top icon
Περιβάλλον

Ας γνωρίσουμε την «Poseidon Team»!

Ο λόγος για την ομάδα «Ποσειδών» του Α.Ε.Ι Πειραιά Τ.Τ. η οποία συμμετέχει από το 2013 στον διεθνή διαγωνισμό οικονομίας Shell Eco Marathon και φέτος κέρδισε σημαντικές διακρίσεις!

Θυμίζουμε ότι πρόκειται για τον διαγωνισμό όπου διαγωνίζονται ομάδες από Πανεπιστήμια όλου του κόσμου με σκοπό την κατασκευή ενεργειακά υπέρ-αποδοτικών οχημάτων. Τα παιδιά λοιπόν της Poseidon Team, συμμετείχαν και φέτος στον διεθνή διαγωνισμό οικονομίας καυσίμου που έλαβε χώρα στο Stratford του Λονδίνου. Εκεί, βρέθηκαν 2.300 συμμετέχοντες (166 ομάδες) από 25 χώρες ενώ τον παρακολούθησαν χιλιάδες επισκέπτες. Αριθμοί που δείχνουν το μέγεθος και την σημασία του εγχειρήματος…

Η ομάδα του ΑΕΙ Πειραιά Τ. Τ., απέσπασε το “εκτός-πίστας βραβείο” του Σχεδιασμού Πρωτότυπου Οχήματος (Prototype Vehicle Design Award). Για την διάκριση αυτή λαμβάνεται υπόψιν μεταξύ άλλων ο σχεδιασμός – αισθητική του οχήματος, η εργονομία, η ασφάλεια, η τεκμηριωμένη επιλογή υλικών, οι τεχνικές ελαχιστοποίησης βάρους, η κατασκευασιμότητα και η περιβαλλοντικές επιπτώσεις των υλικών και των διεργασιών της κατασκευής. Τα σημεία που έκαναν το συγκεκριμένο όχημα, με το όνομα “Όρκα”, να ξεχωρίσει είναι η βελτιστοποιημένη αεροδυναμική και η προσοχή στην λεπτομέρεια σε όλη την διαδικασία κατασκευής. Σημειώστε εδώ, πως τα διαθέσιμα μέσα και budget της ελληνικής ομάδας, ήταν υποπολλαπλάσια του ανταγωνισμού, ωθώντας τους φοιτητές να ασχοληθούν σε όλα τα στάδια του σχεδιασμού και κατασκευής και στην εντατική αναζήτηση χορηγιών.

Όσο αφορά την επίδοση εντός πίστας, η ομάδα κατέκτησε την 9η θέση στην κατηγορία πρωτότυπων ηλεκτρικών οχημάτων με μπαταρία, μεταξύ 45 ομάδων, κατακτώντας την υψηλότερη θέση που έχει διακριθεί μέχρι σήμερα Ελληνική ομάδα. Το σκορ που κατοχυρώθηκε ανέρχεται στα 412 χιλιόμετρα ανά κιλοβατώρα ενέργειας (412 Km/KWh) που αντιστοιχεί σε κάλυψη απόστασης Αθήνα – Θεσσαλονίκη με κόστος 20 σεντς του ευρώ.

Πριν αρχίσουμε την αναφορά μας στην πορεία της ομάδας μέσα στα χρόνια, θυμίζουμε ότι στον διαγωνισμό συμμετέχουν επίσης το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο με την ομάδα “Προμηθέας” και το όχημά τους “Πυρφόρος ΙΙ” στην ίδια κατηγορία και το Πολυτεχνείο Κρήτης με την ομάδα “TUC Eco Racer” και το όχημα “Σπύρος Λούης” στην κατηγορία αστικού οχήματος με υδρογόνο (Urban concept – hydrogen).

Το χρονικό της Poseidon Team

2014: Η ομάδα επιστρέφει στην Ελλάδα, έχοντας κατακτήσει την 11η θέση στην κατηγορία μεταξύ 49 συμμετοχών, σημειώνοντας Πανελλήνιο ρεκόρ κατανάλωσης με 527 Κm/ΚWh. Έπειτα από την διάκριση και την εμπειρία αυτή, η ομάδα αποφασίζει να ξεκινήσει την μελέτη και τον σχεδιασμό ενός νέου monocoque οχήματος από ανθρακονημάτινο αυτοφερόμενο κέλυφος. Η αρχή για την υλοποίηση του νέου project, ξεκινά με το σχεδιασμό ενός πλήρως παραμετρικού μοντέλου στο CATIA, το οποίο θα προσαρμοζόταν συνεχώς με βάση τα αποτελέσματα των αεροδυναμικών μελετών. Λαμβάνονται οι πρώτες στρατηγικές αποφάσεις για τη μεθοδολογία κατασκευής και τίθενται οι πρώτοι στόχοι.

2014-2015: Η ομάδα συμμετέχει στο διαγωνισμό με το υπάρχον όχημα και καταλαμβάνει την 22η θέση στην κατηγορία, ενώ παράλληλα συνεχίζονται με εντατικούς ρυθμούς οι εργασίες για την ολοκλήρωση του νέου οχήματος. Έπειτα από την ολοκλήρωση των αεροδυναμικών προσομοιώσεων και του σχεδιασμού του αμαξώματος, σειρά παίρνει η μελέτη για τα στάδια κατασκευής καθώς και πολλά πειράματα ως προς τις μεθόδους κατασκευής του carbon fiber. Επιπροσθέτως, πραγματοποιήθηκαν μελέτες σχετικά με την κινηματική ανάλυση του συστήματος διεύθυνσης και ο σχεδιασμός της στρατηγικής και των ηλεκτρονικών για το σύστημα οδήγησης του κινητήρα.

2015-2016: Πραγματοποιείται η κατεργασία των αρσενικών καλουπιών από MDF σε πενταξονικές μηχανές (CNC). Στη συνέχεια πραγματοποιήθηκε κατασκευή των θηλυκών-τελικών καλουπιών από carbon fiber, με σκοπό την τελική κατασκευή των μερών οχήματος. Παράλληλα πραγματοποιήθηκαν προσομοιώσεις με τη μέθοδο πεπερασμένων στοιχείων (FEA) για τη βελτιστοποίηση της αντοχής και ασφαλείας του σασί του οχήματος και την παράλληλη ελαχιστοποίηση του βάρους του, μελετώντας την επίδραση διαφόρων συνθηκών στο όχημα και χρησιμοποιώντας στρατηγικά τις ζώνες και πλέξεις του ανθρακονήματος. Η υλοποίηση του σασί επετεύχθη με τη μέθοδο vacuum infusion, όπου η ρητίνη εγχέεται στα ανθρακουφάσματα μέσω αντλίας υποπίεσης. Ο κινητήρας που χρησιμοποιήθηκε ήταν brushed DC και για την οδήγηση του μελετήθηκε, σχεδιάστηκε και κατασκευάστηκε custom motor controller. Οι μπαταρίες για την τροφοδοσία του κινητήρα, είναι ιόντων λιθίου (Li-ion), τοποθετημένες σε διάταξη μέσα σε ειδικά σχεδιασμένη -για το σκοπό αυτό- βάση. Επιπροσθέτως, για την τροφοδοσία των δευτερευόντων ηλεκτρονικών συστημάτων, μελετήθηκαν, σχεδιάστηκαν και κατασκευάστηκαν ξεχωριστά DC/DC converters. Το νέο όχημα τρέχει για πρώτη φορά στην πολύ απαιτητική πίστα του Λονδίνου, κάτω από μη ευνοϊκές καιρικές συνθήκες. Η κατασκευή του οχήματος ολοκληρώθηκε με πολύ μόχθο, λίγες μόλις ημέρες πριν τον διαγωνισμό, μην αφήνοντας περιθώρια για δοκιμές και βελτιστοποιήσεις. Λόγω τεχνικών προβλημάτων στο σύστημα διεύθυνσης και στο σύστημα οδήγησης του κινητήρα, η ομάδα κατέκτησε την 19η θέση, παίρνοντας όμως σημαντικά δεδομένα για επερχόμενες βελτιώσεις.

2016-2017: Έχοντας πλέον μια ολόκληρη χρονιά για συνεχείς βελτιώσεις και δοκιμές, γίνονται τα εξής: αντικατάσταση διαφόρων μερών του οχήματος με 3D printed & carbon fiber parts, με σκοπό την ελαχιστοποίηση του βάρους. Στη συνέχεια, μετά από προσεκτική ανάλυση των δεδομένων από την τηλεμετρία για την πίστα του 2016, ο κινητήρας αντικαταστάθηκε με σύγχρονο κινητήρα μόνιμων μαγνητών (BLDC) στοχεύοντας σε υψηλότερο εύρος αποδοτικής λειτουργίας. Έγινε μελέτη, επανασχεδιασμός και κατασκευή του ηλεκτρονικού συστήματος οδήγησης του κινητήρα καθώς και διαφόρων περιφερειακών ηλεκτρονικών διατάξεων. Στον τομέα του design, βελτιώθηκε η εξωτερική εμφάνιση, διορθώνοντας κατασκευαστικές ατέλειες και σχεδιάζοντας ένα δυνατό livery. Όλα τα παραπάνω οδήγησαν στην κατάκτηση την 9ης θέσης ανάμεσα στις 45 ομάδες της κατηγορίας και στην απόκτηση του “Design Award”.

Στα μελλοντικά σχέδια της Poseidon Team, είναι η κατάκτηση υψηλότερης θέσης, καθώς και η συμμετοχή σε παραπλήσιους διαγωνισμούς. Η δημιουργία υποδομών για την υποστήριξη εξωτερικών project! Μιλώντας με τα μέλη της ομάδας μας είπαν ότι έχουν πάντα στο μυαλό τους και την εξωστρέφεια της δημιουργούμενης τεχνογνωσίας και φυσικά ότι θέλουν να ευχαριστήσουν όλους τους χορηγούς και συνεργάτες τους, που τους βοήθησαν να κάνουν το όνειρό τους… πραγματικότητα!_Μ. Σαλ.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ

Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!

ΤΙΜΕΣ - ΤΕΧΝΙΚΑ