Η αυλαία του πρώτου μισού της φετινής σεζόν στην F1 έπεσε με ακόμη έναν αγώνα γεμάτο ανατροπές και αμφιλεγόμενες κινήσεις. Βάζουμε το Ουγγρικό Grand Prix «στο μικροσκόπιο».
Μετά από 4 μήνες, 12 αγώνες, σπουδαίες μάχες, εντυπωσιακά προσπεράσματα και πολλά απρόοπτα, η Formula 1 παίρνει το διάλειμμά της, κι αποφάσισε να μας χαρίσει ακόμα ένα Grand Prix, ώστε να κρατήσει την αγωνία για τη μάχη του πρωταθλήματος στο κατακόρυφο.
Ο Lewis Hamilton έφτασε σε μία πανάξια νίκη στο Hungaroring, η οποία τον φέρνει 24 βαθμούς μπροστά από τον Sebastian Vettel στη βαθμολογία των οδηγών, διευρύνοντας τη διαφορά μεταξύ τους, με εννέα αγώνες να απομένουν. Αυτό που εντυπωσιάζει όμως, είναι ο τρόπος με τον οποίον το κατάφερε αυτό.
Νίκη που κρίθηκε το Σάββατο
Οι ουρανοί άνοιξαν το Σάββατο, ακριβώς πριν ξεκινήσουν οι κατατακτήριες. Το σκηνικό ήταν το ιδανικό για τον Hamilton, ο οποίος ουκ ολίγες φορές έχει δείξει τη δυναμική του σε αυτές τις συνθήκες (με πιο πρόσφατο παράδειγμα τη νίκη στη Γερμανία την περασμένη εβδομάδα). Αυτό του χάρισε την pole position, την οποία πλέον έμενε να μετουσιώσει σε νίκη.
Κι αυτό έκανε, σε μία πίστα που σε καμία περίπτωση δεν ταίριαζε στα χαρακτηριστικά της W09, αφού ήδη από την Παρασκευή ήταν σαφές πως η Ferrari είχε το ταχύτερο μονοθέσιο, τόσο στον ένα γρήγορο γύρο, όσο και σε ρυθμό αγώνα. Κατάφερε, όμως, να κάνω δύο άψογα stintτην Κυριακή: στην αρχή με την ultrasoft γόμα έβγαλε 25 γύρους με καλό και σταθερό γυρολόγιο, ενώ στη συνέχεια έπρεπε να αντέξει για 45 γύρους με την μαλακή. Βέβαια, το γεγονός ότι είχε καθαρό αέρα και δεν πιέστηκε αρκετά για να φθείρει τα ελαστικά του συνηγόρησε στην προσπάθειά του, που –ακόμα κι έτσι- ήταν η καλύτερη δυνατή. Έφερε ένα ανέλπιστο αποτέλεσμα, που ξεκίνησε (κι ίσως να κρίθηκε) τη στιγμή που ο Βρετανός κάνει τον καλύτερο χρόνο υπό βροχή, πατώντας σε όλα τα σωστά σημεία, κάνοντας όλα όσα έπρεπε, όπως έπρεπε, χωρίς να κάνει αβίαστα λάθη.
Καθυστέρησε η Ferrari
Ο λόγος που ο Hamilton έφτασε σχετικά άνετα σε αυτήν τη νίκη, οφείλεται εν πολλοίς και στο γεγονός ότι η Ferrari έκανε ένα κρίσιμο λάθος στρατηγικής – από αυτά που φέτος έχει αποφύγει με μαεστρία.
Στον 36ο γύρο, ο Vettel είναι πρώτος και βρίσκει μπροστά του τους τελευταίους του grid. Εκεί ξεκινά η αρχή του «κακού» για τη Scuderia, αφού ο Γερμανός αναγκάζεται να χάσει χρόνο έναντι του Hamilton (ο οποίος ήταν πίσω του κι ακόμα δεν τους είχε προλάβει), με τη μεταξύ τους διαφορά να πέφτει κατά 3 δευτερόλεπτα -από τα 12’’ στα 9’’. Σε εκείνο το σημείο χάνει αρκετό χρόνο κι από τον τρίτο Valtteri Bottas, κάτι που θα τον έκανε αρκετά ευάλωτο όταν θα έμπαινε στα pitsγια τη δική του αλλαγή από τη μαλακή στην ultrasoft γόμα.
Αυτό που θα έπρεπε να κάνει η Ferrari είναι να καλέσει τον Vettel στα pits πριν ακόμα το γυρολόγιό του αποσταθεροποιηθεί από τα ντουμπλαρίσματα. Αν έμπαινε στον 36ο ή και τον 37ο γύρο, θα είχε αρκετή διαφορά ώστε να βγει στην πίστα μπροστά από τον Φινλανδό της Mercedes, με καθαρό αέρα για να παλέψει με τον Hamilton –κι από εκεί κι έπειτα, όλα μπορούν να συμβούν.
Αρκετοί στάθηκαν στο γεγονός ότι δεν ξεκίνησε με τη σωστή γόμα: επέλεξε τη μαλακή, σε αντίθεση με τους άμεσους ανταγωνιστές του που προτίμησαν την ultrasoft. Αυτό έγινε με τη λογική πως, διανύοντας μεγαλύτερη απόσταση με τα μαλακά ελαστικά, θα μεγιστοποιούσε την απόδοση της US στα τελευταία στάδια του αγώνα –πράγμα που δεν έγινε, αφού στο τέλος οι υψηλές θερμοκρασίες κι η πίεση που άσκησε ο Vettel για να περάσει τον Bottas, κατέστρεψαν το σετ.
Ίσως να είναι και το πρώτο σοβαρό σφάλμα της Ferrari στον τομέα της στρατηγικής φέτος, αν και το τελικό αποτέλεσμα ήταν το μέγιστο που θα μπορούσε να πάρει, τηρουμένων των αναλογιών.
Τον τέλειο αγώνα ο Raikkonen
Πέραν των δύο διεκδικητών της νίκης (και κατ’επέκταση του τίτλου), ο οδηγός που εντυπωσίασε με την απόδοση του ήταν ο Kimi Raikkonen. Όπως οι περισσότεροι, ο Φινλανδός ξεκινά τον αγώνα με την ultrasoft, αλλά πολύ νωρίς, μόλις στον 14ο γύρο, η ομάδα τον καλεί για την πρώτη αλλαγή ελαστικών, βάζοντας τη μαλακή γόμα. Αυτό είναι το «δόλωμα» για τον Bottas, τον οποίον η Ferrari ήθελε να απαλλάξει από τον Vettel.
Και το κατάφερε. Ο πιλότος της Mercedes μπαίνει στον αμέσως επόμενο γύρο, σε μία κίνηση που έγινε καθαρά για να καλυφθεί ο κίνδυνος του undercutαπό τον Raikkonen, χωρίς να δίνεται ιδιαίτερη σημασία στο ρίσκο που έπρεπε να πάρουν οι Γερμανοί.
Είναι σαφές πως η διαχείριση της μαλακής γόμας, σε θερμοκρασίες οδοστρώματος που ξεπερνούσαν τους 58°C, είναι ένα από τα δυνατά σημεία της SF71H. Το ακριβώς αντίθετο ισχύει για την W09. Αυτό σημαίνει πως η Mercedesδεν θέλησε να θυσιάσει την θέση που είχε ο Bottas στην πίστα, θυσιάζοντας τελικά την διάρκεια ζωής των ελαστικών του. Άλλωστε, η στρατηγική της Ferrariγια τον Raikkonen προέβλεπε δύο pit stop, έναντι του ενός των πρωταθλητών.
Η στρατηγική στον «Iceman» λειτούργησε βάσει δύο παραγόντων: αφενός το μονοθέσιο της Scuderia είναι αρκετά φιλικό στα ελαστικά, αφετέρου ο ίδιος ο οδηγός είναι αρκετά «φιλικός» προς όποια γόμα διαθέτει. Δεν ήταν τυχαίο το γεγονός ότι δοκίμασε αρκετά με τη μαλακή γόμα κατά τη διάρκεια του FP2. Υπήρχε πλάνο, το οποίο εκτέλεσε στο ακέραιο.
Ο Bottas έγινε ο «μοιραίος»
Ο αγώνας του Valtteri Bottas ήταν ιδιαίτερος. Εκκίνησε δεύτερος, ολοκληρώνοντας την προσπάθειά του ιδανικά στις κατατακτήριες, και θέτοντας γερές βάσεις για ένα βάθρο στον κυριακάτικο αγώνα.
Το πλάνο τον ήθελε να αλλάζει μία φορά ελαστικά, κοντά στον 25ο γύρο, όπως έπραξε κι ο teammate του, αλλά η μπλόφα της Ferrari μέσω του Raikkonen ήταν αυτή που άλλαξε όλη την πορεία του αγώνα του, αναγκάζοντάς τον να μπει 10 γύρους νωρίτερα από το αναμενόμενο και να φτάσει προς τα τέλη του αγώνα με φθαρμένα ελαστικά.
Η μόνη θετική εξέλιξη για τον ίδιο ήταν το γεγονός ότι ο Vettel βγήκε πίσω του, στην 3η θέση, μετά τα pit stop, οπότε θα μπορούσε να τερματίσει από εκεί που εκκίνησε.
Παρόλα αυτά, με τα ελαστικά του πλέον υπέρμετρα φθαρμένα και τον Vettel να μαίνεται πίσω του, πιέζοντας γύρο με τον γύρο, το αναπόφευκτο συνέβη. Ο Γερμανός τον πέρασε, αλλά ο ίδιος δεν ήθελε να παραδώσει τα όπλα. Το πάλεψε, αλλά είχαν επαφή. Θολωμένος πια από το πόσο γρήγορα έχασε δύο θέσεις (αφού τον πέρασε κι ο Raikkonen), χτυπά και με τον Ricciardo, στην προσπάθεια του Αυστραλού να ανέβει 4ος. Για αυτό το δεύτερο συμβάν δέχεται ποινή 10 δευτερολέπτων και 2 βαθμών ποινής στο δίπλωμά του. Τερμάτισε πέμπτος, δίχως να έχει εκπληρώσει τόσο τον δικό του στόχο, όσο κι εκείνον της ομάδας του, που τον ήθελε στην 2η θέση, ώστε να κάνει το απόλυτο και να περιορίσει τους βαθμούς που θα έπαιρνε ο Vettel.
Ricciardo ο τρομερός
Μία ενδιαφέρουσα πρόταση προς της Liberty Media θα ήταν να αναγκάζει τον Daniel Ricciardo να εκκινήσει από την 14η θέση και πίσω, ώστε να βλέπουμε άφθονα προσπεράσματα και ωραίες μάχες.
Ο Αυστραλός εκκίνησε αρκετά πίσω, αφού οι δυσμενείς καιρικές συνθήκες στις κατατακτήριες επηρέασαν τις προσπάθειές του, κι αυτό σήμαινε πως στον αγώνα θα έπρεπε να παλέψει για να ανέβει στην πρώτη εξάδα.
Μετά την Μόνζα το 2017, και φέτος στην Ουγγαρία, ο οδηγός της Red Bull δεν έχασε την ευκαιρία να θυμίσει σε όλους το ταλέντο που έχει στο να «βουτάει» στα φρένα από μακριά, κι απροειδοποίητα. Το έκανε σε όλους, το έκανε ακόμα και στον Bottas, και πήρε μία πανάξια 4η θέση. Είναι ο αδιαμφισβήτητος ‘driveroftheday’, σε έναν αγώνα που χρειαζόταν τον ήρωά του.
Extravagant!
Αν κι ο Raikkonen έκλεψε την παράσταση, ο Pierre Gasly αξίζει αναφοράς, αφού συνολικά το τριήμερο που έκανε ήταν εξαιρετικό, με δεδομένο ότι οδηγεί ένα αρκετά αναξιόπιστο μονοθέσιο.
Κατετάγη 6ος το Σάββατο, εκμεταλλευόμενος τις συνθήκες, με την STR12 να συμπεριφέρεται εξαιρετικά υπό βροχή. Η στρατηγική του ενός pit stop ήταν η σωστή, αφού έκανε την ultrasoft να λειτουργήσει άψογα για 32 γύρους (το μεγαλύτερο stint από όλους τους οδηγούς με αυτήν την γόμα), και μετά στο δεύτερο stint με τη μαλακή είχε σταθερό γυρολόγιο, χωρίς να απειλείται, αλλά ούτε και να απειλεί κανέναν.
Τώρα το παγκόσμιο πρωτάθλημα της Formula 1 επιστρέφει στις 24-27 Αυγούστου, με το Grand Prix του Βελγίου. Και, όσο κλισέ κι αν ακούγεται, όλα παραμένουν ανοιχτά._Δ.Μ.