top icon
Αγώνες

F1: 600 μ. πριν τη στροφή…

Τα αρχικά σχέδια της FIA, σύμφωνα με τις πληροφορίες, όσον αφορά την κινούμενη αεροτομή των μονοθεσίων, προβλέπουν ότι ο οδηγός θα μπορεί να τη χρησιμοποιήσει στην κεντρική ευθεία, 600 μ. πριν την επόμενη στροφή.

Τα αρχικά σχέδια της FIA, σύμφωνα με τις πληροφορίες, όσον αφορά την κινούμενη αεροτομή των μονοθεσίων, προβλέπουν ότι ο οδηγός θα μπορεί να τη χρησιμοποιήσει στην κεντρική ευθεία, 600 μ. πριν τη στροφή που ακολουθεί, εφόσον βρίσκεται αρκετά κοντά στον αντίπαλο που κυνηγάει. Ωστόσο, η FIA είναι διατεθειμένη να αλλάξει αυτή την απόσταση στο μέλλον, εφόσον τα προσπεράσματα γίνουν πιο εύκολα απ’ ότι είναι ο στόχος.
 
Φέτος, για να βελτιωθεί το θέαμα, οι κανονισμοί προβλέπουν τη χρήση μιας κινούμενης αεροτομής. Ο οδηγός, όταν έχει το δικαίωμα, ενεργοποιεί το (συνήθως υδραυλικό) σύστημα μέσω ενός κουμπιού στο τιμόνι, δίνοντας εντολή να ανασηκωθεί το flap της πίσω αεροτομής, κάτι που αποφέρει υψηλότερη τελική ταχύτητα στις ευθείες.
 
 
Η FIA ανήγγειλε στις ομάδες ότι τουλάχιστον στους πρώτους αγώνες, το αρχικό σχέδιο για την επιτρεπόμενη ζώνη χρήση της κινούμενης αεροτομής, είναι τα τελευταία 600 μ. της κεντρικής ευθείας της εκάστοτε πίστας.
 
Υπενθυμίζουμε ότι μόλις ο οδηγός πατήσει το πεντάλ του φρένου, η αεροτομή επιστρέφει αυτομάτως στην κανονική της θέση, συνεπώς, η απόσταση που θα διανύεται με το σύστημα εν χρήσει, θα είναι αρκετά μικρότερη των 600 μ. Το πόσο μικρότερη, θα εξαρτάται από το πόσο μεγάλη είναι η ζώνη φρεναρίσματος για την επόμενη στροφή.
 
Ο οδηγός θα έχει το δικαίωμα να ενεργοποιήσει το σύστημα, εφόσον η διαφορά του με τον προπορευόμενό του ήταν μικρότερη του 1 δλ, σε ένα σημείο χρονομέτρησης που θα έχει στηθεί στη ζώνη φρεναρίσματος της στροφής που προηγείται της ευθείας όπου μπορεί να χρησιμοποιηθεί το σύστημα.
 
Με άλλα λόγια, αν ο οδηγός βρίσκεται εντός 1 δλ. από τον προπορευόμενό του, στα φρένα της στροφής 4 (έπειτα από την οποία βρίσκεται η ευθεία όπου μπορεί να χρησιμοποιήσει το σύστημα), 600 μ. πριν  τη στροφή 5, ένα φως θα ανάψει στο cockpit, για να τον ενημερώσει ότι έχει το δικαίωμα να χρησιμοποιήσει το κινούμενο flap της πίσω αεροτομής.
 
Η FIA πιστεύει ότι η ζώνη 600 μ. είναι το σωστό μήκος για να διασφαλίσει ότι θα υπάρχει η δυνατότητα προσπεράσματος, χωρίς όμως να είναι πολύ εύκολο να επιτευχθεί. Οι πρώτες προσομοιώσεις δείχνουν ότι αυτό το μήκος ζώνης χρήσης του συστήματος, συνεπάγεται αύξηση της τελικής ταχύτητας κατά 10-12 χλμ./ώρα, ανάλογα το σχεδιασμό του εκάστοτε μονοθεσίου και την ταχύτητα του συστήματος.
 
Οι οδηγοί θα έχουν το δικαίωμα να χρησιμοποιήσουν ελεύθερα την κινούμενη αεροτομή κατά τη διάρκεια των αγώνων κατατακτήριων (και των ελεύθερων) δοκιμών.
 
Για τη βοήθεια των θεατών, θα βάφονται γραμμές στην πίστα, στο σημείο χρονομέτρησης, όπου θα υπολογίζεται η διαφορά μεταξύ των μονοθεσίων, και στη ζώνη προσπεράσματος, όπου θα επιτρέπεται η χρήση του συστήματος.
 
Μια κάθετη προς την πίστα μονή γραμμή στην ευθεία, θα σηματοδοτεί το σημείο απ’ όπου ξεκινάει η ζώνη προσπεράσματος. Στην προηγούμενη στροφή, θα βάφονται δυο γραμμές, για να υποδείξουν το σημείο όπου θα υπολογίζεται η διαφορά μεταξύ των μονοθεσίων. Η διπλή γραμμή θα λειτουργεί και ως δικλείδα ασφαλείας για τη FIA, παρέχοντας τη δυνατότητα του οπτικού υπολογισμού της διαφοράς, σε περίπτωση δυσλειτουργίας του συστήματος χρονομέτρησης.
 
Η FIA σκοπεύει να δοκιμάσει για πρώτη φορά το προαναφερθέν σύστημα στo τεστ της Jerez (10-13/2) για να μελετήσει τα δεδομένα, πριν γίνει πλήρης δοκιμή της λύσης αυτής στο τελευταίο τεστ χειμερινών δοκιμών εξέλιξης, στο Μπαχρέιν (3-6 Μαρτίου).
 
Αυτά τα τεστ όμως θα είναι μονάχα για να διαπιστωθεί αν λειτουργούν τα συστήματα της FIA, καθώς το πιθανότερο είναι ότι οι ομάδες θα είναι απρόθυμες να συνεργαστούν αρκετά, δοκιμάζοντας πραγματικές απόπειρες προσπεράσματος για να διαπιστωθεί ο τρόπος με τον οποίο επηρεάζει τις ισορροπίες η κινούμενη αεροτομή υπό αγωνιστικές συνθήκες.
 
Εάν διαπιστωθεί στο τεστ του Sakhir ότι τα προσπεράσματα θα γίνουν πολύ εύκολα, ή αν στο GrandPrix του Μπαχρέιν προκύψουν υπερβολικά πολλά προσπεράσματα, τότε η απόσταση των 600 μ. θα μικρύνει, καθώς η FIA θέλει να βρει τη σωστή ισορροπία από την αρχή.
 
Το αρχικό σχέδιο της FIA όμως, είναι, ότι εφόσον οι αγώνες δε γίνουν μια ατέλειωτη ακολουθία slipstreaming, να χρησιμοποιηθεί την ζώνη 600 μ. για τα 4 πρώτα GP της σεζόν, πριν επανεξεταστούν οι επιπτώσεις που έχει η συγκεκριμένη απόσταση στην αγωνιστική δράση, για να αποφασίσει αν χρειάζονται περαιτέρω αυξομειώσεις.
 
Στο Μπαχρέιν, την Αυστραλία και τη Μαλαισία, η ζώνη προσπεράσματος θα βρίσκεται στην ευθεία εκκίνησης/τερματισμού, ωστόσο στην Κίνα, θα είναι τοποθετημένη στο τέλος της μεγάλης πίσω ευθείας, που βρίσκεται μεταξύ των στροφών 13 και 14.
Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!

ΤΙΜΕΣ - ΤΕΧΝΙΚΑ