Η Κίνα κατέθεσε καταγγελία στον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου για τους τελικούς δασμούς της Ευρωπαϊκής Ένωσης στις εισαγωγές ηλεκτρικών οχημάτων που κατασκευάζονται στην Κίνα, κλιμακώνοντας μια διαφωνία που εντείνει μια ήδη δύσκολη σχέση.
Το Πεκίνο έφερε την υπόθεση στον μηχανισμό επίλυσης διαφορών του ΠΟΕ τη Δευτέρα για να «διασφαλίσει τα αναπτυξιακά συμφέροντα» της βιομηχανίας ηλεκτρικών οχημάτων, σύμφωνα με δήλωση του Υπουργείου Εμπορίου της Κίνας. Το υπουργείο επανέλαβε την έντονη αντίθεσή του στους δασμούς της ΕΕ, επικρίνοντας την απόφασή της ως «εμπορικό προστατευτισμό».
Η επίσημη καταγγελία της Κίνας εγείρει τον κίνδυνο μιας μεγαλύτερης αντιπαράθεσης πάνω σε ένα ζήτημα συνολικής αξίας άνω των 730 δισεκατομμυρίων ευρώ(!) στο διμερές εμπόριο των δύο πλευρών σύμφωνα με τα στοιχεία το 2023.
«Η Κίνα πιστεύει ότι η τελική απόφαση της ΕΕ για τα μέτρα κατά των επιδοτήσεων στερείται πραγματικής και νομικής βάσης, παραβιάζει τους κανόνες του ΠΟΕ και αποτελεί κατάχρηση των μέτρων αποκατάστασης του εμπορίου», δήλωσε εκπρόσωπος του υπουργείου. «Προτρέπουμε την ΕΕ να αντιμετωπίσει τα λάθη της και να διορθώσει αμέσως τις παράνομες πρακτικές της και να διατηρήσει από κοινού τη σταθερότητα της παγκόσμιας αλυσίδας εφοδιασμού ηλεκτρικών οχημάτων και την οικονομική και εμπορική συνεργασία Κίνας-ΕΕ».
Μετά από μήνες διαπραγματεύσεων και απειλών για αντίποινα στον κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας, η ΕΕ δημοσίευσε την περασμένη εβδομάδα τον κανονισμό που εισάγει δασμούς έως και 45% αθροιστικά στις κινεζικές εισαγωγές ηλεκτρικών οχημάτων – που ισχύουν προσωρινά από τον Ιούλιο.
Η ΕΕ και ο Νο 2 εμπορικός εταίρος της είχαν συζητήσεις με στόχο την αναζήτηση εναλλακτικών λύσεων ακόμη και μετά την έναρξη ισχύος των δασμών. Ωστόσο, αυτές οι συνομιλίες δεν έχουν τελεσφορήσει.
Οι Βρυξέλες αποφάσισαν στείλουν αξιωματούχους στο Πεκίνο για περισσότερες συνομιλίες, ανέφερε το Bloomberg την περασμένη εβδομάδα. Οι δύο πλευρές διερευνούν εάν μπορεί να επιτευχθεί συμφωνία με βάση μια συμφωνίας τιμών – έναν περίπλοκο μηχανισμό ελέγχου των τιμών και του όγκου των εξαγωγών, που χρησιμοποιείται για την αποφυγή των δασμών.
Τόσο οι Βρυξέλλες όσο και το Πεκίνο ανέφεραν ότι οι διαφορές παραμένουν σημαντικές.
Ο επικεφαλής εμπορίου της ΕΕ, Maros Sefcovic, δήλωσε χαρακτηριστικά: «Δεν μας ενδιαφέρουν οι εμπορικοί πόλεμοι», προσθέτοντας ότι υπάρχει ανάγκη να εξισορροπηθεί εκ νέου η διμερής σχέση με το Πεκίνο σε τομείς όπου η Ευρώπη αισθάνεται ότι οι σχέσεις δεν είναι δίκαιες».