Τα σημερινά ανδρείκελα των δοκιμών πρόσκρουσης είναι κατάφορτα με εξελιγμένη τεχνολογία και «διακινδυνεύουν» ακραία για να κάνουν τα αυτοκίνητά μας πιο ασφαλή από ποτέ.
Προσομοιώνοντας τις διαστάσεις ενός ανθρώπινου σώματος, το ανδρείκελο δοκιμών πρόσκρουσης παρέχει στους κατασκευαστές αυτοκινήτων κρίσιμες πληροφορίες σχετικά με το είδος της δύναμης που υφίσταται κατά τη διάρκεια μιας σύγκρουσης. Για να μην αναφέρουμε την καλύτερη πιθανότητα, να γλιτώσουμε από ένα αυτοκινητιστικό δυστύχημα. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο τα πιο εξελιγμένα ανδρείκελα κοστίζουν τόσο ακριβά.
Ένα ανδρείκελο δοκιμών πρόσκρουσης, γνωστό και ως ανθρωπόμορφη συσκευή δοκιμών (ATD), πρέπει να υποστεί χιλιάδες συγκρούσεις κατά τη διάρκεια της ζωής του. Κάθε ανδρείκελο συναρμολογείται με επιμέλεια στο χέρι και κατασκευάζεται με υλικά που μιμούνται τη φυσιολογία του ανθρώπινου σώματος. Επιπλέον, είναι σχεδιασμένο να αντέχει αμέτρητες συγκρούσεις και ταυτόχρονα να είναι σε θέση να παρέχει αξιόπιστα δεδομένα κατά τη διάρκεια των δοκιμών.
Είναι σημαντικό ότι οι ακριβείς πληροφορίες που λαμβάνονται από τις δοκιμές πρόσκρουσης βοηθούν τους σχεδιαστές αυτοκινήτων, τους κατασκευαστές ζωνών ασφαλείας και αερόσακων να κατασκευάζουν ασφαλέστερα αυτοκίνητα. Οι δύο πιο αναγνωρισμένοι φορείς ασφάλειας στις ΗΠΑ είναι το Ινστιτούτο για την Ασφάλεια των Αυτοκινητοδρόμων (IIHS) και η Εθνική Υπηρεσία Ασφάλειας Οδικής Κυκλοφορίας (NHTSA). Και τα δύο ινστιτούτα παρέχουν αξιολογήσεις ασφαλείας μετά τη διεξαγωγή προσομοιωμένων δοκιμών πρόσκρουσης για κάθε όχημα.
Από τη δεκαετία του ’60, τα δεδομένα που παρέχονται από τα ATD και οι συνεχείς βελτιώσεις στην ασφάλεια των οχημάτων έχουν σώσει περίπου 600.000 ζωές, μόνο στις ΗΠΑ. Τα άτομα που είχαν την τύχη να ξεφύγουν από μια σύγκρουση με αυτοκίνητο χωρίς να υποστούν σοβαρό τραυματισμό οφείλουν να ευχαριστήσουν την κούκλα δοκιμών πρόσκρουσης. Για να είμαστε πιο ακριβείς, το μοντέλο Hybrid III διαδραμάτισε κορυφαίο ρόλο στην εν λόγω έρευνα.
Το Hybrid III είναι το πιο ευρέως χρησιμοποιούμενο ανδρείκελο δοκιμών πρόσκρουσης στον κόσμο. Επιπλέον, έχει αποτελέσει το βιομηχανικό πρότυπο για την παροχή πολύτιμων δεδομένων σχετικά με τις δοκιμές μετωπικής σύγκρουσης και τα συστήματα συγκράτησης ασφαλείας. Αυτός ο κοινός τύπος ATD αναπτύχθηκε αρχικά από τη General Motors το 1976 και σχεδιάστηκε για να αντιπροσωπεύει τον μέσο Αμερικανό άνδρα. Από τότε που εισήχθη το Hybrid III και άλλα ανδρείκελα έχουν βελτιώσει τις δυνατότητες μέτρησης των δοκιμών πρόσκρουσης, σύμφωνα με τις απαιτήσεις του κατασκευαστή.
Επιπλέον, τα ανδρείκελα δοκιμών πρόσκρουσης έχουν εξελιχθεί και κυκλοφορούν σε διαφορετικά μεγέθη. Εκτός από το αρχικό, ένας ψηλότερος άνδρας, μια κοντύτερη γυναίκα και μια οικογένεια με δύο παιδιά χρησιμοποιούνται σε διάφορα σενάρια σύγκρουσης στον πραγματικό κόσμο. Το Hybrid III χρησιμοποιείται κυρίως για μετωπικές συγκρούσεις, ωστόσο έχουν δημιουργηθεί παραλλαγές του ATD για άλλους τύπους κοινών ατυχημάτων στην οδήγηση. Ένα ανδρείκελο SID-IIS, για παράδειγμα, χρησιμοποιείται συνήθως για πλευρικές συγκρούσεις.
Κάθε ανδρείκελο δοκιμών πρόσκρουσης είναι κατασκευασμένο από συνδυασμό μετάλλων, βινυλίου, καουτσούκ, αφρού και πλαστικών. Στο εσωτερικό τους περιέχουν μια πολύπλοκη σειρά από περίπλοκους αισθητήρες και ηλεκτρονικά συστήματα μέτρησης της επιτάχυνσης, της συμπίεσης, της μετατόπισης και των δυνάμεων στα διάφορα μέρη του σώματος. Τα κινούμενα μέρη είναι επίσης σχεδιασμένα ώστε να αντιδρούν όπως τα ανθρώπινα μέρη που εμπλέκονται σε μια σύγκρουση. Επιπλέον, οι πολυάριθμοι αισθητήρες παρέχουν πληροφορίες σχετικά με το ποιες περιοχές του σώματος θα είχαν υποστεί μεγαλύτερο τραυματισμό.
Τα παλαιότερα ανδρείκελα δοκιμών πρόσκρουσης είχαν καλώδια στο εσωτερικό τους και έστελναν πληροφορίες σε εξωτερικό υπολογιστή. Ωστόσο, το βάρος των καλωδίων επηρέαζε την ακρίβεια των αποτελεσμάτων. Το πιο πρόσφατο ATD φέρει ένα σύστημα καταγραφής δεδομένων, ουσιαστικά ένα μαύρο κουτί για το ανδρείκελο. Αυτό επιτρέπει την αναμετάδοση δεδομένων δέκατα του δευτερολέπτου πριν από την πρόσκρουση και ως εκ τούτου, την ακριβέστερη αξιολόγηση της προσομοίωσης σύγκρουσης.
Το THOR (Test device for Human Occupant Restraint) είναι ο διάδοχος του ανδρείκελου Hybrid III και είναι επί του παρόντος το πιο προηγμένο ATD. Επιπλέον, η ανάπτυξη του ανδρείκελου THOR μπορεί να διαρκέσει σχεδόν πέντε μήνες, καθώς μπορεί να ενσωματώσει πάνω από 30.000 εξαρτήματα. Αυτό επιτρέπει την εγκατάσταση μεγαλύτερου αριθμού αισθητήρων, εξυπηρετώντας την ακριβέστερη ανάλυση κατά τη διάρκεια των δοκιμών σύγκρουσης. Η ανάπτυξη του THOR μπορεί να κοστίσει έως και ένα εκατομμύριο δολάρια για κάθε μονάδα του.
Οι δοκιμές πρόσκρουσης στο μέλλον μπορεί να διεξάγονται με τη χρήση εικονικής πραγματικότητας, γεγονός που ίσως τερματίσει εντελώς τη χρήση φυσικών δοκιμών. Ό,τι και αν επιφυλάσσει το μέλλον, τα ανδρείκελα δοκιμών πρόσκρουσης συνεχίζουν να χρησιμοποιούνται από τους οργανισμούς ασφάλειας οχημάτων και διαδραματίζουν ζωτικό ρόλο στην κατασκευή ασφαλέστερων αυτοκινήτων.