Οι Mercedes, Porsche και VW είναι μεταξύ των αυτοκινητοβιομηχανιών που έχουν σταματήσει τις πωλήσεις των plug-in υβριδικών μοντέλων τους στην Ευρώπη μετά την εφαρμογή του πρωτοκόλλου WLTP. Ιδού το γιατί.
Η νέα και σαφώς πιο αυστηρή νόρμα υπολογισμού των εκπομπών ρύπων/κατανάλωσης καυσίμου που τέθηκε σε ισχύ από την 1η Σεπτεμβρίου στο σύνολο της ευρωπαϊκής αγοράς (λέγε με WLTP), έχει διαμορφώσει έναν πολύ πιο διαφορετικό – και σίγουρα πιο ρεαλιστικό – τρόπο μέτρησης των παραπάνω παραμέτρων σε σχέση με τον απελθόντα κύκλο: τον New European Driving Cycle (NEDC). Ως αποτέλεσμα, η θετική επίδραση των μπαταριών των plug-in οχημάτων στις περιβαλλοντικές επιδόσεις των αντίστοιχων οχημάτων έχει μειωθεί σημαντικά σε σχέση με το παρελθόν αυξάνοντας, για παράδειγμα, τις εκπομπές CO2 πάνω από το σημαντικό όριο των 50 γραμμαρίων ανά χιλιόμετρο. Κάτι που με τη σειρά του έχει ως συνέπεια πολλά plug-in υβριδικά μοντέλα να χάνουν σημαντικά φορολογικά οφέλη που προσφέρονται σε πολλές χώρες σε οχήματα με εκπομπές κάτω των 50 γραμμαρίων ανά χιλιόμετρο.
Στη Γερμανία, για παράδειγμα, πολλά υβριδικά μοντέλα έχουν «πέσει» εκτός της κατηγορίας στην οποία οι αγοραστές τους δικαιούνται επιδότηση στην τιμή αγοράς ύψους 3.000 €. Κάτι που πρακτικά σημαίνει πως στις περισσότερες περιπτώσεις οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα πρέπει να εγκαταστήσουν στα «επίμαχα» μοντέλα μία μεγαλύτερη μπαταρία για να διατηρήσουν τα φορολογικά οφέλη τους. Επί του πρακτέου, η VW έχει σταματήσει τις πωλήσεις του Passat GTE, το Νο 2 σε πωλήσεις plug-in υβριδικού μοντέλου στην Ευρώπη. Μάλιστα, εκπρόσωπος της γερμανικής εταιρείας φέρεται να δήλωσε πως η επάνοδός του μοντέλου στην αγορά δεν αναμένεται πριν τον προσεχή Ιούλιο, περίοδο που το Passat GTE θα εφοδιαστεί με μεγαλύτερη μπαταρία. Παύση πωλήσεων παρατηρείται επίσης και στην περίπτωση του Golf GTE, χωρίς να υπάρχουν μέχρι και αυτή τη στιγμή πληροφορίες για το χρόνο που το συγκεκριμένο μοντέλο θα δώσει ξανά το «παρών» στη γκάμα της εταιρείας.
Επιβεβαιωμένη από μη κατονομαζόμενο εκπρόσωπο της Porsche είναι και η αναστολή πωλήσεων των υβριδικών Panamera και Cayenne μέσω δηλώσεών του σε διεθνή μέσα ενημέρωσης:
«Δεν θα ξεκινήσουμε να δεχόμαστε παραγγελίες. Η χρονική στιγμή που θα γίνει αυτό δεν έχει ακόμη επιβεβαιωθεί», ήταν τα ακριβή του λόγια.
Η Mercedes δεν διαθέτει αυτή τη στιγμή plug-in υβριδικά οχήματα προς παραγγελία, αλλά θα ξεκινήσει να τα πουλά ξανά μέσα στους επόμενους δύο μήνες. Την αρχή θα κάνουν οι υβριδικές S-Class και E-Class, με την αντίστοιχη της C-Class να κάνει το ντεμπούτο της το επόμενο έτος, δήλωσε εκπρόσωπος της γερμανικής εταιρείας, ο οποίος μάλιστα είπε πως όλα θα έχουν εκπομπές CO2 κάτω των 50 gr/χλμ.
Σύμφωνα με το Σύνδεσμο Κατασκευαστών της Γερμανίας και το πρωτόκολλο του WLTP, τα plug-in υβριδικά μοντέλα μετρώνται πλέον με την εξής μεθοδολογία:
«Αυτά τα οχήματα ολοκληρώνουν τη δοκιμή αρκετές φορές. Η δοκιμή ξεκινά με γεμάτη τη μπαταρία. Αυτό επαναλαμβάνεται έως ότου η μπαταρία αδειάσει. Ο κινητήρας εσωτερικής καύσης λειτουργεί για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα σε κάθε κύκλο. Οι εκπομπές ρύπων μετρώνται σε κάθε κύκλο. Αυτό ακολουθείται από μία μέτρηση με άδεια την μπαταρία στην οποία η ενέργεια προέρχεται αποκλειστικά από τον κινητήρα καύσης και το σύστημα ανάκτησής της κατά την πέδηση. Αυτή η μέτρηση πολλαπλών σταδίων μπορεί να χρησιμοποιηθεί όχι μόνο για τον ακριβέστερο προσδιορισμό της κατανάλωσης καυσίμου και των εκπομπών CO2, αλλά και για την ηλεκτρική αυτονομία του οχήματος, καθώς και για τη συνολική. Η τιμή της εκπομπής CO2 που πρόκειται να καθοριστεί στη συνέχεια υπολογίζεται ως ο λόγος της ηλεκτρικής αυτονομίας προς τη συνολική. Συγχρόνως, εισάγεται και ο αποκαλούμενος “συντελεστής χρηστικότητας”. Όσο υψηλότερη είναι η ηλεκτρική αυτονομία, τόσο χαμηλότερες είναι οι εκπομπές CO2. Αυτό είναι πολύ κοντά στις συνθήκες πραγματικής οδήγησης»._X.A.