top icon
Ειδικές Διαδρομές

Alfa Romeo Stelvio 2.2D (210 PS) Q4 – Jaguar F-Pace 2.0 AWD R Sport

Η επιτυχία αποδεδειγμένα δεν είναι απλώς αποτέλεσμα ικανοτήτων. Θέλει και ψυχή όπως και συναίσθημα το πακέτο για να ολοκληρωθεί. Σε απλή μετάφραση στη δική μας γλώσσα, το… 0-100 και η αφθονία χώρων δεν αποτελούν πανάκεια για την επιλογή ενός πολυτελούς SUV, όταν στην εξίσωση δεν υπάρχει και το ζητούμενο «χαρακτήρας».

Υπάρχουν σχολές και σχολές. Κοινή παραδοχή αποτελεί το γεγονός της κυριαρχίας της γερμανικής στο χώρο των πολυτελών SUV, και όχι μόνο, αλλά αυτό δε σημαίνει ότι δεν υπάρχει και χώρος για τους «υπόλοιπους». Κάθε άλλο μάλιστα, αφού, αν και καταντά κουραστικό, θα συνεχίσουμε να γράφουμε πως η κατηγορία των SUV, γενικότερα από πλευράς πωλήσεων, μόνο προς τα πάνω κινείται. Εν προκειμένω τώρα, η πολλά υποσχόμενη Alfa Romeo Stelvio έχει πατήσει εδώ και περίπου δύο μήνες στην Ελλάδα, αλλά το θέμα δεν είναι τόσο το τι θα κάνει εδώ, όσο το κατά πόσο μπορεί να πείσει το κοινό σε διεθνές επίπεδο. Με στοιχεία που σίγουρα τη φέρνουν με αξιώσεις απέναντι στα καταξιωμένα premium -όπως στο νέο ακόμη Audi Q5, στην όσο περισσότερο την οδηγούμε τόσο πιο ενδιαφέρουσα Mercedes GLC, στην οδηγοκεντρική BMW X3, η οποία ωστόσο βαδίζει προς ανανέωση-, η πρώτη ψηλωμένη Alfa ψάχνει μία θέση στο χώρο, ποντάροντας σε αυτό που ενδεχομένως λείπει από τα υπόλοιπα: στο μεσογειακό ταμπεραμέντο της, που είναι το πιο προφανές ατού της έναντι μοντέλων που… ξεχειλίζουν από ποιότητα, οδηγική αρτιότητα, άνεση και τεχνολογία. Κανένα τους όμως δεν έχει αυτό το κάτι που θα σε συγκινήσει απλώς και μόνο κοιτάζοντάς το, κανένα -πλην της X3- δεν πρόκειται να σε προκαλέσει να σκεφτείς έστω πως είναι ικανό να σε παρασύρει σε ρυθμούς οδήγησης τύπου GT. Εκεί λοιπόν που λες πως η Stelvio είναι το πιο ωραίο μεσαίο SUV, έρχεται «σφήνα» η F-Pace της Jaguar.

Το ότι το σχεδιαστικό τμήμα της Jaguar-Land Rover είναι «αλλού» το έχουμε αφήσει να εννοηθεί πολλάκις. Άλλωστε, σχεδιάζοντας κατά κύριο λόγο SUV, οι άνθρωποι έχουν βρει τη μαγική φόρμουλα για να βγάζουν αυτοκίνητα που δε μοιάζουν με τίποτε άλλο στο χώρο, την ίδια ώρα που, όσο κι αν πρωτοτυπούν, τα σχέδιά τους αποδεδειγμένα αντέχουν στο χρόνο. Ειδικότερα σε ό,τι έχει να κάνει με την F-Pace, από όποια πλευρά κι αν την κοιτάξεις, το συμπέρασμα είναι ένα: ο ορισμός της κομψότητας. Κομψότητα εναντίον ταμπεραμέντου, άρα, και όχι απόλυτη σύγκριση, αφού, αν θελήσει κανείς να βάλει με οικονομικά κριτήρια μια Jaguar απέναντι στην πετρελαιοκίνητη Stelvio αυτών των σελίδων, η οποία με 210 ίππους είναι στάνταρντ τετρακίνητη, εξοπλίζεται με αυτόματο κιβώτιο 8 σχέσεων και κοστίζει 57.000 ευρώ, θα πρέπει να «συμβιβαστεί» με μια χειροκίνητη, πισωκίνητη F-Pace με μόλις 163 ίππους. Εμείς εδώ κινούμαστε με την τετρακίνητη με τους 240 ίππους και το αυτόματο 8άρι ZF, που ξεκινά από τα 71.000 ευρώ, διαφορά που αμέσως αμέσως ισούται με ένα από τα σουπερμίνι του εξωφύλλου…

Αραχωβίτικα

Στην Αράχωβα η φωτογράφιση, όχι υπονοώντας πως πρόκειται για τετρακίνητα για να… πουλήσει κανείς μούρη τα Χριστούγεννα, αλλά γιατί το ορεινό τοπίο και οδικό δίκτυο αυτήν την εποχή στους πρόποδες του Παρνασσού, όπου δεν κυκλοφορεί τίποτα, είναι η χαρά του οδηγού. Δε χρειάζεται κανείς πολλά για να διαπιστώσει πως και τα δύο, το καθένα με τον τρόπο του, μπορούν να «μιλήσουν» στον οδηγό. Έχοντας -ήδη από τον περασμένο μήνα- οδηγήσει τη βενζινοκίνητη Stelvio των 280 ίππων, μπορούμε να πούμε άνετα πως αυτή εδώ αποτελεί την επιλογή μας. Οι 210 ίπποι του ντίζελ των 2,2 λίτρων έναντι των 280 του 2λιτρου βενζινοκινητήρα κάθε άλλο παρά λίγοι φαίνονται, αφού εδώ ο οδηγός έχει επιπλέον 70 Nm ροπής, και μάλιστα από τις 1.750 σ.α.λ. (400 Nm από τις 2.250 στη βενζινοκίνητη), που δίνουν μια εντυπωσιακή ελαστικότητα στον κάπως τραχύ σε λειτουργία και ήχο ιταλικό ντίζελ. Σε συνδυασμό με το κοντό σε κλιμάκωση αυτόματο 8άρι και το (τηρουμένων των αναλογιών) ελαφρύ αμάξωμα των 1.659 κιλών, τα 6,9 δλ. που «γράφει» η Stelvio στο «0-100» στην ευθεία των μετρήσεων δίνουν το στίγμα όσον αφορά τις διαθέσεις της. Απέναντί της, η F-Pace φοράει το πιο πρόσφατο μέλος της οικογένειας των 2λιτρων Ingenium diesel, με τους 240 ίππους και τα 500 Nm ροπής μόλις από τις 1.500 σ.α.λ. Αν αναλογιστεί κανείς ότι ο ίδιος κινητήρας κινεί αξιοπρεπέστατα ένα Land Rover Discovery με χαρακτηριστικά ογκώδες αμάξωμα και πάνω από 2 τόνους βάρος, δεν είναι να απορεί που η F-Pace των 1.810 κιλών σταματά το χρονόμετρο στα 7,5 δλ., όντας ανάλογα πιο αργή από τη Stelvio και σε κάθε επιμέρους επιτάχυνση. Μιλάμε όμως για μια διαφορά μόλις μισού δευτερολέπτου.

Από εκεί και πέρα, σειρά έχει η αίσθηση, και εδώ τον πρώτο λόγο παίρνει η ανάρτηση, με το τιμόνι και την παρεχόμενη άνεση να ακολουθούν κατά πόδας. Με ίδια διάταξη, ήτοι διπλά ψαλίδια εμπρός και σύστημα πολλαπλών συνδέσμων πίσω, η Stelvio έχει εμφανώς ιταλικό DNA, κάτι που σημαίνει ότι είναι και φαίνεται πιο σφιχτή ακόμα και όταν απλώς ταξιδεύει στον αυτοκινητόδρομο, όπου συγκριτικά με την F-Pace παράγει περισσότερο θόρυβο, τόσο από την κύλιση και την επαφή των τροχών των 19 ιντσών με την άσφαλτο όσο και από τον κινητήρα. Η Jaguar έχει καλύτερη ηχομόνωση και, παρ’ ότι πατάει πάνω σε 20άρια λάστιχα ίδιου προφίλ με τη Stelvio (55), αποδεικνύεται μαγικό χαλί ακόμα και στα «κατσαρά» ή σε λακκούβες, τις οποίες σύντομα δεν κάνεις καν τον κόπο να αποφύγεις. Μόνο σε χαντάκι θα βγεις από τη ραστώνη σου και θα κάνεις τιμονιά αποφυγής, με το βαρύτερο συγκριτικά και με κάπως τεχνητή αίσθηση σύστημα διεύθυνσης με την ηλεκτρική υποβοήθηση να μη σε συγκινεί, όταν απέναντί σου έχεις το αισθητά ακριβέστερο και πιο γρήγορο της Stelvio.

Αναζητώντας τα κοινά σημεία, δεν έχεις να σημειώσεις πολλά. Και τα δύο έχουν πολύ καλή θέση οδήγησης, που φέρνει τον οδηγό αρκετά κοντά στο επίπεδο του δρόμου για SUV, έχουν σωστή εργονομία, αλλά και περιορισμένη ορατότητα στο πίσω μέρος, εξαιτίας των σχετικά κεκλιμένων οροφών τους. Στην Jaguar των 4.746 μ. μήκους (4.687 μ. η Stelvio) οι πίσω επιβάτες έχουν οριακά περισσότερο χώρο για τα πόδια τους, την ίδια ώρα που σε επίπεδο διαθέσιμου χώρου αποσκευών η F-Pace, με 650 λίτρα, έχει ξεκάθαρο προβάδισμα έναντι της Stelvio, με τα 525 λίτρα. Αν τώρα κανείς προχωρήσει στο «τι επιπλέον παίρνω» με τα 14.000 ευρώ διαφορά στα κόστη τους, τότε η απάντηση είναι πως η ποιότητα των υλικών της Jaguar είναι κλάσεις ανώτερη, όπως ανώτερη είναι και η γενικότερη αίσθηση πολυτέλειας που αφήνει ο σχεδιασμός του εσωτερικού της. Οι λιτές γραμμές στα ταμπλό μπορεί να αποτελούν γνώρισμα και των δύο μοντέλων, ωστόσο είναι η καθαρότητα της εικόνας του βρετανικού και τα πιο ευανάγνωστα όργανά του που το κάνουν φιλικότερο στην καθημερινή χρήση.

Πίσω στο δρόμο, ανηφορίζοντας προς Παρνασσό, περνάς και στα δύο στο πρόγραμμα Sport, που επεμβαίνει στη χαρτογράφηση κινητήρα-κιβωτίου και στην υποβοήθηση των συστημάτων διεύθυνσης (σ.σ.: αχρείαστο και εδώ το έξτρα βάρος στην Jaguar). Η πρώτη ένσταση έχει να κάνει με το γιατί κανένας μηχανικός δε σκέφτηκε την επιλογή απενεργοποίησης του ESP της Stelvio. Είναι απορίας άξιο, αφού ουσιαστικά έχεις στη διάθεσή σου ένα πλαίσιο που αποδεδειγμένα δείχνει σπορτίφ προσανατολισμό. Ο κινητήρας είναι στα καλύτερά του ήδη από τις 2.000 σ.α.λ. χάρη στη ροπή του, η ρύθμιση του κιβωτίου, που «ξυραφίζει» στο πρόγραμμα Sport και επιπλέον κρατά τις σχέσεις στη χειροκίνητη λειτουργία (σ.σ.: δυστυχώς από τον επιλογέα, και όχι από paddles), κάνει το συνδυασμό εκρηκτικό για αυτοκίνητο του είδους, αλλά τελικά, ενώ αρχικά στρίβοντας υπό πίεση αισθάνεσαι τον πίσω άξονα να ελαφρώνει πριν η ροπή μοιραστεί ισόποσα εμπρός/πίσω, έρχεται η ώρα που ο έλεγχος περνά στα ηλεκτρονικά, τα οποία θα ανακόψουν την πορεία της Stelvio.

Εκεί έρχεται η F-Pace και, με μια πιο ήσυχη και ουδέτερη συμπεριφορά, θα περάσει σαν τρένο ακόμα και από διαδοχικές στροφές, με τον οδηγό πάντως να καταβάλλει μια κάποια επιπλέον προσπάθεια, αφού οι 2,5 στροφές του τιμονιού της (2,1 της Stelvio) δεν ευνοούν όταν θέλεις να σημαδέψεις γρήγορα. Οι κλίσεις της είναι ελαφρώς μεγαλύτερες από της Stelvio, όμως η έκδοση R-Sport αυτών των σελίδων, εκτός από προφυλακτήρες με μεγαλύτερες εισαγωγές αέρα, διαφορετικής σχεδίασης ζάντες, προβολείς ομίχλης, προβολείς Xenon με φώτα ημέρας τεχνολογίας LED κ.ά., έχει και δύο από τα καλύτερα σπορ καθίσματα της αγοράς, με πραγματικά κορυφαία πλευρική στήριξη, όταν τα αντίστοιχα της Stelvio δε σε κρατάνε σχεδόν καθόλου πάνω στη στροφή. Το αποτέλεσμα είναι να μπορείς να κινηθείς τελικά στο ρυθμό της πιο επιθετικής Stelvio, ακόμα κι αν δεν το πιστεύεις, μιας που τόσο οι πιο μακριές σχέσεις του κατά τα άλλα ίδιου ZF κιβωτίου αλλάζουν πιο ήπια, όσο και ο κινητήρας δουλεύει συγκριτικά ένα «κλικ» κάτω από τον ιταλικό και, στο τέλος της ημέρας, έχεις και μια μεγαλύτερη οικονομία καυσίμου, αφού για την ίδια διαδρομή η κατανάλωση της F-Pace δεν ξεπέρασε τα 8 λίτρα/100 χλμ., όταν η Stelvio φλέρταρε με τα 9 λίτρα.

Με ψυχικά αποθέματα

Συνολικά, είναι η Stelvio εκείνη που αρχικά σου δίνει το έναυσμα να κινηθείς πάνω από τα όρια που θεωρητικά ορίζονται για αυτοκίνητα της κατηγορίας. Είναι το σχήμα της, που ξεφεύγει από τα τετριμμένα των ψηλωμένων τύπου στέισον αμαξωμάτων, είναι το στιβαρό της πάτημα και το προκλητικό για SUV τιμόνι της, είναι ακόμα και ο κινητήρας της, που, αν και ντίζελ, στην έκδοση με τους 210 ίππους και με αυτό το κιβώτιο πραγματικά δεν έχει να ζηλέψει τίποτα από τη βενζινοκίνητη με τους 280 ίππους. Όμως οι Βρετανοί έρχονται να «κουμπώσουν» τη δική τους εξαιρετική εκδοχή 2λιτρου πετρελαιοκινητήρα σε ένα αμάξωμα που ανάμεσα σε 34 βραβεία απέσπασε και αυτό για την καλύτερη σχεδίαση (World Car Design of the Year 2017) στα Βραβεία του Παγκόσμιου Αυτοκινήτου της Χρονιάς, φτιάχνοντας έτσι ένα σύνολο που πέρα από λάμψη έχει και ουσία. Σε κάθε περίπτωση, και για τα δύο μιλώντας, κάπως έτσι πρέπει να είναι η άλλη πλευρά του νομίσματος σε μια κατηγορία που μπορεί μεν να διευρύνεται, βάζει παρ’ όλα αυτά τον οδηγό σε μια χαλαρότητα, έχοντας ως πρώτο της μέλημα την άνεση._ Ε. Ξ.


ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ

ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΑ: 8 ΙΟΥΝΙΟΥ 2017

ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΑ: ALFA ROMEO STELVIO 2.2D (210 PS) Q4 – JAGUAR F-PACE 2.0 AWD R SPORT

ΟΔΗΓΟΙ: ΕΛΕΝΗ ΞΕΝΑΚΗ, ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΙΔΗΣ

ΔΙΑΔΡΟΜΗ: ΑΘΗΝΑ – ΑΚΡΑΙΦΝΙΟ – ΛΙΒΑΔΕΙΑ – ΑΡΑΧΩΒΑ – ΠΑΡΝΑΣΣΟΣ

ΧΙΛΙΟΜΕΤΡΑ: 490


ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

ALFA ROMEO STELVIO 2.2D (210 PS) Q4

KINHTHΡΑΣ: 4κύλινδρος σε σειρά

ΚΥΒΙΣΜΟΣ: 2.143 κ.εκ.

ΙΣΧΥΣ: 210 ίπποι/3.750 σ.α.λ.

ΡΟΠΗ: 470 Nm/1.750 σ.α.λ.

ΚΙΒΩΤΙΟ: Αυτόματο 8 σχέσεων

ΜΕΤΑΔΟΣΗ: Στους 4 τροχούς

ΜΗΚΟΣ: 4.687 χλστ.

ΠΛΑΤΟΣ: 1.903 χλστ.

ΥΨΟΣ: 1.671 χλστ.

ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.818 χλστ.

ΒΑΡΟΣ: 1.659 κιλά

ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ*

0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 6,9 δλ.

0-400 Μ.: 15 δλ. / 145,4 χλμ./ώρα

0-1.000 Μ.: 27,9 δλ. / 182 χλμ./ώρα

50-80 ΧΛΜ./ΩΡΑ ΜΕ 3η: 2,6 δλ.

80-110 ΧΛΜ./ΩΡΑ ΜΕ 4η: 4,0 δλ.

120-140 ΧΛΜ./ΩΡΑ ΜΕ 5η-6η: 4,2-4,1 δλ.

ΚΑΤΑΝΑΛΩΣΗ: 8,9 λίτρα/100 χλμ.

TIMH: 57.000 ευρώ

*ΜΕΤΡΗΣΕΙΣ 4Τ


ΤΕΧΝΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ

JAGUAR F-PACE 2.0 AWD R SPORT

KINHTHΡΑΣ: 4κύλινδρος σε σειρά

ΚΥΒΙΣΜΟΣ: 1.999 κ.εκ.

ΙΣΧΥΣ: 240 ίπποι/4.000 σ.α.λ.

ΡΟΠΗ: 500 Nm/1.500 σ.α.λ.

ΚΙΒΩΤΙΟ: Αυτόματο 8 σχέσεων

ΜΕΤΑΔΟΣΗ: Στους τέσσερις τροχούς

ΜΗΚΟΣ: 4.746 χλστ.

ΠΛΑΤΟΣ: 2.070 χλστ.

ΥΨΟΣ: 1.667χλστ.

ΜΕΤΑΞΟΝΙΟ: 2.874 χλστ.

ΒΑΡΟΣ: 1.810 κιλά

ΕΠΙΔΟΣΕΙΣ*

0-100 ΧΛΜ./ΩΡΑ: 7,5 δλ.

0-400 Μ.: 16,1 δλ. / 141,4 χλμ./ώρα

0-1.000 Μ.: 29,2 δλ. / 178,2 χλμ./ώρα

50-80 ΧΛΜ./ΩΡΑ ΜΕ 3η: 3,1 δλ.

80-110 ΧΛΜ./ΩΡΑ ΜΕ 4η: 4,4 δλ.

120-140 ΧΛΜ./ΩΡΑ ΜΕ 5η-6η: 4,3-5,2 δλ.

TIMH: 71.000 ευρώ

*ΜΕΤΡΗΣΕΙΣ 4Τ


ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΘΑΝΟΣ ΗΛΙΟΠΟΥΛΟΣ


ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ

Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!

ΤΙΜΕΣ - ΤΕΧΝΙΚΑ