Tο μικρό van από την Κίνα εισέρχεται στον νέο και ταχέως αναπτυσσόμενο κόσμο των ηλεκτρικών vans με αξιώσεις, καθώς έχει τα προσόντα να αντιπαρατεθεί με τον ευρωπαϊκό ανταγωνισμό.
Κακά τα ψέμματα, σε ό,τι αφορά στις εμπορευματικές μεταφορές η πιο δύσκολη άσκηση για κάθε επαγγελματία είναι η καθημερινή δουλειά σε αστικό περιβάλλον, όπου το ζητούμενο είναι ένα είδος «αυτοματοποιημένης επαναληψιμότητας» σε συνδυασμό πάντα με την ασφάλεια στο δρόμο, η οποία έχει τη δυνατότητα να ρίχνει και τα κόστη των μεταφορών μέσα στην πόλη. Τα compact vans είναι σαφώς μια πρακτική λύση, γι αυτό και επιβλήθηκαν εμπορικά, με αποτέλεσμα να είναι σήμερα μια από τις πιο δημοφιλείς κατηγορίες LCV οχημάτων. Όλοι οι μεγάλοι παραδοσιακοί κατασκευαστές έβγαλαν τέτοια μοντέλα, ανεβάζοντας τον μεταξύ τους ανταγωνισμό στα ύψη, γεγονός που επέδρασε θετικά στην ποιότητά τους και στον προσφερόμενο εξοπλισμό. Στην εποχή της ηλεκτροκίνησης έχουν ήδη υποβάλλει τις δικές τους προτάσεις, που με εύρος αυτονομίας 250-300 χιλιόμετρα (με βάση τις στατιστικές αρκούν τόσα για την καθημερινή δουλειά) δίνουν την μεταξύ τους «μάχη» στον εμπορικό στίβο. Και εκεί εμφανίζεται ένα κινέζικο panel van, άγνωστο ακόμη στο ευρύ κοινό, με στόχο να τα βάλει μαζί τους. Δεν μπορεί, κάπου θα βασίζεται, για να θέτει τέτοιους στόχους. Ανήκει στη BYD.
Τα τυπικά προσόντα
Το BYD ETP3 panel van είναι συμπαγές (μήκος 4,46 μ., πλάτος 1,72 μ., ύψος 1,87 μ., μεταξόνιο 2,72 μ.) και με ευρύχωρο εσωτερικό. Με μικτό βάρος 2.420 κιλά και ωφέλιμο φορτίο 780 κιλών, ενιαίο χώρο φόρτωσης (μήκος 1,95 μ., πλάτος 1,4 μ., ύψος 1,3 μ.) και απόσταση ανάμεσα στους θόλους 1,23 μ. προσφέρει συνολικό όγκο φόρτωσης 3,5 κυβικών μέτρων με αλουμινένια επένδυση στο πάτωμα και άγκιστρα δεσίματος φορτίου. Επιπλέον, διαθέτει από τη βασική του έκδοση δύο συρόμενες πλαϊνές πόρτες και μια μεγάλη πίσω, με χαμηλό κατώφλι που ανοίγει προς τα επάνω. Ιδιαίτερης μνείας αξίζουν το πολυλειτουργικό τιμόνι, η TFT ψηφιακή οθόνη λειτουργιών στον πίνακα οργάνων και η οθόνη αφής LED στην κεντρική κονσόλα, το ηλεκτρικό χειρόφρενο (EPB), το σύστημα προβολέων με αυτόματη εναλλαγή ανάμεσα σε φώτα πορείας και μεσαία σκάλα, ο κλιματισμός της καμπίνας επιβατών και το ψηφιακό ραδιόφωνο με 4 ηχεία (δείτε τον εξοπλισμό του αυτοκινήτου εδώ)
Τα ηλεκτρικά προνόμια
Το ΒΥD ETP3 panel van παίρνει ζωή από ένα ηλεκτροκινητήρα μέγιστης ισχύος 100 kW (136 PS) και μέγιστης ροπής 210 Nm. Την απαιτούμενη ενέργεια παρέχει μια μπαταρία λιθίου – φωσφορικού άλατος σιδήρου (LiFePO4) τεχνολογίας «BLADE» (όπως την ονομάζει η BYD, η οποία και την κατασκευάζει) χωρητικότητας 44,9 kWh. Η αυτονομία του κινεζικού compact-van μοντέλου φτάνει τα 275 χιλιόμετρα, σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα η εταιρεία. Η ισχύς φόρτισης του αυτοκινήτου είναι 6,6 kW για εναλλασσόμενο ρεύμα (AC) και 50 kW για συνεχές (DC). Η φόρτιση από το 20% μέχρι το 100% της χωρητικότητας της μπαταρίας διαρκεί μισή ώρα με το συνεχές ρεύμα και 5,5 ώρες με το εναλλασσόμενο (δείτε τα τεχνικά χαρακτηριστικά του αυτοκινήτου εδώ)
Στο δρόμο…
Όπως όλα σχεδόν τα ομοειδή του μοντέλα, το BYD ETP3 panel van διαθέτει στο δρόμο συμπεριφορά που δεν απέχει ιδιαίτερα από εκείνη ενός επιβατικού αυτοκινήτου. Με την ανώτατη ταχύτητά του να περιορίζεται στα 100 χιλιόμετρα την ώρα (δεν χρειάζονται και περισσότερα στη δουλειά) έχει την ευελιξία που περιμένεις στην αστική κίνηση, με τη συμβολή και του μικρού κύκλου στροφής του. Όσο για την ποιότητα κύλισης, είναι εφάμιλλη των ευρωπαϊκών μοντέλων. Όταν το επίπεδο φόρτισης της μπαταρίας είναι κάτω από 90% και ο οδηγός σηκώσει το πόδι του από το πεντάλ του γκαζιού, το όχημα φρενάρει μέσω του ηλεκτροκινητήρα, ενώ παράλληλα φορτίζεται η μπαταρία του (ανάκτηση ενέργειας κατά την πέδηση, regenerative braking). Επιπλέον, το BYD ETP3 panel van οδηγείται με λειτουργία one pedal, με τον οδηγό να προσφεύγει σπανίως στο πεντάλ των φρένων και μόνο για πλήρη ακινητοποίηση του οχήματος.
Αποδοτικότητα
Έχοντας μια εμπειρία του τι σημαίνει να μένεις στο δρόμο από ρεύμα με εκατοντάδες κιλά στο χώρο φόρτωσής σου (το ζήσαμε πριν 15 και πλέον χρόνια κάπου στην Ευρώπη, όταν οδηγώντας πειραματικό van με υποσχόμενη αυτονομία 150 χλμ., μείναμε στα 30. Τελικά, έχουν αλλάξει όλα από τότε) είχαμε την περιέργεια να δούμε στην πράξη πώς γίνεται η δουλειά και τι αποτελέσματα έχει.
Διανύσαμε την πρώτη μέρα της δοκιμής 100 χιλιόμετρα (με έξι στάσεις για φόρτωση-εκφόρτωση) σε αστικό και ημιαστικό περιβάλλον, με 645 κιλά φορτίο (συν 150 οδηγός και συνοδηγός, 75 x 2 με βάση τις διεθνείς προδιαγραφές), καταναλώνοντας το 39% της συνολικής ενέργειας. Με ακόμη 184 χιλιόμετρα να περιμένουν στο «ρεζερβουάρ», υπερκαλύψαμε την εργοστασιακή αυτονομία κατά 10 περίπου χιλιόμετρα, άρα ο στόχος επετεύχθη. Και όλα αυτά καταναλώνοντας 16,3 kWh/100 Km, επίδοση πάρα πολύ καλή για την κατηγορία αυτοκινήτων στην οποία το κινεζικό panel van εντάσσεται (electric compact vans). Αντίστοιχα επίπεδα κατανάλωσης διαπιστώσαμε και στις υπόλοιπες ημέρες της δοκιμής. Το πιο ενδιαφέρον είναι ότι στη δική μας συμβίωση με το BYD ETP3 η αυτονομία του δεν φάνηκε να επηρεάζεται ιδιαίτερα από το φορτίο. Φυσικά αυτό εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από το είδος της εκάστοτε διαδρομής, με τις ανωφέρειες και τα πολλά “σταμάτα-ξεκίνα” να επιβαρύνουν σημαντικά την κατανάλωση όταν το αυτοκίνητο είναι φορτωμένο.
Καθαρές κουβέντες
Η προτεινόμενη λιανική τιμή του BYD ETP3 είναι 29.020 ευρώ (χωρίς ΦΠΑ), με τη συνδρομή του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά 2». Υπάρχει επίσης δυνατότητα χρήσης του ETP3 μέσω κάποιου προγράμματος Leasing, με το όφελος της κρατικής επιδότησης να παραμένει σε ισχύ. Οι εγγυήσεις έχουν διάρκεια οκτώ χρόνια ή 200.000 χιλιόμετρα για την μπαταρία, το ηλεκτρικό κινητήριο σύστημα έχει πέντε χρόνια ή 150.000 χιλιόμετρα και λοιπά ηλεκτρικά εξαρτήματα τέσσερα χρόνια ή 120.000 χλμ. και βασική κάλυψη δύο χρόνια ή 100.000 χλμ.
Τι εστί BYD
Η ιδρυμένη το 1995 BYD (Build Your Dreams) είναι πρώτη σε παγκόσμιο επίπεδο σε πωλήσεις ηλεκτρικών και plug-in υβριδικών οχημάτων για το 2022 ( τέλειωσε τη χρονιά πρώτη παγκοσμίως σε ηλεκτρικά-εξηλεκτρισμένα, με 1,858 εκατ. οχήματα έναντι 1, 314 εκατ. της Tesla).
Η εταιρεία έχει σχεδιάσει και εξελίξει δική της ηλεκτρική πλατφόρμα για τα οχήματά της ενώ παράλληλα, είναι η μοναδική αυτοκινητοβιομηχανία που κατασκευάζει η ίδια όλα τα τμήματα του ηλεκτρικού κινητήριου συστήματος, από τις μπαταρίες έως τον ηλεκτροκινητήρα και τα ηλεκτρονικά ισχύος. Την ίδια στιγμή, προμηθεύει με μπαταρίες και τεχνογνωσία και άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες. Εκτός του compact panel van της δοκιμής μας, η κινεζική εταιρεία διαθέτει στην Ελλάδα και το ΕΤΜ6. Αυτό διατίθεται σε δύο εκδόσεις, που διαφέρουν στο μήκος του μεταξονίου (3,36 μ. ή 4,4 μ). Το αμιγώς ηλεκτρικό φορτηγό κινεί ένας ηλεκτροκινητήρας με μέγιστη ισχύ 150 kW (204 PS) και μέγιστη ροπή 550 Nm. Την απαιτούμενη για την κίνηση ενέργεια παρέχει μπαταρία λιθίου – φωσφορικού άλατος σιδήρου (LiFePO4), χωρητικότητας 126 kWh. Η αυτονομία του οχήματος με πλήρες φορτίο είναι 200 χλμ.
Εισαγωγέας των ηλεκτρικών επαγγελματικών οχημάτων και λεωφορείων της BYD στην Ελλάδα είναι η εταιρεία Πέτρος Πετρόπουλος ΑΕΒΕ. Το δίκτυο της εταιρείας, που θα αναπτυχθεί περαιτέρω, σήμερα αποτελείται από:
ΠΕΤΡΟΣ ΠΕΤΡΟΠΟΥΛΟΣ ΑΕΒΕ, Ιερά Οδός 96-104, Αθήνα, τηλ.: 2103499200 (Κεντρικά Γραφεία, Έκθεση)
PNT CARS – PANTOPIKOS, 16ο χλμ. Ε.Ο. Αθηνών-Λαμίας και Θηβαΐδος, Κηφισιά, τηλ.: 2108075773 (Έκθεση, Πωλήσεις, After Sales, Φανοποιείο, Βαφείο)
Α. ΠΑΝΤΟΠΙΚΟΣ ΕΠΕ, Ιερά Οδός 155, Αιγάλεω, τηλ.: 2103465838 (Έκθεση, Πωλήσεις, After Sales, Φανοποιείο, Βαφείο)