Έρευνα του Πανεπιστημίου του Standford αποκαλύπτει ότι οι μπαταρίες ιόντων λιθίου των σύγχρονων EV μπορούν να έχουν μεγαλύτερη διάρκεια ζωής έως και 40% όταν λειτουργούν σε πραγματικές συνθήκες.
Η υιοθέτηση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων ανά τον κόσμο αυξάνεται, ωστόσο η εύλογη ανησυχία σχετικά με τη διάρκεια ζωής των μπαταριών τους εξακολουθεί να προβληματίζει πολλούς από τους δυνητικούς αγοραστές. Μολαταύτα, μια νέα μελέτη του Πανεπιστημίου του Standford που δημοσιεύτηκε στο Nature Energy αποκαλύπτει ότι οι μπαταρίες των EV μπορεί να διαρκέσουν πολύ περισσότερο από ό,τι είχε εκτιμηθεί αρχικά με βάση τις εργαστηριακές δοκιμές των κατασκευαστών.
Αυτές, ως γνωστόν, περιλαμβάνουν γρήγορους κύκλους φόρτισης και εκφόρτισης, οι οποίοι αποσκοπούν στην εκτίμηση της διάρκειας ζωής μιας μπαταρίας. Δυστυχώς, αυτή η προσέγγιση φαίνεται να μην αντικατοπτρίζει με ακρίβεια τον τρόπο με τον οποίο χρησιμοποιούμε τις μπαταρίες των EV στον πραγματικό κόσμο.
Εν προκειμένω, η μελέτη του Πανεπιστημίου του Standford ακολούθησε μια διαφορετική προσέγγιση, με τους ερευνητές να εξετάζουν 92 μπαταρίες ιόντων λιθίου για δύο χρόνια, χρησιμοποιώντας τέσσερα διαφορετικά προφίλ εκφόρτισης προκειμένου να προσομοιώσουν διαφορετικά σενάρια οδήγησης.
Παραδόξως, μέσα από τη μελέτη διαπιστώθηκε ότι η προσδοκώμενη διάρκεια ζωής μιας μπαταρίας επηρεάζεται σημαντικά από τη «γήρανση που προκαλείται από το χρόνο» ή τη φυσική υποβάθμιση της μπαταρίας με την πάροδο του χρόνου, και όχι μόνο από τον αριθμό των κύκλων φόρτισης-εκφόρτισης. Αυτό σημαίνει ότι παράγοντες όπως η συχνή επιτάχυνση και το φρενάρισμα, οι σύντομες μετακινήσεις που περιλαμβάνουν στάσεις, ακόμη και η αδράνεια της μπαταρίας, μπορούν πραγματικά να συμβάλουν στη μεγαλύτερη διάρκεια ζωής της.
«Προς έκπληξή μας, στην πραγματική οδήγηση με συχνές επιταχύνσεις, φρενάρισμα που φορτίζει για λίγο την μπαταρία, το σταμάτημα της λειτουργίας τους προκειμένου ο οδηγός να επισκεφθεί ένα κατάστημα αλλά και το να αφήνει κανείς τις μπαταρίες να ξεκουράζονται για ώρες, βοηθά να διαρκέσουν περισσότερο από ό,τι πιστεύαμε με βάση τις εργαστηριακές δοκιμές», δήλωσε η Simona Onori, αναπληρώτρια καθηγήτρια στο Stanford Doerr School of Sustainability.
Τα ευρήματα αμφισβητούν την υπόθεση ότι οι σταθεροί κύκλοι φόρτισης-εκφόρτισης ήταν οι κύριοι ένοχοι πίσω από τη μικρή διάρκεια ζωής της μπαταρίας. Παρά το γεγονός ότι αυτό φαίνεται να ισχύει στην περίπτωση των επαγγελματικών οχημάτων, φαίνεται πως κάτι τέτοιο δεν συμβαίνει με τα επιβατικά ηλεκτρικά οχήματα, τα οποία «ακολουθούν» ποικίλα μοτίβα χρήσης.
Η έκθεση του Πανεπιστημίου του Standford με τίτλο «Οι δυναμικοί κύκλοι φόρτισης-εκφόρτισης ενισχύουν τη διάρκεια ζωής της μπαταρίας», καταλήγει στο συμπέρασμα ότι σε πραγματικές συνθήκες οδήγησης η διάρκεια ζωής των μπαταριών ιόντων λιθίου ενός EV μπορεί να αυξηθεί έως και 40%.