top icon
Επικαιρότητα

Πραγματικός Οδηγός: ΟΝ-ΟFF με Toyota RAV4

Είναι φορές που ο δρόμος δε σε χωράει. Ο ασφαλτόδρομος. Για καλή μας τύχη ακόμη ζούμε σε μια χώρα χωρίς κυκλοφοριακές απαγορεύσεις σε ό,τι αφορά τη χρήση των χωματόδρομων, και για ακόμα καλύτερή μας σε όποιο μέρος της Ελλάδας κι αν βρεθούμε, όπου κι αν στρέψουμε το βλέμμα μας θα δούμε και μια «κοπάνα».

Είναι φορές που ο δρόμος δε σε χωράει. Ο ασφαλτόδρομος. Για καλή μας τύχη ακόμη ζούμε σε μια χώρα χωρίς κυκλοφοριακές απαγορεύσεις σε ό,τι αφορά τη χρήση των χωματόδρομων, και για ακόμα καλύτερή μας σε όποιο μέρος της Ελλάδας κι αν βρεθούμε, όπου κι αν στρέψουμε το βλέμμα μας θα δούμε και μια «κοπάνα».
 
Ας μην κοροϊδευόμαστε… Πόσοι κάτοχοι ενός SUV έχει χρειαστεί να πατήσουν έστω μία φορά εκείνο το κουμπάκι στο ταμπλό που δείχνει δύο άξονες και συνήθως γράφει «Lock» ή το άλλο που απεικονίζει ένα αυτοκίνητο σε ανωφέρεια ή κατωφέρεια; Δυστυχώς, μόνο ένα μικρό ποσοστό, αλλά αυτοί οι λίγοι είναι και οι μόνοι που μπορούν να κλείσουν πονηρά το μάτι εντός και εκτός δρόμου. Οι υπόλοιποι απλώς αγνοούν τις αληθινές χάρες του οχήματός τους.
 
10ΛΟΓΟΣ ΟΔΗΓΗΣΗΣ ΕΝΤΟΣ ΚΑΙ ΕΚΤΟΣ ΔΡΟΜΟΥ
1. Σεβόμαστε το περιβάλλον. Εντός και, κυρίως, εκτός δρόμου. Πάσης φύσεως απορρίμματα μαζεύονται στο αυτοκίνητο και πετάγονται σε κάδο μετά το πέρας της εξόρμησης.
2. Μόνο η εμπειρία και η γενικότερη αίσθηση και αντίληψη του οδηγού μπορούν να υποδείξουν το πού φτάνει το αυτοκίνητό του.
3. Επιστρέφοντας στην άσφαλτο, ελέγχουμε πάντοτε το πέλμα των ελαστικών για τυχόν φθορές. Προσθέτουμε αέρα, στην περίπτωση που έχουμε αφαιρέσει πριν από κάποιο δύσκολο πέρασμα.
4. Δεν μπαίνουμε σε ποτάμι αμέσως μετά την κατάβαση από κάποιο βουνό. Περιμένουμε λίγο ώστε να κρυώσουν τα φρένα, που πιθανόν να έχουν ζεσταθεί.
5. Πριν από οποιαδήποτε εξόρμηση στο βουνό, επιβάλλεται ο έλεγχος της στάθμης όλων των υγρών του κινητήρα και των μηχανικών μερών.
6. Τα απολύτως απαραίτητα αξεσουάρ με σειρά προτεραιότητας: ελαστικά (ΑΤ), ένα GPS ή ένας χάρτης, ένας ιμάντας ρυμούλκησης, μια εργαλειοθήκη, ένας γρύλος, ένα μικρό φτυάρι.
7. Δεν ποντάρουμε στις καθοδηγήσεις ή στις παραινέσεις των συνοδοιπόρων μας!
8. Δεν εκμεταλλευόμαστε τις εκτός δρόμου ικανότητες του SUV μας εντός πόλης (βλ. ανέβασμα σε πεζοδρόμια).
9. Δεν υπερεκτιμάμε τις ικανότητες του αυτοκινήτου μας. Τα SUV δε φτιάχνονται για extreme εκτός δρόμου καταστάσεις.
10. Δεν εκμεταλλευόμαστε τον επιπλέον όγκο του αυτοκινήτου μας -συγκριτικά με τα «απλά επιβατικά»- εντός πόλης.
 
Εξοπλισμός
Ο Πραγματικός Οδηγός επιλέγει SUV γιατί ναι μεν περνά το μεγαλύτερο μέρος της ζωής του στην άσφαλτο, αλλά στον ελεύθερό του χρόνο δε βρίσκεται στην καφετέρια. Γι’ αυτόν του το χρόνο επιλέγει σύντομες ή και μεγαλύτερες αποδράσεις σε βουνό, θάλασσα, άσφαλτο ή χώμα. Ακριβώς επειδή κάτι τέτοιο δεν μπορεί να γίνεται εσαεί, δεν υπάρχει και λόγος υπερβολών ως προς τις επεμβάσεις που πρέπει να δεχτεί ένα σύγχρονο SUV για να σε πάει σχεδόν παντού. Το Α και το Ω είναι τα λάστιχα, και, με δεδομένο ότι οι περισσότερες διαδρομές του αυτοκινήτου γίνονται από το σπίτι στη δουλειά και το αντίστροφο, μία τετράδα παντός εδάφους (ΑΤ) είναι αρκετή. Δε θα «κρεμάσουν» το αυτοκίνητο στην πρώτη δυσκολία εκτός δρόμου, χάρη στην αραιότερη σχεδίαση του πέλματός τους, που βοηθά στην ταχύτερη -συγκριτικά με τα ασφάλτινα ελαστικά- αποβολή του νερού, της λάσπης ή του χιονιού, αλλά και λόγω των ενισχυμένων πλαϊνών μερών τους, που αποδεικνύονται αρκετά ανθεκτικά στις επαφές με πέτρες. Δεν ξεχνάμε πως, όσο καλά κι αν θέλουμε να στρίβουμε στην άσφαλτο, ένα αυτοκίνητο του είδους έχει άλλον προσανατολισμό. Κοινώς, κάθε διάσταση ελαστικού (ΑΤ) με χαμηλότερο από 55άρι προφίλ είναι απαγορευτική για το χώμα! Η φθορά τους είναι ανάλογη με αυτήν των συμβατικών ελαστικών και μοναδικό μείον τους είναι ο ελαφρώς υψηλότερος -συγκριτικά- θόρυβος κύλισης. Εξαιρώντας τους κατοίκους της Β. Ελλάδας, οι οποίοι… νομιμοποιούνται να ξεχειμωνιάζουν με ένα σετ ελαστικά χιονιού, μιλώντας πάντα για SUV, άρα για οχήματα με περιορισμένες εκτός δρόμου ικανότητες, δεν υπάρχει λόγος για ελαστικά με πιο άγριο πέλμα. Η έλλειψη κοντών σχέσεων θα βάλει έτσι κι αλλιώς κάποια στιγμή φρένο στην πορεία του αυτοκινήτου. Αξεσουάρ-βοηθήματα σαν τους εργάτες ή τα snorkel (αναπνευστήρες) καλύτερα να μην τα έχουμε στα υπόψη. Απευθύνονται σε πιο σκληροτράχηλες κατασκευές. 


[[PAGEBREAK]] 

Στην πόλη
Υπάρχουν πολλές θεωρίες γύρω από τον επικρατέστερο λόγο για την αγορά ενός SUV. Έχεις καλύτερη ορατότητα, αφού κάθεσαι ψηλότερα από το μέσο όρο των κινούμενων εντός πόλης αυτοκινήτων. Σωστό! Οι φθορές από τις αμέτρητες λακκούβες των αστικών δρόμων είναι λιγότερες, αφού τα αμορτισέρ των SUV είναι πιο ενισχυμένα από αυτά των απλών ΙΧ. Σωστό! Συνήθως έχεις ευκολότερη πρόσβαση στο χώρο αποσκευών και σαφώς καλύτερους χώρους επιβατών. Σωστό! Άμα λάχει, παρκάρεις και στο πεζοδρόμιο, χωρίς πρώτα να «σηκωθείς» στους τρεις τροχούς. ΛΑΘΟΣ! Ο κατάλογος, όμως, συνεχίζεται…
 
Το παν είναι η σωστή αντίληψη, και όχι η «ελληνική», βάσει της οποίας ο καθήμενος ψηλά είναι κυρίαρχος των δρόμων. Ο Πραγματικός Οδηγός είναι πολιτισμένος. Δεν παίρνει φόρα λόγω όγκου οχήματος για να καταστρατηγήσει κάθε έννοια του ΚΟΚ: για να «αποκτήσει» προτεραιότητα, για να μπει πρώτος σε μια ελεύθερη θέση στάθμευσης, για να περάσει «αέρα» απέναντι από ένα μικρό ΙΧ σε στενό δρόμο διπλής κατεύθυνσης…
 
Εκτός πόλης
Αν κάπου μειονεκτεί εντός των αστικών τειχών ένα SUV, είναι στην «αλόγιστη» με βάση την τιμή της βενζίνης κατανάλωση. Λίγοι τυχεροί μπορούν να έχουν στην κατοχή τους πετρελαιοκίνητα. Για τους υπολοίπους τετρακίνηση και επιπλέον κυβικά -συγκριτικά με ένα αυτοκίνητο πόλης- έχουν ως αποτέλεσμα μέσους όρους κατανάλωσης που άνετα ξεπερνούν τα 12-13 λίτρα/100 χλμ., και ο νοών νοείτω. 
Ωστόσο, σε επαρχιακό ή εθνικό οδικό δίκτυο η κατάσταση αλλάζει. Τηρώντας κατά το δυνατόν τα όρια ταχύτητας, και εννοείται πως δεν προτείνεται το σενάριο Αθήνα-Θεσσαλονίκη σε… 80 ημέρες, ούτε και το αντίθετο των 2,5 ωρών, η κατανάλωση ενός RAV4 δεν ξεπερνά τα 11 λίτρα. Το ίδιο νούμερο καταγράφει και ένα αυτοκίνητο 1,4 λίτρων, αν κινηθεί στο ρυθμό που προστάζει η επιπλέον ροπή του 2λιτρου συνόλου.
 
Η τετρακίνηση παρέχει επιπλέον ασφάλεια, δεν αποτελεί όμως και πανάκεια. Κάτι που σημαίνει ότι δε θα σώσει τα όποια οδηγικά παραπτώματα. Οδηγούμε «μία κάτω» από ένα ΙΧ, γιατί το μεγαλύτερο προφίλ στα ελαστικά, η αυξημένη απόσταση από το έδαφος και το υψηλό κέντρο βάρους προκαλούν εντελώς διαφορετικές αντιδράσεις στο όριο. Ωραία είναι η γρήγορη οδήγηση, ωραιότερη ακόμα η αυξημένη πρόσφυση, ωστόσο η έξοδος με τα… τέσσερα σε γλιστερό ή βρεγμένο οδόστρωμα δεν αργεί, αν υπερεκτιμηθούν οι δυνατότητες ανθρώπου και μηχανής. Το ίδιο θα συμβεί, απλώς εδώ η επίθεση θα είναι κατά μέτωπον, αν, ανηφορίζοντας στο χιονοδρομικό με άνεση, θεωρήσουμε ότι το ίδιο απλή είναι η κατάβαση. Ο αυξημένος όγκος και το επιπλέον βάρος αυξάνουν κατά πολύ την απόσταση ακινητοποίησης στο πρώτο απότομο φρενάρισμα. Ο Πραγματικός Οδηγός οφείλει να είναι και συνετός. 


[[PAGEBREAK]] 

Εκτός δρόμου
Η λογική λέει «ελέγχω πού πάω», το συναίσθημα όμως δυστυχώς τις περισσότερες φορές αποδεικνύεται ισχυρότερο, με αποτέλεσμα να οδηγούμε αβλεπτί οπουδήποτε. Αν μη τι άλλο, ο Πραγματικός Οδηγός δεν εξορμά ποτέ μόνος. Ακόμα ένα αυτοκίνητο στην παρέα μπορεί να αποδειχτεί σωτήριο.
 
Κακά τα ψέματα, δε φτιάχτηκαν για trial τα τζιποειδή που βασίζονται σε αυτοφερόμενο αμάξωμα και ζουν άνευ βοηθητικού κιβωτίου. Το εκτός δρόμου πεδίο τους είναι ο χαραγμένος χωματόδρομος και οι βατές επιφάνειες. Τι γίνεται, όμως, πιο μακριά;
 
Σε αντίθεση με ένα καθαρόαιμο τετρακίνητο, το οποίο στη βαθιά λάσπη έχει και το πλεονέκτημα των κοντών σχέσεων, ένα SUV θα πρέπει, αφού πρώτα «κλειδωθεί» η τετρακίνηση, να κινηθεί με φόρα και να εκμεταλλευτεί όσο το δυνατόν περισσότερο τη ροπή του. Το ίδιο και στο χιόνι, αλλά, όπως και να έχει, εν πρώτοις υπάρχει ο κίνδυνος τα μηχανικά μέρη να χτυπήσουν σε κάποιο φυσικό εμπόδιο που κρύβεται κάτω από τη μαλακή επιφάνεια και, κατά δεύτερον, αν χρειαστεί να φρενάρει ο οδηγός, το αυτοκίνητο μπορεί να μην υπακούσει (η μοναδική περίπτωση που η ύπαρξη ABS αποτελεί μειονέκτημα) ή να «μην έχει τιμόνι».
 
Σε πετρώδες έδαφος ισχύει ό,τι και για τα καθαρόαιμα τετρακίνητα. Μόνο που εκεί δεν έχουμε μηχανικά βοηθήματα (π.χ. κοντές σχέσεις, μπλοκέ διαφορικά, ρυθμιζόμενη σε ύψος ανάρτηση). Κινούμαστε με τη χαμηλότερη δυνατή ταχύτητα και ελέγχουμε από πού πρόκειται να περάσουμε. Οι κοντοί πρόβολοι αποδεικνύονται σωτήριοι για όποιους ρισκάρουν να βρεθούν σε τέτοιες επιφάνειες, το ίδιο και το ηλεκτρονικό βοήθημα που ελέγχει την ταχύτητα κατάβασης σε επιφάνεια με απότομη κλίση.
 
Σεβασμός
Αναμφίβολα, η φύση είναι το ιδανικό πεδίο δράσης για εκτός δρόμου εξορμήσεις. Με μία βασική προϋπόθεση, όμως: να μην αψηφούμε τις ιδιαιτερότητές της. Η άποψη που τη θέλει να τιμωρεί όσους την παίρνουν «ελαφριά» έχει βέβαια μια δόση αλήθειας και, κατά περίπτωση, αρκετού κινδύνου. Επί του προκειμένου, το ζητούμενο σε μια διαδρομή εκτός δρόμου με SUV δεν είναι το πώς θα επιστρέψουμε στην πόλη με τις λαμαρίνες ατσαλάκωτες, αλλά το να επιστρέψουμε χωρίς… παρατράγουδα. Σαφώς, πρώτη μας μέριμνα πριν από οποιαδήποτε βόλτα σε μια εκτός δρόμου διαδρομή είναι η εξασφάλιση της κατάλληλης παρέας και, από εκεί και πέρα, η προσγείωση στην πραγματικότητα. Ως πραγματικότητα νοείται η αντικειμενική εκτίμηση των ικανοτήτων ανθρώπων και αυτοκινήτων, και βέβαια ο σεβασμός στις φυσικές αντιξοότητες. O κανόνας λέει πως με ένα SUV δεν μπορείς να «οργώσεις» τα βουνά. Ας τον σεβαστούμε και ας κινηθούμε σε λογικής δυσκολίας επιφάνειες. 

Ακολουθήστε το 4troxoi στο Google News και μάθετε πρώτοι όλα τα νέα!

ΤΙΜΕΣ - ΤΕΧΝΙΚΑ