top icon
Οδοιπορικά

Nissan Leaf e+: Οδοιπορικό στο Τόκιο

Ταξιδεύουμε στη χώρα του Ανατέλλοντος Ηλίου, μία από τις μεγαλύτερες μητροπόλεις της αυτοκίνησης. Παρέα μας το νέο Nissan Leaf e+, με το οποίο επισκεπτόμαστε την πόλη των Ολυμπιακών Αγώνων του 2020 (2021 πλέον) και περιδιαβαίνουμε την πανέμορφη επαρχία της Ιαπωνίας.

Leaf in Japan

Το καλοκαίρι του 2020 θα είναι διαφορετικό για την ανθρωπότητα εξαιτίας της πανδημίας του Covid-19. Το σημαντικότερο γεγονός της χρονιάς υπό κανονικές συνθήκες θα ήταν οι Ολυμπιακοί Αγώνες του 2020, που πλέον έχουν μετατεθεί για το 2021. Εμείς, λίγο πριν το παγκόσμιο lockdown ταξιδέψαμε στο Τόκιο γεμίζοντας τις αποσκευές μας με εμπειρίες και φωτογραφίες. Ακολουθήστε μας σε μία από τις πιο ξεχωριστές γωνιές αυτού του πλανήτη, την Ιαπωνία. Όταν συναναστραφείς έστω και λίγο τον υπέροχο λαό της μακρινής αυτής χώρας, σεβαστείς τις ιδιαιτερότητές του, αφεθείς στην κουλτούρα του και συνειδητοποιήσεις τη δυναμική του, καταλαβαίνεις πολύ καλά γιατί προοδεύει σε κάθε τομέα της ζωής.

Κείμενο: Μανώλης Σαλούρος / Φωτογραφίες: Θάνος Ηλιόπουλος

Οδοιπορικό στο Τόκιο
 

Στη Μέκκα της τεχνολογίας

Εκεί, στο μέρος απ’ όπου ανατέλλει ο ήλιος, χτυπά τόσο δυνατά η καρδιά της τεχνολογίας, και φυσικά της αυτοκίνησης, που ακούγεται σε όλη την οικουμένη. Χτύπος σταθερός και παθιασμένος, χωρίς την παραμικρή αρρυθμία, χτύπος που φέρει χρόνια ιστορίας και τεχνογνωσίας. Οι ιαπωνικές εταιρείες φημίζονται για την ποιότητα των κατασκευών τους, την αξιοπιστία αλλά και την απόδοσή τους όταν οι υπεύθυνοι των εργοστασίων το θέσουν ως προτεραιότητα, γεγονός άλλωστε που τους κατατάσσει και σε μόνιμους πρωταγωνιστές του μηχανοκίνητου αθλητισμού, τετράτροχου ή δίτροχου. Αρκεί να αναλογιστεί κάποιος, ή έστω να προσπαθήσει να μετρήσει πόσες εταιρείες κολοσσοί και προϊόντα τεχνολογίας προέρχονται από εκεί, για να καταλάβει το μέγεθος και τη σημασία αυτού του τόπου. Αριθμοί που προκαλούν ίλιγγο και τον κατατάσσουν ανάμεσα στις τρεις κορυφαίες οικονομίες του πλανήτη μας.

Οδοιπορικό στο Τόκιο

Με αυτές τις σκέψεις να τριγυρνούν στο μυαλό μας, και για κερασάκι στην τούρτα τη χρονιά-ορόσημο των πενήντα ετών του περιοδικού μας, η οποία έμελλε να είναι αυτή κατά την οποία το Τόκιο θα διοργανώσει τους δεύτερους Ολυμπιακούς Αγώνες της ιστορίας του, έπειτα από εκείνους του 1964, σχεδιάσαμε ένα ταξίδι που χάρη στο γραφείο Τύπου της Nissan Νικ. Ι. Θεοχαράκης πήρε σάρκα και οστά. Το πρόγραμμα της ξεχωριστής αυτής αποστολής περιλάμβανε συνεντεύξεις με δύο σημαντικά στελέχη του ιαπωνικού κολοσσού, τον Ιάπωνα Σατόρου Τάι (νούμερο 2 στη βαθμίδα του σχεδιαστικού τμήματος) και τον Γάλλο Ουγκ Ντεμαρσελιέ (υπεύθυνο για την ηλεκτροκίνηση), επισκέψεις στην Γκαλερί της εταιρείας, στο Σχεδιαστικό και Τεχνικό Κέντρο, στο «Μουσείο Κληρονομιάς» στη Ζάμα με τους τετράτροχους θησαυρούς ανυπολόγιστης αξίας, αλλά και στη «φωλιά» των Nismo, στο Ομόρι. Με δεδομένο ότι θα είχαμε στο φωτογραφικό μενού μας το αστικό περιβάλλον των δύο μεγαλύτερων πόλεων της Ιαπωνίας, του Τόκιο και της Γιοκοχάμα, δε θα μπορούσε να λείψει σε ένα τέτοιο ταξίδι το σκηνικό της επαρχίας, προκειμένου να σχηματίσουμε μια πιο ολοκληρωμένη εικόνα. Έτσι, προσθέσαμε στα «must» της επίσκεψής μας και το εθνικό πάρκο Φούτζι-Χακόνε, στη σκιά του χιονισμένου Φουτζιγιάμα. Μαζί μας ένα μοντέλο που ηγείται πολλά χρόνια των ηλεκτρικών στην παγκόσμια αγορά, σε μια έκδοση που μέχρι στιγμής δεν έχουμε ξαναοδηγήσει. Πρόκειται για το Leaf e+ με την αυξημένη «εμβέλεια», με την είδηση που φέρνουμε στις αποσκευές μας να αναφέρει ότι θα είναι περίπου 7.000 ευρώ ακριβότερο σε σχέση με το «απλό» Leaf, και φυσικά εφοδιασμένο με μία σειρά από τεχνολογικές αναβαθμίσεις οι οποίες προσθέτουν ακόμα περισσότερη αξία στο πολυβραβευμένο EV.

Οδοιπορικό στο Τόκιο

Όπως λοιπόν καταλαβαίνετε, ωραίος και ξεχωριστός ο προορισμός, αλλά πολλή και η δουλειά που μας περιμένει, οπότε σας χρειαζόμαστε ως συνοδηγούς -στα αριστερά μας αυτήν τη φορά-, αφού το οδοιπορικό μας μόλις ξεκίνησε, με την πτήση περίπου 4,5 ωρών της Qatar Airways αρχικά για το αεροδρόμιο Χαμάντ στην Ντόχα, και εν συνεχεία με εκείνη των περίπου 9,5 ωρών (12 ώρες στην επιστροφή) προς τη δεξιά πλευρά του παγκόσμιου χάρτη, για το αεροδρόμιο Χανέντα του Τόκιο. Στα ανταλλακτήρια του «Ελευθέριος Βενιζέλος» μετατρέπουμε συνάλλαγμα, με την αναλογία της ημέρας να είναι 1 ευρώ για 109,471 γεν, και δίνουμε τις αποσκευές μας στο check-in, όπου προκύπτει και η πρώτη αναμενόμενη ερώτηση των ημερών, λόγω κορονοϊού: «Έχετε ταξιδέψει στην Κίνα τις τελευταίες δεκαπέντε ημέρες; Αν ναι, δυστυχώς, δε θα σας επιτρέψουμε το ταξίδι». Με την Κίνα να είναι στους στόχους μας, αλλά ευτυχώς να μην την έχουμε «τσεκάρει» αυτό το διάστημα, περνάμε τον πρώτο έλεγχο, που μας φέρνει αυτομάτως στη σκέψη και στα λόγια συγγενών και φίλων το προηγούμενο διάστημα: «Μάσκες να φοράτε και να βάζετε αντισηπτικά στα χέρια». Αθάνατη Ελληνίδα μάνα και οικογένεια, αλλά και μία πρώτη διαφορά με τους λαούς τους οποίους ετοιμαζόμαστε να επισκεφθούμε, όπως διαπιστώσαμε στη συνέχεια εκεί. Εμείς τις περισσότερες φορές λαμβάνουμε τέτοια προσωπικά μέτρα πρόληψης και υγιεινής για να μην κολλήσουμε οι ίδιοι κάτι. Ο Ασιάτης δίνει μεγάλη σημασία και στο να μη σου μεταφέρει αυτός το οτιδήποτε, ακόμα και ένα ακίνδυνο κρύωμα. Για αυτό η μάσκα είναι κάτι τόσο σύνηθες σε αυτούς τους λαούς· είναι πρόληψη, αλλά είναι και θέμα κουλτούρας, παιδείας και σεβασμού στον απέναντι και στο σύνολο. Φυσικά, είναι τέτοιο το μέγεθος του ταξιδιού και η σημασία του, που ανάλογα άγχη έχουν περάσει σε δεύτερη μοίρα, με τις συζητήσεις να είναι πολλές και το ενδιαφέρον να βρίσκεται στο κόκκινο, για το τι θα συναντήσουμε σε μια χώρα όπου δεν έχει ξαναπάει κανένας από τους τρεις του οδοιπορικού μας. Αυτήν τη φορά, εκτός από τους συνήθεις υπόπτους Μ.Σαλ. και Θ.Η., μας συνόδευε και ο υπεύθυνος Δημοσίων Σχέσεων της Νικ. Ι. Θεοχαράκης και πάνω απ’ όλα φίλος μας, Γιάννης Μεθενίτης. Καλό μας ταξίδι!

Οδοιπορικό στο Τόκιο

#Tokyo2020

Οι ώρες περνούν πολύ πιο εύκολα απ’ ό,τι περιμέναμε, με λίγη ξεκούραση στην πρώτη βραδινή πτήση, που φτάνει στην πρωτεύουσα του Κατάρ στις 06:15 τοπική ώρα, και ακόμα πιο εύκολα μέσα στο ολοκαίνουργιο και μισοάδειο Airbus A350-1000 χωρητικότητας 410 επιβατών, το οποίο προσγειώνεται στην πρωτεύουσα της Ιαπωνίας, και μάλιστα μία ώρα νωρίτερα από την προβλεπόμενη άφιξης, στις 21:30. Σημειώστε εδώ ότι η ώρα δεν αλλάζει στην Ιαπωνία, οπότε τους θερινούς μήνες είναι έξι ώρες πιο μπροστά από εμάς, και το χειμώνα επτά ώρες. Λιγότερος πανικός-έλεγχος από αυτόν που περιμέναμε στο αεροδρόμιο λόγω πολυκοσμίας και ιού, καλαίσθητο σφράγισμα του διαβατηρίου μας με τον ορισμό «προσωρινός επισκέπτης» και άδεια παραμονής ενενήντα ημερών. Σιγά σιγά τα πάντα αρχίζουν να σε ενημερώνουν ότι βρίσκεσαι στην πόλη που θα διοργανώσει τους Ολυμπιακούς και Παραολυμπιακούς Αγώνες του 2020, με τις δύο αντίστοιχες μασκότ, τον μπλε «Miraitowa» και την κόκκινη «Someity», όπως και το hashtag #Tokyo2020 να εμφανίζονται συχνά πυκνά σε διάφορα σημεία του αεροδρομίου, ακόμα και πάνω σε πολλά ταξί έξω από αυτό. Ταξί τα οποία μάλιστα νομίζεις ότι σε μεταφέρουν στο παρελθόν σαν χρονοκάψουλα, αφού, εκτός του ότι πολλά από αυτά είναι καλοδιατηρημένα μοντέλα εποχής των ιαπωνικών εργοστασίων (βλ. Nissan Bluebird, Toyota Crown κτλ.), στο εσωτερικό τους κυριαρχούν τα λευκά πετσετάκια στις πλάτες των καθισμάτων, που θυμίζουν παραδοσιακά σεμεδάκια. Πραγματικά μια εμπειρία ζωής να βρεθείς μέσα σε ένα τέτοιο στην Ιαπωνία, αν και η τιμή είναι λίγο τσιμπημένη. Για το λόγο αυτόν, ο περισσότερος κόσμος χρησιμοποιεί το άψογο στη λειτουργία και την καθαριότητα μετρό του Τόκιο, των συνολικά δεκατριών γραμμών. Αν μάλιστα χρειαστεί να κάνεις μεγαλύτερες αποστάσεις, ακόμα και να ταξιδέψεις από πόλη σε πόλη, τα διάσημα τρένα-«βολίδες» της χώρας, τα Σινκανσέν, θα σε μεταφέρουν με ταχύτητα έως και 320 χλμ./ώρα και με ασφάλεια, διανύοντας αποστάσεις περίπου 100 χιλιομέτρων σε 15 λεπτά. Σε δοκιμές έχουν επιτευχθεί ταχύτητες έως 443 χλμ./ώρα για συμβατικούς συρμούς και έως 603 χλμ./ώρα για συρμούς μαγνητικής αιώρησης (Maglev).

Οδοιπορικό στο Τόκιο

Για τα επόμενα δύο βράδια, λοιπόν, θα είμαστε εδώ, στη Γιοκοχάμα, όπου βρίσκονται και τα HQ της Nissan από το 2009, όταν και μεταφέρθηκαν από το Τόκιο, με τη θέα από το μπαλκόνι του «Yokohama Bay Hotel Tokyu» να κόβει την ανάσα μέρα και νύχτα. Είναι η δεύτερη μεγαλύτερη πόλη της Ιαπωνίας, περίπου 3,6 εκατομμυρίων κατοίκων. Έγινε λιμάνι το 1859 και δήμος το 1889, ενώ καταστράφηκε την 1η Σεπτεμβρίου του 1923 από ένα θανατηφόρο σεισμό (περίπου 105.000 νεκροί), από αυτούς που έχουν σημαδέψει την ιστορία της Ιαπωνίας και έχουν αναγκάσει το κράτος να παίρνει προληπτικά μέτρα, και τα ξενοδοχεία να έχουν σχεδόν σε κάθε δωμάτιό τους- όπως και το δικό μας τώρα- έως και… φακό. Εδώ αξίζει να δείτε τη Γιοκοχάμα Τσουκαγκάι, τη μεγαλύτερη κινέζικη συνοικία της Ιαπωνίας, το Καντέμπιο, ένα ναό στο κέντρο της συνοικίας κατασκευασμένο το 1873 από τους Κινέζους εποίκους και, φυσικά, το Μινάτο Μιράι, που σημαίνει «το λιμάνι του μέλλοντος» και είναι ουσιαστικά μια φουτουριστική κατασκευή στο κέντρο της Γιοκοχάμα, η οποία στεγάζει γραφεία, ξενοδοχεία, εμπορικά κέντρα, εστιατόρια, συνεδριακά κέντρα και δημόσιους χώρους. Σήμα κατατεθέν ο πύργος των 296 μέτρων, που αποτελεί ένα από τα ψηλότερα κτίρια της Ιαπωνίας και το σύμβολο της πόλης.

Οδοιπορικό στο Τόκιο

Από την Γκαλερί…

Το τζετ λαγκ κάνει τα δικά του και μας έχει αφήσει σχεδόν άυπνους παρά την κούραση, αλλά το πάθος για τη μέρα που ξημέρωσε και για αυτές που έχουμε μπροστά μας μας αποζημιώνει. Ο Γάλλος μάνατζερ του τμήματος επικοινωνίας, Κριστόφ Αμπλάρ, και η Γιαπωνέζα συνεργάτιδά του, Ρίνο Ιτσίντα, μας υποδέχονται στην είσοδο των κεντρικών γραφείων που είναι ανοιχτή προς το κοινό, με πρόσβαση στην όμορφη Γκαλερί και την μπουτίκ του ισογείου. Ένας υπέροχος φωτεινός χώρος, του οποίου τα εκθέματα αντικαθίστανται περιοδικά, προκειμένου η έκθεση να διατηρεί συνεχώς τη φρεσκάδα της. Έχει φιλοξενήσει κατά διαστήματα συλλεκτικά μοντέλα όπως τα Skyline Sport, Silvia και Datsun 14 Roadster, όπως και πολλά μοντέλα Nismo, μερικά από τα οποία δε βλέπουμε καν στην Ευρώπη, και μία σειρά από κλασικά μοντέλα αγωνιστικών προδιαγραφών. Με πολλά από αυτά τα κομψοτεχνήματα να βρίσκονται δίπλα μας, περνά πολύ εύκολα η ώρα έως ότου ξεκινήσει η πρώτη μας συνέντευξη με τον επίσης Γάλλο Ουγκ Ντεμαρσελιέ (Γενικό Διευθυντή του τμήματος Ηλεκτρικών Οχημάτων της Nissan), φυσικά μπροστά από ένα Leaf e+ όπως αυτό το οδοιπορικού μας. Η συζήτηση επικεντρώνεται στο «αυτοκίνητό μας» αλλά και στην επόμενη ημέρα για την εταιρεία, όπως αυτή αποτυπώνεται κυρίως μέσα από το εντυπωσιακότατο Ariya Concept!

Οδοιπορικό στο Τόκιο

Αρχικά, λοιπόν, για το Leaf μάς εξηγεί ότι το e+ είναι φυσικά βασισμένο στην ήδη εντυπωσιακή απόδοση και αποτελεσματικότητα του Leaf των 40 kWh, με αναβαθμισμένο σύστημα μετάδοσης της κίνησης. Η συμπαγής μπαταρία 62 kWh του μοντέλου είναι αποτελεσματική και ισχυρή, με αύξηση της ενεργειακής πυκνότητας κατά 25% και αύξηση της χωρητικότητας αποθήκευσης ενέργειας κατά 55%, δίνοντας στο Leaf e+ απόδοση ισχύος 217 ίππων και αυτονομία έως 385 χλμ. οδήγησης (σε μικτό κύκλο WLTP) στο 100% της φόρτισης. Εδώ οφείλουμε να σημειώσουμε εμείς ότι τις μέρες που είχαμε το μπορντό e+ στη διάθεσή μας, στην πράξη με τρία άτομα επιβάτες και μερικές φορές με ανοιχτό τον κλιματισμό, διαπιστώσαμε ότι και πρακτικά μπορούσαμε με άνεση να διανύσουμε αποστάσεις έως και 320 χλμ.! Φυσικά, σε μια χώρα που δε σου δημιουργεί το παραμικρό άγχος για το αν και πού θα βρεις να φορτίσεις, αφού υπάρχουν φορτιστές σε πληθώρα και σχεδόν σε κάθε ξενοδοχείο.

O προηγμένος σχεδιασμός της μπαταρίας των 62 kWh ενσωματώνει έξυπνη τεχνολογία, με την εντυπωσιακή ενεργειακή πυκνότητα να προέρχεται από ένα νέο σχεδιασμό της μονάδας της μπαταρίας. Μια καινοτόμος τεχνική συγκόλλησης με λέιζερ στις αρθρώσεις των κυψελών έχει μειώσει το μήκος της μονάδας, ενώ μία αλλαγή στον αριθμό των στρώσεων ελασματοποίησης της κυψέλης επιτρέπει στο ύψος της μονάδας να ταιριάξει με το σχήμα του οχήματος. Παράλληλα με την αύξηση της ενεργειακής πυκνότητας, η μπαταρία διατηρεί παρόμοιο σχήμα και μέγεθος με την μπαταρία των 40 kWh του Leaf, αφήνοντας «αλώβητο» στο e+ τόσο τον εσωτερικό χώρο όσο και τον εξωτερικό σχεδιασμό του. «Σημαντική είναι η βελτίωση στο σύστημα εσωτερικής θερμικής διαχείρισης, διασφαλίζοντας τη βελτιστοποίηση της απόδοσης από την ταχυφόρτιση, αλλά και τη μεγιστοποίηση της ποιότητας και της μακροζωίας της μπαταρίας».

Οδοιπορικό στο Τόκιο
 

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ

Hugues Desmarchelier (Γενικός Διευθυντής του τμήματος Ηλεκτρικών Οχημάτων)

Τι αντιπροσωπεύει το Ariya Concept για την επόμενη μέρα της Nissan; Το παρουσιάσαμε στο 46ο Διεθνές Tokyo Motor Show και στη φετινή Έκθεση Τεχνολογίας (CES) του Λας Βέγκας, στις αρχές Ιανουαρίου. Αποτελεί όντως την άποψη-πρόταση της εταιρείας για το μέλλον, που ενσωματώνει το δόγμα Intelligernt Mobility της Nissan και υπόσχεται μια εντελώς νέα εμπειρία, τόσο για τον οδηγό πίσω από το τιμόνι όσο και για τους υπόλοιπους επιβάτες. Δε θέλουμε να νιώθει μόνο ο οδηγός του μοντέλου άνετα και ασφαλής, θέλουμε όλοι οι επιβάτες στην καμπίνα του αυτοκινήτου να καταλαβαίνουν το ίδιο, ότι τώρα ζουν μια διαφορετική εμπειρία.

Έχετε επιβεβαιώσει δύο μονάδες κίνησης (μία σε κάθε άξονα) και μεγάλο εύρος οδήγησης, αλλά τι γίνεται με την απόδοση; Δυστυχώς, δεν μπορούμε να αποκαλύψουμε προς το παρόν πολλά στοιχεία για αυτό, αφού, αν και βρίσκεται στην τελική ευθεία, δεν παύει να είναι Concept. Μπορώ όμως να σας πω ότι στη στρατηγική μας στη Nissan δεν είναι απλώς να έχουμε EV οχήματα μόνο και μόνο για να τα πουλάμε, αλλά είναι μία ολόκληρη φιλοσοφία που θέλουμε να μεταδώσουμε στους πελάτες, ένας τρόπος ζωής που περιλαμβάνει τα πάντα. Έτσι, με το Ariya θα μπορείς να κινείσαι και να ταξιδεύεις μέσα σε απόλυτη ηρεμία και ασφάλεια, ενώ όταν θα το επιλέγεις θα μπορείς να έχεις ένα EV αυτοκίνητο υψηλών επιδόσεων και η κάθε σου οδηγική εντολή να εφαρμόζεται άμεσα και με ασφάλεια σε κάθε επιφάνεια. Επιπλέον, έχουμε επιδιώξει να είναι φορτωμένο με όλη τη διαθέσιμη τεχνολογία, συνδεσιμότητα κτλ., με όσο το δυνατόν πιο μίνιμαλ εσωτερικό και ελάχιστα κουμπιά, γιατί πρέπει να παραδεχτούμε ότι όλη αυτή η τεχνολογία που συναντάμε συνήθως στα σύγχρονα αυτοκίνητα είναι πολλές φορές τρομακτική στην εικόνα και τη χρήση, ή έστω πολύπλοκη, τόσο για τον οδηγό όσο και για τους επιβάτες.

Τι είδους πελάτη θα καλύψει το νέο Nissan Ariya; Θα μπορούσε στο μέλλον να είναι αυτός που θα επέλεγε, για παράδειγμα, το πολύ εμπορικό Qashqai; Με το Ariya Concept βάζουμε στο τραπέζι το όραμα όλων αυτών των τεχνολογιών – είναι κάτι καινούργιο για τους πελάτες. Δεν είναι ένα αυτοκίνητο μαζικής παραγωγής για όλους, όπως είναι το Qashqai. Αυτήν τη στιγμή είναι κάτι το διαφορετικό. Έπειτα από πολλά χρόνια θα μπορούσε, ίσως.

Πόσο σας έχει βοηθήσει η εμπλοκή σας στη Formula Ε σε σχέση με τα αυτοκίνητα παραγωγής; Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι μας έχει βοηθήσει πολύ, τόσο στο R&D όσο και στο μάρκετινγκ, αφού αυτό έχει μεγάλη απήχηση στη συνολική εντύπωση που έχουν οι πελάτες για την εταιρεία.

Οδοιπορικό στο Τόκιο

Αναμένουμε κάποια επανάσταση στα επόμενα χρόνια όσον αφορά την τεχνολογία των μπαταριών; Εξαρτάται από το τι θες να φτιάξεις και να εξελίξεις και ποιες πραγματικές ανάγκες έχει ο πελάτης, αφού υπάρχουν πολλές διαφορετικές απαιτήσεις από μία μπαταρία. Σχεδιάζουμε λοιπόν διάφορες λύσεις και βήματα ανάλογα με αυτό. Θες να κάνεις λίγα χιλιόμετρα μέσα στην πόλη αλλά να φορτίζεις πολύ γρήγορα; Χρειάζεσαι μεγάλη εμβέλεια γιατί ταξιδεύεις συχνά με το αυτοκίνητό σου και να φορτίζεις πολύ γρήγορα στην εθνική για να μην καθυστερείς στο ταξίδι σου; Όλα αυτά σκεφτόμαστε και πάνω σε αυτά δουλεύουμε.

Πόσο κοντά βρισκόμαστε στα αυτόνομα αυτοκίνητα επιπέδου 5;  Πρέπει να είμαστε πολύ προσεκτικοί στα βήματα που κάνουμε σε κάθε τομέα της τεχνολογίας, ειδικά σε αυτόν. Το Ariya Concept για εμάς θα είναι σε επίπεδο 2. Φυσικά, πρέπει να λαμβάνουμε σοβαρά υπόψη μας ότι δεν ισχύουν παντού οι ίδιοι κανονισμοί. Διαφορετικό το καθεστώς στην Αμερική, άλλο στην Ευρώπη.

Μιλώντας για αυτόνομα οχήματα, περιμένετε σκληρό ανταγωνισμό από τις Apple, Google, Sony κτλ. σε περίπτωση που «ενεργούν» ως κατασκευαστές αυτοκινήτων; Αν και στην πολιτική της εταιρείας μας δεν είναι να σχολιάζουμε τους ανταγωνιστές μας, παρακολουθούμε τα πάντα και κάθε εξέλιξη. Έχουμε όμως εμπιστοσύνη στη σχέση που έχουμε στήσει όλα αυτά τα χρόνια με τους πελάτες μας. Η σχέση ανθρώπου και μηχανής. Πάντα οι νέοι παίκτες σε μια κατηγορία προσδίδουν πολύ ενδιαφέρον.

Έχετε ζήσει και εργαστεί και σε άλλες χώρες του εξωτερικού. Ποιες οι διαφορές όταν εργάζεσαι στην Ιαπωνία; Έχει απίστευτο ενδιαφέρον η ζωή στην Ιαπωνία. Σε προσωπικό επίπεδο, το να ζεις εδώ είναι υπέροχο! Δείτε αυτά τα μικρά παιδάκια με τις τσάντες τους στην πλάτη που κυκλοφορούν κάθε πρωί στο δρόμο και αυτά που είναι εδώ τριγύρω μας μέσα στην Γκαλερί, αυτήν τη στιγμή. Ζουν και μεγαλώνουν μέσα σε καθεστώς απόλυτης ασφάλειας, και αυτό είναι πολύ σημαντικό να το νιώθεις. Αν περπατάς στο δρόμο και σου πέσει το πορτοφόλι σου, θα τρέξουν αμέσως δέκα άτομα να σ’ το δώσουν για να μην το χάσεις. Όσον αφορά την εργασία, είναι εκπληκτικό ότι όλοι δουλεύουν ως ομάδα, πάνω απ’ όλα για το καλό του συνόλου. Αυτό που πραγματικά εντυπωσιάζει είναι η προσοχή που δίνουν στη λεπτομέρεια και το γεγονός ότι δε λένε πολλά λόγια και επικεντρώνονται στις πράξεις.

Οδοιπορικό στο Τόκιο

… στη φωλιά των Nismo

Είμαστε κουρασμένοι από τις πτήσεις, αλλά η διάθεση ανεβαίνει ακόμα πιο πολύ μετά την πρώτη εποικοδομητική κουβέντα μας με έναν από τους εξπέρ της Nissan. Αφήνουμε την Γκαλερί και κατεβαίνουνε με φούρια μικρού παιδιού στον κάτω όροφο όπου βρίσκεται το Leaf e+ του οδοιπορικού μας, έτοιμο, φορτισμένο στο 100%, να μας περιμένει. Είναι το μοντέλο που κυριαρχεί ανάμεσα στα ηλεκτρικά της παγκόσμιας αγοράς κοντά μία δεκαετία τώρα και ουσιαστικά η «βιτρίνα» του Intelligent Mobility της Nissan. Όλες οι νέες εκδόσεις του προσφέρονται με στάνταρντ το νέο σύστημα ψυχαγωγίας NissanConnect, περιλαμβάνοντας χαρακτηριστικά όπως το Apple CarPlay και το AndroidAuto. Στη διάθεσή μας και το αναβαθμισμένο σύστημα πλοήγησης, το οποίο διαθέτει τη λειτουργία βελτιστοποίησης της διαδρομής TomTom LIVE premium traffic, την ενσωματωμένη λειτουργία Online Map Update, όπως και τη λειτουργία Location Chargers για την εύρεση σημείων φόρτισης. Επιπλέον, η εφαρμογή NissanConnect Services είναι διαθέσιμη για όλες τις νέες εκδόσεις του μοντέλου, και με αυτήν οι χρήστες μπορούν να στέλνουν διαδρομές πλοήγησης από το smartphone στο αυτοκίνητο και από το αυτοκίνητο στο smartphone, μέσω της υπηρεσίας πλοήγησης Door-to-Door Navigation, επιτρέποντας την ευκολότερη μετάβαση από και προς το σταθμευμένο σημείο και, κατά συνέπεια, από και προς τον τελικό προορισμό.

Οδοιπορικό στο Τόκιο

Με αυτά και με αυτά, προσπαθούμε να συνηθίσουμε τη δεξιά θέση οδήγησης και ακόμη περισσότερο… το φλας στο δεξί χέρι, και πληκτρολογούμε τον επόμενο προορισμό μας: «Nismo Omori Factory». Αυτό είναι η Nissan. Μια εταιρεία με τεράστια ιστορία, που καταφέρνει να ακροβατεί και να πρωταγωνιστεί το ίδιο καλά ανάμεσα στη σημερινή και την επόμενη ημέρα, με βάση την ηλεκτροκίνηση και τους μηδενικούς ρύπους, αλλά και στο μηχανοκίνητο αθλητισμό και στην εργοστασιακή βελτίωση, με κορωνίδα της τα μοντέλα Nismo. Τα τελευταία, από το Σεπτέμβριο του 1984 έως και σήμερα, ενσωματώνουν πολλές από τις προηγμένες τεχνολογίες που χρησιμοποιούνται στα αγωνιστικά αυτοκίνητα και παρέχουν μια συναρπαστική, σπορ οδηγική εμπειρία. Αυτοκινητιστικός παράδεισος και λίγο από Tokyo Drift ο συγκεκριμένος χώρος, όπου έχουμε εισβάλει τώρα και στον οποίο μαζί με τη Ρίνο μας υποδέχεται και ο Μπράντον Κέλεϊ. Ακόμα ένα πολύ εξυπηρετικό μέλος της ομάδας του γραφείου επικοινωνίας, το οποίο τα τελευταία δέκα χρόνια έχει αφήσει το Σιάτλ της Ηνωμένων Πολιτειών Αμερικής, έχει παντρευτεί μια Γιαπωνέζα και ζει στην κυριολεξία το «ιαπωνικό όνειρο».

Οδοιπορικό στο Τόκιο

Εκτός από τα επιβατικά Skyline κάθε γενιάς που μας περιβάλλουν, οι άνθρωποι εκεί μας ενημερώνουν για το πλήρες αγωνιστικό πρόγραμμα της Nismo και το πλούσιο παλμαρέ, σε διοργανώσεις όπως οι Formula E και Super GT (GT500 class), θεσμό στον οποίο η Nissan έχει κατακτήσει έντεκα Πρωταθλήματα τα τελευταία 25 χρόνια. Σημαντικότατη δραστηριότητα και η Nismo Driving Academy, που πραγματοποιεί σεμινάρια με οδηγούς της Nismo και οχήματα GT-R και «Ζ». Φυσικά, τεράστια είναι η γκάμα των εξαρτημάτων βελτίωσης και των αξεσουάρ, ενώ σημαντικό το ετήσιο ραντεβού-γιορτή Nismo Festival, το οποίο πραγματοποιείται από το 1997 και αξίζει να σημειωθεί ότι το περσινό, στις 8 Δεκεμβρίου, το παρακολούθησαν 28.000 θεατές. Κερασάκι στην τούρτα της επίσκεψής μας εδώ, για τα μάτια μας μόνο, το Leaf Nismo RC για μία πριβέ φωτογράφιση δίπλα στο αυτοκίνητο του οδοιπορικού μας. Το αγωνιστικό πρωτότυπο έχει μήκος 4.546 χλστ., ύψος 1.212 χλστ. και μεταξόνιο 2.750 χλστ. και τροφοδοτείται από δύο ηλεκτροκινητήρες με συνολική συνδυαστική ισχύ 326 ίππων και ροπή 640 Nm που μεταφέρονται και στους τέσσερις τροχούς. Χάρη στην εκτενή χρήση ελαφρών κραμάτων και υλικών, όπως του carbon, το βάρος του αμαξώματος δεν υπερβαίνει τα 1.220 κιλά. Ως αποτέλεσμα, το Leaf Nismo RC είναι σε θέση να επιταχύνει από στάση έως τα πρώτα 100 χλμ./ώρα σε χρόνο 3,2 δλ.

Οδοιπορικό στο Τόκιο
Δύσκολη άσκηση η δεξιά θέση οδήγησης και «τρικ» το δεξί φλας. Απόλαυση όμως να χρησιμοποιείς τις καινοτόμες τεχνολογίες οδήγησης του Leaf, με το e-Pedal διαθέσιμο σε όλες τις εκδόσεις, το οποίο επιτρέπει στον οδηγό να ξεκινήσει, να επιταχύνει και να επιβραδύνει μέχρι την πλήρη ακινητοποίηση του οχήματος, χρησιμοποιώντας μόνο ένα πεντάλ

Οδοιπορικό στο Τόκιο

Από τα άδυτα του σχεδιαστικού κέντρου…

Έπειτα από ένα υπέροχο βράδυ που συνδυάσαμε με ραφιναρισμένες γεύσεις «τεμπούρα» (λαχανικά ή θαλασσινά σε χυλό από αλεύρι σιταριού και νερό, τηγανισμένα σε μεγάλη ποσότητα λαδιού και σε πολύ υψηλή θερμοκρασία), στη Γιοκοχάμα η επόμενη μέρα μάς βρίσκει, σε απόσταση περίπου 1,5 ώρας με το αυτοκίνητο, στο σχεδιαστικό κέντρο της Nissan, για μία σύντομη ξενάγηση αλλά και μία συνέντευξη με ένα από τα πιο σημαντικά στελέχη της εταιρείας, τον Ιάπωνα Σατόρου Τάι, ο οποίος βρίσκεται στην εταιρεία από το 1982, έχοντας πλέον τον τίτλο του Διευθυντή Σχεδιασμού και Σχεδίασης Προϊόντων της Nissan. Ένας άνθρωπος που μας γέμισε με την ηρεμία που έβγαζε, τις γνώσεις που είχε και την τιμή που μας έκανε αυτός και η ομάδα του να μας οδηγήσουν (φυσικά χωρίς κινητά και φωτογραφικές μηχανές) στο χώρο όπου βρισκόταν το Ariya Concept, για μια εντελώς πριβέ παρουσίαση (από τις πρώτες αποστολές παγκοσμίως που το είδαν εκεί μέσα, όπως μας εξήγησαν), της οποίας τις ειδήσεις δε μας επιτρέπεται -προς το παρόν- να σας αποκαλύψουμε. Μπορούμε όμως να σας μεταφέρουμε ότι το εντυπωσιακότατο αυτό αυτοκίνητο θα μπει στη γραμμή παραγωγής σε λιγότερο από ένα χρόνο, και θα αποτελεί κάτι που δεν έχουμε ξαναδεί από το εργοστάσιο. Υπέροχες εξωτερικές γραμμές και ένα απίστευτα ποιοτικό και μίνιμαλ εσωτερικό, το οποίο θα είναι πραγματική απόλαυση για τον οδηγό και τους επιβάτες του. Πώς είπατε, Qashqai ή X-Trail; Καμία σχέση! H «I-Pace» ή το «e-tron» της Nissan, μπορεί.

Οδοιπορικό στο Τόκιο
 

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ

Satoru Tai (Διευθυντής Σχεδιασμού και Σχεδίασης Προϊόντων της Nissan)

Ποια είναι τα βασικά σημεία τoυ νέου σχεδιασμού των μοντέλων Nissan; Όπως γνωρίζετε, εργαζόμαστε με σοβαρότητα για την εποχή της ηλεκτροκίνησης. Όπως είδατε στο περσινό Σαλόνι του Τόκιο, παρουσιάσαμε δύο ηλεκτροκίνητα show car. Φυσικά, λανσάραμε και το Leaf πριν από πολύ καιρό. Τώρα έχουμε πολλά εξηλεκτρισμένα μοντέλα. Επίσης, στην Ιαπωνία έχουμε το Nissan Note e-power, που θεωρούμε ότι είναι από τα πιο σημαντικά μοντέλα σε επίπεδο στρατηγικής. Κάθε άλλη εταιρεία κινείται προς την ηλεκτροκίνηση, όμως για εμάς είναι πραγματικά σοβαρό, καθώς είναι μια μεγάλη αλλαγή. Τώρα προσπαθούμε να προσαρμοστούμε, να δείξουμε ότι κινούμαστε προς αυτή την κατεύθυνση.

Πώς αυτά διαφοροποιούνται ανάλογα με τις διαφορετικές αγορές ανά τον κόσμο; Στην πραγματικότητα δεν προσπαθούμε να διαφοροποιηθούμε από αγορά σε αγορά. Ασφαλώς, μοντέλα όπως αυτά που έχετε ήδη δει στους δρόμους της Ιαπωνίας, τα μικρά «K-Car», αφορούν τη δική μας αγορά. Γενικά όμως, προσπαθούμε να δημιουργούμε παγκόσμια μοντέλα.

Είστε ικανοποιημένος όμως με τη στροφή του κοινού στα SUV; Κατά πόσο, δηλαδή, οι αναλογίες ενός υψηλού αυτοκινήτου αποτελούν μια πιο δύσκολη πρόκληση για έναν σχεδιαστή; Ενδιαφέρουσα ερώτηση! Νομίζω ότι αυτή η μεταβολή είναι φυσική. Για εμάς, είναι πολύ φυσικό να σχεδιάζουμε για μια νέα κατηγορία. Για παράδειγμα, οι νεαροί σχεδιαστές μας -και όχι μόνο αυτοί- αγοράζουν περισσότερο ψηλά αυτοκίνητα, όπως τα SUV.

Το Ariya concept έχει ένα αυθεντικό ιαπωνικό DNA; Σε τι συγκεκριμένα εστιάσατε; Βασικά, δεν προσπαθούμε να είμαστε «αυθεντικά Ιάπωνες». Ασφαλώς είμαστε μια ιαπωνική εταιρεία, όπως γνωρίζετε, και προφανώς εκτιμούμε τον ιαπωνικό τρόπο σκέψης. Εννοώ την απλότητα, την άνετη ατμόσφαιρα και την ευρυχωρία, που για εμένα έχει κάτι «ιαπωνικό». Σκοπός για το αυτοκίνητο είναι να το οδηγούμε, και θεωρώ βασικό παράγοντα τη σπορ εμφάνιση. Φυσικά, η αίσθηση της οδήγησης θέλουμε να συνδυάζεται με απλότητα, ευρυχωρία ως ένα βαθμό, ησυχία και δυναμισμό. Αυτά είναι για εμένα «ιαπωνικά». Όχι ένας θορυβώδης, αλλά ένας ήσυχος δυναμισμός.

Οδοιπορικό στο Τόκιο

Ποιο είναι το «μυστικό» της πλατφόρμας του; Έχουμε διαθέσιμο χώρο εδώ, στο σημείο όπου θα υπήρχε το κιβώτιο ή το σύστημα ψύξης. Ο μηχανισμός πλέον βρίσκεται μέσα στον κινητήρα. Αυτή είναι μάλλον η μοναδικότητα του πακέτου. Αυτό προσφέρει ευρυχωρία. Πολλοί αναφέρονται στην αυτόνομη οδήγηση. Δεν έχει επιτευχθεί ακόμη, αλλά κάποια στιγμή στο μέλλον θα συμβεί και με το Ariya, με εμάς να προσπαθούμε να ακολουθήσουμε την κατεύθυνση του μέλλοντος.

Εκτός από το μέγεθος, ποιες είναι οι κυριότερες διαφορές μεταξύ του IMk concept και του Ariya concept; Μάλλον η διαφορά έγκειται στην αγορά όπου στοχεύουμε. Το Ariya είναι πιο παγκόσμιο, καθώς στοχεύουμε σε Ευρώπη και ΗΠΑ, ενώ το IMk στοχεύει περισσότερο στην Ιαπωνία. Στην Ιαπωνία οι άνθρωποι αγοράζουν mini-van ή αυτοκίνητα που το σχήμα τους θυμίζει βάρκα, που μπορεί να φαίνεται παράξενο. Εδώ η ευρυχωρία παίζει σημαντικό ρόλο. Το IMk αφορά κυρίως την ευρυχωρία, και λιγότερο την οδήγηση. Αυτή είναι μάλλον η μεγαλύτερη διαφορά. Δε νομίζω ότι μπορούμε να το παρουσιάσουμε στην Ευρώπη, στις ΗΠΑ ή στην Κίνα. Στην Ευρώπη νομίζω ότι οδηγείτε πολύ πιο γρήγορα απ’ ό,τι εμείς.

Ποιο θεωρείτε το πιο καλοσχεδιασμένο Nissan όλων των εποχών; Αν και μου είναι πολύ δύσκολο να ξεχωρίσω κάποιο, θα απαντήσω ένα συμβολικό, μοναδικό αυτοκίνητο, το Figaro. Επίσης, μου αρέσει το Cube, είναι τετράγωνο και συμμετρικό. Όχι μόνο μου αρέσει το στυλ του, αλλά το να το εξελίξεις για το κοινό είναι κάτι που με εξιτάρει. Είναι καινοτόμο, γενναίο, έχει διττή σημασία. Όχι επειδή ήμουν επικεφαλής, αλλά επειδή το παραγάγαμε και έγινε αποδεκτό από πολλούς ανθρώπους, είναι ένα γεγονός που μου άρεσε. Ήμασταν γενναίοι με αυτό και οι άνθρωποι το αγάπησαν.

Οδοιπορικό στο Τόκιο

Οι σχεδιαστές δεν αγαπούν το ρετρό ντιζάιν, εντούτοις θεωρείτε ότι υπάρχουν μοντέλα από την παράδοση της εταιρείας που διαθέτουν κάποια ενδιαφέροντα σχεδιαστικά στοιχεία που θα μπορούσαν να ενσωματωθούν σε ένα σύγχρονο ντιζάιν; Εμένα μου αρέσουν, και μάλιστα δεν είμαι από αυτούς που κατηγοριοποιούν τα προϊόντα. Νομίζω ότι εμείς λέμε ρετρό, επειδή γνωρίζουμε το αυθεντικό. Όμως το κοινό, οι άνθρωποι στους οποίους απευθύνεται, δεν το γνωρίζουν, και για αυτούς είναι κάτι νέο. Το ίδιο ισχύει και στη μουσική. Παλαιότερα, η εντελώς νέα μουσική ήταν αρεστή. Σήμερα έχουμε σε μεγάλο βαθμό διασκευές. Σας αρέσει; Εμένα ναι… Μου αρέσει, και ας το γνωρίζω. Έχει νέο περιτύλιγμα. Όταν κάτι είναι διαφορετικό, ουσιαστικά είναι νέο. Μοιράζομαι αυτό το συναίσθημα. Ίσως άλλες εταιρείες να κάνουν μάρκετινγκ, ρωτώντας τους πελάτες τι θα τους άρεσε. Οι πελάτες μπορεί να απαντούν πως τους αρέσουν τα αυτοκίνητα του ’60, του ’70, το ένα, το άλλο. Αυτή η περίοδος είναι δεκτική στα ρετρό – ίσως λίγο αργότερα να υπάρξει κάτι νέο κτλ.

Ποιοι εξωγενείς παράγοντες θεωρείτε πως υπήρξαν μέχρι σήμερα οι σημαντικότεροι στη διαμόρφωση του αυτοκινήτου όπως το γνωρίζουμε (για παράδειγμα, κάποτε ήταν η ενεργειακή κρίση); Τι είναι αυτό που θεωρείτε πως θα αποτελέσει το επόμενο κομβικό σημείο; Τώρα βιώνουμε ένα κομβικό σημείο. Όλοι λένε ότι σε 10-20 χρόνια όλα τα αυτοκίνητα θα είναι ηλεκτρικά, ενώ οι κινητήρες βενζίνης ή πετρελαίου θα έχουν εξαφανιστεί. Το λέμε. Όμως, πιστεύετε πραγματικά ότι θα συμβεί; Όχι… Όλοι το λένε, ίσως και εγώ. Θεωρητικά, καταλαβαίνω. Όμως πιστεύω σε αυτό; Αμφιβάλλω… Για αυτό λέω ότι το κρίσιμο σημείο δεν είναι σε δέκα χρόνια, αλλά τώρα. Η Κίνα κινείται πολύ γρήγορα. Τώρα με τον ιό, σε μία ημέρα έκλεισαν τα πάντα. Η Ιαπωνία δεν μπορεί να το κάνει. Αν κινηθούν προς την ηλεκτροκίνηση, θα πρέπει να το κάνουμε και εμείς, εκεί πουλάμε εκατομμύρια αυτοκίνητα. Αν για εμάς λέμε ότι κάτι θα συμβεί σε δέκα χρόνια, στην Κίνα θα συμβεί ταχύτερα. Δε μιλώ μόνο για την αυτοκινητοβιομηχανία, αλλά για τα πάντα. Τώρα νομίζουμε ότι έχουμε τηλεχειριστήριο για να ανοίγουμε την πόρτα. Σύντομα δε θα το χρειαζόμαστε. Το πρόσωπο και ο τρόπος κίνησής μας θα επιτρέπουν στο αυτοκίνητο να αναγνωρίσει ποιος είσαι.

Οδοιοπορικό στο Τόκιο

Ποιο είναι το όνειρό σας; Προσωπικό, αλλά και για τη Nissan; Έχω ένα μικρό αγόρι, και το όνειρό μου είναι να έχει μια καλή ζωή στην Ιαπωνία. Για αυτό σκέφτομαι την κοινωνία ή την αυτοκίνηση. Στην Ιαπωνία, αλλά και στον κόσμο, πολλοί άνθρωποι δε θεωρούν ότι χρειάζονται ιδιοκτησία αυτοκινήτου, που για εμένα ήταν ας πούμε ένα όνειρο – φαντάζομαι και για εσάς. Οπότε τι είναι το όνειρο για το μέλλον; Πιθανώς, όχι ένα σπορ αυτοκίνητο. Άρα πρέπει να προετοιμαστούμε και για αυτό. Το όνειρό μου είναι κάτι σαν το Cube. Ότι το φτιάξαμε. Όνειρό μου είναι να φτιάξουμε κάτι σε δέκα χρόνια, ώστε να μπορώ να πω ότι «αυτό το έφτιαξα» και οι άνθρωποι μπορούσαν να το καταλάβουν. Δείτε το Nissan Bluebird. Δεν είναι τόσο χαρακτηριστικό, δεν είναι «wow» από στυλ. Όμως στους ανθρώπους άρεσε. Έχει αίσθηση και προσωπικότητα. Θέλουμε να δημιουργήσουμε κάτι τέτοιο.

Οδοιπορικό στο Τόκιο
 

… στις Άλπεις της Ιαπωνίας!

Αρχίζουμε να συνηθίζουμε τη διαμονή μας εδώ, αποφεύγουμε συμπεριφορές που απουσιάζουν από την κουλτούρα αυτού του υπέροχου λαού, απαντάμε στην υπόκλιση με υπόκλιση και αποχωρούμε για τη φημισμένη επαρχία της χώρας. Συγκεκριμένα, για το εθνικό πάρκο Φούτζι-Χακόνε και την περίφημη λίμνη Άσι (Ashi-no-ko), της οποίας η μία πλευρά, η καλντέρα, δημιουργήθηκε από την έκρηξη του ηφαιστείου Χακόνε. Πώς να σας περιγράψουμε αυτό που ζούμε αυτήν τη στιγμή, στο οδηγικό πάσο με την τέλεια άσφαλτο (μετανιώνουμε εν μέρει που δεν πήραμε ένα Nismo μαζί μας από το Ομόρι…), που φτάνει έως τα 1.011 μέτρα υψόμετρο και «βουτάει» μέχρι τη λίμνη; Θα αφήσουμε ένα αρχαίο ιαπωνικό γνωμικό να το κάνει:

«Ποτέ μην πεις ωραίο, αν δε δεις πρώτα το Φούτζι»

Μεγάλη αλήθεια για την ευρύτερη περιοχή, στην οποία έχεις θέα από πολλές γωνιές προς το σχεδόν πάντα λευκό όρος Φουτζιγιάμα (ή και Φούτζι-σαν) των 3.776 μέτρων, που αποτελεί το ψηλότερο βουνό της Ιαπωνίας και ενεργό ηφαίστειο. Βρίσκεται περίπου 100 χιλιόμετρα νοτιοδυτικά του Τόκιο, από όπου είναι ορατό τις καθαρές ημέρες. Η έκτασή του μοιράζεται μεταξύ των νομών Σιζουόκα και Γιαμανάσι, ενώ ο εξαιρετικά συμμετρικός κώνος του αποτελεί γνωστό σύμβολο της Ιαπωνίας, μόνιμο θέμα σε φωτογραφίες και σε πίνακες ζωγραφικής. Σημειώστε ότι από το 2013 ανήκει στα Μνημεία Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO.

Οδοιπορικό στο Τόκιο

Μαγική η διανυκτέρευσή μας δίπλα στη λίμνη, στο «Prince Hakone Lake Ashinoko», φόρτισμα του Leaf έξω από τη ρεσεψιόν, αλλά η φωτογράφιση-βιντεοσκόπηση δε μας άφησε χρόνο για εν πλω βόλτα με τα παραδοσιακά σκάφη που διασχίζουν τη λίμνη και το τελεφερίκ, ούτε για τη μοναδική εμπειρία των Όνσεν, των παραδοσιακών θερμών λουτρών δηλαδή για τα οποία φημίζεται η περιοχή και ολόκληρη η χώρα. Φυσικά, δεν παραλείψαμε να φωτογραφίσουμε την περίφημη κόκκινη πύλη «Heiwa-no-torii» (η πύλη της ειρήνης), η οποία στέκεται μαγικά μέσα στη λίμνη, ενώ δύο παρόμοιες υπάρχουν στην είσοδο και την έξοδο του χωριού, με τη διαδρομή ανάμεσά τους να είναι γεμάτη παραδοσιακά μαγαζάκια, στα οποία προμηθευτήκαμε καλαίσθητα ξύλινα αναμνηστικά.

Οδοιπορικό στο Τόκιο

Ξημερώματα με τη θερμοκρασία να είναι κάτω από το μηδέν, και αφού έχουμε χρησιμοποιήσει τη λειτουργία Remote Climate Control, η οποία προσφέρει την επιλογή ενεργοποίησης του κλιματισμού όταν το Leaf είναι ακόμη συνδεδεμένο με την πρίζα, ξεκινάμε για τη Ζάμα, για ένα αξέχαστο ταχύρρυθμο φροντιστήριο της ιστορίας της εταιρείας. Εδώ, μέσα στο Μουσείο Κληρονομιάς, το οποίο ανοίγει σπάνια την πύλη του και μόνο με προκαθορισμένα ραντεβού, μένουμε στην κυριολεξία με το στόμα ανοιχτό. Ένας ευγενέστατος συνταξιούχος της εταιρείας (όλοι όσοι δουλεύουν εκεί προσφέρουν αφιλοκερδώς τις υπηρεσίες τους), την οποία υπηρετεί από το 1972, αφού μας δείχνει ένα 15λεπτο βίντεο με όλη την ιστορία, φοράει τα λευκά του γάντια για να αποφύγει και την παραμικρή «δαχτυλιά» και μας οδηγεί στο τεράστιο θησαυροφυλάκιο του ισογείου. Μπροστά μας βρίσκονται περίπου 450 «διαμάντια» από το 1930 έως σήμερα, επιβατικά ή αγωνιστικά, τα οποία σε ποσοστό 80% λειτουργούν κανονικά. Datson, Datsun, Nissan και πολλά ακόμα ονόματα, μοντέλα-θεσμοί της ιστορίας, όπως Phaethon, Bluebird, Skyline, GT-R, Fairlady, Cima, Prince, Violet και αμέτρητα αγωνιστικά, για τα μάτια μας μόνο.

Οδοιπορικό στο Τόκιο

Το νέο Nissan Leaf προσφέρει επίσης διάφορες επιλογές σχεδιασμού, με συνολικά δέκα διαθέσιμα χρώματα αμαξώματος και επτά συνδυασμούς διχρωμίας αυτοκινήτου/οροφής, γεγονός που επιτρέπει στους ιδιοκτήτες του μοντέλου να το διαμορφώσουν με το δικό τους προσωπικό γούστο. Η έκδοση e+ θα έρθει τελικά και στην Ελλάδα, σε τιμή περίπου 7.000 ευρώ ακριβότερη από του «απλού» Leaf (θυμίζουμε από 33.990 ευρώ), άρα λίγο πάνω από τα 40.000 ευρώ.

Εδώ και ο πρόγονος θα λέγαμε του «δικού μας» αυτοκινήτου, του Leaf. To Tama του 1947, αφού από τότε ουσιαστικά είναι η εταιρεία στην… πρίζα! Τη δεκαετία του ’40, με τη λήξη του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, η Tachikawa Aircraft (που μετέπειτα έγινε Tama Cars Co.) ξεκίνησε την ανάπτυξη ηλεκτρικών οχημάτων. Αφορμή για αυτό ήταν η μεγάλη έλλειψη βενζίνης εκείνη την εποχή. Έτσι, το 1947 η εταιρεία κατάφερε να δημιουργήσει ένα πρωτότυπο φορτηγό δύο θέσεων (και με δυνατότητα μεταφοράς φορτίου 500 κιλών) με κινητήρα 4,5 ίππων και νέο σχεδιασμό αμαξώματος. Το εν λόγω όχημα ήταν το Tama, και πήρε το όνομά του από την ομώνυμη περιοχή στην οποία γινόταν η κατασκευή του. Η τελική ταχύτητά του ήταν 34 χλμ./ώρα. Στη συνέχεια, η εταιρεία δημιούργησε το πρώτο της επιβατικό αυτοκίνητο. Με δύο πόρτες και καθίσματα για τέσσερις επιβάτες, το όχημα αυτό μπορούσε να αναπτύξει τη μέγιστη ταχύτητα των 35 χλμ./ώρα, διανύοντας μια απόσταση 65 χλμ. με μία μόνο φόρτιση.

Οδοιπορικό στο Τόκιο

Ο πρώην κατασκευαστής αεροσκαφών είχε αναπτύξει πολλές καινοτόμες ιδέες αναφορικά με το σχεδιασμό και την κατασκευή του Tama, όπως για παράδειγμα για τις συστοιχίες των συσσωρευτών του. Συγκεκριμένα, ο χώρος των μπαταριών βρισκόταν σε «διαμέρισμα»-θάλαμο, στο δάπεδο του ηλεκτροκίνητου Tama. Υπήρχαν δύο τέτοια «διαμερίσματα», ένα σε κάθε πλευρά. Κάθε θήκη μπαταρίας είχε κυλίνδρους, έτσι ώστε οι χρησιμοποιημένες μπαταρίες να μπορούν να βγαίνουν και να αλλάζονται γρήγορα με αντίστοιχες φορτισμένες. Το Tama παρήχθη τόσο ως επιβατικό όσο και ως φορτηγό, σε βενζινοκίνητες και ηλεκτροκίνητες εκδόσεις. Τον Ιούνιο του 1948, η Tachikawa Aircraft άλλαξε το όνομά της σε Tama Cars Co. Υπό τη σκέπη της παρήχθησαν τα επιβατικά μοντέλα Tama Junior (1948) και Tama Senior (1949). Το 1952 η εταιρεία μετονομάστηκε σε Prince Motor Co, Ltd και το 1966 η Prince συγχωνεύθηκε με τη Nissan.

Οδοιπορικό στο Τόκιο
 

Σαν ήρωες σε video game

Η αποστολή μας έχει ολοκληρωθεί στο 90%. Τι μας μένει; Να επιστρέψουμε με ασφάλεια το αυτοκίνητο στη βάση του, στα κεντρικά της Γιοκοχάμα, και να ζήσουμε και εμείς το όνειρο. Να γίνουμε ήρωες, έστω για ένα 24ωρο, σε αυτό το βιντεοπαιχνίδι που επικρατεί μέσα στις παγκόσμιες μεγαλουπόλεις, όπως το Τόκιο. Το Τόκιο των περίπου 10 εκατομμυρίων κατοίκων (37 ολόκληρη η μητροπολιτική του περιοχή), των πανύψηλων ουρανοξυστών, των έντονων χρωμάτων και φώτων, με τους βουδιστικούς ή σιντοϊκούς ναούς και τα υπέροχα πάρκα, τα οποία είναι ακόμα πιο ονειρικά όταν ανθίζουν οι κερασιές την άνοιξη, να συντελούν στην πλήρη αντίθεση. Άλλωστε, μέσα στις αντιθέσεις είναι και ο ίδιος ο λαός, αφού, όσο και αν μιλάμε για τους απόλυτους πρεσβευτές της τεχνολογίας σε παγκόσμιο επίπεδο, άλλο τόσο συντηρητικοί μπορούν να θεωρηθούν στην καθημερινότητά τους.

Οδοιπορικό στο Τόκιο

Το περίεργο και σωτήριο για εμάς; Αν και περιμέναμε ότι αυτή θα είναι η δυσκολότερη πίστα του παιχνιδιού, εντούτοις η οδήγηση μέσα στο κέντρο του Τόκιο είναι εύκολη, με τα πάντα να έχουν μια ροή. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι ελάχιστοι παίρνουν τα αυτοκίνητά τους, και φυσικά κανένας, αν δεν έχει θέση για να το παρκάρει. Το Leaf είναι μάλιστα εξοπλισμένο με το ProPILOT, ένα προηγμένο χαρακτηριστικό οδήγησης που συνδυάζει το υποβοηθούμενο σύστημα διεύθυνσης με την επιτάχυνση και την πέδηση, προκειμένου να βοηθήσει τον οδηγό στα μεγάλα ταξίδια και σε βεβαρημένη κυκλοφορία, σε αυτοκινητόδρομους και σε μονές λωρίδες κυκλοφορίας. Επίσης, εφοδιάζεται με το ProPILOT Park, το οποίο σταθμεύει το αυτοκίνητο αυτόματα και με ευκολία, οπότε κάνει ακόμα ευκολότερη την -downtown- ζωή μας.

Οδοιπορικό στο Τόκιο

Τελευταίες ανεξίτηλες εικόνες; Μα, φυσικά, η θέα από το δεύτερο ψηλότερο κτίριο του κόσμου, το Sky Tree των 634 μέτρων, τoυς Ολυμπιακούς Κύκλους με φόντο την περίφημη γέφυρα Rainbow και φυσικά τα vibes που υπάρχουν ήδη γύρω από το στάδιο όπου θα γίνει (μάλλον στο ίδιο και το 2021) η τελετή έναρξης και λήξης των Ολυμπιακών Αγώνων. Μια διοργάνωση για την οποία ο συγκεκριμένος λαός και αυτό το οργανωμένο κράτος μάς έπεισαν ότι θα είναι ίσως η καλύτερη των τελευταίων δεκαετιών, ακόμη και μετά από πανδημία. Όσο για τη δική μας, μοναδική εμπειρία; Οι Ιάπωνες δεν αναλώνονται σε πολλά λόγια. Οπότε, βαθιά υπόκλιση και… «αριγκάτο», Nissan!_ Μ. Σαλ.

Οδοιπορικό στο Τόκιο

TIPS

– Για ένα ταξίδι στο Τόκιο, και γενικότερα στην Ιαπωνία, είναι απαραίτητο το διαβατήριό σας. Αν οδηγήσετε εκεί, χρειάζεστε διεθνή άδεια οδήγησης. Τη βγάζει η ΕΛΠΑ μέσα σε λίγα λεπτά με κόστος 50 ευρώ και έχει διάρκεια ενός έτους (ή τριετής με 90 ευρώ).

– Εμπειρία ζωής το καλοσχεδιασμένο μετρό, με μερικούς σταθμούς να θυμίζουν αεροδρόμιο, και φυσικά τα τρένα-«βολίδες» για τις πιο μεγάλες αποστάσεις. Μην ξεχάσετε να βγάλετε το «Japan Rail Pass», διάρκειας 7, 14 ή 21 ημερών. Συμφέρει!

– Επιλέξτε να μετατρέψετε ευρώ σε γεν στο αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος», αφού πρώτα το έχετε παραγγείλει μέσα από τη σελίδα www.onexchange.gr, τόσο για να είστε σίγουροι ότι θα υπάρχει διαθέσιμο συνάλλαγμα, όσο και για να μην επιβαρυνθείτε με προμήθεια. Αν ξεχαστείτε, μπορείτε να αλλάξετε χρήματα στο αεροδρόμιο του Τόκιο και σε πάρα πολλά σημεία μέσα στη χώρα.

– Αυτό που θέλει προσοχή είναι να ελέγξετε με τον πάροχό σας τις χρεώσεις. Πολλά ταξιδιωτικά γραφεία σε προμηθεύουν με μικρές φορητές συσκευές για mobile internet, στις οποίες μπορείς να συνδέσεις πολλές συσκευές και σε πολύ συμφέρουσες τιμές. Ιδανική λύση αν μείνετε αρκετές ημέρες.

Οδοιπορικό στο Τόκιο

– Πιο οικονομικά αναμνηστικά δώρα θα βρείτε στο αεροδρόμιο φεύγοντας, σε σχέση με τα αντίστοιχα στις αγορές των πόλεων.

– Ως «προσωρινοί επισκέπτες» δικαιούμαστε «tax refund» (επιστροφή φόρου) για τις πιο ακριβές αγορές μας. Ζητήστε το, αν και συνήθως σας το λένε οι ίδιοι. Διαδικασία πανεύκολη: ένα απλό χαρτάκι «κολλάνε» στο διαβατήριό σας μετά την αγορά, το οποίο παραδίδετε στο γραφείο «Custom».

– Δείτε την ιερή πόλη Μέιτζι Τζίνγκου, τον εθνικό κήπο Σιντζούκου Γκιοέν, τη συνοικία Ασάκουσα με την 5ώροφη παγόδα ως highliht, το εθνικό μουσείο όπως και εκείνο των Σαμουράι, το πάρκο Ουένο, το Αυτοκρατορικό Ανάκτορο, την περιοχή Γκίνζα με τα ακριβά της μαγαζιά, αλλά και την Ακιχαμπάρα με τα απίστευτα σε μέγεθος και ποσότητα μαγαζιά με ηλεκτρονικά ήδη, βιντεοπαιχνίδια και τα… Magna comic. Ακόμα μία περίεργη συνήθεια στην κουλτούρα των Ιαπώνων. Η καλύτερη θέα από το Tokyo Skytree και το πρόσφατο Shibuya Sky, και φυσικά για τα παιδιά και για τους μεγάλους ενδείκνυται η Ντίσνεϊλαντ. Γευτείτε την τοπική κουζίνα στα Japan Awaits, Tokyo Urban Adventures, Culinary Backstreets, αλλά και λίγο πιο σύγχρονη στο Gonpachi, το οποίο αποτέλεσε έμπνευση για τον Κουέντιν Ταραντίνο να γυρίσει σκηνές του «Kill Bill».

– Ξενοδοχεία υπάρχουν πολλά -και πιο απλά και εντυπωσιακά-, αλλά (όπως τα πάντα στη χώρα) δεν είναι φθηνά. Μείνετε οπωσδήποτε και στην επαρχία της Ιαπωνίας. Αξίζει!

Δείτε το βίντεο από το οδοιπορικό μας

 

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ

Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!

ΤΙΜΕΣ - ΤΕΧΝΙΚΑ