Πληθαίνουν οι φωνές υψηλόβαθμων στελεχών που καλούν επιτακτικά τους Ευρωπαίους πολιτικούς να πάρουν άμεσα μέτρα βοηθώντας τις αυτοκινητοβιομηχανίες της γηραιάς ηπείρου να ανταγωνιστούν τις κινεζικές εταιρείες που επεκτείνονται στην Ευρώπη.
Μια από τις φωνές αυτές που επισημαίνουν την απειλή που συνιστούν οι Κινέζοι κατασκευαστές για την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία και τα προϊόντα της είναι εκείνη του CEO της Stellantis, ο οποίος συνηθίζει να μην μασά τα λόγια του.
Πιο συγκεκριμένα, ο Carlos Tavares «βλέπει» την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία να βρίσκεται αυτή τη στιγμή σε ένα κρίσιμο σταυροδρόμι όσον αφορά τον ανταγωνισμό της σε σχέση με τους Κινέζους αντιπάλους της.
«Εάν οι πολιτικοί στην Ευρώπη δεν βρουν απάντηση στην πίεση προς την Ευρώπη που ασκούν οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες, θα υπάρξει ένας τρομερός αγώνας», δήλωσε ο Carlos Tavares στο Automobilwoche στο περιθώριο της φετινής CES στο Λας Βέγκας.
Η αυτοκινητοβιομηχανία της Ευρώπης θα μπορούσε να αναγκαστεί να μειώσει μαζικά την παραγωγική της ικανότητα ενόψει του αυξανόμενου ανταγωνισμού από την Κίνα, είπε ο Carlos Tavares, προσθέτοντας ότι οι κινεζικές εταιρείες επεκτείνονται στην Ευρώπη με ανταγωνιστικά οχήματα που διαθέτουν ένα σημαντικό πλεονέκτημα στην τιμή στην οποία διατίθενται.
«Η διαφορά τιμής μεταξύ ευρωπαϊκών και κινεζικών οχημάτων είναι σημαντική. Αν δεν αλλάξει τίποτα στην τρέχουσα κατάσταση, οι Ευρωπαίοι πελάτες από τη μεσαία τάξη θα στρέφονται όλο και περισσότερο στα κινεζικά μοντέλα. Η αγοραστική δύναμη πολλών ανθρώπων στην Ευρώπη μειώνεται αισθητά.»
Τα σχόλια του Carlos Tavares απηχούν εκείνα του CEO της Forvia, Patrick Koller, ο οποίος είπε στο Λας Βέγκας ότι οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες πρέπει να αναπτύξουν προσιτά μικρά ηλεκτρικά οχήματα για αστική χρήση (διαβάστε περισσότερα εδώ).
Στο πλαίσιο των ίδιων δηλώσεων, ο Carlos Tavares στάθηκε επίσης στο ρυθμιστικό καθεστώς εκπομπών ρύπων της Ευρώπης, το οποίο, όπως είπε, δεν βοηθά τις αυτοκινητοβιομηχανίες της περιοχής.
«Η νομοθεσία στην Ευρώπη διασφαλίζει ότι τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που κατασκευάζονται στην Ευρώπη είναι περίπου 40% πιο ακριβά από τα αντίστοιχα οχήματα που κατασκευάζονται στην Κίνα».
Εάν η Ευρωπαϊκή Ένωση δεν επέμβει αλλάζοντας την τρέχουσα κατάσταση, η αυτοκινητοβιομηχανία της Ευρώπης θα έχει την ίδια μοίρα με την ευρωπαϊκή βιομηχανία ηλιακών πάνελ, προειδοποίησε ο Carlos Tavares. «Νομίζω ότι έχουμε δει αυτή το σενάριο στο παρελθόν. Είναι ένα πολύ ζοφερό σενάριο. Αλλά δεν χρειάζεται να εξελιχθεί έτσι».
Αντιδημοφιλείς αποφάσεις
Υπάρχουν δύο δρόμοι που θα μπορούσαν να ακολουθήσουν οι Ευρωπαίοι, είπε o Carlos Tavares.
«Αν κρατήσουμε ανοιχτή την ευρωπαϊκή αγορά, τότε δεν έχουμε άλλη επιλογή: πρέπει να πολεμήσουμε απευθείας τους Κινέζους. Και αυτό ισχύει για ολόκληρη την αλυσίδα αξίας της αυτοκινητοβιομηχανίας».
Σε αυτή την περίπτωση οι συνέπειες θα είναι σημαντικές, υποστήριξε ο Carlos Tavares. «Αυτό θα οδηγούσε αναπόφευκτα σε αντιδημοφιλείς αποφάσεις».
Η παραγωγική ικανότητα θα πρέπει να μειωθεί δραστικά και οι μονάδες θα πρέπει να μεταφερθούν σε πιο ευνοϊκές τοποθεσίες και περιβάλλον. Μια άλλη επιλογή, είπε ο Carlos Tavares, είναι η «επαναβιομηχανοποίηση της Ευρώπης», η επαναφορά των χαμένων βιομηχανιών και αλυσίδων παραγωγής.
«Αν θέλουμε κάτι τέτοιο, υπάρχουν ακόμη πολλά πράγματα που πρέπει να κάνει η ΕΕ, και τότε θα χρειαστεί μια διαφορετική εμπορική πολιτική».
«Τελικά, αυτή η πρόκληση μοιάζει με τον τετραγωνισμό του κύκλου. Στο σημερινό πλαίσιο, αν δεν γίνει τίποτα στην Ευρωπαϊκή Ένωση, θα υπάρξει ένας τρομερός αγώνας», προσέθεσε ο ισχυρός άνδρας της Stellantis.