Η σχεδόν «δίδυμη» με την Boxster 986 σειρά 996 της 911 ήταν αυτή που εξασφάλισε την ανεξαρτησία και, γιατί όχι, τη βιωσιμότητα της Porsche, ακριβώς πριν από 25 χρόνια.
Οι φίλοι της Porsche – και όχι μόνο – έμειναν έκπληκτοι όταν είδαν για πρώτη φορά την 911 με τον κωδικό 996 στη Διεθνή Έκθεση Αυτοκινήτου της Φρανκφούρτης το 1997. Αν μη τι άλλο, επρόκειτο για ένα αυτοκίνητο που ήρθε για να καταρρίψει πολλές συμβάσεις – κυρίως στους κόλπους της ίδιας της γερμανικής εταιρείας.
Με εξαίρεση τον «κρεμασμένο» στο πίσω μέρος κινητήρα και την διαφοροποιημένη, αλλά πάντοτε γνώριμη για τα δεδομένα της 911, εξωτερική σιλουέτα, όλα στην 996 ήταν καινούργια. Η πρώτη, πολύ σημαντική διαφορά σε σχέση με την 993 ήταν η τοποθέτηση στο χρονοντούλαπο της ιστορίας των αερόψυκτων boxer κινητήρων και η υιοθέτηση υδρόψυκτων μονάδων. Ωστόσο, το πλέον εντυπωσιακό – αλλά λιγότερο ορατό – στοιχείο σε αυτή είχε να κάνει με την απόφαση των ανθρώπων της Porsche να δανειστούν και να χρησιμοποιήσουν στην 996 πολλά μέρη και εξαρτήματα από την Boxster 986 που είχε παρουσιαστεί μόλις πριν έναν χρόνο. Πρακτικά, όπως δηλώνουν σήμερα οι ιθύνοντες της γερμανικής εταιρείας από μπροστά μέχρι και τις κολόνες Β, η Porsche 911-996 και η Boxster της εποχής εκείνης με τον κωδικό 986 ήταν πανομοιότυπες.
«Η Porsche χρειαζόταν ένα αυτοκίνητο σε χαμηλότερη τιμή, για να βοηθήσει στη δημιουργία μεγαλύτερου όγκου πωλήσεων. Έτσι, αυτό οδήγησε στην ιδέα για κοινή χρήση εξαρτημάτων ανάμεσα στην 911 και την Boxster», δηλώνει σήμερα ο August Achleitner, επικεφαλής του τμήματος Technical Product Planning, Vehicle Concepts, Package & Special Projects της Porsche από το 1989 έως και το 2000.
Γιατί όμως η Porsche πήρε την εν λόγω απόφαση;
Στους στιλίστες της Porsche ανατέθηκε να σχεδιάσουν την 911-996 το 1993. Με επικεφαλής τον τότε υπεύθυνο της Style Porsche, Harm Lagaay, οι σχεδιαστές έδωσαν μορφή πρώτα στη νέα Boxster και μετά στην 911-996, η οποία θα αποτελούσε μια αναβαθμισμένη εκδοχή της 911-993. Ωστόσο, η πραγματικότητα επέβαλε την αλλαγή ρότας…
Η Porsche ήταν οικονομικά αδύναμη και ασταθής την εποχή που κυκλοφόρησε η 993. Εξωτερικά, επρόκειτο σίγουρα για την πιο όμορφη 911. Ωστόσο, ήταν σαφές ότι η 993 δεν θα μπορούσε να μείνει για πάντα στη ζωή, καθώς το πλαίσιό της – το οποίο ήταν ουσιαστικά το ίδιο για τις πρώτες τέσσερις γενιές της 911 – χρειαζόταν σημαντικές αναθεωρήσεις. Επίσης, η γωνία του παρμπρίζ έπρεπε να τροποποιηθεί για να καταστεί το αυτοκίνητο πιο αεροδυναμικό (και για να καταναλώνει λιγότερο καύσιμο), ενώ αλλαγές έπρεπε να γίνουν και στο σύστημα διεύθυνσης ώστε να βελτιωθεί η διάμετρος στροφής – ένα πρόβλημα που είχε τις ρίζες του στην παρουσία συστηματος τετρακίνησης. Την ίδια στιγμή, η εργονομία στο εσωτερικό άρχιζε να δείχνει την ηλικία της.
Και ενώ το 1993 η Boxster concept είχε ήδη κάνει το ντεμπούτο της, την ίδια στιγμή, η 996 ήταν ήδη στα σχεδιαστήριο. Δυστυχώς, όμως, η Porsche βρισκόταν ήδη στη χειρότερη οικονομική κατάσταση της ιστορίας της. Και κάπως έτσι, οι ιθύνοντες της συνειδητοποίησαν ότι δεν υπήρχαν αρκετά χρήματα ώστε να κατασκευάσουν μια νέα 911 – και με αυτό ως δεδομένο αποφασίστηκε η 996 να μοιράζεται όσο το δυνατόν περισσότερα μέρη με το Boxster 986.
Δεν υπήρχε αμφιβολία ότι η νέα 911 με τον κωδικό 996 έπρεπε να μοιάζει με 911. Ωστόσο, η απόφαση σχετικά με το ποιος θα είναι ο κινητήρας της, αρχικά δεν ήταν και τόσο ξεκάθαρη.
«Πειραματιστήκαμε με τον κινητήρα, επειδή τα αερόψυκτα σχέδια με δύο βαλβίδες ανά κύλινδρο δεν πληρούσαν τις προδιαγραφές εκπομπών και τις απαιτήσεις ισχύος. Από την άλλη, οι αερόψυκτοι 4βάλβιδοι μποξέρ είχαν ζητήματα που δεν μπορούσαμε να τα αντιμετωπίσουμε. Το 1989, ένας V8 τοποθετήθηκε στο πίσω μέρος σε δοκιμαστική βάση, αλλά αυτή η ιδέα επίσης απορρίφθηκε. Έτσι, αυτό μας έφερε στους υδρόψυκτους, 4βάλβιδους κινητήρες boxer», δηλώνει ο Harm Lagaay.
«Η πίεση και η επιτακτική ανάγκη να σωθεί η εταιρεία ήταν η κορυφαία προτεραιότητα», προσθέτει.
Τον Απρίλιο του 1998, η έκδοση Cabriolet εντάχθηκε στη γκάμα της 911-996 δίπλα στις Coupe – με πλήρως ηλεκτρική οροφή που ανεβοκατέβαινε σε 20 δευτερόλεπτα. Περίπου έξι μήνες αργότερα, η Porsche συμπλήρωσε το δίδυμο αυτό με την τετρακίνητη 911 Carrera 4 σε εκδόσεις Coupe και Cabriolet. Τον Ιανουάριο του 2000, η 996 έκανε την εμφάνισή της στην έκδοση Turbo, με κινητήρα twin-turbo, ο οποίος απέδιδε 420 ίππους.
«Στη σχεδίαση της 996, κάναμε το κεντρικό τούνελ μετάδοσης αρκετά μεγάλο ώστε να χωράει σε αυτό ένα σύστημα μετάδοσης της κίνησης σε όλους τους τροχούς. Αυτό απαιτούσε κάποιους συμβιβασμούς: λόγω του σχεδίου κοινής χρήσης, το συγκεκριμένο χαρακτηριστικό συναντάται και στην Boxster, παρά το γεγονός ότι δεν ήταν ποτέ διαθέσιμη με τετρακίνηση», δηλώνει ο Harm Lagaay.
Λίγο νωρίτερα, χάρη στην αλλαγή των αγωνιστικών κανονισμών και την ανάγκη πιστοποίησης της καθαρόαιμης έκδοσης, η Porsche αποφάσισε να παρουσιάσει την πολιτική 911-996 GT3 που κυκλοφόρησε τον Μάιο του 1999 αποδίδοντας 360 ίππους.
«Οι πωλήσεις στην αρχή δεν ήταν σπουδαίες. Όμως, η 911 GT3 σηματοδότησε την αρχή της ίδρυσης μιας ανεξάρτητης μάρκας – με την 911 GT3 της γενιάς 996, καταφέραμε να δημιουργήσουμε μια σαφή διαφορά μεταξύ μιας καθημερινής 911 και ενός αυτοκινήτου δρόμου εμπνευσμένου από τον μηχανοκίνητο αθλητισμό».
Τον Ιανουάριο του 2001 ακολούθησε η 911 GT2, η οποία ήταν βασισμένη στην 911 Turbo, διαθέτοντας έναν κινητήρα boxer με χωρητικότητα 3,6 λίτρων και ισχύ 462 ίππων.
Η 996 αναθεωρήθηκε το 2002. Ο κυβισμός του κινητήρα αυξήθηκε στα 3.596 κ.εκ. και η ισχύς στους 320 ίππους. Η 911 Targa και η 911 Carrera 4S Coupe με το φαρδύτερο αμάξωμα της 911 Turbo εντάχθηκαν στην οικογένεια της 996. Η ανοιχτή έκδοση 4S ακολούθησε το 2003, ενώ για το 2004 η Porsche πρόσφερε επίσης μια ανοιχτή παραλλαγή της Turbo καθώς και την ειδική έκδοση 911 Carrera Coupé «40 Years of Porsche 911» με κινητήρα 345 ίππων. Από το 2005, η έκδοση Turbo S ήταν διαθέσιμή και με τους δύο τύπους αμαξώματος, με κινητήρα 450 ίππων.
Οι πωλήσεις της Porsche 911-996 ανήλθαν συνολικά στις 175.164 μονάδες.