top icon
Παρουσιάσεις

Οδηγούμε το νέο Seat Leon Cupra

Η Seat ανεβάζει ακόμα πιο ψηλά τον πήχη με το ανανεωμένο Leon Cupra, που με απόδοση 300 ίππων γίνεται το ταχύτερο μοντέλο παραγωγής στην ιστορία της ισπανικής εταιρίας.

Η Seat έχει τη δική της παράδοση στο μηχανοκίνητο αθλητισμό, με το αγωνιστικό της τμήμα -Seat Sport- να έχει αφήσει το στίγμα του τόσο στους αγώνες πίστας, όσο και στις ειδικές διαδρομές. Αυτή η εμπλοκή της ισπανικής εταιρίας έχει εδώ και δεκαετίες αντίκτυπο σε συγκεκριμένες εκδόσεις της Seat που απευθύνονται σε οδηγούς που αναζητούν τα σπορτίφ χαρακτηριστικά. Ο κωδικός “Cupra” ακολουθεί τις κορυφαίες εκδόσεις των Ibiza και Leon, έχοντας πλέον και αυτός με τη σειρά του χτίσει το δικό του μύθο. Μάλιστα, από το 2013 έως και το 2016, η σειρά Cupra στο Leon δεν αποτελεί μόνο μία ειδική έκδοση για λίγους, αλλά έναν σημαντικό σφετεριστή στην κατηγορία. Η επιλογή της Seat να προσφέρει το Leon Cupra σε τρία διαφορετικά αμαξώματα (κουπέ, πεντάθυρο και station wagon) είχε σαν αποτέλεσμα να εκτοξευθούν οι πωλήσεις του και από τις 6.019 να αγγίξουν τις 21.901 την τριετία ’13-’16! Κάπως έτσι, από τη στιγμή που το Leon δέχθηκε ένα απαραίτητο φρεσκάρισμα για να παραμείνει επίκαιρο στην κατηγορία του, και η κορυφαία έκδοση με τη σειρά της δέχθηκε τις απαραίτητες περιποιήσεις για να διατηρηθεί φρέσκια.

Και επειδή τα νέα φωτιστικά σώματα εμπρός, ο διαφοροποιημένος προφυλακτήρας με τις μεγαλύτερες εισαγωγές και τους προβολείς LED δεν ήταν αρκετά, οι Ισπανοί τεχνικοί άυξησαν την ισχύς του 2λιτρου υπερτροφοδοτούμενου TSI με αποτέλεσμα να αγγίξει το μαγικό νούμερο “300”, το οποίο και κοσμεί το πίσω μέρος του Leon. Με ονομαστική ισχύ 300 ίππων, αποτελεί το ισχυρότερο μοντέλο παραγωγής στην ιστορία της Seat. Παράλληλα, πιο σημαντική αλλά όχι τόσο διαφημισμένη είναι η κατά 30 Nm αυξημένη ροπή, που πλέον αγγίζει τα 380 Nm και μάλιστα σε ένα εύρος από τις 1.800 έως και τις 5.500 σ.α.λ. Μία ακόμα καινοτομία για τη σειρά Cupra, είναι το γεγονός ότι η έκδοση ST προσφέρεται και με σύστημα τετρακίνησης 4Drive, η οποία συμβάλλει στο να σπάσει η συγκεκριμένη εκδοχή το φράγμα των 5 δλ. (4,9) στη διαδικασία του 0-100! Φυσικά, ακολουθώντας το πνεύμα της εποχής, δεν μπορούν να απουσιάζουν όλα τα καλούδια ενεργητικής ασφάλειας, ενώ όλες οι εκδόσεις χαρακτηρίζονται από κορυφαίο εξοπλισμό σε κάθε επίπεδο.

Στην πίστα Castelloli λίγα χιλιόμετρα έξω από τη Βαρκελώνη, είχαμε την ευκαιρία να οδηγήσουμε τόσο την “γνωστή” μας προσθιοκίνητη εκδοχή του Cupra, όσο και αυτή της σειράς ST με το σύστημα τετρακίνησης 4Drive. Ξεκινώντας από τη νεότερη, σε μία ειδικά διαμορφωμένη διαδρομή με χαμηλό δείκτη πρόσφυσης, διαπιστώσαμε τη λειτουργία του συστήματος μετάδοσης. Δανεισμένη φυσιολογικά από το Group VAG, διατηρεί το χαρακτήρα και τη φιλοσοφία που έχουμε διαπιστώσει στα περισσότερα από τα τετρακίνητα μοντέλα της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας που έχουμε οδηγήσει. Ουσιαστικά, προσφέρει ουδέτερη οδική συμπεριφορά, με τα περιθώρια πρόσφυσης να είναι ιδιαίτερα υψηλά. Ακόμα και ίταν υπερβάλλεις ο αμύητος δεν θα τρομάξει, αφού το χειρότερο που μπορεί να συμβεί είναι να ανοίξει η τροχιά του εμπρός μέρους, αλλά με προοδευτικό τρόπο. Όσοι έχουν στο μυαλό τους μεγάλες γωνίες και ατελείωτες πλαγιολισθήσεις, καλύτερα να το ξεχάσουν. To τετρακίνητο Leon ST Cupra στην καλή άσφαλτο δύσκολα θα διώξει το πίσω μέρος. Όμως, σε επιφάνειες με πολύ γλιστερό οδόστρωμα, διαπιστώνεις ότι για κάποια δευτερόλεπτα μεταφέρει μεγαλύτερο μέρος της ροπής στους πίσω τροχούς, γεγονός που έχει σαν αποτέλεσμα την υπερστροφή. Αλλά και πάλι, μόνο σε δρόμο με πολύ χαμηλό δείκτη πρόσφυσης, και για μία συγκεκριμένη γωνία, αφού αν το παρακάνεις το ESP που δεν απενεργοποιείται πλήρως φροντίζει να σε επαναφέρει στην πραγματικότητα. Σε κάθε περίπτωση, το Leon ST με τον δίλιτρο TSI των 300 ίππων συνδυάζεται με το αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη DSG, το οποίο και σαφώς ταιριάζει στο χαρακτήρα και τη φιλοσοφία της κατασκευής.

Φυσιολογικά, μπορεί η τετρακίνητη εκδοχή του Leon ST να είχε το μεγαλύτερο ενδιαφέρον, όντας η νεότερη έκδοση της σειράς, αλλά οι γύροι στην πίστα του Castelloli με την χάτσμπακ έκδοση του Cupra ήταν αυτό που περιμέναμε οι περισσότεροι με ανυπομονησία. Ο πρεσβευτής της Seat Jordi Gene (πρώην εργοστασιακός οδηγός της ομάδας στο WTCC) ήταν στο τιμόνι ενός Seat Leon Cupra Racer, και συγκεκριμένα της αγωνιστικής εκδοχής που θα δούμε στις πίστες τη νέα χρονιά με αυξημένη ισχύ τη τάξεως των 350 ίππων, έδινε το ρυθμό και οι υπόλοιποι ακολουθούσαμε προσπαθώντας να “μιμηθούμε” τις κινήσεις και τα πατήματα του.

Περνώντας στο εσωτερικό οι όποιες αλλαγές είναι περιορισμένες και εντοπίζονται στη νέα οθόνη μεγέθους 8 ιντσών, η οποία και φιλοξενεί το infotaiment της ισπανικής εταιρίας και στο ηλεκτρικό χειρόφρενο! Επιλογή, που κατά τη γνώμη μας δεν συνάδει με το χαρακτήρα του Cupra, αφού σε ακραίες καταστάσεις η χρήση του μπορεί να αποβεί σωτήρια. Από εκεί και έπειτα, ο κινητήρας παίρνει ζωή με το πάτημα ενός κουμπιού, όντας και ο τελευταίος νεοτερισμός του ισπανικού καυτού χάτσμπακ. Φυσιολογικά, σε κατασκευές του είδους, αυτό που γοητεύει είναι οι επιδόσεις, η ταχύτητα και η αίσθηση που προσφέρουν στον οδηγό πίσω από το τιμόνι τους. Και το Leon Cupra σε κερδίζει από την πρώτη στιγμή με τον εκρηκτικό χαρακτήρα του. Το ισχυρότερο Seat που έχει κατασκευαστεί ποτέ, χαρακτηρίζεται από μία έκρηξη που ακολουθεί στο πάτημα του πεντάλ της βενζίνης. Η επιτάχυνση είναι καταιγιστική και συνεχής μέχρι το όριο περιστροφής του κάπου κοντά στις 7.000 σ.α.λ., με τον δίλιτρο TSI να αναδεικνύει για ακόμα μία φορά τις αρετές του. Στις εντυπωσιακές επιδόσεις, αλλά και την αντίστοιχη αίσθηση, συμβάλλει και το αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη, με την σφικτή κλιμάκωση. Στην πίστα και υπό αυτές τις συνθήκες, όντας σε πλήρη επιτάχυνση στο μεγαλύτερο μέρος της, δεν καταφέραμε να διαπιστώσουμε την αυξημένη κατά 30 Nm ροπή. Στον επαρχιακό δρόμο, διαπιστώνεις την πιο ραφιναρισμένη λειτουργία του, διαθέτοντας καλύτερη απόκριση από χαμηλά και για μεγαλύτερο εύρος στροφών. Κάτι που έχει ευεργετικά αποτελέσματα τόσο σε κάποια κλειστά κομμάτια όπου ελοχεύει ο κίνδυνος να μείνεις εκτός ωφέλιμου εύρους στροφών, αλλά φυσικά και κατά τη μετακίνηση στην πόλη.

Πίσω στην πίστα του Castelloli, δεν χρειάζεται περισσότερο από το το πρώτο “Κ” για να διαπιστώσεις ότι το Cupra διατηρεί όλα τα στοιχεία και τις αρετές της προηγούμενης γενιάς. Το μηχανικό μπλοκέ διαφορικό με την ηλεκτρονική διαχείριση φροντίζει να εξευμενίσει τους 300 ίππους στους εμπρός τροχούς, προσφέροντας ισορροπημένη οδική συμπεριφορά στο Cupra, χωρίς υστερίες, σπιναρίσματα και έντονη υποστροφή. Φυσικά, αν ο οδηγός υπερβάλλει και το παρακάνει το Leon θα ανοίξει την τροχιά του, χωρίς όμως να τον τρομάξει. Κάτι που ισχύει και για το πίσω μέρος, το οποίο αποδεικνύεται και πάλι εξαιρετικά σταθερό, φιλικό και προβλέψιμο, με τις μηδενικές κλίσεις να εμπνέουν ακόμα περισσότερη ασφάλεια. Πολύ δύσκολα θα υπερστρέψει και μόνο οριακά αν το προκαλέσει ο χειριστής. Αλλά και πάλι χωρίς να υπάρχει λόγος. Στην δική μας περίπτωση, με τα ελαστικά Pilot Cup 2 της Michelin και τα αναβαθμισμένα φρένα (όλα τα παραπάνω περιλαμβάνοντα στο πακέτο Perfomance Pack) αισθάνεσαι ότι βρίσκεσαι στο τιμόνι μίας αγωνιστικής κατασκευής που απαιτεί καθαρές γραμμές, πλήρης εκμετάλλευση φρένων και ελαστικών, αλλά και του εξαιρετικού turn in που προσφέρει το εμπρός σύστημα. Το σύστημα διεύθυνσης δεν είναι αντίστοιχο με αυτό του Renault Megane R.S. ή του Honda Civic Type-R, αλλά μόνο αδιάφορο δεν μπορείς να το χαρακτηρίσεις, ενώ η ηλεκτρονικά ρυθμιζόμενη ανάρτηση DCC αποτελεί άσσο στο μανίκι του.

Δεν είναι το καθαρόαιμο, και το διαπιστώσαμε από την πρώτη μας επαφή μαζί πριν από 4 χρόνια, όταν ακόμα διέθετε 280 ίππους. Δεν προσφέρει τη συμμετοχικότητα των Type-R και Megane RS, αλλά έχει ένα μοναδικό τρόπο να προσφέρει και στο λιγότερο μυημένο τη δυνατότητα να κινηθεί πολύ γρήγορα, τόσο σε πίστα όσο και στο δρόμο. Ο φιλικός του χαρακτήρας σε οριακές συνθήκες, αλλά και η ευκολία με την οποία συμβιώνεις μαζί του στην καθημερινότητα, δημιουργούν ένα εξαιρετικό πακέτο. Αν αναλογιστούμε ότι η τιμή του στη χώρα μας δεν θα ξεπερνάει τα 28.000 ευρώ, εύκολα καταλαβαίνει κανείς ότι πρόκειται για μια άκρως ενδιαφέρουσα πρόταση, γενικότερα! 300 ίπποι με αυτά τα χρήματα; Παλιότερα, αν μας το έλεγαν θα τους κοιτούσαμε με απορία και θα γελάγαμε…_Π.Τ.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ

Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!

ΤΙΜΕΣ - ΤΕΧΝΙΚΑ