H Mazda ξεχωρίζει για μία ακόμα φορά δημιουργώντας ουσιαστικά ένα plug in υβριδικό αυτοκίνητο, με σημαντικές όμως διαφορές από όλα τα άλλα.
Η Mazda μπορεί να είναι μία μικρή σε μέγεθος αυτόνομη εταιρεία, ατενίζει όμως με αισιοδοξία το μέλλον. Σε αυτό συνηγορούν τα πολύ θετικά εμπορικά στοιχεία, καθώς οι πανευρωπαϊκές πωλήσεις στο διάστημα Ιανουαρίου-Σεπτεμβρίου της τρέχουσας χρονιάς, έχουν φθάσει στις 140.000 μανάδες, κάτι που μεταφράζεται σε μία αύξηση 38% σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα της προηγούμενης χρονιάς.
Μπορεί η Mazda να μην εξαγγέλλει ένα καταιγισμό νέων μοντέλων όπως άλλοι ανταγωνιστές, αυτό όμως δεν σημαίνει ότι μένει με σταυρωμένα τα χέρια, αφού πέρα από το MX-30 R–EV, ακολουθούν το ανανεωμένο Mazda 2 Hybrid και την ναυαρχίδα της εταιρείας, δηλαδή το νέο μεγάλο επταθέσιο SUV.
Εξίσου σημαντική όμως είναι και η πολλαπλών λύσεων στρατηγική της εταιρείας, η οποία μπορεί να αξιοποιεί διαφορετικές λύσεις ανάλογα με τις ιδιαιτερότητες της κάθε αγοράς. Αυτές οι λύσεις περιλαμβάνουν μοντέλα: βενζίνης (Skyactiv G και Χ), πετρελαίου, plug in υβριδικά (phev), ηλεκτρικά επαναφορτιζόμενα R-EV και αμιγώς ηλεκτρικά.
R–EV: Ένα plug in hybrid, από την ανάποδη.
Εξηγούμαστε αμέσως για να μην παρεξηγηθούμε με την λέξη ανάποδο. Την στιγμή που τα περισσότερα phev αυτοκίνητα έχουν ένα θερμικό υπόβαθρο στο οποίο προστίθεται ένα ηλεκτρικό σύστημα, η λογική της Mazda έχει ένα αντίθετο σημείο εκκίνησης, μιας και στην ουσία πήρε το αμιγώς ηλεκτρικό ΜΧ-30 και αφού μίκρυνε την μπαταρία, του πρόσθεσε έναν βενζινοκινητήρα.
Ο θερμικός αυτός κινητήρας δεν είναι μία συνηθισμένη παλινδρομική μονάδα, αλλά η σύγχρονη αναβίωση του περιστροφικού κινητήρα που αποτελεί διαχρονικό σήμα κατατεθέν της ιαπωνικής εταιρείας. Μπορεί να έχουν περάσει 11 χρόνια από τότε που το RX-8 αποσύρθηκε, σηματοδοτώντας τότε ένα ορόσημο παραγωγής σχεδόν 2 εκ. οχημάτων για την Mazda με περιστροφικούς κινητήρες, αλλά η εταιρεία όπως αποδεικνύεται πότε δεν έπαψε να συνεχίζει την εξέλιξη του.
Θα πρέπει πάντως να ξεχάσουμε τους περιστροφικούς κινητήρες του παρελθόντος με τον έντονα σπορτίφ προσανατολισμό, μιας ετούτος ο νέος wankel εντάσσεται σε ένα εξηλεκτρισμένο σύνολο με σαφείς οικολογικές προθέσεις.
Αντί λοιπόν η Mazda να αυξήσει τις ηλεκτρικές ικανότητες του ΜΧ-30 (κάτι πρακτικά αδύνατο αφού δεν υπήρχε διαθέσιμος χώρος μία για μεγαλύτερη μπαταρία), ουσιαστικά τις περιόρισε στο μισό. Έτσι μείωσε την χωρητικότητα της μπαταρίας από τις 35,5 kWh στις 17,8 kWh., ενώ στον χώρο που απελευθερώθηκε, τοποθετήθηκε ένα ρεζερβουάρ βενζίνης 50 λίτρων.
Στοχεύοντας σε μία αύξηση της αυτονομίας, η Mazda θεωρεί ότι η λύση του R-EV είναι αποτελεσματικότερη στην αξιοποίηση πόρων και πρώτων υλών, σε σύγκριση με μία υλοποίηση που περιλαμβάνει μία μεγάλη και βαριά μπαταρία. Κάτω από το καπό λοιπόν δίπλα, στον ισχυρότερο ηλεκτροκινητήρα των 170 ίππων (έναντι των 145 ίππων του αμιγώς ηλεκτρικού ΜΧ-30), οι μηχανικοί της ιαπωνικής εταιρείας κατάφεραν να στριμώξουν τον λεπτοκαμωμένο αυτόν περιστροφικό κινητήρα, που αποδίδει 75 ίππους.
Η Mazda δηλώνει ότι αυτός ο νέος περιστροφικός κινητήρας ενσωματώθηκε στο MX-30 λόγω της εντυπωσιακής αναλογίας ισχύος/μεγέθους. Με πλάτος 840 χλστ., ο κινητήρας διαθέτει μονό ρότορα πλάτους μόλις 76 χλστ. με ακτίνα 120 χλστ.
Είναι επίσης 15 κιλά ελαφρύτερος από τον κινητήρα Renesis του RX-8 χάρις στην αξιοποίηση αλουμινίου στα τοιχώματα, ενώ χρησιμοποιεί άμεσο ψεκασμό καυσίμου, με σύστημα ανακύκλωσης καυσαερίων (EGR) για βελτίωση της απόδοσης και μείωση των εκπομπών ρύπων. Ο ομοαξονικός θερμικός αυτός κινητήρας των 830 κ.εκ., τοποθετήθηκε σειριακά στην όλη υβριδική διάταξη, κάτι που σημαίνει ότι λειτουργεί μόνο ως γεννήτρια για την μπαταρία, ενώ ο ηλεκτροκινητήρας είναι αυτός που κινεί τους (εμπρός) τροχούς μέσω κιβωτίου μονής σχέσης.
Έτσι αυτός ο new age wankel, έχει τον ρόλο ενός range externder, που έρχεται να διευρύνει την αυτονομία, κάτι που στο παρελθόν είχαμε δει από την αντίστοιχη έκδοση REX του BMW i3. Το τελικό αποτέλεσμα πάντως είναι ένα plug in υβριδικό όχημα, με έναν αστικό προσανατολισμό και ευκαιριακές δυνατότητες για ένα μεγαλύτερο ταξίδι.
Η μπαταρία του MX-30 e-Skyactive R-EV προσφέρει μία αυτονομία 85 χλμ. (που μπορεί να φθάσει στα 110 χλμ. σε αστικό περιβάλλον), ενώ σε συνδυασμό με το ρεζερβουάρ καυσίμου των 50 λίτρων η συνολική αυτονομία φθάνει στα 650 χλμ. (κάτι που σημαίνει ότι με άδεια μπαταρία η κατανάλωση διαμορφώνεται γύρω στα 7 με 8 λτ./100 χλμ.).
Η μπαταρία του MX-30 e-Skyactive R-EV μπορεί να φορτίσει σε περίπου 90 λεπτά χρησιμοποιώντας φορτιστή 7,2 kWh, σε 50 λεπτά σε αντίστοιχο των 11 kW ή σε 25 λεπτά, σε ταχυφορτιστή με μέγιστη ισχύ 36 kWh. Στον τυποποιημένο κύκλο μέτρησης WLTP, οι εργοστασιακές εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα είναι της τάξης των 21 γρ./χλμ., με κατανάλωση βενζίνης 1 λτ./100 χλμ.
Λιγότερο εντυπωσιακές είναι οι εργοστασιακές επιδόσεις, μιας και το βάρος πλησιάζει τους 1,8 τόννους. Το MX-30 e-Skyactive R-EV χρειάζεται 9,1 δλ. για την επιτάχυνση από στάση μέχρι τα 100 χλμ., ενώ η τελική ταχύτητα περιορίζεται ηλεκτρονικά στα 140 χλμ./ώρα.
Ο οδηγός έχει στην διάθεση του τρία προγράμματα λειτουργίας: Normal (κανονική χρήση), EV (ηλεκτρική κίνηση) και Charge (κίνηση με παράλληλη φόρτιση της μπαταρίας έως το προκαθορισμένο επίπεδο), ενώ από τα paddles του τιμονιού μπορεί να ελέγξει τα 5 διαθέσιμα επίπεδα ανάκτησης ενέργειας.
Τέλος μία χρήσιμη δυνατότητα του Mazda MX-30 e–Skyactive R–EV, είναι η δυνατότητα χρήσης εξωτερικών ηλεκτρικών συσκευών (V2L), όταν το όχημα είναι σταθμευμένο. Μέσω μιας ειδικής πρίζας που βρίσκεται στον χώρο αποσκευών, δίνεται η δυνατότητα σύνδεσης ηλεκτρικών συσκευών ισχύος έως και 1.500 W.
Η πάντοτε ξεχωριστή εικόνα του MX-30
Σε ότι αφορά την υπόλοιπη καμπίνα, οι διαφορές είναι ελάχιστες. Το μοναδικό χαρακτηριστικό των αντίθετα ανοιγμένων θυρών συνεχίζει να εντυπωσιάζει. Οι χώροι είναι αρκετά ικανοποιητικοί για τους εμπρός επιβάτες, ενώ στις πίσω θέσεις τα πράγματα είναι πιο περιορισμένα σε ότι αφορά τον διαθέσιμο χώρο για το κεφάλι και τα κάτω άκρα.
Ο χώρος αποσκευών μειώθηκε ελαφρά στα 350 λίτρα, ενώ με την αναδίπλωση της πλάτης των πίσω καθισμάτων αυξάνεται στα 1.155 λίτρα.
Το εσωτερικό συνεχίζει να ποντάρει στο χαρτί της διαφοροποίησης, με σήμα κατατεθέν, την αιωρούμενη κονσόλα δύο επιπέδων, τις τρεις στο σύνολο οθόνες και τα προσεγμένα υλικά (όπου ξεχωρίζει και πάλι ο φελλός στο κάτω τμήμα της κονσόλας).
Στην κορυφή της γκάμας του MX-30 e-Skyactiv R-EV, βρίσκεται η συλλεκτική έκδοση Edition R (το R δεν παραπέμπει στην λέξη Rotary για τον περιστροφικό κινητήρα, αλλά στην λέξη Return που σημαίνει επιστροφή).
Διαθέτει το μεταλλικό φινίρισμα Maroon Rouge στα πλαινά της οροφής, αποτείνοντας έτσι φόρο τιμής στο πρώτο επιβατικό όχημα της Mazda, το R360 Coupe του 1960.
Η έκδοση R του MX-30 περιλαμβάνει επίσης μοναδικά σχεδιαστικά στοιχεία, όπως ένα έμβλημα σε σχήμα ρότορα ραμμένο στα πατάκια, καθώς και ανάγλυφο στα προσκέφαλα των καθισμάτων.
Πίσω από το τιμόνι του Mazda MX-30 e–Skyactive R–EV
Οδηγώντας το Mazda MX-30 e–Skyactive R–EV στα περίχωρα του Μονάχου, αντιλαμβάνεσαι τον αστικό του προσανατολισμό, αφού ουσιαστικά δεν διαφέρει από το ηλεκτρικό του αδελφάκι, σε ότι αφορά τις επιδόσεις και την ποιότητα κύλισης.
Όταν χρειάστηκε να κινηθούμε για αρκετή απόσταση στην αούτομπαν, νιώσαμε ότι θα θέλαμε ένα sport πρόγραμμα με περισσότερη ισχύ, μιας και η τελική ταχύτητα των 140 χλμ., αποδεικνύεται λίγη σε σημεία όπου δεν υπάρχει όριο.
Όταν χρειαστεί ο οδηγός να επιταχύνει έντονα βυθίζει το δεξί πεντάλ, σε μία διαδικασία που μοιάζει με kickdown. Στην ουσία δεν πρόκειται για κατέβασμα σχέσης (θυμίζουμε ότι το κιβώτιο είναι μονής σχέσης, όπως και στο αμιγώς ηλεκτρικό ΜΧ-30), αλλά για την ενεργοποίηση του βενζινοκινητήρα προκειμένου να υποβοηθήσει την αποδιδόμενη ισχύ.
Ο wankel σε γενικές γραμμές είναι αρκετά ήσυχος και μόνο όταν αδειάσει η μπαταρία εκτελώντας υπερωρίες φορτίζοντας την, θα γίνει σχετικά αντιληπτός, χωρίς η χροιά του να είναι ποτέ ενοχλητική.
Καταλήγοντας λοιπόν, το κρίσιμο ερώτημα δεν έχει να κάνει με το αν είναι καλό το MX-30 R-EV, που τελικά είναι και με το παραπάνω εντός πόλης, προσφέροντας μία πολύ ωραία ποιότητα κύλισης.
Το ζητούμενο όμως είναι ο ανταγωνισμός που προέρχεται τόσο από αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα, όσο και από plug in υβριδικά μοντέλα.
Μπορεί το Mazda MX-30 e–Skyactive R–EV να καθησυχάζει τον οδηγό του σε ότι αφορά το range anxiety, ο υποψήφιος αγοραστής όμως θα πρέπει να λάβει υπόψιν το θέμα των επιδόσεων και των αναγκών συντήρησης, ενώ μένει να δούμε το τελικό κόστος με δεδομένο πάντα τον αστικό χαρακτήρα._4Τ
Mazda MX-30 e–Skyactive R–EV
ΣΥΣΤΗΜΑ ΚΙΝΗΣΗΣ: η/κ + β/κ >ΙΣΧΥΣ (η/κ): 170 ίπποι/9.000 σ.α.λ. >ΡΟΠΗ (η/κ): 260 Nm/4.481 σ.α.λ. >ΚΥΒΙΣΜΟΣ (β/κ): 830 κ.εκ. >ΙΣΧΥΣ (β/κ): 75 ίπποι/4.500 σ.α.λ. >ΡΟΠΗ (β/κ): 117 Nm/4.000 σ.α.λ. >ΚΙΝΗΣΗ: Στους εμπρός τροχούς >KΙΒΩΤΙΟ: Μονής σχέσης >ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΕΜΠΡΟΣ: Γόνατα ΜακΦέρσον >ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΠΙΣΩ: Ημιάκαμπτος άξονας >ΜΠΑΤΑΡΙΑ: 17,8 kWh >ΜΗΚ.xΠΛ.xΥΨ.: 4.395×1.795×1.555 χλστ. >ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.655 χλστ. >ΧΩΡΟΣ ΑΠΟΣΚΕΥΩΝ: 350-1.155 λίτρα >ΒΑΡΟΣ: 1.778 κιλά >0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 9,1 δλ. >ΤΕΛΙΚΗ ΤΑΧΥΤΗΤΑ: 140 χλμ./ώρα >ΜΕΣΗ ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ:1 λτ./100 χλμ. >ΕΚΠΟΜΠΗ CO2: 21 γρ./χλμ. >AYTONOMIA (μπαταρία):85/110 χλμ. (μέση/πόλη) >ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ (μπαταρία+ρεζερβουαρ): 650 χλμ. >ΦΟΡΤΙΣΗ 20-80% (AC): 50 λεπτά (11 kW) >ΦΟΡΤΙΣΗ 20-80% (DC): 25 λεπτά (36 kW)