Όταν ο Ferruccio Lamborghini ίδρυσε την εταιρεία το 1963 στη Sant’Agata, τα πάντα ξεκίνησαν από το μηδέν.
Και συγκεκριμένα, από την κατασκευή του εμβληματικού εργοστασίου της Lamborghini, το οποίο είχε και εξακολουθεί μέχρι και σήμερα να έχει την έδρα του στη Sant’Agata, λίγα μόλις χιλιόμετρα από το Cento, τη γενέτειρά του Ferruccio Lamborghini.
Η κατασκευή του αρχικού τμήματος της μονάδας, η οποία θεωρούνταν τότε μία από τις πιο σύγχρονες της εποχής της, έγινε πολύ γρήγορα καθώς ολοκληρώθηκε σε μόλις οκτώ μήνες. Έτσι, στις 20 Οκτωβρίου του 1963, ο Ferruccio Lamborghini κάλεσε τους εκπροσώπους του Τύπου προκειμένου να τους δείξει το πρώτο του αυτοκίνητο – που δεν ήταν άλλο από το πρωτότυπο 350 GTV.
Διαβάστε επίσης: Lamborghini 350 GTV, τα ξεκίνημα του Ταύρου
Το 1966, όταν τα κιβώτια ταχυτήτων και τα διαφορικά άρχισαν επίσης να κατασκευάζονται «in-house» από την ίδια την εταιρεία, η παραγωγή, τα γραφεία και οι εγκαταστάσεις για την πραγματοποίηση δοκιμών απέκτησαν τον δικό τους χώρο συνολικής επιφάνειας 12.000 τ.μ. Τότε, υπήρχαν δύο γραμμές παραγωγής: η μία για τους κινητήρες και τα μηχανικά μέρη και η άλλη για τη συναρμολόγηση αυτοκινήτων και την παραγωγή ανταλλακτικών.
Στις 18 Οκτωβρίου 1968, η Lamborghini ανακοίνωσε την ολοκλήρωση τριών νέων βιομηχανικών κτιρίων, προσθέτοντας 3.500 τ.μ. στεγασμένου χώρου. Επρόκειτο για κτίρια που, εκτός από την ενίσχυση των εγκαταστάσεων παραγωγής, θα δημιουργούσαν και ένα σύγχρονο, άρτια εξοπλισμένο τμήμα δοκιμών. Η φωτογραφία που συνοδεύει αυτό το δελτίο Τύπου είναι πλέον εμβληματική δεδομένου ότι δείχνει, εκτός από το υπό κατασκευή τμήμα, μια 400 GT, μια Islero, μια Espada και δύο Miura.
Από την παραγωγή 67 μόλις Lamborghini το 1965, το 1971 η εταιρεία κατασκεύασε 425 οχήματα. Εν συνεχεία όμως, το 1979 η παραγωγή καταποντίστηκε σε μόλις 55, εξαιτίας της διαρκούς οικονομικής κρίσης των 70s. Η δεκαετία του 1980 και υπό νέο ήδη ιδιοκτησιακό καθεστώς, σηματοδότησε την επανέναρξη της παραγωγής, φτάνοντας τα 470 αυτοκίνητα που κατασκευάστηκαν το 1987, όταν η Chrysler ανέλαβε τον έλεγχο της εταιρείας, συν 300 κινητήρες θαλάσσης.
Η ταχύτητα εξέλιξης της Lamborghini αυξήθηκε εκθετικά όταν η εταιρεία έγινε το 1998 μέλος του Audi Group. Το ίδιο συνέβη τόσο με την παραγωγή, όσο και με τον αριθμό των εργαζομένων. Το 2000, η Lamborghini παρήγαγε 296 αυτοκίνητα και απασχολούσε 440 άτομα, ενώ το 2001 ολοκληρώθηκε η ανακαίνιση της έδρας της – η πρώτη μετά από πολλά χρόνια – με την κατασκευή στη Sant’Agata ενός νέου κτιρίου γραφείων, ενός διώροφου μουσείου και ενός νέου χώρου έρευνας και ανάπτυξης, πέρα από την επένδυση σε γραμμές συναρμολόγησης που ολοκληρώθηκαν τον Αύγουστο του 2001 έναντι 155 εκατομμυρίων ευρώ.
Στις 25 Οκτωβρίου 2002, ανακοινώθηκαν τα εγκαίνια του Lamborghini Centro Stile με την έναρξη των λειτουργιών του να πραγματοποιούνται την άνοιξη του 2003 με την ευκαιρία της 40ής επετείου της εταιρείας. Το 2003, η εταιρεία βρισκόταν σε ραγδαία ανάπτυξη, με τις συνολικές της εγκαταστάσεις στην Ιταλία να καταλαμβάνουν μια έκταση άνω των 100.000 τ.μ., εκ των οποίων τα 28.900 ήταν καλυμμένα, παράγοντας 1.305 αυτοκίνητα με την αρωγή 624 εργαζόμενους, εκ των οποίων οι 145 απασχολούνταν στην έρευνα και ανάπτυξη. Το 2006, η παραγωγή της Lamborghini εκτοξεύτηκε σε 2.087 αυτοκίνητα.
Το 2011 κυκλοφόρησε η νέα Aventador LP 700-4, ένα αυτοκίνητο εξοπλισμένο με ένα καινοτόμο μονοκόκ από ανθρακονήματα που σχεδιάστηκε και κατασκευάστηκε εξ ολοκλήρου στη Sant’Agata. Για το αμάξωμα της Aventador, η Lamborghini αποφάσισε την πλήρη εσωτερική παραγωγή και λάνσαρε την «CFK – Lamborghini Carbon Production», καθιερώνοντας περαιτέρω την ηγετική θέση της στον τομέα των σούπερ σπορ αυτοκινήτων για την παραγωγή και ανάπτυξη συνθετικών υλικών. Κάτι που συνεχίζεται μέχρι και σήμερα.
Ένα μεγάλο μέρος της αύξησης της παραγωγής της Lamborghini οφείλεται ασφαλώς στην Urus, ένα SUV που έκανε το ντεμπούτο του το 2018 και γρήγορα έγινε το πιο δημοφιλές μοντέλο της εταιρείας. Για να φιλοξενήσει το νέο μοντέλο, το εργοστάσιο στη Sant’Agata επεκτάθηκε ξανά φτάνοντας σε συνολική επιφάνεια τα 160.000 τετραγωνικά μέτρα, το οποίο ισοδυναμεί με το 13πλάσιο του μεγέθους του αρχικού εργοστασίου του 1963.
Σήμερα η Lamborghini απασχολεί πάνω από 2.000 εργαζόμενους με την παραγωγή της να φτάνει τις 9.233 μονάδες το 2022.
Δείτε στη συνέχεια το πλούσιο φωτογραφικό υλικό από τις εγκαταστάσεις της Lamborghini στη Sant’Agata.