα τα λεωφορεία και τα πούλμαν στη Γαλλία υποχρεούνται από το νόμο να είναι εφοδιασμένα με τα συγκεκριμένα μηχανήματα.
Ας δούμε με την ευκαιρία όλων των παραπάνω ποια είναι αυτή τη στιγμή τα ανώτατα όρια κατανάλωσης αλκοόλ στην οδήγηση ανά χώρα και ανά… είδος οδηγού._X.A.
Χώρα | Στάνταρ | Οδηγοί επαγγελματικών
οχημάτων |
Νέοι οδηγοί κάτω των 24 ετών |
Austria | 0.5 | 0.1 | 0.1 |
Belgium | 0.5 | 0.2 | 0.5 |
Bulgaria | 0.5 | 0.5 | 0.5 |
Croatia | 0.5 | 0.0 | 0.0 |
Cyprus | 0.5 | 0.2 | 0.2 |
Czech Republic | 0.0 | 0.0 | 0.0 |
Denmark | 0.5 | 0.5 | 0.5 |
Estonia | 0.2 | 0.2 | 0.2 |
Finland | 0.5 | 0.5 | 0.5 |
France | 0.5 | 0.5 | 0.2 |
Germany | 0.5 | 0.0 | 0.0 |
Greece | 0.5 | 0.2 | 0.2 |
Hungary | 0.0 | 0.0 | 0.0 |
Ireland | 0.5 | 0.2 | 0.2 |
Italy | 0.5 | 0.0 | 0.0 |
Latvia | 0.5 | 0.5 | 0.2 |
Lithuania | 0.4 | 0.0 | 0.0 |
Luxembourg | 0.5 | 0.2 | 0.2 |
Malta | 0.8 | 0.8 | 0.8 |
Netherlands | 0.5 | 0.5 | 0.2 |
Poland | 0.2 | 0.2 | 0.2 |
Portugal | 0.5 | 0.2 | 0.2 |
Romania | 0.0 | 0.0 | 0.0 |
Slovakia | 0.0 | 0.0 | 0.0 |
Slovenia | 0.5 | 0.0 | 0.0 |
Spain | 0.5 | 0.3 | 0.3 |
Sweden | 0.2 | 0.2 | 0.2 |
UK | 0.8 | 0.8 | 0.8 |
Switzerland | 0.5 | 0.1 | 0.1 |